Renovering av gammal dator (Dell OptiPlex GX 110)

Permalänk
Medlem

Renovering av gammal dator (Dell OptiPlex GX 110)

Hejsan. God jul och gott nytt år.

Jag har lite funderingar så här i slutet på året. Jag har länge haft en gammal dator stående, en Dell OptiPlex GX 110 och meningen var att jag skulle bygga om lådan och montera nytt innehåll men det skulle innebära för stora och komplicerade ombyggnationer. Dessutom vore det väldigt synd. Därför har jag nu beslutat mig för att renovera maskinen. Frågan är bara var man kan få tag på delar.

Jag har aldrig försökt starta maskinen och eftersom nätagget är fullt av damm vore det nog inte så förnuftigt. Letar därför efter ett nytt men var kan man hitta det? PSU:n är av modell HP 145 SND (max uteffekt 125W) och den har en special kontakt (P5) som ska kopplas in på moderkortet.

Moderkortet hittade jag inget namn på men det har en PGA 370 sockel till en P3:a (Ser ut som på bilden här: http://www.ebay.com/itm/DELL-002TR-Dell-Optiplex-GX110-810e-M... ). I det stora facket längst till höger monteras ett kort med 3 PCI platser.

Jag har inte testat någon av delarna förutom hårddisken som visade sig vara död. Att skaffa en ny vore väl enkelt men vilket OS ska jag köra? Maskinen är uppbyggd för Windows 98/2000 och NT 4 men skulle det fungera med ett gammalt Linux Mint (se: http://www.linuxmint.com/oldreleases.php ). Vill helst kunna använda diskettstationen.

Avslutningsvis undrar jag om det finns något sätt att bleka den gulnade plasten på. Kåpan kan jag slipa och/eller måla men på baksidan finns det fina symboler som jag skulle vilja spara.

Ja, lite att fundera på. Projektet brådskar inte men jag ville i vart fall skaffa mig kunskap först. Obs! Jag vill INTE skaffa en dator till, bara delar om jag behöver.

Felaktigheter i text/rubrik
Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem

Du behöver knappast byta nätagg, bara blås dammet ur det gamla och eventuellt byta fläkten.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Jagab:

Avslutningsvis undrar jag om det finns något sätt att bleka den gulnade plasten på. Kåpan kan jag slipa och/eller måla men på baksidan finns det fina symboler som jag skulle vilja spara.

Här har du en länk på retr0brite: Retr0brite

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk
Medlem
Skrivet av zekkexavior:

Här har du en länk på retr0brite: Retr0brite

Tittade på länken och tyckte det såg riktigt bra ut. Tills jag googlade och upptäkte att "Hydrogen Peroxide" tydligen är frätande. Hu! Få se hur jag löser det. Kanske lackar jag lådan.

Såg det första inlägget men tycker fortfarande att det känns bästa att byta ut komponenten. Damm kan man alltid blåsa bort men det här ser inte bra ut alls. Har läst en del på det här forumet om aggregat som gett upp på våldsamma sätt. min egen erfarenhet är begränsad - mina agg har bara vägrat starta eller haft "ryckningar" (snurrat och stannat omväxlande) men jag har väl haft tur. Problemet är att det inte finns så mycket på Blocket/Tradera. Ebay vore en möjlighet men jag har inte vana av internationella köp.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Skrivet av Jagab:

Tittade på länken och tyckte det såg riktigt bra ut. Tills jag googlade och upptäkte att "Hydrogen Peroxide" tydligen är frätande. Hu! Få se hur jag löser det. Kanske lackar jag lådan.

Såg det första inlägget men tycker fortfarande att det känns bästa att byta ut komponenten. Damm kan man alltid blåsa bort men det här ser inte bra ut alls. Har läst en del på det här forumet om aggregat som gett upp på våldsamma sätt. min egen erfarenhet är begränsad - mina agg har bara vägrat starta eller haft "ryckningar" (snurrat och stannat omväxlande) men jag har väl haft tur. Problemet är att det inte finns så mycket på Blocket/Tradera. Ebay vore en möjlighet men jag har inte vana av internationella köp.

Väteperoxid är ett blekmedel Retr0brite funkar prima, no worries.

Nätaggregatet kan du tjuvstarta med hjälp av ett motstånd mellan två av stiften i AT-kontakten, för att sedan mäta upp om spänningarna är som de ska. Ser allt bra ut så är det bara att koppla in i datorn och köra på.
Om du vågar öppna upp nätaggregatet så gör det efter att du låtit det ligga oinkopplat i en dag eller två, för att låta kondensatorerna ladda ur. Det är lätt att det gör ont annars. Kolla sedan efter brända komponenter, svullna elektrolytkondensatorer och trasiga sladdar.

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk
Medlem

Min CX110 med Pentium 2-processor var riktigt trevlig, använde den som filserver länge, moddade dit 5st hårddiskar om jag minns rätt. Den har möjlighet att köra SATA-kontrollerkort i sina PCI-platser, vilket öppnar upp möjligheter att köra modernare och tystare hårddiskar. För ~10 år sen kryllade det av dessa maskiner, så är du lite ihärdig borde du kunna hitta minst en till CX110

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Jag får väl uppdatera med lite bilder här också. Ni får dock ursäkta den dåliga kvaliteten.

Det hela har tyvärr dragit ut lite på tiden eftersom jag bad en bekant att kontrollera nätaggregatet (vilket naturligtvis öppnats upp och gjorts rent först). Men han har annat att syssla med också. Nu har det i vart fall hänt och det var tydligen inga fel så jag testade att bygga ihop de delar jag hade.

Jag hade som tidigare noterat kastat hårddisken men jag hade fått besked om att Lubuntu skulle fungera bra och eftersom jag hade en skiva så körde jag igång maskinen med den. Jo, det gick, men med endast 256MB minne blev det trögt. Försökte mig på att gå ut på nätet med mitt mobila bredband men det gick inte alls. Troligen var det minnet som tog slut. Nå, mer minnen kan jag ordna men jag måste bara kontrollera att båda minnes platserna är hela först.

Som ni kommer att se är det något fel med upplösningen på skärmen (ignorera den rödaktiga tonen i bilden, det blev så när jag fotograferade) och de olika nyanserna är uppdelade i "fält". Ska undersöka om det går att ändra upplösningen eller om det är något annat fel. Jag var lite stressad och glömde kontrollera ljudet men det får jag också titta på nu i helgen.

Jag har en dator, min "testburk" som jag byggde mest för att göra mig av med gamla delar. Från denna kan jag plocka en hårddisk som för närvarande innehåller Linux Mint 13. Ska gå igenom den i helgen och bärga en del filer som jag vill spara. Denna HDD är väl bara något år gammal eller så och är av den gamla typen (P- ATA).

Nej nu blev det mycket text. Dags för bilder. Och återigen, ursäkta min dåliga fototeknik. Ska försöka ordna bättre bilder senare. Batteriet tog naturligtvis slut i kameran också och jag glömde korrigera datumet. Typiskt!

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem

Vi bör inte uppehålla oss för mycket vid detta, men jag får erkänna att jag gjort bort mig. Min gamla maskin är en GX modell och inte en CX. Jag tolkade helt enkelt fel. Kanske har jag dålig syn. Inledande text och rubrik därför ändrad.

Medan jag skämdes över detta tog jag lite bättre bilder och utförde lite tester.

Nej, jag lyckades inte hitta något sätt att andra antal färger på skärmen. Det enda som jag hittade en inställning på var upplösningen. Tilläggas bör att menyer och fönster ser normala ut, det är bara exempelvis filmklipp och skrivbordets bakgrund som ser konstiga ut.

Jag installerade Lubuntu 13.04 på hårddisken jag använt till min "testburk" och flyttade över den till Dell maskinen. Allt fungerade bra och jag lyckades också få tillgång till internet. Litet konstigt blev det dock för när jag efter installationen kontrollerade "papperskorgen" så fann jag 3 filer där om sammanlagt 1.3 GiB (??) . Det var 2 filmklipp och en ISO fil av Linux Mint 9. Var dessa filer kommit ifrån vet jag inte men jag är säker på att i vart fall de första låg i "papperskorgen" när jag körde Linux Mint 13. Men det hade jag ju ersatt! Eller? Kliar mig i huvudet.

Nå, jag hade bestämt mig för att testa båda minnesplatserna vilket jag också gjorde. När minnet satt monterat i slot A hade jag (i vart fall enligt operativsystemets eget benchmark program) totalt 247308kb och efter flytt till slot B 243716. Jag har en liten ovana att ibland kasta om siffrorna så det kan hända att det ska vara 247316kb i B men det är i så fall mitt fel.

Jag kunde också se att min Pentium 3 (coppermine) var på 997MHz. Jag antager att det egentligen skulle vara 1000MHz men det fäster jag mig inte så mycket vid.

Jag kopplade in diskettstationen men det fungerade mindre bra. Enheten läste lite i början men därefter fick jag meddelandet "A operation is alredy pending" varje gång jag försökte komma åt disketten. Mysko.

Sist men inte minst så testade jag ljudet och det fungerade alldeles utmärkt. Ljudkort hade jag annars haft på hyllan men det är ju alltid kul med original.

Så, det var det. Nu lite bilder. Lite nytt, lite gammalt.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem

Jag har inte uppdaterat här. Dumma mig! Nå, här är i alla fall lite bilder. Håller på att krångla med minnet men jag har så smått börjat renovera höljet. Skulle köpt färg inför helgen men hade tyvärr andra prioriteringar. Aja, det kommer.

Original märkning. Ska försöka fixa nya senare. Det blir en ny Pentium 3 dekal och något som talar om att det är ett Lubuntu system. P3 dekaler finns på Ebay men var kan jag skaffa den andra? De är ju inte så stora, bara runt 2 cm eller så.

CD brännare i brunt (har nog varit svart). Nej tack! Väck med fronten och måla den. Tillsammans med...

Gul plast. Isch! Fint "sol" mönster. Ursprungsplanen var att bleka plasten men det fanns missfärgningar av annat slag också.

En närbild. Av den dåliga fotografen.

Grunden är lagd. Ser genast 100% bättre ut.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Hedersmedlem

Fint! Älskar dessa millenium-burkar. Borde göra samma med några av mina veteraner.

Canonical säljer klistermärken i sin butik, dock är det vanilla Ubuntu; http://shop.canonical.com/product_info.php?products_id=718

Annars får du nog göra ett eget.

Permalänk
Medlem

Det har blivit lite stillestånd i tråden men det beror på att jag är något långsam av mig. det blir inte så mycket gjort i veckorna heller eftersom jag arbetar fulltid och känner mig alldeles för trött på helgerna.

Nå, så långt undanflykter. Jag kommer att uppdatera med lite bilder snart. Har precis målat för sista gången. Blev inte så tokigt ändå. Ett proffs hade säkert gjort på ett annat sätt men jag gör så gott jag kan.

Nästa steg blir att ordna ett nytt grafikkort eftersom det gamla (inbyggt) verkar vara kaputt. Filmklipp visas i felaktiga färger. Jag måste också försöka fixa till internminnet. Original var maskinen bestyckad med 256MB och jag fick tag på ett par extra minnen. Dessa visade sig dock vara felaktiga (alternativt var det något annat fel) för datorn ville inte acceptera dem. I ren desperation grävde jag fram en gammal 128MB sticka ur garderoben och den kunde accepteras. Så nu sitter jag på 380+MB (kommer inte ihåg exakt siffra och grafikkretsen tar en del av minnet). Det räcker hur som helst ingenstans. Ska jag kanske lägga in Ubuntu version 10.04 istället, jag har det på skiva?

Får också se om jag kan få någon klarhet i varför jag fick meddelandet "Alert Fan failure" vid uppstart. Det finns 2 fläktar, en i nätdelen och en på processorkylaren. Båda fungerar felfritt så det är lite mystiskt. Har som extra åtgärd rengjort CPU fläkten så jag får se vad som händer.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem

Som utlovat lägger jag upp en liten uppdatering här. Lite bilder på projektets långsamma fortskridande.

Bestämde mig för att måla bakstycket också. Först ville jag inte men...

...Listen är ju löstagbar. Vackert.

Och det vart färg. Solen spelade inte med så jag måste tända lampan. Hoppas att det syns bra ändå.

Snett bakifrån. Ja, skrivbordet är alltid så där ostädat. Bilden i bakgrunden har jag själv graverat och färglagt (bara en notis).

Nytt och gammalt. Ser lite fint ut med två färgtoner.

Och sedan en bild på typskylten som lurade mig i början. Jag läste C istället för G och skrev fel i texten. Ett misstag på mitt konto.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem

Gulningen av plasten är inte bara färgändring, du skulle nog helst ha fixat det innan du målade över då det gör plasten mycket svagare men iofs är det metal under är det inte så noga.
Den blir gul pga anti-flam som användes förut, problemet är att UV sätter igång en reaktion, långsam men iaf som gör plasten svagare därav krävs en kemisk reaktion för att vända processen, det är alltså inte direkt en blekning man gör utan vänder på en reaktion.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Möjligen har jag någon CPU på något högre klocka liggandes, som skulle kunna passa i din maskin.

Om du är intresserad och om moderkortet klarar snabbare så kan jag leta lite i källaren..

Typ 1133 eller något i den stilen.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.