Grafikkortsförsäljningen störtdyker efter skifte bland digitala valutor

Permalänk
Skrivet av SwedenVirre:

Server bräda... Inga gpuer stöds om det inte är AMD då den integrerade grafiken är från just AMD

inga andra grafikkorts tillverkare fungerar jag har testat med både AMD, nVidia och Matrox

Och nej ingen corssifre/sli stöds heller

Felkoderna som ges vid Matrox/Nvidia är Kod 43 och kod 10

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk

Har ni en totalkostnad på elen på 80 öre/kwh låter ni er bli lurade. har ni extremt billigt elnätspris har ni en högre fast avgift.
Har ni el till inköpspris har ni hos eon som exempel en förhöjd månadsavgift motsvarande 20-30 öre/kwh på en normal lägenhet.
Sedan har vi ju den fina energiskatten på 29.3öre/kwh plus moms så 1.3kr/kwh är nog väldigt nära sanningen om ni räknar faktisk kostnad.

stava
Permalänk

Lite kul att alla som diskuterar mining helt undgår inse att man de facto kapitaliserar på miljön...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lavaguden:

Har ni en totalkostnad på elen på 80 öre/kwh låter ni er bli lurade.

Inte så säker på det.

Skrivet av Lavaguden:

har ni extremt billigt elnätspris har ni en högre fast avgift.

Visst. Om det är vinst för abonnenten i slutändan beror lite på hur stor elförbrukningen är.

Skrivet av Lavaguden:

Har ni el till inköpspris har ni hos eon som exempel en förhöjd månadsavgift motsvarande 20-30 öre/kwh på en normal lägenhet.

Det borde rimligtvis vara helt beroende på elförbrukningen. Förhöjd månadsavgift och låg elförbrukning torde bli ett bakslag. En snabb googling säger att "de flesta" har en årsavgift runt 300kr, helt utan att specificera sig. (nyhetsartikel) Jag har en elförbrukning på 5-7000kWh/år. 40kr mer i årsavgift för ett vettigt elpris är nog ingen jätteförlust. Eftersom allt pratandet fått mig att titta runt kan jag konstatera att jag kan få nästan 10 öre / kWh lägre elpris genom att byta leverantör, om jag hoppar på en kampanj med rörligt elpris. Man kan ju misstänka att vinterpriset äter upp skillnaden, eller åtminstone minskar den, men eftersom en del leverantörer helt slopat den fasta avgiften, kan man ju se hela de 340:- som en onödig kostnad. Det ger en potentiell skillnad i årskostnad på runt en tusenlapp. När sommarvärmen ger med sig tror jag att jag ska titta lite mer på det där, för kan jag spara en tusenlapp på kombinationen slopad fast månadsavgift & ca 10 öre lägre elpris, då kanske det är värt att ta ett snack med sin el-leverantör...

Skrivet av Lavaguden:

Sedan har vi ju den fina energiskatten på 29.3öre/kwh plus moms så 1.3kr/kwh är nog väldigt nära sanningen om ni räknar faktisk kostnad.

Den är faktiskt inräknad i mina siffror... Det som inte är inräknat är nätavgift, eller abonnemangsavgift som det kanske kallas. Pengarna man betalar till bolaget som äger kabel som elen levereras i. Motsvarar samma tusenlapp som ett byte av el-leverantör skulle kunna bespara mig, och eftersom jag har samma leverantör som nätägare i dagsläget kan man ju tycka att det är rimligt att de gör något... Nåja. Inte i dag. Vackert väder.

Skrivet av Clint Eastwood:

Lite kul att alla som diskuterar mining helt undgår inse att man de facto kapitaliserar på miljön...

Tja... Säg den aktivitet som inte gör det? Värt att notera är att jag INTE kör minning, jag har aldrig tyckt att den säkra vinsten motsvarat arbetsinsatsen+investeringen. Men jag är inte speciellt blind. Det är fullt möjligt att välja att köra miljövänlig el, om man nu är sugen på det. Ett annat alternativ kan vara att köra en prius, och köra minningen på kolel från tyskland. Det är bara att konstatera att Svensk el är bland den renaste i världen, så minning är inte direkt ett miljöproblem här. Då är det kanske ett större problem att jag kör en halvstor Merca som är 6-7 år gammal, med en stor (nåja, 3.2 liters diesel) motor, för att transportera runt bara mig... Eller att jag väljer att uppdatera min datorhårdvara helt i onödan bara för att jag känner att jag vill ha nya grejer, lite då och då. Det är inte för att prestandan haltar, utan bara "vill ha" begäret som får fritt utlopp. Eller mina hobbies, som täcker vitt skilda områden som motorsport, och pyroteknik. osv. Allt vi gör, ger ett miljöavtryck. Vår elförbrukning är antagligen bland det renaste avtrycket vi lämnar, så kör minning för all del. Lägg lite av extrapengarna på andra miljöriktiga val, så är en minner fortfarande en "bättre människa" än jag... Det tänker jag inte hålla mot dem.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Nästa extrema storsäljare: världens minsta violiner.

Permalänk
Medlem

så har man gratis el, kanske man skulle gett sig in i detta för typ 2 år sedan =(*.

Visa signatur

i7 8700k, 16gb 3000 ddr4, 500gb M2, 250gb ssd, 110gb ssd, GTX 1070
Fractal design C, Asus predator IPS 144

Permalänk

INGEN vettig människa har mineat BTC med gpu de senaste åren. Däremot har det funnits alts att lägga sin beräkningskraft på. Den som mineade fram något tiotusental Darkcoins i början av detta år är miljonärer redan nu innan myntet ens är helt färdigt. Mining med gpu:er är långt från död. Det finns och utvecklas nya algoritmer som är mer eller mindre resistenta mot Asics. X11 som DRK använder drar runt hälften så mycket ström mot vanligt scrypt. Nu är det rätt meningslöst att lägga mer hash på just DRK då svårighetsgraden har skjutit rejält i höjden. Men det gäller ju att vara på nästa tåg redan nu. Med lite insyn i marknaden, is i magen och tålamod kan man fortfarande husera en guldgruva bestående av gpu:er. MEN man blir knappast rik på att minea och dumpa mynt för snabba profits längre. Kort sagt, att minea med gpu:er idag är en långsiktig investering och man måste ha klara mål med vad man tror kommer att bli något framöver.

Visa signatur

Subzero Junkie !

Permalänk
Entusiast
Skrivet av EfterlysT:

INGEN vettig människa har mineat BTC med gpu de senaste åren. Däremot har det funnits alts att lägga sin beräkningskraft på. Den som mineade fram något tiotusental Darkcoins i början av detta år är miljonärer redan nu innan myntet ens är helt färdigt. Mining med gpu:er är långt från död. Det finns och utvecklas nya algoritmer som är mer eller mindre resistenta mot Asics. X11 som DRK använder drar runt hälften så mycket ström mot vanligt scrypt. Nu är det rätt meningslöst att lägga mer hash på just DRK då svårighetsgraden har skjutit rejält i höjden. Men det gäller ju att vara på nästa tåg redan nu. Med lite insyn i marknaden, is i magen och tålamod kan man fortfarande husera en guldgruva bestående av gpu:er. MEN man blir knappast rik på att minea och dumpa mynt för snabba profits längre. Kort sagt, att minea med gpu:er idag är en långsiktig investering och man måste ha klara mål med vad man tror kommer att bli något framöver.

Så man måste med andra ord gissa vilken av alla hundratals olika mynt som kanske kommer att öka mycket i värde framöver? Sedan måste man hoppas att det faktiskt går att flytta över detta värde till något som går att konvertera till fiat på ett eller annat sätt. Är det inte enklare att gräva ner sig i aktier eller liknande? Kräver inte massa underhåll i form av hårdvara.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Vive la liberté!
Skrivet av Zotamedu:

Så man måste med andra ord gissa vilken av alla hundratals olika mynt som kanske kommer att öka mycket i värde framöver? Sedan måste man hoppas att det faktiskt går att flytta över detta värde till något som går att konvertera till fiat på ett eller annat sätt. Är det inte enklare att gräva ner sig i aktier eller liknande? Kräver inte massa underhåll i form av hårdvara.

Shush nu, inte dra in vettiga åsikter här nu. Det gäller att visa de onda centralbankerna att de inte kan trycka pengar hur som helst och stjäla folkets surt förvärvade pengar. Skuldfiatsamhället kommer krascha när som helst och då kommer alla ni vara Bitcoinbaronernas golvputsare.

Jämför inte med aktier här nu, en mer passande jämförelse är att välja lottnummer. Det går att bli miljonär så också, sen om det är ett smart sätt att "investera" sina pengar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

[...] Många drogs med i en våg som lovade gratis pengar som skulle regna från himlen. En del är ideologiskt drivna och springer fram med tillhörande skygglappar, andra tänker helt enkelt inte alls. Sen finns det vissa som var smarta som kunde tjäna sig en hacka på att vara tidigt ute och sedan sälja av innan det började dala igen....

Sen var det nog en hel del (inkl. mig själv) som tyckte det var kul att pressa sin hårdvara, och bonus att man kan (eventuellt) tjäna pengar på det, och även spela på hårdvaran. Misstänker att datorintresset drev/driver de flesta Swec-mineare i alla fall.

Själv gick jag några kronor plus på bara ett 6950, efter elkostnaden. Räknar jag bort kostnaden för grafikkortet som jag köpte i samma veva så har jag inte gått plus, men det hade jag ändå tänkt att köpa för att spela på.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Hade varit intressant att veta hur många av de som påstår att de fick sina kort betalda faktiskt fick de betalda om de räknar med strömförbrukningen vilket många helt ignorerar. Hade också varit intressant att se hur mycket de tjänat jämfört med den tid de lagt ner på det.

Själv drog man in runt 6000kr på en veckas mining av bara Dogecoin någon gång i början av året, och det var med ett 7970 jag tidigare köpt för spel, inte mining. Elkostnad bör vara en mycket liten del av det. Allt som allt ligger jag plus minst 8-10 000kr efter elkostnader från diverse mynt från bara ett kort. La dock ner en del tid på detta förut, men tycker att jag tjänade på det också då jag nu blivit intresserad av aktiehandel och annat.

De som hade turen och var allra först på vissa valutor som t.ex. Dogecoins i julas kan ha tjänat hundra-tusentals kronor.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Xburk:

Sen var det nog en hel del (inkl. mig själv) som tyckte det var kul att pressa sin hårdvara, och bonus att man kan (eventuellt) tjäna pengar på det, och även spela på hårdvaran. Misstänker att datorintresset drev/driver de flesta Swec-mineare i alla fall.

Själv gick jag några kronor plus på bara ett 6950, efter elkostnaden. Räknar jag bort kostnaden för grafikkortet som jag köpte i samma veva så har jag inte gått plus, men det hade jag ändå tänkt att köpa för att spela på.

Det var menat som en lista av folk som inte riktigt tänker eller har en koll på vad de gör. Sen fanns det självklart ett gäng som visste precis vad de gjorde och som var snabba på bollen och sedan drog sig ur. Jag vet att det var många som behandlade det som ren spekulation och utnyttjade den extremt volotila marknaden för att tjäna lite snabba pengar. Var man smart och analyserade marknaden så kunde man dra in lite pengar. Verkar vara mycket svårare nu.

Skrivet av Marcusk:

Själv drog man in runt 6000kr på en veckas mining av bara Dogecoin någon gång i början av året, och det var med ett 7970 jag tidigare köpt för spel, inte mining. Elkostnad bör vara en mycket liten del av det. Allt som allt ligger jag plus minst 8-10 000kr efter elkostnader från diverse mynt från bara ett kort. La dock ner en del tid på detta förut, men tycker att jag tjänade på det också då jag nu blivit intresserad av aktiehandel och annat.

De som hade turen och var allra först på vissa valutor som t.ex. Dogecoins i julas kan ha tjänat hundra-tusentals kronor.

Fast alla dessa pengar måste fortfarande komma från någon som faktiskt stoppar in pengar i systemet. Så alla kan inte tjäna på det. Om du kan plocka in 10 000 kr så måste andra också lagt in 10 000 kr i systemet. Så frågan är hur många som tjänat igen sina pengar. Tittar man stort över hela systemet med kryptovalutor så verkar det som om några stora spelare har kunnat plocka ut enorma värden på mer eller mindre lagliga eller etiska sätt. När det gäller framförallt vissa alt coins så har vi hackar som plockat en del i olika omgångar men störts verkar Mt Gox vara med sina botar, om man ska tro spåren. Sen om det var alla eller bara någon enstaka person som gjorde det får vi se. Men det FBI satt väl på i runda slängar 5 % av all världens bitcoins ett tag efter Silk Road stängdes. Har de sålt dem än eller sitter de fortfarande kvar på dem?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Det var menat som en lista av folk som inte riktigt tänker eller har en koll på vad de gör. Sen fanns det självklart ett gäng som visste precis vad de gjorde och som var snabba på bollen och sedan drog sig ur. Jag vet att det var många som behandlade det som ren spekulation och utnyttjade den extremt volotila marknaden för att tjäna lite snabba pengar. Var man smart och analyserade marknaden så kunde man dra in lite pengar. Verkar vara mycket svårare nu.

Fast alla dessa pengar måste fortfarande komma från någon som faktiskt stoppar in pengar i systemet. Så alla kan inte tjäna på det. Om du kan plocka in 10 000 kr så måste andra också lagt in 10 000 kr i systemet. Så frågan är hur många som tjänat igen sina pengar. Tittar man stort över hela systemet med kryptovalutor så verkar det som om några stora spelare har kunnat plocka ut enorma värden på mer eller mindre lagliga eller etiska sätt. När det gäller framförallt vissa alt coins så har vi hackar som plockat en del i olika omgångar men störts verkar Mt Gox vara med sina botar, om man ska tro spåren. Sen om det var alla eller bara någon enstaka person som gjorde det får vi se. Men det FBI satt väl på i runda slängar 5 % av all världens bitcoins ett tag efter Silk Road stängdes. Har de sålt dem än eller sitter de fortfarande kvar på dem?

Några hundra tusen i krypto är peanuts seriöst. Ingen seriös lirare drar sig ur helt direkt heller. Det går alltid att parkera tillgångarna i BTC eller vilken annan valuta som helst som USD eller EUR. Har man väl fått fart på kapitalet är det hyffsat lätt att få dem att växa om man har intresset och vinnarskallen.

Givetvis är det andra som förlorar alla dessa pengar. Det är djungelns lag som gäller, äta eller ätas. Rent krasst så gäller denna lag allt på denna jord om man tänker efter. Det spelar ingen större roll vad man investerar i, i någon ände måste det finnas en förlorare.

De första tecknen på Mt Gox undergång visade sig redan för över ett år sedan då man inte längre kunde casha ut usd hursomhelst längre. Varningsklockorna borde ha ringt för de flesta men icke. De som hade sina mynt där när de bommade igen lär aldrig återse dem igen.

Amerikanska myndigheter har ca 30k BTC från Silkroad soppan. De kommer att auktioneras ut inom kort under ordnade former. Tysken som bedrev Silk road hade 140k BTC som de också har tagit i beslag. Framtiden för dessa mynt är mer oklar, det ska väl bevisas vart de kommer ifrån och vem som äger mynten osv. Det känns som att det kommer att ta längre tid innan det händer något med dom.

Förmodligen kommer den där soppan att generera mer värde i publicitet än vad den påverkar kursen negativt. Det hade varit riktigt illa om FBI bara bestämt sig för att dumpa mynten för att krascha kursen. Men även dom har insett att de kan göra en hacka på det här istället.

Visa signatur

Subzero Junkie !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast alla dessa pengar måste fortfarande komma från någon som faktiskt stoppar in pengar i systemet. Så alla kan inte tjäna på det. Om du kan plocka in 10 000 kr så måste andra också lagt in 10 000 kr i systemet. Så frågan är hur många som tjänat igen sina pengar. Tittar man stort över hela systemet med kryptovalutor så verkar det som om några stora spelare har kunnat plocka ut enorma värden på mer eller mindre lagliga eller etiska sätt. ...

Var skulle pengarna komma ifrån om inte andra "stoppar in" pengar i system? "Riktiga" pengar skapas oftast inte i tomma intet, oavsett vad de ska användas till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Var skulle pengarna komma ifrån om inte andra "stoppar in" pengar i system? "Riktiga" pengar skapas oftast inte i tomma intet, oavsett vad de ska användas till.

Eh... Va? "Riktiga" pengar skapas ur tomma intet hela tiden. Oavsett om man väljer att titta på riksbanken som glatt massproducerar sedlar, eller om man tittar på bankerna som lånar ut pengar som inte finns, och som de inte har.
Alla valutor i dag är en överenskommelse om att en symbol har ett visst värde.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Vive la liberté!
Skrivet av EfterlysT:

Några hundra tusen SEK oavsett är smågrejer oavsett om det är krypto, fiat, aktier osv. Enda är att om du har det som krypto så har du betydligt svårare att omvandla det till något annat än krypto. Sen är det väl lagom underhållande med all dokumentation man behöver skicka över för att få växla ut de volymerna.

Sen har vi det här att i princip det enda som gör att BTC-kursen hålls uppe är förmågan att locka till sig nya off*ehum* "investerare" för att det överhuvudtaget ska gå att omvandla till fiat utan att krascha kursen.

Sen kan man ju alltid kalla satsa pengar på spel för att "investera", precis som man kan kalla vadslagning för "binära optioner".
All investering innebär inte heller en förlorare i slutändan. Lånar jag ut pengar till någon som därmed kan köpa ett hus så innebär det mer pengar till mig och möjlighet för någon att köpa hus nu istället för senare.

Med tanke på all kritik Bitcoin-förespråkarna riktar mot att bankväsendet är fyllt av fusk och lurendrejeri så är det intressant att se hur mycket sådant som förekommer inom krypto. Ett axplock under detta halvår, utöver MtGox-konkursen har vi, Cryptorush blev av med sina mynt pga en bugg, Neo&Bee där grundaren i princip tog folks investeringar och stack, AsiaCoin där skaparen gömde sina egna mynt med källkoden för att kunna berika sig själv, Dafuqcoin som lanserades med trojan i sin wallet, Flexcoin som blev av med alla sina mynt efter ett hack, KnCminer som skjuter upp leverans och levererar defekta produkter som ersättning och Klyemax där grundaren tog folks investeringar och spelade bort dem.
Bitcoin i sig är för närvarande under full kontroll av GHash med tanke på att de har över 51% av beräkningskraften i nätverket.

Eventuell publicitet krings Silk road-mynten lär väl snarare befästa bilden av att Bitcoins är något som kriminella pysslar med. Sen är väl frågan vad köparen av dessa mynt gör med dem. Man kan trots allt inte äta Bitcoins och i princip alla ställen som tar emot Bitcoins växlar ut dessa till fiat omedelbart.

Krypto-världen är som sagt fylld med intressanta händelser och en grupp där var och en anser sig vara smartast.

Permalänk
Vive la liberté!
Skrivet av -=Mr_B=-:

Eh... Va? "Riktiga" pengar skapas ur tomma intet hela tiden. Oavsett om man väljer att titta på riksbanken som glatt massproducerar sedlar, eller om man tittar på bankerna som lånar ut pengar som inte finns, och som de inte har.
Alla valutor i dag är en överenskommelse om att en symbol har ett visst värde.
B!

Värdet av en nations pengar baseras väldigt grovt sett på dess BNP snarare än en överenskommelse om att en symbol har ett värde. Skulle Riksbanken sluta ursäkta sig med hushållens skuldsättningsnivå så skulle de väl möjligtvis trycka mer pengar efter att nollränta inte ger tillräcklig med effekt på inflationen, som det ser ut idag så har det inte direkt skett någon hejvild massproduktion direkt.
Tänk på att utfärdade lån betraktas som tillgångar av slaget fordring med tanke på att man räknar med att få tillbaka pengarna i framtiden. De försvinner inte blir värdelösa bara för att de inte är i formen kontanter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apanx:

Värdet av en nations pengar baseras väldigt grovt sett på dess BNP snarare än en överenskommelse om att en symbol har ett värde.

VÄRDET på en nations pengar, visst. Men titta på en sedel. Vad är den värd? Inte ett skit. Det är förorenat papper som inte ens går att återvinna. Den är dock en SYMBOL för ett överenskommet värde. Mynt är i dagsläget inte mycket bättre.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av Apanx:

Några hundra tusen SEK oavsett är smågrejer oavsett om det är krypto, fiat, aktier osv. Enda är att om du har det som krypto så har du betydligt svårare att omvandla det till något annat än krypto. Sen är det väl lagom underhållande med all dokumentation man behöver skicka över för att få växla ut de volymerna.

Sen har vi det här att i princip det enda som gör att BTC-kursen hålls uppe är förmågan att locka till sig nya off*ehum* "investerare" för att det överhuvudtaget ska gå att omvandla till fiat utan att krascha kursen.

Sen kan man ju alltid kalla satsa pengar på spel för att "investera", precis som man kan kalla vadslagning för "binära optioner".
All investering innebär inte heller en förlorare i slutändan. Lånar jag ut pengar till någon som därmed kan köpa ett hus så innebär det mer pengar till mig och möjlighet för någon att köpa hus nu istället för senare.

Med tanke på all kritik Bitcoin-förespråkarna riktar mot att bankväsendet är fyllt av fusk och lurendrejeri så är det intressant att se hur mycket sådant som förekommer inom krypto. Ett axplock under detta halvår, utöver MtGox-konkursen har vi, Cryptorush blev av med sina mynt pga en bugg, Neo&Bee där grundaren i princip tog folks investeringar och stack, AsiaCoin där skaparen gömde sina egna mynt med källkoden för att kunna berika sig själv, Dafuqcoin som lanserades med trojan i sin wallet, Flexcoin som blev av med alla sina mynt efter ett hack, KnCminer som skjuter upp leverans och levererar defekta produkter som ersättning och Klyemax där grundaren tog folks investeringar och spelade bort dem.
Bitcoin i sig är för närvarande under full kontroll av GHash med tanke på att de har över 51% av beräkningskraften i nätverket.

Eventuell publicitet krings Silk road-mynten lär väl snarare befästa bilden av att Bitcoins är något som kriminella pysslar med. Sen är väl frågan vad köparen av dessa mynt gör med dem. Man kan trots allt inte äta Bitcoins och i princip alla ställen som tar emot Bitcoins växlar ut dessa till fiat omedelbart.

Krypto-världen är som sagt fylld med intressanta händelser och en grupp där var och en anser sig vara smartast.

Alla har olika åsikter om detta så är det.

Jag ser ingen anledning till att växla in sin krypto mot fiat alls så länge fler och fler öppnar upp för tex BTC som betalningsmedel. Just nu ser det tom ut som att bakåtsträvarna Ebay på allvar överväger att öppna upp för krypto som betalningsmedel efter ett års velande. Visst, de flesta använder tjänster som bitpay för att omedelbart växla in sina BTC mot fiat men det är ett steg i rätt riktning.

Om man jämför hur många kriminella som använder BTC jämfört med något annat som tex USD så är det bara löjligt. Detta har den amerikanska staten redan insett, det är därför de inte ens har försökt stoppa krypto på allvar. Däremot insåg de snabbt att det fanns en hacka att tjäna genom att belägga det med skatt.

Att en miningpool skulle ha "kontroll" över BTC är lite överdrivet att säga. Ingen är intresserad av att låta en pool ha 51% av nätverket och det kommer förmodligen aldrig mer att inträffa igen.

Rent generellt finns ingen dålig publicitet, krypto har allt att vinna av att folk som aldrig ens hört ordet bitcoin börjar undra vad det är. Det finns fortfarande enorma mängder människor som hör till den skaran.

Visa signatur

Subzero Junkie !

Permalänk
Vive la liberté!
Skrivet av EfterlysT:

Att ställen tar emot krypto är en sak, sen är väl frågan hur många som faktiskt är villiga att spendera sina kryptos. Hos Overstock, som är en av de som gjort en stor grej av att de tar emot BTC, sker i slutändan mindre än 1% av försäljningen i BTC.

Att staten skattebelägger vinst oavsett hur man fått den är väl inget oväntat? Eller tänkte man sig att eftersom det är krypto så ska man slippa skatta?
Sen har du ju teroin att NSA ligger bakom BTC, men men. Jämför man hur många som använder sig av BTC visavi USD så är det väl minst 600x fler som använder sig av USD. BTC delvis har förknippats med Silk Road, knarkhandel och lönnmördare med tanke på hur mediabevakningen sett ut, det imageproblemet har du inte med USD oavsett hur mycket kriminalitet som använder sig av USD.

Har du 51% av beräkningskraften så kontrollerar du myntet. Bland annat kan du blockera folks transaktionsmöjligheter om de inte betalar den avgift du väljer. Sen vad du väljer att göra är en annan sak.
Att Ghash erbjuder den bästa miningpoolen för miners gör att enda anledningen att byta är ideologiska skäl. Sen har de antagligen dolt större delen av sin beräkningskraft genom att få den synas som Unknown för att det ska se bra ut för de andra. Hur som så har vi allmänningens dilemma här där alla vill att någon annan ska byta pool eftersom för en själv så är det mest lönsamt att sitta på Ghash.
Med tanke på hur belöningarna kring BTC-mining ser ut så har det nu skett två gånger och det kommer antagligen ske igen om man inte ändrar i protokollet.

Att folk går in och bränner sig på lurendrejeri och sen får höra av alla andra att de får skylla sig själva och hur uppenbart lurendrejeri det var, det gör nog inte att det kommer nytt folk. Eller att man hör om hur folk blir av med alla sina pengar för att de inte hade tagit de 25 steg som behövs för att säkra sin krypto, det är nog inte heller så attraktivt. Eller att det finns ett virus som krypterar din data och inte släpper den såvida du betalar i BTC.

All publicitet är inte bra publicitet. Särskilt inte om det som folk snappat upp är att det är ett tillhåll för bluff och båg. Sen är väl frågan här vad man faktiskt vinner på att använda sig av krypto. Som det ser ut nu är det mycket en lösning som letar efter sitt problem.

Permalänk
Medlem

Själv drog jag in över 50,000:- i kryptovalutor med bara ett 7950, men jag började 2012 också. Polaren i NY drog in $50,000 på 2 veckor med sina 3x 7970 + några 7990.

Så idag sitter man med 25,000,000 olika coins, inte illa på bara ett 7950 och ett 7970 som jag fick tag i senare. Gäller att mine'a smart, första timmen/dagarna. Vi drog in 8,000,000 Doge på någon dag också första dagen det fanns ute. Räkna på det. Idag är jag med och designar och bygger ASICs för SHA-256 och annat.