Hur bra är mina grafikkort egentligen?

Permalänk
Medlem

Hur bra är mina grafikkort egentligen?

Hejsan

En snabb fråga, jag undrar hur bra mina kort är, kör HIS Radeon HD 6950 2GB GDDR5 i crossfire och undrar nu om dessa (relativt gamla kort) kommer räcka för att till exempel kunna maxa GTA 5 i höst?

Jag är helt efterbliven när det kommer till sånt här, så svara som om ni pratar med en 5-åring.

Tack på förhand!

/fidde150

Permalänk
Medlem

Jag vågar mig på att säga att du inte kommer kunna maxa GTA V. (maxa = alla inställningar på max, konstant över 60fps, 1920x1080)
Sedan spelar det ju roll vilken processor du har...

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Svårt och säga hur krävande spelet kommer vara, men skulle gissa på att du kan köra det mesta på höga inställningar på det iallafall och sänka en del saker som du inte märker speciellt mycket på grafikmässigt shadows t ex till medium och AA.

vad kan du spela på max settings idag ?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Processorn ska det inte vara några problem med, vad jag har förstått. Nån i7-historia.

Får kanske börja kolla på ett nytt kort då. Tack för ditt svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

Svårt och säga hur krävande spelet kommer vara, men skulle gissa på att du kan köra det mesta på höga inställningar på det iallafall och sänka en del saker som du inte märker speciellt mycket på grafikmässigt shadows t ex till medium och AA.

vad kan du spela på max settings idag ?

Vet typ inte, har nästan bara spelat LoL i två år. Men om vi tar BF4 som exempel, hur tror ni det går att maxa det?

Jag undrar för att det kommer en hel del spel i höst som jag kommer vilja spela, och det är alltid kul att få ut det mesta ur dom ^^

Permalänk
Medlem

Jag har själv 2st 6950 i CFX och en i7a.
I spel som tex BF4 så flaskar ju grafikkorten ganska bra.
Jag ska själv uppgradera gpuerna till GTA V faktiskt.
Men 2st 6950 (iaf mina, som körs 2st 6970) presterar ungefär likabra som ett 7970. Lillebror har nämnligen de kortet och ibland e hans snäppet bättre, ibland e mitt de.

GTA IV hade ju väldigt dåligt stöd för Crossfire, man fick ju sämre fps med Crossfire aktivt. Förhoppningsvis har GTA V bättre. Men jag kommer köra 1 gpu till GTA V.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk

Sitter också med dubbla 6950 2 GB och kommer troligen uppgradera under sensommaren/hösten. Spelar mycket BF4 och där får jag väl duglig FPS (80-110) när jag har meckat lite med grafikinställningarna, men alla nyare spel där jag skulle vilja ha 60 FPS går riktigt tungt. Skulle gissa att ett bra kort funkar bättre i exempelvis Assassin's Creed, Far Cry, Watch Dogs än dessa två i crossfire. Edit: GTA IV ska vi inte tala om alltså, maken till bedrövlig PC-port får man leta efter. Hoppas som ovanstående talare att femman funkar bättre med crossfire (och på PC överlag).

Permalänk
Medlem

Hejsan fidde150,

Skrivet av fidde150:

Hejsan

En snabb fråga, jag undrar hur bra mina kort är, kör HIS Radeon HD 6950 2GB GDDR5 i crossfire och undrar nu om dessa (relativt gamla kort) kommer räcka för att till exempel kunna maxa GTA 5 i höst?

Jag är helt efterbliven när det kommer till sånt här, så svara som om ni pratar med en 5-åring.

Tack på förhand!

/fidde150

Dina kort är fortfarande kapabla, men inte till att maxa de senaste spelen.
Jag bytte ut mitt Asus 6950 DCUII till ett Asus 7970 Matrix.
Man får ett 7970/208X för en billig peng.
Tvivlar dock att ett 7970/280X kan maxa GTA V, åtminstonde i en början.

Tänk på att man kan tweaka ett spel så att det flyter bättre.
Tex anpassa Video-optionerna.
Det är något jag gör i förstapersonspangare, då jag tycker FPS är viktigare än grafiskt lull-lull.

De flesta spel nuförtiden är (tyvärr) konverterade från spelkonsoller, sk portade.
Dessa portningar varierar kraftigt i kvalitet, dessvärre från dåliga till usla.
Rockstar är (ö)kända för att släppa dåliga PC-portningar.

Men det finns bot!
Gå in här och sök efter tips: http://pcgamingwiki.com/

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, ni har gjort mig lite klokare

Permalänk
Medlem

Istället för att skapa ny tråd, vad tror folket om i5 4670k 4.2ghz, 2way gigabyte 670 2GB WF3 OC till GTA V 1920x1080 förutsatt att spelet är någorlunda optimerat för SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av funkyz:

Istället för att skapa ny tråd, vad tror folket om i5 4570k 4.2ghz, 2way gigabyte 670 2GB WF3 OC till GTA V 1920x1080 förutsatt att spelet är någorlunda optimerat för SLI

Det blir väl vramet som flaskar då, resten är mer än kapabelt (troligtvis)

Visa signatur

sebbeboy -Vad är det som är så roligt med att sitta och navigera där med muspekaren? För det är väl det enda vettiga man kan göra i startmenyn?
Tvelander -För den är 10000000000x mer logisk än att sitta leta runt i ett satans fan fullscreen fönster med massa grafik och skit bajs som funkar kiss dåligt på PC.
Kör start8 nu annars får jag FLIPP på windows 8

Permalänk
Medlem

Nu kan det vara en ganska stor skillnad mellan en i7 och en annan i7 säkert sådär en 100% i prestanda skillnad, så nån i7 historia är lite luddigt uttryckt minst sagt

Men skulle tro att det hela kan driva runt GTA 5 ganska bra, sen kommer det nog vara en konsolporting av spelet vilket i sig betyder mer huvudvärk och svordomar än nått annat.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Vill du köra "maxat" så skulle du kunna sälja dina 6950s och sikta på ett R9 290X som du kan få för ca 3500kr.
Har du en tillräckligt modern och stark i7a så borde dom kunna "maxa" i 1920x1080 dock så beror allt på hur bra optimerat spelet blir då GTA IV var ganska dåligt på den punkten och även många med top notch datorer idag har problem med att få stabilt 60fps

Permalänk
Medlem
Skrivet av fidde150:

Hejsan

En snabb fråga, jag undrar hur bra mina kort är, kör HIS Radeon HD 6950 2GB GDDR5 i crossfire och undrar nu om dessa (relativt gamla kort) kommer räcka för att till exempel kunna maxa GTA 5 i höst?

Jag är helt efterbliven när det kommer till sånt här, så svara som om ni pratar med en 5-åring.

Tack på förhand!

/fidde150

http://anandtech.com/bench/product/510
Utvecklat test på ett av dina kort, genom att köra dessa i CF, kan du nästan lägga till 75% garanterad prestanda för att se just dina CF resultat i dessa utvalda spelen, och därmed granska din prestanda.
Vad du får i GTA 5 kan jag dock inte svara på, men anandtech är riktigt jävla grymma på att testa korten, och visa vilka prestandavärden du har.

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50