Permalänk

Återställa dator

Nu vet jag inte om detta är den rätta forumdelen för det här, men jag har blivit tvungen att med hjälp av en återställningsskiva - som jag fick med datorn då jag köpte den - återställa hela datorn. Jag är lite osäker på om den då kommer vara HELT tom eller om det allra nödvändigaste kommer finnas, och i så fall vad? Och jag kommer ju spara mina personliga filer på en extern hårddisk före, men är det andra filer som behövs sparas? Återigen, i så fall vad? Annat man ska tänka på så att det inte blir helt fel?

Permalänk

Har du andra hårddiskar så kan du välja att endast rensa den med ditt OS på. På så vis behåller du annan data orörd på andra hårddiskar. Se till att spara filer du anser är viktiga från din C:\ disk innan du fortsätter.

Permalänk
Medlem

Din fråga har tyvärr lite "hur långt är ett snöre?"-karaktär. Det finns miljarder olika systemåterställningsskivor (jag antar du med det menar en skiva som kom med datorn, som inte är en "ren" Windows-installationsskiva från Microsoft?), och det är helt upp till tillverkaren att automatisera vad de vill, i värsta fall också formatering av disken, även om jag inte kan påminna mig om att ha sett det. De har också den dåliga vanan att bundla en massa programvara på dessa återställningsskivor, kanske också något du avser när du undrar om allt kommer bli kvar. Kort sagt går det inte att ge entydiga svar på dina frågor, det är för många parametrar som spelar in.

Vad jag däremot kan säga är att du alltid bör göra en backup på det du vill behålla innan du gör en såpass stor operation. Räkna med att allt försvinner, spara det du inte lättvindigt kan återskapa. Utöver det är det väl klart rekommendabelt att du ser till att formatera om disken/partitionen OS:et ligger på under återställningen, så du får en helt fräsch installation, utan några spår av det gamla, risken är annars att det som tvingade dig att göra systemåterställningen blir kvar.

Ännu bättre är om du kan få tag på en helt ren SLP-installationsskiva från datorns tillverkare och installera från den, så slipper du all onödig mögprogramvara som datortillverkaren lagt in. Även om din dator med all sannolikhet levererades med en Windowslicens, så ligger det i något av en juridisk gråzon att länka dig till en lämplig .iso, så jag gör inte det, men det är tämligen bagatellartat att hitta på diverse fildelningssajter. Plocka hem en .iso med samma Windowsversion som datorn levererades med, och var noga att den är för samma tillverkare.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!