NAS-chassi för Mini-ITX och 3-4 hårddiskar

Permalänk
Medlem

NAS-chassi för Mini-ITX och 3-4 hårddiskar

Har planer på att sätta ihop en liten NAS främst som Plex-server samt lite enklare backup på viktiga filer/dokument.

Har letat runt efter vettiga chassin och hittills känns väl Node 304 som det bästa alternativet. Försöker dock vara realistisk och inser att jag förmodligen aldrig (inom de närmsta 10 åren) inte kommer att behöva mer än max 4 diskar (á 3-4TB var). Vill även ha ett så litet chassi som möjligt och känner att Node 304 möjligen är lite i största laget. Har letat runt men inte riktigt hittat något bra chassi anpassat för 3-4st 3.5" hårddiskar som kan funka bra i NAS-sammanhang.

Önskar därför jättegärna lite tips på sådana chassin, än bättre om du sitter med något själv som du kan rekommendera

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Chenbro har rätt shyssta chassin dock inte dom billigaste, annars finns det lian li q25 eller min favorit silverstone ds380

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte rekomendera chenbros små server chassin, jag har ett http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=369857 och är väldigt plastigt byggt, här även dragit gängpajj på ett par skruvar utan någon speciell kraft.

Permalänk
Medlem

Shit vad tråkigt att du inte kände att rekommendera det Chenbro-chassit du länkade till Chefis, det såg ju ut precis som något sådant jag letar efter!

Har tittat på ds380 men den känns lite overkill för mina behov, främst i form av antal hårddiskplatser (som endast kommer stå tomma sen).

Sneglade även lite på Lian Li PC-Q33. Visserligen endast plats för två stycken 3.5" hårddiskar, men det känns som det finns väldigt mycket tomt utrymme ovanför moderkortet. Kanske modda dit en hårddiskbur för 3st 3.5"-diskar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrOrsh:

Shit vad tråkigt att du inte kände att rekommendera det Chenbro-chassit du länkade till Chefis, det såg ju ut precis som något sådant jag letar efter!

Har tittat på ds380 men den känns lite overkill för mina behov, främst i form av antal hårddiskplatser (som endast kommer stå tomma sen).

Sneglade även lite på Lian Li PC-Q33. Visserligen endast plats för två stycken 3.5" hårddiskar, men det känns som det finns väldigt mycket tomt utrymme ovanför moderkortet. Kanske modda dit en hårddiskbur för 3st 3.5"-diskar?

mm tyvärr, dessutom låter det som fan och fläktarna har nån special diameter som är svår att hitta. Men dem har släppt en ny variat på det chassit tror jag som jag inte kan uttala mig om, http://www.chenbro.com/en-global/products/TowerServerChassis/...

Permalänk
Medlem

2,5" tar mindre plats, drar mindre ström och bullrar mindre. Så mitt tips är att köra med ett litet chassi och gå på 2,5" diskar. 3,5" kommer inte leva många år till som format.
Nackdelen är förstås att pris per TB är högre på 2,5", men ärligt talat hur mycket behöver man egentligen spara på?
Hur många har inte en drös med filmer, tv-serier osv som man redan sett och aldrig kommer se igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

mm tyvärr, dessutom låter det som fan och fläktarna har nån special diameter som är svår att hitta. Men dem har släppt en ny variat på det chassit tror jag som jag inte kan uttala mig om, http://www.chenbro.com/en-global/products/TowerServerChassis/...

Den såg ju också riktigt intressant ut! Och inga konstiga fläktar, utan verkar ju vara en standard 120mm till hårddiskarna endast. Hittar inga svenska återförsäljare men finns på ebay från tyskland för ca. 1.400kr (inkl. frakt), så det är absolut ett möjligt alternativ! Tack för tipset!

Skrivet av taliz:

2,5" tar mindre plats, drar mindre ström och bullrar mindre. Så mitt tips är att köra med ett litet chassi och gå på 2,5" diskar. 3,5" kommer inte leva många år till som format.
Nackdelen är förstås att pris per TB är högre på 2,5", men ärligt talat hur mycket behöver man egentligen spara på?
Hur många har inte en drös med filmer, tv-serier osv som man redan sett och aldrig kommer se igen...

Jao, iofs. Men de 2.5" hårddiskar som verkar finnas ute idag är max 2TB stora och inte i närheten lika snabba när det gäller att läsa/skriva från verkar det som. Om jag skulle gå efter "hur mycket behöver man egentligen spara på" skulle jag nog nöjt mig med max 1 hårddisk, tack och lov är vi alla olika

Permalänk
Medlem

Får jag fråga om det finns något annat än att det finns extra hårddiskplatser i node som gör att du inte vill satsa på det? Har du bara plats för noden så skadar det inte att det är lite luftigt och så på insidan då kan du även med fördel ljuddämpa ordentligt! Det beror ju lite på var man tänkt ställa nasen, ska den stå undanstoppad i en garderob så kan man ju ta nästan vad som helst. Ska den dock stå framme i vardagsrummet så vill det ju till sig att den är tyst och passar in i omgivningen.

Har du plats och möjlighet så kan du gott satsa på node:n då har du två färger att välja mellan och med lite ljuddämpning möjlighet att få den riktigt tyst!
http://www.inet.se/produkt/8500207/be-quiet-ljuddampningskit-...

Ett alternativ som är populär hos nas-byggarna är ju detta http://www.inet.se/produkt/6909327/silverstone-ds380b-hot-swa... dock betydligt dyrare, och för dig egentligen ingen fördel över node:n

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raffe:

Får jag fråga om det finns något annat än att det finns extra hårddiskplatser i node som gör att du inte vill satsa på det? Har du bara plats för noden så skadar det inte att det är lite luftigt och så på insidan då kan du även med fördel ljuddämpa ordentligt! Det beror ju lite på var man tänkt ställa nasen, ska den stå undanstoppad i en garderob så kan man ju ta nästan vad som helst. Ska den dock stå framme i vardagsrummet så vill det ju till sig att den är tyst och passar in i omgivningen.

Har du plats och möjlighet så kan du gott satsa på node:n då har du två färger att välja mellan och med lite ljuddämpning möjlighet att få den riktigt tyst!
http://www.inet.se/produkt/8500207/be-quiet-ljuddampningskit-...

Ett alternativ som är populär hos nas-byggarna är ju detta http://www.inet.se/produkt/6909327/silverstone-ds380b-hot-swa... dock betydligt dyrare, och för dig egentligen ingen fördel över node:n

Det är mest att jag vill ner så mycket som möjligt i storlek. Chassit kommer stå framme, dock ej i vardagsrum utan i en hall så är ju ett plus om det är litet och smidigt (samt gärna inte jättefult)

Ljuddämpningsmattor var en bra idé! Får grubbla vidare lite

Permalänk
Medlem

Kanske kan U-NAS NSC-400 var ett alternativ? Plats för 4st Hot Swap enheter och 120mm fläkt. Finns på eBay UK om man vill slippa tull och moms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrOrsh:

Jao, iofs. Men de 2.5" hårddiskar som verkar finnas ute idag är max 2TB stora och inte i närheten lika snabba när det gäller att läsa/skriva från verkar det som. Om jag skulle gå efter "hur mycket behöver man egentligen spara på" skulle jag nog nöjt mig med max 1 hårddisk, tack och lov är vi alla olika

Det var inte längesen som 2TB var max även för 3,5". Hastigheten hänger mer ihop med rotationshastigheten än storleken, dvs en 5400rpm 2,5" är normalt ungefär lika snabb som en 5400rpm 3,5". I en hemma-NAS är det 0 poäng att bry sig om hastigheten, den räcker och blir över tiofaldigt, utan man vill ha tysta, små och strömsnåla diskar - dvs 2,5".
Och nej, 1 disk räcker inte för då får man ingen redundans. 2 diskar är inte heller optimalt eftersom man då bara kan nyttja kapaciteten motsvarande 1 disk. 3-4 är betydligt bättre kapacitetsmässigt, och lagom för de flesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yakideo:

Kanske kan U-NAS NSC-400 var ett alternativ? Plats för 4st Hot Swap enheter och 120mm fläkt. Finns på eBay UK om man vill slippa tull och moms.

Så jäkla perfekt! Hittar inte ett enda fel med den. Möjligen att man behöver ett lite ovanligare nätaggregat. Kommer nog dock köra på ett pico psu och då spelar det ju mindre roll

Lär bli att jag tar hem ett sådant via eBay närmsta tiden Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrOrsh:

Så jäkla perfekt! Hittar inte ett enda fel med den. Möjligen att man behöver ett lite ovanligare nätaggregat. Kommer nog dock köra på ett pico psu och då spelar det ju mindre roll

Lär bli att jag tar hem ett sådant via eBay närmsta tiden Tack!

Återkom gärna med någon form av recension om du köper chassit. Är nyfiken på hur bra detta chassi är.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av taliz:

Det var inte längesen som 2TB var max även för 3,5". Hastigheten hänger mer ihop med rotationshastigheten än storleken, dvs en 5400rpm 2,5" är normalt ungefär lika snabb som en 5400rpm 3,5". I en hemma-NAS är det 0 poäng att bry sig om hastigheten, den räcker och blir över tiofaldigt, utan man vill ha tysta, små och strömsnåla diskar - dvs 2,5".
Och nej, 1 disk räcker inte för då får man ingen redundans. 2 diskar är inte heller optimalt eftersom man då bara kan nyttja kapaciteten motsvarande 1 disk. 3-4 är betydligt bättre kapacitetsmässigt, och lagom för de flesta.

Hahaha, sen när snurrar ett 24" och ett 16" cykel hjul lika snabbt med samma varvtal?
Nej 3.5" är snabbare och betydligt billigare.
3.5" kommer som standard att finnas kvar till den dagen SSD:er är billigare per GB, och kanske tom även då finnas kvar till specifika ändamål.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Det var inte längesen som 2TB var max även för 3,5". Hastigheten hänger mer ihop med rotationshastigheten än storleken, dvs en 5400rpm 2,5" är normalt ungefär lika snabb som en 5400rpm 3,5". I en hemma-NAS är det 0 poäng att bry sig om hastigheten, den räcker och blir över tiofaldigt, utan man vill ha tysta, små och strömsnåla diskar - dvs 2,5".
Och nej, 1 disk räcker inte för då får man ingen redundans. 2 diskar är inte heller optimalt eftersom man då bara kan nyttja kapaciteten motsvarande 1 disk. 3-4 är betydligt bättre kapacitetsmässigt, och lagom för de flesta.

Självklart är det inte o poäng att bry sig om hastigheten, speciellt inte om du vill strömma högupplöst material el. liknande. Och det må så vara att 2tb var max även på 3.5" diskar för något år sedan, men jag har ingen lust att vänta något år till på att det kanske ska släppas en 4tb 2,5" disk så...

Skrivet av yakideo:

Återkom gärna med någon form av recension om du köper chassit. Är nyfiken på hur bra detta chassi är.

La precis en beställning! Återkommer i den här tråden så snart jag hunnit få hem chassit och börjat testa lite med det! Kan säkert dröja några veckor, men det kommer!

Permalänk
Medlem

Lite sent men jag hade samma behov som du och köpte CFI-A7879 eller ARK ITX/CS-CI03 som det också ibland kallas. Det har ungefär samma features som det andra du beställde.
Finns runt om i europa men inte i sverige http://www.logicsupply.eu/cases/storage-oriented-cases/a7879/

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Daneel:

Lite sent men jag hade samma behov som du och köpte CFI-A7879 eller ARK ITX/CS-CI03 som det också ibland kallas. Det har ungefär samma features som det andra du beställde.
Finns runt om i europa men inte i sverige http://www.logicsupply.eu/cases/storage-oriented-cases/a7879/

Det står att det bara medföljer 2st hårddiskvaggor? Det låter jäkligt korkat xD

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Hahaha, sen när snurrar ett 24" och ett 16" cykel hjul lika snabbt med samma varvtal?
Nej 3.5" är snabbare och betydligt billigare.
3.5" kommer som standard att finnas kvar till den dagen SSD:er är billigare per GB, och kanske tom även då finnas kvar till specifika ändamål.

Hur tänkte du nu?
Med samma varvtal så snurrar ett 24" och ett 16" cykelhjul exakt lika snabbt.
Däremot blir resulterande hastighet för en cykel betydligt snabbare med ett större hjul vid samma varvtal, eftersom ytterdiametern är det som spelar roll för ett hjul.

Men nu pratar vi hårddiskar, och där används såväl inner, mitt, som ytterdiametern. För att få en så snabb hårddisk som möjligt så vill man ha en så liten platta som möjligt, eftersom huvudet då behöver röra sig mindre. Dvs en mindre hårddisk är att föredra, det är tex därför 10000 och 15000 RPM diskar så gott som alltid är 2,5" och inte 3,5".

Läs tex http://www.datarecoverylink.com/a-basic-understanding-of-plat...

Skrivet av MrOrsh:

Självklart är det inte o poäng att bry sig om hastigheten, speciellt inte om du vill strömma högupplöst material el. liknande. Och det må så vara att 2tb var max även på 3.5" diskar för något år sedan, men jag har ingen lust att vänta något år till på att det kanske ska släppas en 4tb 2,5" disk så...

La precis en beställning! Återkommer i den här tråden så snart jag hunnit få hem chassit och börjat testa lite med det! Kan säkert dröja några veckor, men det kommer!

Jo men måste du nödvändigtvis ha de största diskarna? Om du köper 3st 4TB 3,5" och kör RAID5 eller motsvarande så får du 8TB användbart utrymme. Köper du 6st 2,5" 1,5TB och kör dem i RAID5 så får du 7,5TB användbart utrymme.
Priset blir nästan detsamma, ca 4000 för 3,5" och 4500 för 2,5".

Med 3,5" kommer du använda ca 21w ström för 3st, medan du använder ca 9w för 6st 2,5". Och ljudnivån och platsbehovet minskar förstås dramatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daneel:

Lite sent men jag hade samma behov som du och köpte CFI-A7879 eller ARK ITX/CS-CI03 som det också ibland kallas. Det har ungefär samma features som det andra du beställde.
Finns runt om i europa men inte i sverige http://www.logicsupply.eu/cases/storage-oriented-cases/a7879/

Fick hem mitt U-nas 400 chassi för några dagar sedan och tyvärr får man inte i ett moderkort som har en processorkylare över ca 35mm. Stockkylaren gick bort direkt och inte ens Noctuas 40mm lågprofilkylare går i :-/ Man behöver alltså (i princip) ett moderkort med "inbyggd" processor. Detta funkar dock inte för min del då dessa processorer är allt för svaga för att transcoda till plexklienter.

Kommer därför att sälja chassit om någon är intresserad. I övrigt är det otroligt snyggt för att vara ett nas-chassi. Givetvis komplett. Prisidé runt 800kr + frakt. Betalade ca 1.100kr och köpte chassit från Tyskland via eBay.

Kommer nog köpa ett ARK ITX/CS-CI03 istället jag med! Det verkar finnas betydligt bättre plats för kylare i det chassit.

Hur lång tid tog det för dig att få det när du beställde från länken du skickade? Du är inte intresserad av ett byte?

Permalänk
Medlem

Har inte läst hela tråden, men när jag ska bygga server så kommer det att bli i detta chassi: http://www.inet.se/produkt/6900465/fractal-design-arc-mini-sv...

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se