Hjälp med val utav komponenter till ESXi host

Permalänk
Medlem

Hjälp med val utav komponenter till ESXi host

Hej!

Jag kollar just nu på att inhandla en server som ska agera ESXi host.
Kommer snurra väldigt olika saker på den, men tanken är väl att köra Splunk, Snort, någon sårbarhetsskanner och säkerligen både en och två Linux distar.

Mina krav så här långt:

  • mATX

  • Tyst eftersom den kommer stå under mitt skrivbordet i vardagsrummet.

  • SSD att lagra de virtuella maskinerna på.

  • RAID0, 1 och 5 på moderkortet.

  • Pris 8-10k där 10k är smärtgräsen.

Nedan så har jag plockat ihop lite komponenter, men det som gör mig osäker är vilken processor jag ska ha och hur jag ska göra med lagringen.
Jag har valt två Intel SSD á 180GB där tanken är att köra de i RAID0 för att få en schysst hastighet. Har en 60GB liggandes hemma som jag tänkte använda till själva hypervisorn och jag har lite mekanisk disk som kan användas för eventuell långsam lagring.
Förslag:

Ser det vettigt ut eller är jag helt ute och cyklar?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voultner:

Hej!

Jag kollar just nu på att inhandla en server som ska agera ESXi host.
Kommer snurra väldigt olika saker på den, men tanken är väl att köra Splunk, Snort, någon sårbarhetsskanner och säkerligen både en och två Linux distar.

Mina krav så här långt:

  • mATX

  • Tyst eftersom den kommer stå under mitt skrivbordet i vardagsrummet.

  • SSD att lagra de virtuella maskinerna på.

  • RAID0, 1 och 5 på moderkortet.

  • Pris 8-10k där 10k är smärtgräsen.

Nedan så har jag plockat ihop lite komponenter, men det som gör mig osäker är vilken processor jag ska ha och hur jag ska göra med lagringen.
Jag har valt två Intel SSD á 180GB där tanken är att köra de i RAID0 för att få en schysst hastighet. Har en 60GB liggandes hemma som jag tänkte använda till själva hypervisorn och jag har lite mekanisk disk som kan användas för eventuell långsam lagring.
Förslag:

Ser det vettigt ut eller är jag helt ute och cyklar?

Tack på förhand!

Nu är inte jag rätt person angående servar men gaming har jag hyfsat koll på, ja det jag vill "påpeka" är att du valt en "K" märkt CPU men ett moderkort som inte går att överklocka med! Vet inte om du valt de medvetet eller?

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPeakon:

Nu är inte jag rätt person angående servar men gaming har jag hyfsat koll på, ja det jag vill "påpeka" är att du valt en "K" märkt CPU men ett moderkort som inte går att överklocka med! Vet inte om du valt de medvetet eller?

Gick av rena farten! Det är samma pris på Dustin så det var nog därför det blev en K. Tack för påpekandet dock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voultner:

Gick av rena farten! Det är samma pris på Dustin så det var nog därför det blev en K. Tack för påpekandet dock!

Så lite så! Kom även på att sweclockers har ju en sida angående servar http://www.sweclockers.com/forum/122-server/ hör med dom dära dom har säkert bättre koll där

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd flyttad*

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Tror du att du behöver all den cpu prestandan?

Själv funderar jag på att bygga en ESXi host runt detta: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2387305. Fördelarna blir ju att den har stöd för ECC minnen, extremt låg engeriförbrukning och gott om sata portar.

Om du ska gå på vanliga desktop cpuer så bör du kolla efter stöd för VT-D.

Det borde inte bli jättemycket dyrare med xeon cpu och ecc ram om du fortfarande vill ha den höga prestandan.

Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem

Ska du köra på en C2550 hade jag nog faktiskt valt Supermicro istället. Inte lika många SATA-portar, men fyra LAN-portar och en dedikerad IPMI.

Kör själv på ett motsvarande, fast med en C2750, använder två av nätverksportarna för iSCSI och dom två andra för nät.

Permalänk
Medlem

Du kan inte köra två diskar i RAID med det moderkort som du har valt, ESXi kommer att se diskarna separat.
ESXi har inte stöd för Intels Fake-RAID (eller AMDs heller för den delen).

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

Tjo,

Tack för svaren. Jag vet inte om det är aktuellt med en Atom processor, känns lite klent tbh. ECC kan jag direkt känna är overkill för mitt bygge och ger nog inte mervärde.

Skrivet av tomle:

Du kan inte köra två diskar i RAID med det moderkort som du har valt, ESXi kommer att se diskarna separat.
ESXi har inte stöd för Intels Fake-RAID (eller AMDs heller för den delen).

Oj, det var ju jävligt synd, tack för att du påpekade det! Hade lätt kunnat sluta i besvikelse där.
Då får det med andra ord bli en större SSD istället för två i RAID0. Några tips vad man istället kan skaffa för runt 2k?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Du kan inte köra REG minnen till det moderkortet.

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozric:

Du kan inte köra REG minnen till det moderkortet.

nej skulle ju vara http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1354232 såklart

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnts så borde du kolla på processorer som klarar VT-d, alltså 4690 istället för 4690K. Om du vill kunna köra passthrough med hårddiskar osv. alltså. Men eftersom du valt K så kanske du tänkte överklocka, det vet jag inte hur/om det funkar med den andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rashnu:

Som tidigare nämnts så borde du kolla på processorer som klarar VT-d, alltså 4690 istället för 4690K. Om du vill kunna köra passthrough med hårddiskar osv. alltså. Men eftersom du valt K så kanske du tänkte överklocka, det vet jag inte hur/om det funkar med den andra.

precis och sen underlättar det ju att välja hårdvara som redan "fungerar" med esxi så man slipper bygga om imagen med rätt drivrutiner