Permalänk

fördelen också mot humbrol är att om du inte skulle bli nöjd går den lösa upp med vanlig t-röd eller aceton. det funkar inte på humbrol jag har provat.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

inte så pjåkigt tycker jag.
4 delar kvar.
framför det där ledet så ska det vara en större framryckande bataljon, bredvid den 6 st artilleri pjäser och bredvid det en skjutande bataljon och sist men inte minst ett anfallande kavalleri regemente.
ska bli ett djup i det hela, de på bilden ska typ föreställa reserver på väg in i striden.
då allt kommer bli över 3 meter långt, så funderar jag även på att slänga in en till likadan som är på bilden längst ut på den andra flanken.
dioramat till allt får vänta, kommer bli för stort och har ej platsen.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

efter några dipp i quickshaden så har jag börjat att ogilla det. inte nog med att det är jobbigt och kletigt att arbeta med, man måste ha någon sorts anti-shine för att få bort det blanka för att det ska bli snyggt + att det känns som att man inte har någon kontroll på vart saker och ting flyter ut på figuren(även när man använder pensel) då allt klibbar ihop rätt så fort. de 2 sista grupperna längst bak på bilden är doppade och man ser att de sticker ut från resten.

warpaints quickshade soft tone ink(som resten är penslade med) ser betydligt bättre ut tycker jag.
dock så säljs de bara i små flaskor, vill ha något liknande quickshade(burk varianten) och efter lite sökning så såg jag att vallejo hade kommit ut med någon dipp burk de med och som är som warpaints wash typ, samma tunna och lättarbetande vätska.
har sökt på gamemaniacs och unispel + några till sidor men hittar inte denna vallejo produkt.
har den inte kommit till sverige än?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Permalänk

behöver en neutral persons åsikt.
tycker dessa ser bra ut, men står mellan valet att washa dem eller låta bli.
är lite rädd att en wash "förstör".

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

btw, hur målar ni ögon på 28mm(och mindre) figurer?
en svart prick typ?
finns ju inte så mycket svängrum på så här smått så att säga.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Skrivet av mangemani:

btw, hur målar ni ögon på 28mm(och mindre) figurer?
en svart prick typ?
finns ju inte så mycket svängrum på så här smått så att säga.

jag brukar inte måla dem öht utan bara köra lätt washning med brun eller svart i ansiktet så att alla konturer kommer fram bara.

tycker det ser mer naturligt ut än att man målat ögon som skelar då de e micromerter precition för att han inte ska skela...

de ända modeller där ja lagt tid på att måla ögonen är på stora demoner och drakar där ögonen iaf är 3-4mm stora men på små 28mm gubbar ä de ju typ en dutt med ett hårstrå för att göra en pupil vilket är för advancerat för mig då jag är så jävla darrhänt.

denna Fabious bile modell målade jag för nått år eller ett par sedan och den är bara washad med svart i ansiktet så jag fått fram konturerna i ansiktet ordentligt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

har suttit i någon timme nu och försökt få till ögonen, men det blir inge bra, antingen så ser de helt psykopatiska ut eller så ser det ut som att de går på droger och pupillerna är helt vidöppna.
blev en wash över ansiktet och rustningen och lämnade det som skiner upp, blev rätt så nice faktiskt, men funderar om man ska washa resten med, men vet inte hur soft quickshade blir på rött och hudfärg, om det mörkar ned ordentligt och förstör det fina.

jävligt fin figur:)
men är den bara washad i ansiktet?
isf är du fruktansvärt duktig på att få till skuggor på resten utav figuren med pensel:)

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

vilken ink går bäst ihop med röd och hudfärg?
jag har soft, strong, dark, blue, red, green och purple ink.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

är väl en smaksak vad man tycker passar bäst

jag kör ju bara på GW färger till 80-90% sånär på att ja har ett gäng valejo wash/shade whatever de kallar dem

generellt så kör mag mest svart wash oavsett färg så jag bara kör skuggning men vill man ha en ljusare nyans som inte gör att den ser skitig ut som jag är ute efter så är någon av de mer åt de bruna och röda hållet du jagar.

tror iaf Gryphon sepia/Seraphim Sepia grån GW eller liknande motsvarighet på huden och röd wash från valejo på det röda borde inte få den att se så skitig ut som svart gör men ändå ge lite färgskiftning och mörkare partier i alla fördjupningar.

soft quickshade borde bli bra även på andra färger då den är väl ganska ljus har jag för mig. du får väl offra någon av de som blev derp i dina försök att måla ögen som ändå ska avfärgas å målas om som testfigur hur de blir på rött aldrig jobbat med just quickshade funderat på en burk nån gång men aldrig blivit att ja provat den.

ne jag har har washat den väldigt hårt hela modellen med svart omöjligt att få till alla skrymslen i rocken på annat sätt...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

btw, hur målar ni ögon på 28mm(och mindre) figurer?
en svart prick typ?
finns ju inte så mycket svängrum på så här smått så att säga.

Jag skuggar hela ögat med mörkbrunt/svart, sedan fyller jag i ögongloben med en offwhite- nyans (P3 Menoth White highlight)
Därefter iris med mörkbrunt/mörkblått/mörkgrönt eller vad som nu passar bäst och pupill med 0.05mm pigment marker. Därefter snyggar jag till allt vitt kladd med hudfärg.

Detta är den avancerade versionen och verkligen inget jag gör på varenda fotsoldat. Däremot kan det vara snyggt på hjältar och lite större figurer med stora ögon (t.ex. jättar).

Hemligheten med att få ögonen att se bra ut är att man inte ska lämna vitt över och under iris, gör man det får man psycho-drog-looken.

Den andra hemligheten är att ha en bra pensel. Jag rekommenderar W&N series7, storlek 0 eller 00, men eftersom den här typen av pensel har väldigt bra spets (om man tar hand om den väl) är det lättare att måla små detaljer utan kladd.

Här är en bra steg-för-steg (på engelska).
http://massivevoodoo.blogspot.se/2010/05/tutorial-painting-ey...

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk

har lyckats få tag i en rätt så stor(för sin skala) medeltids sten borg i plast i skala 1/72.
hur målar man egentligen en sten borg? måla grått över allt och brunt över dörrar och annat trä kan jag föreställa mig resulterar i en lite för fantasilöst och stel look.
finns det någon bra vallejo färg som man kan använda(eller någon annan bra) och vilka penslar ska man använda för ett så stort målnings projekt?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

mycket piller, men min första legion på 20mm klar.
rätt så roliga att måla så jag beställde 1 till + några krigs elefanter.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

tänkte ta min målning till en ny nivå och har en fråga:
är highlightning och drybrushing samma sak fast 2 olika tekniker? eller är båda något man använder för att få till den där extra fina looken?

en fråga om penslar med.
vad betyder egentligen "penselvård"?
jag rengör mina penslar varje dag, med vatten och med penseltvål, men de blir iaf lite spretiga.
har hört att ju bättre man sköter sina penslar desto längre håller dem och de blir nästan aldrig spretiga, men hur gör man?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer