Permalänk
Medlem

Tyst Grafikkort i idle?

Tjenare! en ny sweclockare här så ta det lugnt med mig!
Jag hittade ett moderkort på lite rea och köpte det på lite skoj och nu en månad senare sitter jag här på en ASUS Z97-A, fractal R4, 16GB minne, EVGA SuperNOVA G2 750W, 4790k och en Noctua NH-D15. Det som saknas är ju då ett grafikkort.... inbyggda grafiken funkar finfint till HD filmer och sånt och det ända som går då är CPU fläktarna i ca 250 rpm= helt tyst.
Kan man då lösa att ett grafikkort blir helt tyst också? då jag i princip sover på datorn(nej jag är inte 12) så vill jag inte ligga och lyssna på massa fläktar och skit. i load spelar det inte så stor roll, utan viktigt när man bara kollar på film eller har datorn på i bakgrunden.

Går det kanske få grafikkortet att stänga av sig eller liknande om det inte används nämnvärt?

Så vad säger ni, går det lösa? ska man kanske vänta på nya korten i höst?

Kan tillägga att jag spelar ju inte så jättemycket(så fråga mig inte varför jag köpte ny dator), något 4k upplösning på 3 skärmar lär inte ske dom närmaste åren men skaplig prestanda vill man ju såklart ha

Ca: 4000kr hade jag tänkt mig.

Visa signatur

| Mobo: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | CPU: AMD R9 5900X med Noctua D15 | RAM: G.Skill Ripjaws V 32GB @ 4000MHz | GPU: 2070 Super Strix | PSU: EVGA G2 750W | Chassi: Phanteks P500A | SSD: Samsung 980 Pro 1TB & WD Black SN850 Gen 4 1TB | HDD: 2x12TB | Skärm: Acer 27" Predator XB271HU |

Permalänk
Medlem

Jag har ett Asus GeForce GTX 780 DirectCU II OC och det är i stort sett knäpptyst vid idle.

Allt beror väl iof på hur känslig man är, men jag har huvudet ca 40cm från datorn och kan höra ett tyst tyst vindbrus bara om man anstränger sig och det är helt tyst i rummet för övrigt.

Ditt chassi är ju dessutom ganska ljuddämpat så jag tror att det kommer bli bra.

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem

ett 770 lr för lite mera kosing ett R9 290 för under 4000kr

och för lite mera ett 780

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Qbone10:

Tjenare! en ny sweclockare här så ta det lugnt med mig!
Jag hittade ett moderkort på lite rea och köpte det på lite skoj och nu en månad senare sitter jag här på en ASUS Z97-A, fractal R4, 16GB minne, EVGA SuperNOVA G2 750W, 4790k och en Noctua NH-D15. Det som saknas är ju då ett grafikkort.... inbyggda grafiken funkar finfint till HD filmer och sånt och det ända som går då är CPU fläktarna i ca 250 rpm= helt tyst.
Kan man då lösa att ett grafikkort blir helt tyst också? då jag i princip sover på datorn(nej jag är inte 12) så vill jag inte ligga och lyssna på massa fläktar och skit. i load spelar det inte så stor roll, utan viktigt när man bara kollar på film eller har datorn på i bakgrunden.

Går det kanske få grafikkortet att stänga av sig eller liknande om det inte används nämnvärt?

Så vad säger ni, går det lösa? ska man kanske vänta på nya korten i höst?

Kan tillägga att jag spelar ju inte så jättemycket(så fråga mig inte varför jag köpte ny dator), något 4k upplösning på 3 skärmar lär inte ske dom närmaste åren men skaplig prestanda vill man ju såklart ha

Ca: 4000kr hade jag tänkt mig.

http://www.dustinhome.se/product/5010745858/gigabyte-geforce-...
eller

http://www.dustinhome.se/product/5010752950/gigabyte-geforce-...

Passa på medans det är rea !

Btw det medföljer Gigabyte Aivia K8100 V2 (gaming tangentbord) när du köper någon av dom två jag länkade.
Gigabytes Grafikkort med denna kylare är helt sjukt tysta, sen om du vill ha det tystare kan du alltid sänka hastigheten på fläktarna

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Skulle rekommendera valfritt kort från Asus med DirectCU II

Permalänk
Medlem

Om du gör en egen fläktkurva så skulle jag våga säga att du kan få vilket kort som helst även 290 tyst i idle.

Permalänk
Medlem

tackar för alla svar Strix såg ju intressant ut! om man skulle gå på 780:n är är den vassare än den vanliga 780? eller är det fläkten och extra minnet man betalar mer för?

Visa signatur

| Mobo: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | CPU: AMD R9 5900X med Noctua D15 | RAM: G.Skill Ripjaws V 32GB @ 4000MHz | GPU: 2070 Super Strix | PSU: EVGA G2 750W | Chassi: Phanteks P500A | SSD: Samsung 980 Pro 1TB & WD Black SN850 Gen 4 1TB | HDD: 2x12TB | Skärm: Acer 27" Predator XB271HU |

Permalänk
Medlem

Rekommenderar Msi's TwinFrozr med Nividia kort(har ingen erfarenhet av TwinFrozr och AMD). Helt fantastiskt tyst även i load.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |