MSI GTX 780 vs Gigabyte GTX 780

Permalänk

MSI GTX 780 vs Gigabyte GTX 780

Hej, funderar på att köpa ett nytt grafikkort och det står nog mellan dom här. Gigabyte kortet är några hundra billigare, enligt prisjakt, men den har inte fått lika bra betyg som MSI kortet. Vilket skulle ni rekommendera?

Permalänk
Avstängd

Asus DirectCU II

Nä men MSI.

Permalänk
Medlem

EVGA, but in your case MSI

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Skrivet av EatingHotdogs:

Hej, funderar på att köpa ett nytt grafikkort och det står nog mellan dom här. Gigabyte kortet är några hundra billigare, enligt prisjakt, men den har inte fått lika bra betyg som MSI kortet. Vilket skulle ni rekommendera?

Gigabyte, då det är billigare. Det är likvärdig kylning på båda och de går troligtvis att klocka lika högt (i genomsnitt).

Permalänk

Varför hatar alla mot Gigabyte?? Sjukt nöjd med mitt ort iaf, MSI har ju kass VRM-kylning så jag skille aldrig köpa det. Kan dock också bero på att jag har svårt för företag som utsmyckar sina produkter med drakar osv... Känns lite väl mycket p12 för mig men jag ska inte döma!

Permalänk
Medlem
Skrivet av axelpaxel:

Varför hatar alla mot Gigabyte?? Sjukt nöjd med mitt ort iaf, MSI har ju kass VRM-kylning så jag skille aldrig köpa det. Kan dock också bero på att jag har svårt för företag som utsmyckar sina produkter med drakar osv... Känns lite väl mycket p12 för mig men jag ska inte döma!

För det här är mycket vuxnare då eller?
http://amazingtechproducts.com/Blog/wp-content/uploads/2011/0...

Är det inte just för att gigabyte brukar vara lite billigare an dom andra stora hårdvaru-drakarna(!) som det automatiskt blir att man tror dom är lite sämre, som med mycket annat som får en "budget"-stämpel?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av axelpaxel:

Varför hatar alla mot Gigabyte?? Sjukt nöjd med mitt ort iaf, MSI har ju kass VRM-kylning så jag skille aldrig köpa det. Kan dock också bero på att jag har svårt för företag som utsmyckar sina produkter med drakar osv... Känns lite väl mycket p12 för mig men jag ska inte döma!

Jag personligen har aldrig och kommer aldrig rekommendera Gigabyte över Asus och finns inte Asus som alternativ så blir det MSI.

Jag anser att Gigabyte är ett dåligt märke och ser ingen poäng att välja ett sämre märke när man kan få ett bättre.

Permalänk
Medlem

Det hade ju varit lättare att svara om du berättade vilka kort det handlar om.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

msi tycker jag så får du ett tystare och kortare kort. om gigabyte är "några hundra billigare" skulle jag dock absolut köra på det.

Permalänk
Skrivet av Danmyr:

EVGA, but in your case MSI

EVGA är också ett alternativ eftersom det kostar lika mycket som MSI kortet.

Permalänk
Skrivet av The-Architect:

För det här är mycket vuxnare då eller?
http://amazingtechproducts.com/Blog/wp-content/uploads/2011/0...

Är det inte just för att gigabyte brukar vara lite billigare an dom andra stora hårdvaru-drakarna(!) som det automatiskt blir att man tror dom är lite sämre, som med mycket annat som får en "budget"-stämpel?

Håller helt med om att gigabyte hade fruktansvärt ful design på sina moderkort för några år sedan! (pistoler osv... Suck) Övervägde inte ens märket under den perioden på samma sätt som jag totalt ignorerar MSIs drakar osv. Dömer dock företag efter deras nuvarande produkter så för någon månad sedan köpte jag ett gigabyte gtx 780 och är en mycket nöjd kund, det är allt jag vill säga om det.

När det gäller funktion och prestanda så har jag bara läst att just MSIs gaming kort har väldigt dålig vrm - kylning vilket får mig att välja bort detta kort både på utseendet och funktionen. Både Asus och Evga gör riktigt fina kort som jag tror TS skulle vara nöjd med. Frågan vad ju dock MSI vs Gigabyte och då skulle jag välja gigabyte alla dagar i veckan pga mer mogen design och bättre funktion.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av SweFox*:

Jag personligen har aldrig och kommer aldrig rekommendera Gigabyte över Asus och finns inte Asus som alternativ så blir det MSI.

Jag anser att Gigabyte är ett dåligt märke och ser ingen poäng att välja ett sämre märke när man kan få ett bättre.

Tycker det är spännande att du anser att Gigabyte är ett "dåligt märke". Vad baserar du denna uppfattning på? Jag tror alla företag har både bra och mindre bra produkter, att anse att ett märke är dåligt utan vettigt argument skulle jag dock aldrig själv göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har även jag ett Geforce GTX780 och är mycket nöjd, tyst kylning och inte haft några problem, inte behövt klocka kortet än dock, men de har ju bra vrm kylning.

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk
Medlem

Jag valde msi, tack vare diverse tester gällande ljudnivån. Men det är hugget som stucket. Jag föredrar dock msi som märke.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk

Det börjar luta mer och mer mot EVGA kortet. https://www.komplett.se/evga-geforce-gtx-780-3gb-physx-cuda/7...

Är det ett bra val?

Permalänk
Skrivet av BadNewsBrod:

Jag valde msi, tack vare diverse tester gällande ljudnivån. Men det är hugget som stucket. Jag föredrar dock msi som märke.

Off-Topic, men är MSI:s moderkort bra, har hört att de ska vara riktigt ostabila så jag hade gärna velat veta.

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevinkingeen:

Off-Topic, men är MSI:s moderkort bra, har hört att de ska vara riktigt ostabila så jag hade gärna velat veta.

Det är inget fel på dem.

Permalänk
Avstängd

Allting tillverkas i samma fabriker, med samma material, samma teknik i grund och botten, spelar ingen större roll vilken tillverkare ni väljer idag oftast (undantag finns) utan gå på det som är mest prisvärt och erbjuder bäst efterköps service.

MVH

Permalänk
Skrivet av EatingHotdogs:

Det börjar luta mer och mer mot EVGA kortet. https://www.komplett.se/evga-geforce-gtx-780-3gb-physx-cuda/7...

Är det ett bra val?

Jag skulle köra på EVGA då det är ett väldigt bra kort samt att kundservicen är i toppklass!!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevinkingeen:

Off-Topic, men är MSI:s moderkort bra, har hört att de ska vara riktigt ostabila så jag hade gärna velat veta.

Har kört msi i många år och har alldrig haft ngt problem med vare sig grafikkort eller moderkort

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Skrivet av AmdX2:

Har kört msi i många år och har alldrig haft ngt problem med vare sig grafikkort eller moderkort

Okej, då kan man räkna med MSI när man väljer moderkort nästa gång

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevinkingeen:

Okej, då kan man räkna med MSI när man väljer moderkort nästa gång

samma här, har funkat galant med överklockning med.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Jag har alltid föredragit Asus när det kommer till tillverkare men jag köpte faktiskt ett msi 770 med twinfrozer kylaren för den låter betydligt mindre än vad asuskylaren gör då min kompis har ett sånt kort, jag tittade på gigabyte med men den kylaren hade med lite mer vinande ljud.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Mina 2 senaste kort har varit 560ti och 670 ifrån gigabyte och jag har varit nöjd. Däremot har jag inte direkt något att jämföra med men jag är en nöjd kund och kommer förmodligen sikta på ett gigabyte även vid nästa uppgradering.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

https://www.komplett.se/asus-geforce-gtx-780-3gb-physx-cuda/7...

Asus kortet var ju inte så dyrt längre. Nån hundring billigare än EVGA kortet.

Permalänk
Medlem

MSI all the way! )

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-4790k 4,00 Ghz | GPU: Zotac GTX GeForce 780 3 GB | RAM: Crucial DDR3 BallistiX Sport 8GB | MOBO: MSI Z97 GAMING 7 Socket 1150 | STORAGE: Seagate Desktop SSHD 2TB | PSU: XFX ProSeries Core Edition 850W PSU | KYLNING: Intel TS13x Water Cooler | CHASSI: Fractal Design Define R4 Black Pearl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Jag har alltid föredragit Asus när det kommer till tillverkare men jag köpte faktiskt ett msi 770 med twinfrozer kylaren för den låter betydligt mindre än vad asuskylaren gör då min kompis har ett sånt kort, jag tittade på gigabyte med men den kylaren hade med lite mer vinande ljud.

Får hålla mig dig där. Köpte ett gigabyte kort, men är lite missnöjd över 40% fläkthastighet låter tre fläktarna en hel del (överröstar allt annat i burken), vet inte om dom lyckas åtgärda det med nya 7xx serien (men vad jag vet kör dom samma kylarlösning).

Men det bästa kylaren vad jag hört ska vara Tri-X (dock från annan grafikkortstillverkare).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av axelpaxel:

Håller helt med om att gigabyte hade fruktansvärt ful design på sina moderkort för några år sedan! (pistoler osv... Suck) Övervägde inte ens märket under den perioden på samma sätt som jag totalt ignorerar MSIs drakar osv. Dömer dock företag efter deras nuvarande produkter så för någon månad sedan köpte jag ett gigabyte gtx 780 och är en mycket nöjd kund, det är allt jag vill säga om det.

När det gäller funktion och prestanda så har jag bara läst att just MSIs gaming kort har väldigt dålig vrm - kylning vilket får mig att välja bort detta kort både på utseendet och funktionen. Både Asus och Evga gör riktigt fina kort som jag tror TS skulle vara nöjd med. Frågan vad ju dock MSI vs Gigabyte och då skulle jag välja gigabyte alla dagar i veckan pga mer mogen design och bättre funktion.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle gärna vilja höra vad du baserar det där på. Helt oförståeligt.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EatingHotdogs:

Det börjar luta mer och mer mot EVGA kortet. https://www.komplett.se/evga-geforce-gtx-780-3gb-physx-cuda/7...

Är det ett bra val?

Varför ens titta på EVGA när MSI kostar lika mycket?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Skrivet av AkUs:

Varför ens titta på EVGA när MSI kostar lika mycket?

Varför ens titta på MSI när EVGA kostar lika mycket?