AMD Freesync på Computex 2014

Permalänk
Medlem

Ser fram emot när tekniken väl börjar komma i skärmar. Håller mig till min 120hz koreaskärm tills dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian R:

G-Sync och Free-Sync.

Har fortfarande inte fått uppfattningen om dessa teknik, bara i min värld har jag misstolkat och tror att det blir att jag som t.ex har en 120Hz monitor och aktiverar dess teknik så får jag bildskärmens frekvens i FPS konstant.

Hz = Hur många gånger i sekunden skärmen uppdateras
Fps = Hur många bildrutor i sekunden din dator producerar

Är dessa i osync får man en halv av en ruta och en halv av en annan, ett sk. Tear.
Detta är ett större problem i 60hz än i 120 och 144 då skärmarna uppdateras så snabbt att man märker det mindre.

Free-sync och G-Sync är tekniker för att få Hz:en att syncas med FPSen så att bilrutorna ritas upp vartefter de kommer.
Nvidas kräver extra hårdvara, Amds kräver ändring i mjukvaran.

____
Sluta mata Fanboytrollet

Edit: Fixed!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Hz = Hur många gånger i sekunden skärmen uppdateras
Fps = Hur många bildrutor i sekunden din dator producerar

Är dessa i osync får man en halv av en ruta och en halv av en annan, ett sk. Tear.
Detta är ett större problem i 60hz än i 120 och 144 då skärmarna uppdateras så snabbt att man märker det mindre.

Free-sync och G-Sync är tekniker för att få FPSen att syncas med HZen så att bilrutorna ritas upp vartefter de kommer.
Nvidas kräver extra hårdvara, Amds kräver ändring i mjukvaran.

____
Sluta mata Fanboytrollet

Tvärtom, få Hz att synkas mot FPSen.

Skall vi vara extra petiga så är inte Hz enheten gjort specifikt för skärmar.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som också kan hålla med om att tetet måste vara riggat för att få så dålig bild som möjligt på höger skärm?

Det syns tydligt i filmen att skärmen till höger är av otroligt undermålig kvalitet.
Sen ser man ju tydligt hur höger skärm laggar och har sig. Alltså att propellern hackar sig fram jämfört med den vänstra.

Framgår det i vilken FPS testet rullar i? Kan ju knappast vara 60, tror mer på 30.

Ja jag vet att videon är i 24Fps. Men jag ser ändå att högra videon laggar. Kanske är mina 120hz vana ögon som är överkänsliga eller ngt för lagg. Måste vara någon fler här som kan se detta!!

Skulle vilja testa G-Sync och Freesync mot en 120hz skärm i 3500kr klassen. Tror ärligt talat att det inte har någon synlig skillnad.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Skulle vilja testa G-Sync och Freesync mot en 120hz skärm i 3500kr klassen. Tror ärligt talat att det inte har någon synlig skillnad.

Idén är att dessa tekniker ska komplettera spelskärmar som redan är bra på snabba bilder, inte göra långsamma kontorsskärmar till spelskärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Idén är att dessa tekniker ska komplettera spelskärmar som redan är bra på snabba bilder, inte göra långsamma kontorsskärmar till spelskärmar.

Exakt så varför jämföra mot en kontors skärm? Det är inte så rättvist precis.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Skrivet av Tobbbe__:

Ja jag vet att videon är i 24Fps. Men jag ser ändå att högra videon laggar.

Jag tror nog alla ser det. Freesync demot och det där pendel-demot som nVidia hade för g-sync är nog båda 'optimerade' för att se så dåliga ut som möjligt utan g-sync/freesync.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | be quiet! DARK POWER PRO 10 1000w | ASUS Maximus VI Hero | Intel i7 4770k @ 4.3ghz | 2x8GB Corsair Vengeance 2133Mhz | MSI GTX 1080 Gaming X |Samsung 840 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av limaxophobiac:

Jag tror nog alla ser det. Freesync demot och det där pendel-demot som nVidia hade för g-sync är nog båda 'optimerade' för att se så dåliga ut som möjligt utan g-sync/freesync.

Missvisande marknadsföring enligt mig.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian R:

G-Sync och Free-Sync.

Har fortfarande inte fått uppfattningen om dessa teknik, bara i min värld har jag misstolkat och tror att det blir att jag som t.ex har en 120Hz monitor och aktiverar dess teknik så får jag bildskärmens frekvens i FPS konstant.

Så har jag också tolkat det och det känns väldigt onödigt om så är fallet. Iaf på CS brukar jag cappa min FPS på samma värde som skärmens uppdateringsfrekvens. Synd att det inte går på andra spel, men det faktum att ett enkelt konsol-commad kan fixa det får mig att undra VARFÖR man kör på g-sync istället för att helt enkelt kunna göra som på t.ex. CS

Permalänk
Skrivet av Sebastian R:

G-Sync och Free-Sync.

Har fortfarande inte fått uppfattningen om dessa teknik, bara i min värld har jag misstolkat och tror att det blir att jag som t.ex har en 120Hz monitor och aktiverar dess teknik så får jag bildskärmens frekvens i FPS konstant.

Iden är snarare tvärt om; bildskärmens frekvens varieras efter FPS (variable refresh rate tror jag det kallades). I vanliga fall så uppdaterar en säg 60hz monitor var 1/60 sekund och visar då den senaste frame den fått från grafikkortet, som man då hoppas har blivit klar med en ny frame sen 1/60 sekund tidigare då monitorn senast uppdaterade. Med g-sync så får istället GPUn kontroll över skärmen och den uppdaterar då precis när en ny frame är klar.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | be quiet! DARK POWER PRO 10 1000w | ASUS Maximus VI Hero | Intel i7 4770k @ 4.3ghz | 2x8GB Corsair Vengeance 2133Mhz | MSI GTX 1080 Gaming X |Samsung 840 EVO 500GB

Permalänk
Skrivet av Blazin87:

Fördelen med Gsync är att man inte får input lag som man får med Vsync.
Freesync ger samma input lag.

Källa på det?

Skrivet av Blazin87:

Haha, skärmen till höger som ska visa Freesync OFF är så sjukt throttlad i uppvisningsdemon för att freesync ska se bättre ut , lol

Som om inte Nvidia gör samma sak i pendel grejen

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nickieponken:

Källa på det?

Som om inte Nvidia gör samma sak i pendel grejen

Dom använder i alla fall samma skärmar testerna emellan. Känns mer legit än att ta en as gammal TN skärm bredvid

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Fixade min post, tänkte rätt men skrev fel

I stort sett alla såna här tester och alla andra som tillverkaren presenterar är alltid lite vinklade för att de ska se bättre ut. Det spelar ingen roll vilken tillverkare eller produkt det handlar om, så är i stort sett alltid fallet. "Other leading brands" i jämförelsereklamer på tv är nog det billigaste skitprodukter man kan hitta egentligen.
ALLA tillverkare vill upphäva sin produkt som bäst och manipulerar egna tester för att "bevisa" hur bra dom är.

Gå inte på marknadsföring, oavsett vad det gäller.

Permalänk
Skrivet av Nickieponken:

Källa på det?

Vilket inte finns bara försök till provokation, ignorera sådant som många andra gör.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

smart att ha 2 helt olika skärmar där den med freesync har sjuk mkt bättre färg och allmänt bättre bild. Hur ska folk då kunna göra en bedömning? korkat

om dom vill rigga det så vore det ju smartare att ha exakt samma skärm och allt bara att dom använder bättre grafikkort till freesync, hade varit betydligt mer trovärdigt

Permalänk
Medlem

Iden med g-sync som jag förstått det hela är att den ska bete sig som att ha v-synk av utan att få tearing. Dvs ingen inputlag extra pga v-synk samt ingen tearing. Om det nu som nämnt innebär att det är 5% procent prestanda förlust med g-sync gentemot v-synk av, så känns det som det är en del att jobba på.
Freesync som jag förstod det var snarare att skärmen kan begära att man ändrar uppdateringsfrekvensen beroende på hur ofta som den anses sig behöva det. Ursprungligen byggt för att spara ström men inte fick något genomslag. Det fanns i DVI standarden men de flesta struntade i att implementera det.
Så om jag förstått det hela rätt med Freesync så ska det vara med i nya DP standarden. Men nu ska den bli lite mer öppen. Men fortfarande inte ett krav i nya DP standardan. Inte heller så att de behöver vara synkat med grafikkort. Uan snarare att skärmen har möjligheten att anpassa sig efter grafikkortets uppdateringar snarare än att de synkas.
Medan g-sync kräver att grafikkortet totalt styr uppdateringen av skärmen. Vilket borde minimera droppade frames.

Om jag har förstått fel eller inte får ni gärna fylla i.

Hur som helst kommer det bli intressant vad detta leder eller inte leder till.

Edit3:

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Blazin87:

Fördelen med Gsync är att man inte får input lag som man får med Vsync.
Freesync ger samma input lag.

Citat:

Det sägs att ni använder trippelbuffering, vilket ger högre fördröjningar. Hur hänger detta ihop?

– Jag tror det är en missuppfattning som kan härledas till att det går att tvinga användning av trippelbuffering i drivrutinernas kontrollpanel. En gång för alla; Project Freesync kräver ingen omfattande buffert eftersom behovet av sådana tekniker i praktiken försvinner när skärmens uppdateringsfrekvens kan gå i takt med grafikkortets bildfrekvens. Inom ramen för kompatibla bildskärmars förmåga ger Project Freesync ett absolut minimum av inmatningsfördröjning med enkel- eller dubbelbuffering.

http://www.sweclockers.com/artikel/18798-amd-om-dynamiska-upp...

Så var har du fått det där ifrån? Det finns ingen tekniks anledning till att det skulle vara sant baserat på det vi vet om FreeSync. I grunden är det samma sak som G-Sync genom att båda är tekniker för att styra skärmens V-Blank från datorn så att man låser skärmens uppdateringsfrekvens till grafikkortet istället för att de arbetar helt oberoende. AMD och Nvidia har dock valt lite olika sätt att lösa det rent praktiskt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

http://www.sweclockers.com/artikel/18798-amd-om-dynamiska-upp...

Så var har du fått det där ifrån? Det finns ingen tekniks anledning till att det skulle vara sant baserat på det vi vet om FreeSync. I grunden är det samma sak som G-Sync genom att båda är tekniker för att styra skärmens V-Blank från datorn så att man låser skärmens uppdateringsfrekvens till grafikkortet istället för att de arbetar helt oberoende. AMD och Nvidia har dock valt lite olika sätt att lösa det rent praktiskt.

Det handlar om att man inte låser. INTE. Så att du kan ha 1hz 2hz 3hz 4hz och så vidare. beroende på vad grafikkortet genererar. Folk här har fortfaradne inte fattat adaptiv v-synk. (jag är ingen fan av det) eller skillnaden mellan 59fps på en 60hz skärm(du har aldrig exakt 59 hela tiden om det inte är i en benchmark). Så vad ska man vänta sig.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluff3:

Problemet är att freesync fortfarande är en pappersdrake... nån annan (icke namngivna dessutom) "ska bara" utveckla hårdvaran som sen ska in i skärmarna som inte heller är utvecklade.
För att tala klarspråk så är det ingen som vet vad det kommer kosta eller hur mycket prestanda det kommer ta för freesync finns inte!! ännu.
Just nu är det "sen" "billigt" och "bra" som gäller och det är synd för hade AMD haft förmågan att möta g-sync så hade det kanske tvingat nvidia till en g-sync 2 som vore bättre än freesync. Det är så konkurrens fungerar och det hade varit bra för alla.

Pappersdrake som redan är en accepterad standard i protokollen. Det är faktiskt närmare produktion än de flesta andra tekniker. Och i teorin, om din skärms mjukvara kunde uppdateras så skulle en 1.2 ver kunna uppdateras och få denna funktionen, eftersom den redan finns i ALLA skärmar som har det protokollet. Enda poängen är att det inte har varit aktiverat. Så med tanke på att det finns några skärmar ute som stöder G-sync, medan Free-sync redan finns i hundratals skärmmodeller, men inte är aktiverat säger en del vad om ligger rätt bra pris för att få den funktionen. Du behöver ett grafikkort och skärm som har funktionen aktiverad och då stöder 1.2a, inget mer.

Skrivet av Tobbbe__:

Är det bara jag som också kan hålla med om att tetet måste vara riggat för att få så dålig bild som möjligt på höger skärm?

Det syns tydligt i filmen att skärmen till höger är av otroligt undermålig kvalitet.
Sen ser man ju tydligt hur höger skärm laggar och har sig. Alltså att propellern hackar sig fram jämfört med den vänstra.

Framgår det i vilken FPS testet rullar i? Kan ju knappast vara 60, tror mer på 30.

Ja jag vet att videon är i 24Fps. Men jag ser ändå att högra videon laggar. Kanske är mina 120hz vana ögon som är överkänsliga eller ngt för lagg. Måste vara någon fler här som kan se detta!!

Skulle vilja testa G-Sync och Freesync mot en 120hz skärm i 3500kr klassen. Tror ärligt talat att det inte har någon synlig skillnad.

Notera att där inte är sync mellan skärmarna och kameran Så det är mycket möjligt att frame-felen är pga du filmar det med en vanlig kamera. Hämta en 1000Hz kamera så bör man se bättre

Skrivet av Tobbbe__:

Missvisande marknadsföring enligt mig.

Ja. För Sport paket till din miljöbil och Bilar som flyger in är vardagligt vettigt, för att inte nämna deras perfekta låga bränsleförbrukning. Eller låg energilampan som tänder med full styrka direkt och är så energi och miljövänlig... ALLA försöker böja lite på faktan, genom att visa/höja upp fördelarna så att de blir så bra synliga som möjligt. Titta på Nvidias dubbla paneler för VR-glasögonen så ser du samma sak från Nvidia, de visar bästa falls scenariot vs värsta fall.

Permalänk
Medlem

Freesync och Nvidias motsvarighet innebär väl bara att skärmen uppdaterar sin bild så fort den får in en ny bild av grafikkortet och aldrig före eller efter detta, så man får alltid en hel och fin frame utan tearing och utan att bäst-före-datumet gått ut för några ms sen.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av FL3JM:

Freesync och Nvidias motsvarighet innebär väl bara att skärmen uppdaterar sin bild så fort den får in en ny bild av grafikkortet och aldrig före eller efter detta, så man får alltid en hel och fin frame utan tearing och utan att bäst-före-datumet gått ut för några ms sen.

I princip ja.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Vad är det för skärm som dom har freesync ON på?! Skärmen glänser ju och är inte matt. Har en kompis som har en sådan "glänsande" skärm o tyckte hans bild var mycket finare än på min "matta" skärm (ips panel).

Visa signatur

CPU:Intel core i7 9700k@5.2Ghz, 1.37 vcore (Noctua NH-D14) GPU: EVGA GTX 1070 FTW @ 2210/4500mhz MINNE: Corsair 2133Mhz OC'd @ 3300Mhz 16-17-17-34, 16GB MODERKORT:GIGABYTE AORUS Z390 ELITE NÄTAGG: Corsair CX650M, Corsair 120Gb SSD, SAMSUNG SSD 850 EVO 500GB HDD, CHASSI: Cooler master 430 elite @ 3 fans. Skärm: ASUS ROG Swift