Asus ROG Swift PG278Q 27" 1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Konstigt nog får jag sämre bild när jag kör 144hz @ 2560x1440. Blir att skicka tillbaka denna imorgon Synd att det är så pass dålig kvalite när man ändå betalar 7,5k för en TN-panel.

Visa signatur

Stationär: Corsair Air 540 | Xigmatek NRP-HC1501 No Rules Power @ 1500W | Intel Core i7 7700K @ 5,0 Ghz | GA-Z270X-Gaming | Corsair Dominator Platinum 16GB DDR4 DRAM 3200MHz | EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 GAMING | ASUS ROG RAIDr Express 240gb SSD | WD Caviar 1TB x3
Laptop: ASUS G55VW | Nvidia GTX 660M 2GB | Intel Core i7 3610QM | Corsair Force GT 120GB SSD | 16GB DDR3 Ram 1600mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

uppdateringsfrekvens har inget att göra med bildkvalitet, det anger hur ofta skärmen "ritas om", ju högre desto bättre. Det är samma princip som FPS i spel, ju lägre det blir, desto "hackigare" blir det, men blidkvaliteten är exakt densamma eftersom det är samma pixlar som ritas ut, fast mer ofta då.

Tänkte mest på att någon sagt att de rekommenderade desktop i 60Hz. Är det ingen skillnad på bildkvaliten så finns det ingen anledning att inte köra högre. Smooth scrolling blir väldigt nice skulle jag tro.

Permalänk
Medlem

vad annvänder ni alla som redan har denna för grafikort?

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av HampZZ:

780ti

Funkar bra, BF4 fick jag ställa ner från Ultra till High för att inte hamna på ~55fps (får ~70 på High).

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av HampZZ:

780ti sli

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HampZZ:

GTX 780 SLI

Visa signatur

Stationär: Corsair Air 540 | Xigmatek NRP-HC1501 No Rules Power @ 1500W | Intel Core i7 7700K @ 5,0 Ghz | GA-Z270X-Gaming | Corsair Dominator Platinum 16GB DDR4 DRAM 3200MHz | EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 GAMING | ASUS ROG RAIDr Express 240gb SSD | WD Caviar 1TB x3
Laptop: ASUS G55VW | Nvidia GTX 660M 2GB | Intel Core i7 3610QM | Corsair Force GT 120GB SSD | 16GB DDR3 Ram 1600mhz

Permalänk
Medlem

Ok tror mina titan kommer klara det fint oxå. kan inte vänta längre:(

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Tänkte mest på att någon sagt att de rekommenderade desktop i 60Hz. Är det ingen skillnad på bildkvaliten så finns det ingen anledning att inte köra högre. Smooth scrolling blir väldigt nice skulle jag tro.

jag ser inte varför man skulle rekommendera det, allt är objektivt bättre i 120/144hz, bara muspekaren ser du direkt går mycket mjukare än med 60hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HampZZ:

780 SLI, planen var dock att driva det med 2 (eller 3) 880, men nu när dom inte kommer gå ner till 20nm så är jag tveksam, tanken var ju att dra nytta av den betydligt lägre värmeeffektutvecklingen, men den verkar inte alls bli så stor utan en övergång till 20nm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Kör ni 120Hz+ på desktop också? Funderar på om det är värt för flytet eller om bildkvaliten i desktop är bättre i 60Hz. Har inte skärmen än, men undrade.

Absolut. Visuellt syns det när man flyttar muspekaren eller drar runt fönster Mjukt som silke.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av HampZZ:

Ok tror mina titan kommer klara det fint oxå. kan inte vänta längre:(

Här ser du mina FPS i lite random gameplay. BF4 FPS In Ultra Settings 2560 x 1440 144Hz Titan SLI. Hårdvara ser du i signaturen. Fps en är väldigt skiftande tycker jag. På slutet av filmen så går den snabbt ner till 47. Men 80-90 FPS i medel kanske.

Annars så tycker jag skärmen är riktigt riktigt bra. En del tycker att det är bleka färger men håller inte med riktigt. Smaken är olika och jag vill inte ha så starka färger. Så det ända jag ändrat på i settings är att ställa in upplösningen och Hz. Har inga döda pixlar och allt bara fungerar som det ska.

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | ASUS ROG Swift 27" 4K PG27UCDM | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HampZZ:

780Ti men lär definitivt behöva SLI eftersom tyngre spel får datorn att gå på knäna. Är inte den som vill sänka grafikinställningar heller

Skall nog ta och installera om OS som någon tipsade om tidigare i tråden eller i en annan. Jag får verkligen lite väl många konstiga fel. Lirade HL2:E1 igår och efter två timmars lirande så krashade drivrutinen. Och nej, jag överklockar inte kortet.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Äntligen på plats!

Efter att Dustin flyttat fram leveransdatum avbeställde jag där och skaffade en från Net On Net som landade igår. Bytte från en Samsung S27A950D 120Hz som på sin tid för runt tre år sedan var ansedd som en mycket bra TN-panel, den var också dyr betalade typ 5500:-. Men jäklar vad mycket bättre Swiften är. Bara upplösningen och färgerna är ett stort lyft för att inte tala om G-Sync. Har bara testat Metro: Last Light ännu men är ordentligt imponerad över flytet. Ställde ner till AF 4x istället för 16x för att kompensera för upplösningen och får mellan 70-110 fps utan minsta stutter eller tearing. Kanon!

Hade panelen varit helblank så hade det varit ännu bättre men så här långt är jag en mycket nöjd Asus-kund.

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rsw:

780ti

Funkar bra, BF4 fick jag ställa ner från Ultra till High för att inte hamna på ~55fps (får ~70 på High).

Har också ett 780Ti men i7 och 16gb ram och kör på ultra och tycker det flyter (är ju g-sync ändå), undra vad jag får för fps. Vad är lättaste sättet att kolla fps i 4an, fraps, configfil eller liknande?

Permalänk
Medlem

För er som tycker svarta färger är aningen ljusa/gråa vid filmtittande prova följande:
Nvidia control panel
Video
Justera videofärginställningarna
Punt 2, 3e fliken Avancerat
Dynamiskt område ändra till fullständig 0-255 (ist för 16-235)

blir stor skillnad och jag gillar det skarpt när man ser film iaf.

Visa signatur

MSI 2080TI
9900k Noctua NH-D15
Asus ROG Swift PG278Q | Sony A9G 65"
IFI ZenDac + Audeze LCD 2 Classic / Sennheiser HD 650 HK 970 + Heco Music Style 900
Seasonic PRIME 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wesslan1:

Har också ett 780Ti men i7 och 16gb ram och kör på ultra och tycker det flyter (är ju g-sync ändå), undra vad jag får för fps. Vad är lättaste sättet att kolla fps i 4an, fraps, configfil eller liknande?

Lättast är om du trycker på knappen till vänster om 1 (ovanför Tab) och skriver "PerfOverlay.DrawFps 1" utan citationstecken. Du kan även bara skriva "Perf" och sen tabba för att få fram en del av texten som skall skrivas.

Skrivet av undrande:

För er som tycker svarta färger är aningen ljusa/gråa vid filmtittande prova följande:
Nvidia control panel
Video
Justera videofärginställningarna
Punt 2, 3e fliken Avancerat
Dynamiskt område ändra till fullständig 0-255 (ist för 16-235)

blir stor skillnad och jag gillar det skarpt när man ser film iaf.

Tack för tipset, skall testa hemma.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kan inte välja ULMB nån som vet varför?

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Jag kan inte välja ULMB nån som vet varför?

ULMB fungerar inte tillsammans med G-sync och endast 85hz till 120hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerven:

jaha ok. tack!

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerven:

Hur ska jag göra för att få ULMB att fungerar i BF4 exempelvis. För direkt när jag kör igång spelet så aktiveras G-sync. Har stängt av G-sync överallt där jag hittar det aktiverat. ULMB fungerar i windows och tittar jag på skärmmenyn på info så står det att ULMB är aktiverat.

Vill bara prova och se skillnaden mellan G-sync och ULMB i spel. Men den lilla röda lampan tänds direkt när jag kör BF4 och i info menyn på skärmen står det G-sync aktiverat.

Edit: Kör på 120Hz och kör senaste drivar och allt det där.

Edit 2: Provade nu att köra BF4 i 1600 x 1024 och har samma FPS hela tiden. Spelar ingen roll vilken upplösning jag väljer. Med min gamla Asus VG278HR så brukade jag ligga på 190 FPS med settings på low. Fpsén sjunker om jag kör på Ultra men det är också ända sättet att få Fpsén att ändra på sig.
Skulle vilja kunna stänga av G-Sync men hur jag än försöker så går jag bet, den lilla röda tänds direkt när spelet startar.

Jag gör detta bara för att testa lite så inge pikar om vad det ska va bra för när man kör 2x Titan ;). Bara nyfiken på hur allt fungerar.

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | ASUS ROG Swift 27" 4K PG27UCDM | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackis:

Hur ska jag göra för att få ULMB att fungerar i BF4 exempelvis. För direkt när jag kör igång spelet så aktiveras G-sync. Har stängt av G-sync överallt där jag hittar det aktiverat. ULMB fungerar i windows och tittar jag på skärmmenyn på info så står det att ULMB är aktiverat.

Vill bara prova och se skillnaden mellan G-sync och ULMB i spel. Men den lilla röda lampan tänds direkt när jag kör BF4 och i info menyn på skärmen står det G-sync aktiverat.

Edit: Kör på 120Hz och kör senaste drivar och allt det där.

Edit 2: Provade nu att köra BF4 i 1600 x 1024 och har samma FPS hela tiden. Spelar ingen roll vilken upplösning jag väljer. Med min gamla Asus VG278HR så brukade jag ligga på 190 FPS med settings på low. Fpsén sjunker om jag kör på Ultra men det är också ända sättet att få Fpsén att ändra på sig.
Skulle vilja kunna stänga av G-Sync men hur jag än försöker så går jag bet, den lilla röda tänds direkt när spelet startar.

Jag gör detta bara för att testa lite så inge pikar om vad det ska va bra för när man kör 2x Titan ;). Bara nyfiken på hur allt fungerar.

Du måste inaktivera G-sync även under "Manage 3D Settings"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bascule666:

Äntligen på plats!

http://imgi.se/image.php?di=AWFV

Efter att Dustin flyttat fram leveransdatum avbeställde jag där och skaffade en från Net On Net som landade igår. Bytte från en Samsung S27A950D 120Hz som på sin tid för runt tre år sedan var ansedd som en mycket bra TN-panel, den var också dyr betalade typ 5500:-. Men jäklar vad mycket bättre Swiften är. Bara upplösningen och färgerna är ett stort lyft för att inte tala om G-Sync. Har bara testat Metro: Last Light ännu men är ordentligt imponerad över flytet. Ställde ner till AF 4x istället för 16x för att kompensera för upplösningen och får mellan 70-110 fps utan minsta stutter eller tearing. Kanon!

Hade panelen varit helblank så hade det varit ännu bättre men så här långt är jag en mycket nöjd Asus-kund.

Jag hoppas du förstår att Anisotropic Filtering har ingen som helst påvärkan vad gäller moderna grafikkort.

Permalänk

kan man använda ulmb med ett kort från amd... ?

Visa signatur

ASUS MAXIMUS XI HERO - 9700K -H100i RGB PLATINUM - 32GB - RTX 3080 TI-AOC CU34G2X -
PSU HX 1200I

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jimmy_johansson:

kan man använda ulmb med ett kort från amd... ?

Herregud, nej!

Permalänk
Medlem

Displayport

Är det bara jag som har problem med att få bild överhuvudtaget? Har ett GTX Titan som jag har kopplat in skärmen med bifogad displayport kabel men får ingen bild, står direkt att den går i powersaving mode. Har testat uppgraderat drivrutinerna och startat om datorn några gånger samt dubbelkollat att kabeln sitter i.

Har kopplat in min gamla skärm igen via DVI (testade även den via DP, men samma sak). Ingen bild!

Ingen större erfarenhet av DP så kan ha missat något vitalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rorax:

Är det bara jag som har problem med att få bild överhuvudtaget? Har ett GTX Titan som jag har kopplat in skärmen med bifogad displayport kabel men får ingen bild, står direkt att den går i powersaving mode. Har testat uppgraderat drivrutinerna och startat om datorn några gånger samt dubbelkollat att kabeln sitter i.

Har kopplat in min gamla skärm igen via DVI (testade även den via DP, men samma sak). Ingen bild!

Ingen större erfarenhet av DP så kan ha missat något vitalt.

Jobbigt läge :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av arnamide:

Jobbigt läge :/

Kan man säga, tänkte jag åker och köper en ny dp kabel imorgon bara för att utesluta den. Har tyvärr inget annat grafikkort eller enhet att testa ansluta via dp för att försöka utesluta vart problemet ligger. Funkar det inte med ny kabel borde det vara grafikkortet eller skärmen som är problemet. Borde inte vara något med installationen då jag inte får någon bild ens när jag bootar datorn.

edit: Köpte en ny kabel från kejll & co för 179kr. Och nu fungerar båda skärmarna med displayport. Så verkar som att jag fick med en defekt kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerven:

Du måste inaktivera G-sync även under "Manage 3D Settings"
http://i.imgur.com/TnBpupY.png

Tackar det var där det brast. Trodde jag slagit av där med och förstår inte att jag bommat det

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om ni upplever att spel krashar bara sådär så kolla att ni verkligen stängt av Vsync i alla spel. Det enda man skall ha på är G-sync i 3D Inställningarna i NVCPL. Löste mina DOTA 2 krasher t ex.

Har fortfarande problem med att det blir grynigt i spel på vissa ställen (ljusa explosioner t ex) och har ingen aning om hur man får bort det. Är det kanske så en TN panel fungerar? Suck...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Om ni upplever att spel krashar bara sådär så kolla att ni verkligen stängt av Vsync i alla spel. Det enda man skall ha på är G-sync i 3D Inställningarna i NVCPL. Löste mina DOTA 2 krasher t ex.

Har fortfarande problem med att det blir grynigt i spel på vissa ställen (ljusa explosioner t ex) och har ingen aning om hur man får bort det. Är det kanske så en TN panel fungerar? Suck...

Aldrig sett minsta tillstymmelse till gryninghet på denna superskärmen. Bara helt otroligt bra skärpa

Säker på att du inte använder sånt skräp som FXAA i spelen ?
Isåfall har du svaret där, då denna skärmen har en sån grym skärpa sticker det ut så man får ont i ögonen, själv har jag aldrig någonsin använt mig av FXAA!
Det är det värsta de har hittat på och borde förbjudas, ser nästan ut som man spelar på en sketen blurrig konsol eller så

Btw, FXAA = AA (AntiAliasing)