Asus ROG Swift PG278Q 27" 1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Äntligen fick jag den Ser väldigt bra ut hittls.

En fråga, skall man köra Turbo-läget eller ändra refresh rate i Windows?

Skönt att den stödjer 85 och 100Hz...för oss utan SLI

Körde också ICC profilen men märkte ingen skillnad.

Du verkar överskatta det där med 144hz och att det skulle kräva SLI, det gör det absolut inte! Kör på ett Titan och skärmen rullar på klockrent. Spelar visserligen inte så jättekrävande spel, men det är ju bara att sänka inställningarna i värsta fall. Hellre det än att tappa FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Du verkar överskatta det där med 144hz och att det skulle kräva SLI, det gör det absolut inte! Kör på ett Titan och skärmen rullar på klockrent. Spelar visserligen inte så jättekrävande spel, men det är ju bara att sänka inställningarna i värsta fall. Hellre det än att tappa FPS.

Mja för jag är en person som helst har snygg grafik och hög FPS Vill ha båda av världarna. Inte sugen på att köra Medium nu när jag kört Ultra i alla spel så länge bara för att få 144 fps. Håller på att testa lite spel nu iaf.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Segt, beställde tillsist från Webhallen när det fanns en kvar men inget nytt om min beställning trots det.

Edit - Ser att det finns två nya nu men fortfarande inget :/

Meh, beställde också en då jag såg att det fanns. Men inget mail ännu om att den finns att hämta. Fast jag valde hämta ut i Uppsala så hoppet finns under morgondagen.

Visa signatur

Havn 420 Vit - Gigabyte B860 Ice - Intel Ultra 5 245KF - Corsair Titan 360 vit - Gigabyte Aorus 5080 Master Ice - Corsair 32GB Dominator Titanium 6000MHz DDR5 Vit - Samsung 980 Pro 1 TB - Asus TUF Gaming 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartinP74:

Meh, beställde också en då jag såg att det fanns. Men inget mail ännu om att den finns att hämta. Fast jag valde hämta ut i Uppsala så hoppet finns under morgondagen.

Körde också hämtning först när det bara fanns en i Sickla men sen när det fanns två på Postorder så slog jag till och tur det för den kom idag

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Skriver det här också, eftersom det finne en asus-representant här:
Får inte G-sync att funka i dark souls 2, har testat både 340.42 och 340.52- drivarna i en dator med 2st gtx780 i sli. Har också testat med sli avstängt, och i alla uppdateringsfrekvenser (60,120,144). Har noterat några gånger vid byte av uppdateringsfrekvens på den turboknappen att ström-leden lyser rött (eller snarare rosa) någon sekund för att sedan återgå till vitt.
Dubbelkollat att det inte är några specialinställningar för spelet som har g-sync inaktiverat.

Har slut på idéer nu, g-sync funkar i andra spel, förutom den irriterande detaljen att man måste inaktivera sli helt för att få det funka med opengl.

Skrivet av laserkatten:

Funkar för mig i dark souls 2. Jag har ett singel gtx 780.

Har löst mitt problem... sort of, jag installerade om Windows så funkar allt. Misstänker jag kan ha fått in diverse skumma inställningar och filer från att ha testat överklocka både det ena och det andra.

Permalänk
Medlem

Beställde min från proshop, snabbaste leveransen jag vart med om. Beställde innan lunch på onsdagen, fick skärmen vid 18.00 på torsdagen. Otrolig skärm, dyr men har man pengarna så rekommenderar jag den starkt.

Permalänk
Medlem

Någon annan som har problem med CSGO förresten? Kan inte starta spelet i fullscreen 2560x1440. Blir bara svart bild (kan röra musen dock och jag hör ljud) och så börjar skärmarna på sidorna blinka som bara den. I windowed fullscreen går det jättebra, och om jag sänker upplösningen ingame till 1920x1080 och kör fullscreen så funkar det.

Rätt lustigt, funkade alltså på min gamla 27" 2560x1440-skärm som var 60hz utan problem, men på denna går det inte, men det funkar i windowed fullscreen och i fullscreen om man sänker upplösningen. :S

Värt att notera är att det funkar jättebra i TF2 som också är Source.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Någon annan som har problem med CSGO förresten? Kan inte starta spelet i fullscreen 2560x1440. Blir bara svart bild (kan röra musen dock och jag hör ljud) och så börjar skärmarna på sidorna blinka som bara den. I windowed fullscreen går det jättebra, och om jag sänker upplösningen ingame till 1920x1080 och kör fullscreen så funkar det.

Rätt lustigt, funkade alltså på min gamla 27" 2560x1440-skärm som var 60hz utan problem, men på denna går det inte, men det funkar i windowed fullscreen och i fullscreen om man sänker upplösningen. :S

Värt att notera är att det funkar jättebra i TF2 som också är Source.

Inga problem som helst för mig, har du fler skärmar inkopplade? primär bildskärm osv..

Permalänk
Medlem

Funkade när jag stängde av de andra skärmarna... men det vill jag inte behöva göra :/

edit: min skärm flimrar också i loading screens, märkte jag nu, dock bara när man kör dem i fullscreen. Inte så störande, men värt att nämna. Har ett Titan.

Permalänk
Avstängd

Undrar över en sak!

Vilka inställningar kör ni på eran skärm, alltså färgprofil samt brightness ?
Trevligt att höra vad ni finner bäst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Funkade när jag stängde av de andra skärmarna... men det vill jag inte behöva göra :/

edit: min skärm flimrar också i loading screens, märkte jag nu, dock bara när man kör dem i fullscreen. Inte så störande, men värt att nämna. Har ett Titan.

Min med! Trodde jag var ensam om problemet. Som du säger, inte värst störande men ändå. Antar att det är G-sync som jobbar?

Skrivet av JnLoader:

Undrar över en sak!

Vilka inställningar kör ni på eran skärm, alltså färgprofil samt brightness ?
Trevligt att höra vad ni finner bäst

Jag kör ICC profilen från TFT central (även om jag inte märkte skillnad direkt) samt brightness 25 och contrast 35. Fortfarande lite ljust men ändå helt okej.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Stäng av G-Sync så slutar det flimra. Har också det problemet.

Permalänk
Medlem

beställd* kommer inte förens den 20d aug här i Olso.

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk
Avstängd

@Mocka

Läste att man egentligen inte ska använda andras profiler då det kan ställa till mer än det smakar
Alla enheter är ju lite olika, e.x white point skiljer från skärm till skärm så jag skulle inte använda en profil om den inte vore kalibrerad just för min skärm!

Dem flesta säger det är ganska onödigt att kalibrera den då den är så otroligt bra default, bara leka runt lite med Brightness ska vara det enda som behöver göras, sen kan man såklart själv välja e.x User Mode / Warm / Natural vilket man finner lämpligt, iaf av det jag nu sett och läst

Tack för svar iaf Mocka!

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=EgquRkMHgwE

tyckte denna var bra. spec slutet med 4k snacket, tycker han har rätt

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av SkoogeN:

Stäng av G-Sync så slutar det flimra. Har också det problemet.

Man ska köra utan G-SYNC i CS:GO och köra 144Hz.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Man ska köra utan G-SYNC i CS:GO och köra 144Hz.

Personligen så föredrar jag att köra ULMB i 120hz för CS:GO

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av jlarss:

Personligen så föredrar jag att köra ULMB i 120hz för CS:GO

Eller det ja

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Hm, jag lite problem med vissa spel och den här skärmen. Det här är första gången jag har både G-Sync och 144hz, och jag vet inte riktigt vad det är som ställer till det.

I Watchdogs kan jag inte köra i fullskärm, utan då börjar det blinka och spelet minimeras. Måste köra i Borderless Windowed. När jag försöker byta till fullskärm ser jag på dioden att den slår på G-Sync, så kanske är det som ställer till det.

I Tomb Raider fungerar G-sync, men där kan jag inte byta till 144hz i spelets inställningar utan att skärmen börjar blinka och spelet minimeras även här. Jag får köra på 60hz med andra ord, dock funkar fullscreen och G-sync.

Någon som vart med om liknande?

Har 780ti och drivrutinen 340.52 som släpptes här för ett par dagar sedan.

Permalänk

Jag har testat båda dem spelen i 144hz g-sync och det funkar bra med mitt gtx 780. Till alla som har skaffat den här skärmen kan jag bara rekommendera att ominstallera windows. Jag hade problem i ett fåtal spel innan jag gjorde det men nu efter ominstallation har jag inte haft problem med ett enda.

Visa signatur

[ASUS Z87-A] [ Intel I7 4790k @ 4,6 Ghz ] [ 8GB Corsair DDR3 ] [ ASUS GTX 780 DCUII OC @ 1200/6500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av rsw:

Hm, jag lite problem med vissa spel och den här skärmen. Det här är första gången jag har både G-Sync och 144hz, och jag vet inte riktigt vad det är som ställer till det.

I Watchdogs kan jag inte köra i fullskärm, utan då börjar det blinka och spelet minimeras. Måste köra i Borderless Windowed. När jag försöker byta till fullskärm ser jag på dioden att den slår på G-Sync, så kanske är det som ställer till det.

I Tomb Raider fungerar G-sync, men där kan jag inte byta till 144hz i spelets inställningar utan att skärmen börjar blinka och spelet minimeras även här. Jag får köra på 60hz med andra ord, dock funkar fullscreen och G-sync.

Märkte nu att jag har samma problem i Titanfall, det flimmrar lite och sen minimeras spelet. Tar jag upp det så flimmrar det lite, och minimeras igen :\

Provade att rulla tillbaka gammal drivrutin, men det hjälpte inte.

Permalänk
Medlem

Har använt denna skärm i lite mer än en vecka nu och den har funkat kanon tills igår, när jag starta datorn märker jag direkt att texten på allt i windows samt allt varenda webbläsare är suddig och har typ en lite gulaktig "aura" runt om sig. Sjukt störande, trodde först att jag hade fått något fel på ögonen men efter att jag bett flickvännen kika kunde jag säkerställa att det är skärmen som det är fel på. Har även provat andra datorer. Andra drivers etc.. Inget hjälper. Verkar som att jag får ta och reklamera denna och få en ny. Någon annan som har upplevt samma problem med andra skärmar eller med denna skärm?

Problemet verkar bara infinna sig vid 144hz @ 2560x1440. Lite mindre synligt på 60hz men man ser att något är fel. Däremot på 1920x1080 är allt som det ska. Kan det vara något fel på DP 1.2 kablen kanske?

Försöker visa ett exempel här i bilderna, men svårt att få med på bild. Måste nästan ses med ögat.

60hz @ 2560x1440

144hz @ 2560x1440

Visa signatur

Stationär: Corsair Air 540 | Xigmatek NRP-HC1501 No Rules Power @ 1500W | Intel Core i7 7700K @ 5,0 Ghz | GA-Z270X-Gaming | Corsair Dominator Platinum 16GB DDR4 DRAM 3200MHz | EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 GAMING | ASUS ROG RAIDr Express 240gb SSD | WD Caviar 1TB x3
Laptop: ASUS G55VW | Nvidia GTX 660M 2GB | Intel Core i7 3610QM | Corsair Force GT 120GB SSD | 16GB DDR3 Ram 1600mhz

Permalänk
Medlem

Startade precis skärmen för första gången nyss och upptäckte följande:

Bilden är tagen bara några CM från skärmen, så det ser mkt större än vad det är. Men ni kan nog se pixlarna på bilden så ni får en uppfattning hur smått det är, och "bananen" verkar röra sig igenom åtminstone 2-3 st.

Vet inte om det är ett par döda pixlar eller om det är något skit som har fastnat under skärmen, va inget smuts som gick att få bort iallafall.
Antar att jag ska utnyttja min ångerrätt, för en skärm för 7500 kr ska knappast komma med döda pixlar, speciellt inte nu när Asus valt att sänka priset för skärmen i USA från 800 $ till det nya rekommenderade priset på 650 $. Vi i Sverige har alltså fått betala ett stort premium pris och då förväntar man sig en "hel" produkt.

Hade ni andra accepterat detta och bara bitit i det sura äpplet? Den "svarta bananen" är placerad i mitten av skärmen lite till vänster.
Finns det någon lösning kanske för mitt problem utan att behöva skicka tillbaks den?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

ja byt med en gång! och säg att priset har sänkts i usa

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av JnLoader:

@Mocka

Läste att man egentligen inte ska använda andras profiler då det kan ställa till mer än det smakar
Alla enheter är ju lite olika, e.x white point skiljer från skärm till skärm så jag skulle inte använda en profil om den inte vore kalibrerad just för min skärm!

Dem flesta säger det är ganska onödigt att kalibrera den då den är så otroligt bra default, bara leka runt lite med Brightness ska vara det enda som behöver göras, sen kan man såklart själv välja e.x User Mode / Warm / Natural vilket man finner lämpligt, iaf av det jag nu sett och läst

Tack för svar iaf Mocka!

Tack för tipset, kanske skall avinstallera profilen isåfall. Har nämligen märkt något konstigt nu när jag verkligen hårdtestat skärmen och det är viss visuell korruption. Det är svårt att förklara exakt men vissa ljusa spell effects i WoW och Hearthstone ser gryniga ut på något sätt. Jag ser det bara en kort liten stund men det är ändå där. Sen är det något fel på BF4 för gubbar som är nära mig och mitt vapen har en konstig mörk "halo" runt sig.

Skrivet av laserkatten:

Jag har testat båda dem spelen i 144hz g-sync och det funkar bra med mitt gtx 780. Till alla som har skaffat den här skärmen kan jag bara rekommendera att ominstallera windows. Jag hade problem i ett fåtal spel innan jag gjorde det men nu efter ominstallation har jag inte haft problem med ett enda.

Av alla spel jag kört mer än en timme har DOTA 2, BF4 och Tera CTD:at. I DOTAs fall så CTDade det utan att ens skriva något i eventloggen. Så jag körde DDU och installerade om 340.52 men det hjälpte inte så jag testade att installera om dem och bocka för "Clean Install". När installationsprogrammet tog bort drivisarna så blev hela skärmen lila och jag trodde grafikkortet dött men efter 30 sekunder så blev allt normalt igen...puh. Dock kunde jag köra WoW i flera timmar utan problem.

Skrivet av rsw:

Enda problemet jag haft som liknar det du säger var med FarCry 2. När jag startade det första gången gick det på 1920x1200p @ 60Hz som var min gamla inställning. När jag bytte till 2560x1440p och 144Hz så släcktes skärmen helt och hållet och jag fick resetta datorn. När jag körde spelet andra gången var 1440p på men fortarande på 60Hz så när jag bytte så släcktes den igen och jag fick resetta datorn än en gång. Tredje gången gillt så fungerade allt. Sen skrev jag ovan att jag fått oförklariga CTDs i några spel...vet inte vad det beror på.

Visa signatur

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Jag fick hem skärmen idag, och kan bara stämma in i kören av folk som älskar skärmen. Den är helt otroligt bra!
Det finns 15+ på proshop.se (Dansk butik) priset är samma som i Sverige. Jag beställde den i fredags och fick den idag. (Bor i Göteborg).

Färgerna är de absolut bästa jag sett på en TN panel, kanske inte är så konstigt då det inte är en vanlig TN panel utan 8-bit TN panel. Inga döda pixlar, eller annat fel på skärmen. Jag installerade de senaste drivrutinerna ifrån Nvidia (340.52).

Efter man har spelat på den här skärmen så kommer man dock aldrig vilja gå tillbaka till en vanlig TN panel utan g-sync och 1080p istället för 1440p det är en sak som är riktigt säkert!

Kan varmt rekommendera Asus ROG Swift PG278Q 27" och proshop.se

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Jag fick hem skärmen idag, och kan bara stämma in i kören av folk som älskar skärmen. Den är helt otroligt bra!
Det finns 15+ på proshop.se (Dansk butik) priset är samma som i Sverige. Jag beställde den i fredags och fick den idag. (Bor i Göteborg).

Färgerna är de absolut bästa jag sett på en TN panel, kanske inte är så konstigt då det inte är en vanlig TN panel utan 8-bit TN panel. Inga döda pixlar, eller annat fel på skärmen. Jag installerade de senaste drivrutinerna ifrån Nvidia (340.52).

Efter man har spelat på den här skärmen så kommer man dock aldrig vilja gå tillbaka till en vanlig TN panel utan g-sync och 1080p istället för 1440p det är en sak som är riktigt säkert!

Kan varmt rekommendera Asus ROG Swift PG278Q 27" och proshop.se

Flytet är helt magiskt! 60fps är riktigt "hackigt" nu plötsligt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Flytet är helt magiskt! 60fps är riktigt "hackigt" nu plötsligt

Kör ni 120Hz+ på desktop också? Funderar på om det är värt för flytet eller om bildkvaliten i desktop är bättre i 60Hz. Har inte skärmen än, men undrade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Kör ni 120Hz+ på desktop också? Funderar på om det är värt för flytet eller om bildkvaliten i desktop är bättre i 60Hz. Har inte skärmen än, men undrade.

uppdateringsfrekvens har inget att göra med bildkvalitet, det anger hur ofta skärmen "ritas om", ju högre desto bättre. Det är samma princip som FPS i spel, ju lägre det blir, desto "hackigare" blir det, men blidkvaliteten är exakt densamma eftersom det är samma pixlar som ritas ut, fast mer ofta då.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Buio:

Jag kör den på 144hz i allt Ser helt fantastiskt ut!

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!