Permalänk
Medlem

Strul med hdmi ut

Jag har köpt en "sommardator", med Asus R9 280 grafikkort. Dock får jag inte till det med bild och ljud ut från hdmi. Ett Asus Xonar DG ljudkort sitter i. Inbyggt ljud och bild är inaktiverat. Asus eget Catalyst Control Center tycker jag är rörigt, så jag föredrar om det går att ställa in med windows.

Permalänk
Testpilot

Får du varken bild eller ljud? för att få ut ljud från grafikkortet måste du byta till den ljudenheten, ditt Xonar-kort använder du inte alls när du matar ut ljud via HDMI. Högerklicka på ljudikonen längst ner till höger i Windows och välj "uppspelningsenheter", där kan du sen välja den enhet som är HDMI ut från grafikkortet, vet inte vad AMD har döpt den till med nått med "HDMI" borde den heta. Det kan finnas flera enheter eftersom du har flera utgångar på grafikkortet men bara den du har kopplad till en TV borde visas som ansluten.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Svårt att säga om ljudet fungerar eller ej, så fort jag kopplar in hdmi-kabeln fryser både vlc och foobar som jag har för bild och ljuduppspelning. Dock får jag bild på tv:n.

Permalänk
Avstängd

Koppla inte in kabeln när du spelar upp, pausa först så går det nog bättre. Annars som ovanstående säger så måste du välja rätt uppspelningsenhet i Uppspelningsenheter.

Permalänk
Medlem

Börja med att koppla in HDMI.
När du gjort det så högerklicka på ljudikonen längst ner till höger i Windows och välj uppspelningsenheter/playback devices.
Välj AMD HDMI output.

I vlc kan du välja detta under ljud, ljudenhet. Då behöver du inte ställa in ljudkälla i windows.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Hdmi ger nu både ljud och bild, men då tappar jag ljud från 3,5mm-uttaget till hörlurar :(. Varken fram eller bak går, och nog ska det väl gå att ha dem igång samtidigt som hdmi? Det gick iaf på förra datorn, med samma ljudkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Får du varken bild eller ljud? för att få ut ljud från grafikkortet måste du byta till den ljudenheten, ditt Xonar-kort använder du inte alls när du matar ut ljud via HDMI. Högerklicka på ljudikonen längst ner till höger i Windows och välj "uppspelningsenheter", där kan du sen välja den enhet som är HDMI ut från grafikkortet, vet inte vad AMD har döpt den till med nått med "HDMI" borde den heta. Det kan finnas flera enheter eftersom du har flera utgångar på grafikkortet men bara den du har kopplad till en TV borde visas som ansluten.

Jag får mycket riktigt upp flera enheter, och en heter Marantz eftersom hdmi är kopplat på surroundrecceivern. Går det på nåt vis att koppla digital ut från ljudkortet till grafikkortet, så att jag slipper byta enhet beroende på vad jag ska lyssna på? Det gick på mitt gamla 9800-kort.

Permalänk
Testpilot

På 9800 hade du en extra kabel inkopplad mellan ljudkortet och grafikkortet väl? nu för tiden har grafikkorten inbyggda ljudenheter och man kan inte koppla ihop det med ljudkortet utan att använda någon form av extern enhet.

Det går vad jag vet tyvärr inte att spela upp via två ljudenheter samtidigt i Windows, lösningen är väl att du stoppar i dina hörlurar i förstärkaren

Visa signatur

[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hunden:

På 9800 hade du en extra kabel inkopplad mellan ljudkortet och grafikkortet väl? nu för tiden har grafikkorten inbyggda ljudenheter och man kan inte koppla ihop det med ljudkortet utan att använda någon form av extern enhet.

Det går vad jag vet tyvärr inte att spela upp via två ljudenheter samtidigt i Windows, lösningen är väl att du stoppar i dina hörlurar i förstärkaren

Det går att spela upp olika ljud i olika uppspelningsenheter samtidigt, det har fungerat sedan Vista, se: http://superuser.com/questions/329147/how-to-use-two-audio-de...

Dock går det inte att få ut samma ljud till två olika enheter, men behöver man det så är väl det lättare ordnat i förstärkaren som säkerligen stöder att skicka ut exempelvis hörlurar och högtalare samtidigt.

Permalänk
Rekordmedlem

Vissa mjukvaror kan styra till vilket ljudkort man skickar ljudet men många kan bara använda systemets standardenhet, Virtual audio cable kan ibland funka för att styra om ljuden, men hdmi innehåller även drm som kan ställa till det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av snajk:

Det går att spela upp olika ljud i olika uppspelningsenheter samtidigt, det har fungerat sedan Vista, se: http://superuser.com/questions/329147/how-to-use-two-audio-de...

Dock går det inte att få ut samma ljud till två olika enheter, men behöver man det så är väl det lättare ordnat i förstärkaren som säkerligen stöder att skicka ut exempelvis hörlurar och högtalare samtidigt.

Det var så klart samma ljud jag menade, skrev lite otydligt kanske. Olika ljud i olika enheter är inga problem nej

Kanske finns det program som kan klona ljud till flera enheter, har inte kollat på det själv och lyckas inte lista ut om Virtual audio cable som mrqaffe tipsar om klarar av det eller ej.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av penke62:

Hdmi ger nu både ljud och bild, men då tappar jag ljud från 3,5mm-uttaget till hörlurar :(. Varken fram eller bak går, och nog ska det väl gå att ha dem igång samtidigt som hdmi? Det gick iaf på förra datorn, med samma ljudkort.

Blir ju så när du väljer ljudet från grafikkortet som standardenhet.

Välj ljudkortet (ASUS) som standardenhet, sen i VLC eller MPC HC speca upp att du vill använda grafikkortets ljuddel som uppspelningsenhet.

Du kan också göra tvärtom och speca i Foobar vilken enhet du vill att foobar ska använda.
Eller så kan du speca upp i bägge exakt vad dessa ska använda för enheter, m.f inställningar.

Tänk också på att du inte ska koppla varken nån bild eller ljudkabel till moderkortets kontakter för ljud eller bild, utan i ljudkortets respektive grafikkortet.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Ljudet får jag i värsta fall lösa mespdif pass through. Problemet med bilden kvarstår dock. Varför måste jag ha förstärkare och tv igång för att kunna använda min vanliga skärm, så fort hdmi-kabeln är ansluten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av penke62:

Ljudet får jag i värsta fall lösa mespdif pass through. Problemet med bilden kvarstår dock. Varför måste jag ha förstärkare och tv igång för att kunna använda min vanliga skärm, så fort hdmi-kabeln är ansluten?

Klonar du bilden eller har du utökat den?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Bra fråga *skäms*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Med både tv och skärm inkopplat och igång fungerar det med inställningen "Bildskärm 1/2. flera bildskärmar" och "Flera bildskärmar spegla dessa bildskärmar". stänger jag av tv:n så får jag problem med att bara skrivbordet syns på skärmen. Dock står inte Marantzen som valbar i listan nu. Den finns med, men jag kan inte sätta den som standard.
Dessutom, från det att jag klickar på uppspelningsenheter tar det ibland upp mot 20-25 sekunder innan rutan dyker upp, när den gör det. Ibland händer det inget. Vad kan det bero på då?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av penke62:

Med både tv och skärm inkopplat och igång fungerar det med inställningen "Bildskärm 1/2. flera bildskärmar" och "Flera bildskärmar spegla dessa bildskärmar". stänger jag av tv:n så får jag problem med att bara skrivbordet syns på skärmen. Dock står inte Marantzen som valbar i listan nu. Den finns med, men jag kan inte sätta den som standard.

Testa genvägen Win+P, den växlar mellan olika skärmlägen (eller projektor och skärm egentligen, därav P:et). Sen gäller det bara att ha koll på vilken skärm som är "Dator" (skärm1) och "Projektor" (skärm 2). Det är lätt att få lite småkonstigt strul när man har en skärm inkopplad och aktiverad men inte igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av penke62:

Gissar att du körde WinXP på förra datorn. Simultan utmatning av digitalt och analogt ljud stöddes i WinXP, men plockades bort till Win7 (inte testat Win8). Varför? Fråga Microsoft. Antagligen samma utvecklingsgrupp som tyckte att nativt stöd för .GIF-uppspelning var onödigt.

Det går att tråckla till det genom att låta analoga ljuddelen agera virtuell mikrofon och sedan mata ut den signalen via HDMI, men då har du en fördröjning på nån sekund eller så.

Härligt, eller hur?

Edit: Såhär gör du för att få både analogt och digitalt ljud samtigigt, men som sagt upplevde i varje fall jag en väldigt märkbar ljudfördröjning av nåt av dom (minns inte vilket, blev irriterad och slog av det illa kvickt): http://www.addictivetips.com/windows-tips/how-to-play-audio-t...