Permalänk

usb trådlöst internet problem.

Hej har precis köpt en ny dator och eftersom jag inte har möjligheten att dra internet sladd till datorn så valde jag att köpa en usb dongel ist.

Den har fått bra kretik på inet så köpte den. Usb'n är en asus och vår router är en dlink. Problemet är det att jag får bara ca 1 mb/s medans vi brukade få ungefär 8/9 i vanliga fall. Någon som har någon aning om det är något fel på min dongel?

Länkar snart vilken det är.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Donglar har inte det bästa i antennväg så hur är signalstyrkan och finns det andra nät i närheten ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av supersneel:

Hej har precis köpt en ny dator och eftersom jag inte har möjligheten att dra internet sladd till datorn så valde jag att köpa en usb dongel ist.

Den har fått bra kretik på inet så köpte den. Usb'n är en asus och vår router är en dlink. Problemet är det att jag får bara ca 1 mb/s medans vi brukade få ungefär 8/9 i vanliga fall. Någon som har någon aning om det är något fel på min dongel?

Länkar snart vilken det är.

Skickades från m.sweclockers.com

hur långt är det från router-datorn ?
väggar/golv emellan? cement, tegel, armering.
hur många andra wifi finns i närheten?
vilken kanal är routern inställd på?
är det 2,4Ghz eller 5Ghz. ? klarar både router & usb-dongeln båda frekvenserna ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

hur långt är det från router-datorn ?
väggar/golv emellan? cement, tegel, armering.
hur många andra wifi finns i närheten?
vilken kanal är routern inställd på?
är det 2,4Ghz eller 5Ghz. ? klarar både router & usb-dongeln båda frekvenserna ?

Dongel är ca 10m från routern. Dock är jag på andra våning medans routern är på första. Bara trägolv och inga andra nätverk i närheten. Hur kollar man vilken kanal routern är inställd på?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av supersneel:

Dongel är ca 10m från routern. Dock är jag på andra våning medans routern är på första. Bara trägolv och inga andra nätverk i närheten. Hur kollar man vilken kanal routern är inställd på?

Skickades från m.sweclockers.com

om du har en android telefon ladda hem appen Wifianalyzer då ser du alla nät.

koppla in med kabel skriv 192.168.0.1 eller 192.168.1.1 i webbläsaren logga in i routern,
bor du i villa ? då brukar det inte vara problem med grannars wifi,
själv bor ja i hyreshus mitt inne i stan. 70-90 nätverk som ja ser då blir det oftast störningar när alla ligger på samma frekvens.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

kollade lite på den nu. I signalstyrka visas 3 av 5 staplar. Sedan ser jag också att den ligger en hel del på 2Mbit/s och helt plötsligt hoppar den upp till ca 13/15 Mbit/s i kanske 1 sec ^^

Permalänk
Skrivet av supersneel:

kollade lite på den nu. I signalstyrka visas 3 av 5 staplar. Sedan ser jag också att den ligger en hel del på 2Mbit/s och helt plötsligt hoppar den upp till ca 13/15 Mbit/s i kanske 1 sec ^^

är det bra eller dåligt?
3 av 5 staplar i Windows ? du måste kolla med annat program

läs hela #6 istället för att bara svara på en fråga

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Rekordmedlem

Om det inte finns andra nät i närheten och länkhastigheten hoppar upp o ner så beror det troligen mest på dålig signalnivå, vill du se vad datorn ser så kör innsider istället för att mäta via en annan enhet.
Att passera med wifi till en annan våning är oftast det som dämpar signalen mest men det kanske går att rikta om antennerna på routern så du får en "bredsida" mot den riktning datorn står.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Oftast är det värdelöst att sätta dongeln direkt i en USB-kontakt bak i datorn, datorlådan skärmar av ganska rejält.
Du kar ingen USB skarvsladd på 1-2 meter så att du får upp dongeln på väggen en bit bort från datorlådan?

Visa signatur

Medlem #14