Tips på bordsmick eller studiomick.

Permalänk
Medlem

Tips på bordsmick eller studiomick.

Tjenare!

Jag och sambon skall flytta till en större lägenhet, där skall jag ha ett eget datorrum. Jag är ute efter en ny mickrofon då jag inte känner att den jag har håller längre.

Jag sitter för närvarande på ett par Beyerdynamic DT770 pro med En Zalman mickrofon.

Anledningen till att jag vill ha bordsmick är pga att jag vill slippa så mycket sladdar som möjligt, samt bakgrundsljud bör vara väldigt minimerat i det nya rummet. Värt att tillägga är att jag sitter på ett mekaniskt tangetbord, vilket kan låta endel.

Budget hade jag tänkt runt 1000 kr.

Har kollat på: http://www.4sound.se/studio/mikrofoner/kondensator-mikrofoner...

Samt: http://www.4sound.se/studio/mikrofoner/kondensator-mikrofoner...

EDIT: Anvnänder micken när jag spelar och sitter i Teamspeak.

Är det något att ha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolrazz:

Tjenare!

Jag och sambon skall flytta till en större lägenhet, där skall jag ha ett eget datorrum. Jag är ute efter en ny mickrofon då jag inte känner att den jag har håller längre.

Jag sitter för närvarande på ett par Beyerdynamic DT770 pro med En Zalman mickrofon.

Anledningen till att jag vill ha bordsmick är pga att jag vill slippa så mycket sladdar som möjligt, samt bakgrundsljud bör vara väldigt minimerat i det nya rummet. Värt att tillägga är att jag sitter på ett mekaniskt tangetbord, vilket kan låta endel.

Budget hade jag tänkt runt 1000 kr.

Har kollat på: http://www.4sound.se/studio/mikrofoner/kondensator-mikrofoner...

Samt: http://www.4sound.se/studio/mikrofoner/kondensator-mikrofoner...

EDIT: Anvnänder micken när jag spelar och sitter i Teamspeak.

Är det något att ha?

Har hört att snowball är bra, men ingen egen erfarenhet av den tyvärr.

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Snowball är grym, kör den själv!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av juckeyy:

Snowball är grym, kör den själv!

Okey! Vad har du för användningsområde och hur är miljön du sitter i?

Skrivet av Xcym:

Har hört att snowball är bra, men ingen egen erfarenhet av den tyvärr.

Okej! Härligt att man inte är helt ute och cyklar då!

Permalänk

Jag har heller ingen erfarenhet av Blue Snowball men jag har en Blue Yeti. Min Yeti står på mitt skrivbord och det har tagit mig en väldigt lång tid att konfigurera den för att inte plocka upp bakgrundsljud (t.ex. mekaniskt tangentbord, stötar mot bord). Men trots det så plockar den fortfarande upp en del bakgrundsljud. Så om du ska ha mikrofonen på bordet så borde du ha detta i åtanke. Jag ska personligen köpa mig ett mikrofonstativ för att minimera vibrationer, stötar etc.

Ett annat alternativ är att köpa en mikrofon som du kan montera på dina hörlurar. Du borde läsa FL3JMs recension av AntLion ModMic.

Visa signatur

Mister Potato Head! Mister Potato Head! Back doors are not secrets!

Permalänk
Medlem

Som ovanstående säger så behöver man stativ eller arm att fästa mikrofonen i för att få bort lite av annat störande ljud. Men har man inget annat ivägen så är Yetin mycket trevligt. Detta är någon timme efter att jag packat upp den och installerat den. Har den ståendes framför mig här och har inget annat som stör mer än att ljudet studsar lite på mina två skärmar.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Kör själv på en Snowball och är riktigt nöjd, speciellt för tal tycker jag att den fungerar riktigt fint. Precis som med Yetin så älskar den dock som sagt bakgrundsljud.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem

[QUOTE="lolrazz;14795353"]Okey! Vad har du för användningsområde och hur är miljön du sitter i?

Type skype och spel, sitter för närvarande i källaren men fungerade lika bra när jag satt i rummet!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem

[QUOTE="juckeyy;14795501"]

Skrivet av lolrazz:

Okey! Vad har du för användningsområde och hur är miljön du sitter i?

Type skype och spel, sitter för närvarande i källaren men fungerade lika bra när jag satt i rummet!

Okej! Det låter ju likt mitt område!

Skrivet av JonteP0nte:

Kör själv på en Snowball och är riktigt nöjd, speciellt för tal tycker jag att den fungerar riktigt fint. Precis som med Yetin så älskar den dock som sagt bakgrundsljud.

Jag har tänkt ha den stående på bordet vid sidan av mig.

Skrivet av trickysaer:

Som ovanstående säger så behöver man stativ eller arm att fästa mikrofonen i för att få bort lite av annat störande ljud. Men har man inget annat ivägen så är Yetin mycket trevligt. Detta är någon timme efter att jag packat upp den och installerat den. Har den ståendes framför mig här och har inget annat som stör mer än att ljudet studsar lite på mina två skärmar.

https://www.youtube.com/watch?v=_SUrnqikMeA

Skrivet av SchwuntaN:

Jag har heller ingen erfarenhet av Blue Snowball men jag har en Blue Yeti. Min Yeti står på mitt skrivbord och det har tagit mig en väldigt lång tid att konfigurera den för att inte plocka upp bakgrundsljud (t.ex. mekaniskt tangentbord, stötar mot bord). Men trots det så plockar den fortfarande upp en del bakgrundsljud. Så om du ska ha mikrofonen på bordet så borde du ha detta i åtanke. Jag ska personligen köpa mig ett mikrofonstativ för att minimera vibrationer, stötar etc.

Ett annat alternativ är att köpa en mikrofon som du kan montera på dina hörlurar. Du borde läsa FL3JMs recension av AntLion ModMic.

Jag har kollat på Modmic tidigare, anledningen till att jag blivit sugen på bordsmick är pga att jag vill slippa alla sladdar. Detta är dock inget måste utan snarare en bekvämare lösning. Jag kommer som nämnt åvan ha micken på bordet vid sidan av mig. Kommer detta bli ett problem tror du?

Permalänk

[QUOTE="lolrazz;14796077"]

Skrivet av juckeyy:

Okej! Det låter ju likt mitt område!

Jag har tänkt ha den stående på bordet vid sidan av mig.

Jag har kollat på Modmic tidigare, anledningen till att jag blivit sugen på bordsmick är pga att jag vill slippa alla sladdar. Detta är dock inget måste utan snarare en bekvämare lösning. Jag kommer som nämnt åvan ha micken på bordet vid sidan av mig. Kommer detta bli ett problem tror du?

Det går självklart att ha den på bordet. Det kommer dock krävas lite konfigurering för att få bort störande ljud. Ser många streamers som kan tillhandahålla bra ljud med en Blue Snowball i standardutförande direkt på bordet (utan puffskydd, stativ etc.). Så du ska absolut inte bli avskräckad från att köpa en bordsmikrofon.

Jag har min Yeti på en bok precis framför mig. Det fungerar, men det är inte den smidigaste lösningen. Kör på det tills dess att jag köper ett mikrofonstativ. Mina vänner är inte speciellt glada av att höra mitt tangentbord i bakgrunden. Jag skriver relativt hårt på mitt tangentbord (blåa brytare) så dessa vibrationer förs lätt vidare i bordet och tas upp av micken. Därför skulle det vara bra att få den bort från bordet.

Visa signatur

Mister Potato Head! Mister Potato Head! Back doors are not secrets!

Permalänk

Har samson meteor mic och den funkar prima i ts och liknade men du behöver ett stativ så att du får den nära munnen.

Visa signatur

Chassi:Factal design R4
Processor: Intel i5 4670k
Gpu:MSI POWER Edition gtx 670
Moderkort:Asus Z87-A
Kylare:Cooler Master Myper 212

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolrazz:

Det går självklart att ha den på bordet. Det kommer dock krävas lite konfigurering för att få bort störande ljud. Ser många streamers som kan tillhandahålla bra ljud med en Blue Snowball i standardutförande direkt på bordet (utan puffskydd, stativ etc.). Så du ska absolut inte bli avskräckad från att köpa en bordsmikrofon.

Jag har min Yeti på en bok precis framför mig. Det fungerar, men det är inte den smidigaste lösningen. Kör på det tills dess att jag köper ett mikrofonstativ. Mina vänner är inte speciellt glada av att höra mitt tangentbord i bakgrunden. Jag skriver relativt hårt på mitt tangentbord (blåa brytare) så dessa vibrationer förs lätt vidare i bordet och tas upp av micken. Därför skulle det vara bra att få den bort från bordet.

Okej! Har kollat en hel del på Modmic igen, de verkar ha fått iordning på den rätt bra nu!

Skrivet av whatisgoogle:

Har samson meteor mic och den funkar prima i ts och liknade men du behöver ett stativ så att du får den nära munnen.

Tror det blir en Modmic istället!

Permalänk
Medlem

tror du inte att det finns andra alternativ? Aldrig hört någonting om Modmic någonsin

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcym:

tror du inte att det finns andra alternativ? Aldrig hört någonting om Modmic någonsin

Modmic är riktigt bra, köpte själv en i februari till min Sennheiser HD 650. Blev en modmic 3.0 funkar utmärkt, när jag pratar med folk på Teamspeak så kan jag även ha musik i ganska lagom volym från högtalarna utan att voice activation ens snappar upp det och även när man pratar så hörs bakgrundsljudet knappt.

Funderar på att få tag på en 4.0 så om du köper en sådan så är jag intresserad av ditt intryck.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Modmic är riktigt bra, köpte själv en i februari till min Sennheiser HD 650. Blev en modmic 3.0 funkar utmärkt, när jag pratar med folk på Teamspeak så kan jag även ha musik i ganska lagom volym från högtalarna utan att voice activation ens snappar upp det och även när man pratar så hörs bakgrundsljudet knappt.

Funderar på att få tag på en 4.0 så om du köper en sådan så är jag intresserad av ditt intryck.

Det lät ju bra iaf! hoppas fler med erfarenheter hittar denna tråden

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Modmic är riktigt bra, köpte själv en i februari till min Sennheiser HD 650. Blev en modmic 3.0 funkar utmärkt, när jag pratar med folk på Teamspeak så kan jag även ha musik i ganska lagom volym från högtalarna utan att voice activation ens snappar upp det och även när man pratar så hörs bakgrundsljudet knappt.

Funderar på att få tag på en 4.0 så om du köper en sådan så är jag intresserad av ditt intryck.

Det skall du absolut få! Vad jag lät och hört om modmic är attden skall vara bra, dock blir det mer sladd, vilket är lite tråkigt.