Värt köpa begagnad bärbar "kvalitetsdator" <3000 kr?

Permalänk
Medlem

Värt köpa begagnad bärbar "kvalitetsdator" <3000 kr?

Kollar lite på begagnade bärbara datorer och ser att man kan få tag på fina så kallade "professionella företagsdatorer" med intel sandy bridge för sisådär 2500 - 3000 kr begagnat. Exempelvis Dell Latitude E6320, HP Elitebook 8460P eller kanske Lenovo Thinkpad X220.

Pluppa i en SSD och eventuellt uppgradera RAM till 8 GB om de nu inte redan har det så får man väl en helt OK bärbar dator? Ska inte spela på den själv men barnen kör väl en del enklare spel, men vill ha lättmeckad robust bärbar med bra batteritid och bra linuxstöd. Om man jämför med vad man kan få tag på nytt för priser upp till 3000 kr så känns det som man får något plastigt som lätt kan gå sönder även om kanske prestandan är något bättre kanske på de nya.

Tänker mig runt 13 tum och gärna med bra bildskärm. Lenovo X220 lär ska ha fin IPS-skärm men de verkar svårare att hitta begagnat. Dessutom tror jag det är bra om den har DVD-läsare så man enkelt kan kolla på DVD-filmer eller om barnen vill spela något gammalt spel på skiva och det har ju inte X220. Vill att HD-filmer ska flyta på bra så de där äldre maskinerna med Core 2 Duo för runt tusenlappen faller bort, de är för slöa. Någorlunda kraft så man kan redigera video och bilder vore bra så minumum känns som Sandy Bridge Core i3 med HD3000 grafik.

Finns det några nya bärbara som kan mäta sig med exempelvis en begagnad Dell Latitude E6320 med Core i5 Sandu Bridge för en prislapp under 3000 kr? Vilka begagnade ska man kika på? Har identifierat vissa modeller av Dell Latitude, HP Elitebook och Lenovo Thinkpad som rejäla maskiner. Men vad har exempelvis Toshiba, Asus och andra tillverkare i samma kategori? Vad ska man leta efter om man söker kvalitet?

Man kan vända på frågan: Är det värt att kolla på nya bärbara när det finns hyfsade begagnade till samma pris? Är medveten om att batterier kan vara halvkassa på begagnade bärbara men det finns ju nya batterier på ebay för några hundralappar.

Permalänk
Medlem

Har en X201 (föregångaren till X220) med en i5:a och 4GB RAM. Tryckte i en SSD och fick en blixtsnabb, knäpptyst laptop som gör allt jag vill och lite till.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Thinkpad T420 ser intressant ut också. Har efterföljaren T430 på jobbet som jag tycker är helt OK. Men T420 är inte heller lätt att hitta begagnade men visst de dyker upp ibland på Tradera.

Permalänk

va du en gör köp inte en hp.....just den modellen (HP Elitebook 8460P) Kör de flesta av våra kunder och det är hela tiden problem.....

Permalänk
Medlem

Det blev en Lenovo Thinkpad T420 köpt på ebay. Köpte dessutom ett svenskt tangentbord så jag kan byta ut det engelska. Visst jag hade kanske kunnat byta bokstäver på tangenterna men det verkar jobbigt. Googlade och det verkar som T410s och T420 har kompatibla tangentbord. Kanske går att sälja det engelska tangentbordet på tradera.

Totalkostnad inklusive tull och moms och tangentbord plus dockningsstationen som ingick blev 2550 kr.

Denna: http://www.ebay.com/itm/221526623851
Och denna: http://www.ebay.com/itm/400744262246

Googlar jag på produktkoden så verkar datorn ha 1600x900 upplösning men vi får se om det stämmer.
Vet inte om det var jättebra köp men hoppas jag blir nöjd ändå. Eller tror ni jag gjort ett dumt köp?

Permalänk
Medlem

Berätta gärna hur det gick sen!

Visa signatur

Intel E8500 @ 3,7 GHz| BFG GeForce 9800GTX+ OC 512MB DDR3 | ASUS P5E3 iX38 | Corsair TW3X4G1333C9DHX 2x2048MB DDR3 1333MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av yuiy:

Berätta gärna hur det gick sen!

Det har gått bra! Visserligen var det svenska tangentbordet jag köpte något transportskadat (det var en aning böjt) men det gick bra att bända tillbaka lite försiktigt och sedan passade det utan problem. Eller i och för sig verkar inte knappen "Insert" fungera men jag saknar den inte, använder den aldrig. Amerikanska tangentbordet hade en konstig Enter-knapp som var rektangulär istället för vinklad vilket gjorde att jag ofta tryckte på knappen ovanför som är tecknet "\" när jag skulle trycka Enter. Men det svenska tangentbordet hade inte det problemet utan där var Enter-knappen normalt utformad. Dessutom hade det inte funkat utan ÅÄÖ och jag vill gärna se var knapparna sitter om jag kör svensk layout även om jag innerst inne minns det i fingrarna liksom.

Datorn levererades med engelsk Windows 7 Professional med äkta produktnyckel. Efter en del googlande hittade jag programmet vistalizator så det gick att byta språk till svenska. Tyvärr lyckades jag inte byta språk på Office 2007 men jag lägger väl in LibreOffice istället.

Laptopen hade tyvärr 1366x768 upplösning och inte 1600x900 som jag hoppades på men hade jag frågat säljaren hade jag kanske fått veta det. Men jag tycker inte det gör så mycket heller, det känns OK med den upplösningen på 14-tums 16:9.

Köpte mig 4GB RAM begagnat på Tradera. Tyvärr hade säljaren glömt lägga det i ESD-påse vilket är ovanligt klantigt men minnet verkar funka, klarade 13 timmar i memtest86 om jag körde singeltrådat. Men väljer jag multitrådat test hänger sig memtest86 vid block moves testen, men då går CPU-tempen över 75 grader vilket jag tror är orsaken. Minnet borde väl vara OK om inga fel hittas vid singeltrådad test? Ska köra mer stabilitetstester, kanske utan det där minnet och se om det blir skillnad men då kör den single channel på minnet. Kanske går att byta kylpasta på CPUn? Ska även testa att uppdatera bios.

Men i övrigt är datorn i kanonskick. Har beställt en 240 GB Samsung 840 Evo mSATA SSD. Först tänkte jag köpa en vanlig MX100 som ju är billigare men kom på att det kan vara trevligt att ha plats för 2,5-tums mekanisk hårddisk utöver SSD-disken. MX100 finns tyvärr inte som mSATA så det fick bli den något dyrare samsung 840 Evo istället. Visst man kan skaffa ultrabay-adapter att ha hårddisken i istället för DVD-enheten men det är skönt att slippa koppla i och ur den om jag skulle behöva optiska enheten. Nackdelen med mSATA är att T420 endast stödjer SATAII på den (däremot är det SATAIII på 2,5-tums-enheten och i ultrabay). Jag tror inte det spelar så stor roll för prestandan och tyckte en extra diskplats var mera värt.

Det medföljde ju också en dockningsstation i köpet vilket är riktigt trevligt. Snabbt sätt att koppla i bildskärm, nätverkskabel och laddare genom att bara klicka i den. Går även att koppla i högtalare, mikrofon och 6 stycken USB-enheter i dockan. Den har både VGA och DVI-utgång. Kopplar man tagentbord mus och bildskärm till dockan får man ju som stationär dator med dubbla bildskärmar (laptopskärmen plus extern skärm).

Har beställt en Seagate slim 2TB 2,5-tums extern hårddisk som jag ska göra om till intern och sätta i laptopen. Visst nu plockar det på lite på priset men allt som allt med diskarna blir det runt 5000 kr och man får ganska mycket för pengarna. Tydligen ska den där Seagate Slim innehålla en av de få 2TB-diskar som inte är tjockare än 9 mm. WD Green 2TB lär ska vara 15 mm tjock och det går inte in i den här datorn, men däremot ska 9 mm gå. Så det är bara därför jag valt en extern att plocka sönder istället för att köpa en intern 2,5 tums. Hittade ingen tillräckligt tunn på 2TB på något annat sätt.

Edit: Bytte kylpasta på CPU. Påverkade inte direkt temperaturen när jag körde OCCT (kom på att jag kunde stänga av maxtemp-inställningen för avbrytande av testet) men däremot blev den ett par hundra MHz snabbare. Antar att turbofunktionen klockar upp den för original ska ju vara 2,4 GHz men den stabiliserar sig på 2,8 GHz under stresstesten. Vid lägre belastning/temperatur maxar den på 3 GHz. Maxtemp 90 grader och i snitt runt 85 grader vid full load. Var orolig först men tydligen ska den klara upp till 100 grader och runt 90 grader är inte ovanligt vid stresstest på laptop googlade jag fram. Men så länge den funkar stabilt antar jag det är OK. Blir den för varm stänger den väl ner sig eller throttlar.