Hårddisk Krash - Åtställ Filer?

Permalänk
Medlem

Hårddisk Krash - Åtställ Filer?

Tjena. Nu har det hänt att min 3TB Externa Hårddisk har krashat och jag behöver lite hjälp med att fixa det.

Jag har en USB på 32GB som jag kan använda eller en annan Extern Hårddisk på 1TB som jag kan installera det på.

Men vilka program ska jag använda för att det ska fungera? Jag har laddat ner Ubuntu via denna sidan: http://www.ubuntu.com/desktop men vilket program kan jag använda för att installera på USB'et eller hårddisken?

Permalänk
Medlem

Pendrivelinux.com är mitt val, sedan Universal USB installer Lycka till med filerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSkiingUnicorn:

Pendrivelinux.com är mitt val, sedan Universal USB installer Lycka till med filerna

Tack, har det installerat på min USB Sticka och kör Ubuntu på min andra datorn nu Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siickest:

Tack, har det installerat på min USB Sticka och kör Ubuntu på min andra datorn nu Tack för hjälpen

Så lite så

Permalänk
Medlem

Hårddisk Krashat

Jag gjorde en annan tråd angående min hårddisk som har krashat, då jag frågade om program och det. Men det fungera ej så jag undra ifall det är någon här på sweclockers som har använt sig av http://ahlbergdata.com/se/servicepartners eller något annat där dom kan fixa tillbaka filerna på samma dag typ?

Jag bor en bra bit från Stockholm och vore skit att åka ditt och lämna in den, sen få åka hem och hämta den nästa dag :S

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns "express" till en högre kostnad om du vill det, men du lär inte kunna sitta och vänta på det ändå.

Express data recovery
för kraschad hårddisk eller dataserver med raid.
Expressleverans singel hårddisk - högsta prioritet, jobbet klart inom 24 timmar: 100 procent tillägg.
Jobbet klart inom 48 timmar: 50 % tillägg.

Tar jobbet mer än 48 timmar, men mindre än 5 arbetsdagar tas ändå en expressavgift på 25 % ut eftersom högsta prioritet alltid innebär att Ahlberg data lägger extra personalresurser på jobbet. Tar jobbet över 5 arbetsdagar tas dock ingen extra avgift ut.
Expressleverans server/raid: Jobbet klart inom 48 timmar: 100 procent tillägg.
Jobbet klart inom 3 arbetsdagar: 50 procent tillägg. I övrigt samma villkor som för singel hårddisk. Se ovan.

http://ahlbergdata.com/se/prislista-foretag

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siickest:

Jag gjorde en annan tråd angående min hårddisk som har krashat, då jag frågade om program och det. Men det fungera ej så jag undra ifall det är någon här på sweclockers som har använt sig av http://ahlbergdata.com/se/servicepartners eller något annat där dom kan fixa tillbaka filerna på samma dag typ?

Jag bor en bra bit från Stockholm och vore skit att åka ditt och lämna in den, sen få åka hem och hämta den nästa dag :S

Jag har själv inte använt mig av bolag typ som Ahlberg data servicepartners dataräddning då jag alltid har backup på mina viktiga filer (sorry, den vart lite småtaskig, men det är så sant, backup är fina grejer)

Anledning till att jag skriver är att jag undrar om du kollat upp vad det kostar att återställa all data?
Det är inte billigt! 3 - 8000Kr

Jag vet om att man kan skicka sin trasiga hårddisk till ibas (tror dom är dyrare) så det borde man väl kunna göra till Ahlbergs med tycker jag.
Och fixa tillbaka filerna på samma dag, tror jag är en omöjlighet tyvärr.

Lycka till. Och glöm inte att fixa en bra backup.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Jag har själv inte använt mig av bolag typ som Ahlberg data servicepartners dataräddning då jag alltid har backup på mina viktiga filer (sorry, den vart lite småtaskig, men det är så sant, backup är fina grejer)

Anledning till att jag skriver är att jag undrar om du kollat upp vad det kostar att återställa all data?
Det är inte billigt! 3 - 8000Kr

Jag vet om att man kan skicka sin trasiga hårddisk till ibas (tror dom är dyrare) så det borde man väl kunna göra till Ahlbergs med tycker jag.
Och fixa tillbaka filerna på samma dag, tror jag är en omöjlighet tyvärr.

Lycka till. Och glöm inte att fixa en bra backup.

Jo, jag såg att det kunde kosta något sånt. Men filerna jag har är värde en del så om jag förlorade allt så förlorar jag mer än vad jag kommer betala. Sen så blir det att jag kommer fixa några hårddiskar med RAID så det kan vara säkert samt backup på en cloud server senare då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siickest:

Jo, jag såg att det kunde kosta något sånt. Men filerna jag har är värde en del så om jag förlorade allt så förlorar jag mer än vad jag kommer betala. Sen så blir det att jag kommer fixa några hårddiskar med RAID så det kan vara säkert samt backup på en cloud server senare då.

hoppas det löser sig.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

hoppas det löser sig.

Det hoppas jag med xD

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade*

Av rättviseskäl är korspostning inte tillåtet, vi vill att alla ska ha lika stor chans att få svar på sina frågor och få sina trådar uppmärksammade. Skapar någon flera trådar om samma sak trycks andra medlemmars trådar ner i trådlistningen snabbare, vilket blir orättvist. Det blir dessutom enklare för andra forummedlemmar att hjälpa dig om allting finns samlat i en enda tråd.

Permalänk
Skrivet av Siickest:

Jag gjorde en annan tråd angående min hårddisk som har krashat, då jag frågade om program och det. Men det fungera ej så jag undra ifall det är någon här på sweclockers som har använt sig av http://ahlbergdata.com/se/servicepartners eller något annat där dom kan fixa tillbaka filerna på samma dag typ?

Jag bor en bra bit från Stockholm och vore skit att åka ditt och lämna in den, sen få åka hem och hämta den nästa dag :S

Jag har använt Ahlbergs data för många år sen, blev en dyr historia, 30 000 gick det på för min del pga att de var tvungna att skicka disken till UK och öppna upp disken i ett lab. De fick ur all data i alla fall.

Att bara lämna in den och hoppas på att hämta den nästa dag funkar nog inte, det är väldigt tidskrävande att få ur data ur en trasig disk, och vill du ha express service så kommer bli riktigt dyrt. Har för mig det tog 3-4 veckor för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fairyland:

Jag har använt Ahlbergs data för många år sen, blev en dyr historia, 30 000 gick det på för min del pga att de var tvungna att skicka disken till UK och öppna upp disken i ett lab. De fick ur all data i alla fall.

Att bara lämna in den och hoppas på att hämta den nästa dag funkar nog inte, det är väldigt tidskrävande att få ur data ur en trasig disk, och vill du ha express service så kommer bli riktigt dyrt. Har för mig det tog 3-4 veckor för min del.

Jävlar xD Men allafall, skickade in den igår via paket och ska ha kommit fram idag. Väntar på svar om hårddisken och vilket pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av fairyland:

Jag har använt Ahlbergs data för många år sen, blev en dyr historia, 30 000 gick det på för min del pga att de var tvungna att skicka disken till UK och öppna upp disken i ett lab. De fick ur all data i alla fall.

Att bara lämna in den och hoppas på att hämta den nästa dag funkar nog inte, det är väldigt tidskrävande att få ur data ur en trasig disk, och vill du ha express service så kommer bli riktigt dyrt. Har för mig det tog 3-4 veckor för min del.

Goda nyheter. Skulle bara kosta mig 8000kr Mycket endå men bättre än 30 000