Speldator med tema Rött/Svart med budget på 13000 kr (Chassi: NZXT H440W Rött/Svart)
Hej Sweclockers!
Jag ska bygga en ny speldator, jag har satt budgeten på 13000 kr. Kundvagnen har ni här https://www.inet.se/kundvagn/visa/7061599/dator-budget-13000-.... Plus att jag kommer mest troligt moda den lite i efterhand om det behövs, så som sleeving och spray lack men vill helt undvika att ändra allt för mycket. Då jag har bestämt mig att jag ska köra på temat Rött/Svart. Detta är mitt första kompletta ny bygge, men har lite tidigare erfarenhet av dator bygge då jag har uppgraderat min nuvarande system en hel del.
Datorn ska användas till i huvudsakligen till gaming och vanlig surfning i nu läget. Har bara ett specifikt spel som den ska klara av och det är Watch dogs. Men senare kommer jag använda den som en CAD dator så det ska finnas möjlighet att uppgradera systemet vid behov t.ex så som grafikkort.
Det ska helst inte vara allt för många störande lampor, då jag lätt stör mig på mycket ljus (får gärna finnas så länge man kan stänga av dom eller moda bort dom enkelt).
ljud nivån får också gärna hållas ner en del och gärna vara så minimal som möjligt (kan tänka mig att betala extra för detta), har haft tankar på att göra ett vattenkylt system men inte i nuläget det blir längre fram i tiden. Datorn får gärna vara snabb vid uppstarten. Operativsystemet ska följa med.
Har kollat runt lite och letat efter information och kommit fram till följande bygge (Inet Kundvagn klicka här), som jag tror skulle vara ganska bra och lönsamt. Men tänket kolla vad forumet har att tillägga och på peka innan jag köper, finns ju nämligen mycket kunskap och erfarenhet här att ta del av.
Moderkort
Har tänkt på några varianter av moderkort så som Asus Maximus VII Ranger, Asus Z97-A ATX, MSI Z97 Gaming 5. Det är här jag är mest splittrad över vad jag borde välja, eftersom jag inte har så mycket kolla på moderkort och vet inte riktigt vad jag vill ha.Processor
Kommer gå efter en Devil's Canyon Intel Core i7 4790K 4Ghz, 8MB eller en Intel Core i5 4690K 3,5 GHz, 6MB. Då jag förstått att på processor sidan är det Intel som bestämmer punkt slut. Det lutar dock åt en i5:a med tanke på priset om jag sak hålla mig inom budgeten.Grafikkort
Har kollat på att köpa ett MSI GeForce GTX 780 kort då jag tycker att det räcker med tanke på att skillnaden mellan den och MSI GeForce GTX 780 Ti inte är stor och för men del blir det bara bortkastade pengar. Har inte kollat jätte mycket på AMD grafikkort, men skulle kunna tänka mig att köpa ett om det finns något bättre i samma pris klass eller mer lönsamt.Ram
Hade tänkt mig Corsair 8GB CL9 1600MHz Vengeance Pro Röd. Detta med tanke på att 8 GB räcker gott och väl för nu läget och att jag bara kan köpa ett paket till senare om det skulle behövas. Då moder kortet borde ha 4 ram slotts. Plus att det dom är röda så jag behöver inte moda dom. Kommer så klart kolla efter det billigaste erbjudandet innan jag köper så mest troligt kommer dom inte kosta mer en 750 kr och det är ganska rimligt.Chassi
Det chassit jag har valt är NZXT H440W Silent Ultra Svart/Röt. Här är den enda delen som jag kommer att ha som inte får ändras på i detta system. Då jag tycker att det är väldigt still rent, jag har hört mycket bra om det och jag bygger utifrån det och dess färger. Det är också ett lite tystare chassi som jag tycker är skönt. Kabel dragnings möjligheterna är väldigt många också, då det finns en platta framför nätaggregatet och kablarna som kommer ut ifrån det.Nätaggregat
Här är jag väldigt osäker på vad jag ska välja, har tänkt på ett antal olika nätaggregat men inte kommit fram till någon speciell variant har dock ett förslag Corsair AX 860W 80+ Platinum Modulär. Men är inte säker på om det kommer att fungera eller om det är lite väl dyrt. Det ska dock finnas möjlighet att stoppa in ett till grafikkort utan att behöva uppgradera nätaggregatet och det ska gärna vara väldigt tyst.Hårddiskar
Här köper jag en vanlig HDD disk för tillfället, kommer ta min gamla SSD och senare när pengarna har återställt sig köpa en Samsung SSD PRO 850-Series 256GB.Kylning
Hade tänkt att köra på en SilverStone Argon AR01 plus två Corsair Air series SP120 Quiet edition till processor kylaren. Men som processor kylning kan jag tänka mig en annan variant eller märke som presterar bättre och håller systemet kallt, även en varm sommar dag. Senare tänker jag köpa och byta ut dom tre 120mm's fläktarna som är med i chassi paketet till sex Corsair Air series AF120 Quiet edition, tre uppe på toppen och tre framtill i chassit. Även 140 mm fläkten kommer bli ut bytt mot en Corsair Air series AF140 Quiet edition. Anledningen jag köper Corsair Air series SF XXX Quiet edition eller Corsair Air series SP XXX Quiet edition är för att dom är tysta och att dom passar in i mitt bygge väldigt bra då dom har en röd ring man kan byta till utan att moda. Kommer även senare kolla över att stoppa in ett vatten kylt system i datorn men det kommer vara om ett tag kostar ju lite det ändå.Operativsystem
Frågan är om man borde köpa Windows 8.1 Svensk 64 bit OEM eller Windows 7 Professional 64 bit Svensk OEM SP1. Har läst att Windows 8.1 kan ha lite drivrutins problem stämmer detta? Eller är det bara att folk fortfarande är lite skraja efter hur radikalt Windows 8 var? Har också läst att så länge spelet körs korrekt så kan Windows 8.1 ge förbättringar på FPS fronten i vissa titlar. Vet också att Windows 8 och 8.1 startar mycket snabbare en Windows 7 och det är ett stort plus. Har använt 8 lite på min brors dator så är inte helt ny till hela upplevelsen. Visst kan man få 8.1 att ser ut väldigt mycket som 7 eller är detta bara något jag har fått för mig?!
Kom gärna med era egna förslag och förbättringar, är öppen för ändringar med allt förutom chassit som sagt. Har inget direkt bråttom med att köpa datorn nu, då jag har min gamla dator som är 2 år gammal som fortfarande fungerar. Men skulle vara roligt att kunna köpa den nya om inte allt förlägne, men är det så att jag behöver vänta för nya komponenter som ska släppas finns den möjligheten och skulle inte vara hela världen. Är det så att det är något jag missat eller nån mer information ni vill ha så är det bara att fråga, kommer vara ganska aktiv att svara!
Tack på för hand Sweclockers
Hälsningar Alleckz
PS Till Sweclockers Forum Moderator!! (Skulle det vara så att jag postat den här inlägget i fel tråd, så ber jag så mycket om ursäkta. Ni får gärna säga vilken tråd den skulle ha varit i och flytta den tack.
Och tack för att ni håller forumet städat och i ordning skulle bli kaos utan er. Det får ni höra allt för sällan enligt mig! Ha en bra dag!)