Router tappar internet och kräver omstart

Permalänk

Router tappar internet och kräver omstart

Hej!

Jag har en uppsättning modem och router av modellerna; TP-Link TD8616 samt TP-Link TL-WDR4300. Det funkar klockrent hastighetsmässigt (Har Telia ADSL 30mbit/s och får ut

.)

Nu till mitt problem:

Mina produkter startar ibland om sig helt utan förvarning? Jag tappar bara internet och jag måste då manuellt starta om de båda för att få igång det igen. Vad jag märkt så slocknar alla lampor på modemet och börjar sedan starta om sig självt, tyvärr så går det inte igång till full funktion igen utan kräver ändå en restart. Ibland har jag använt "reset" men det verkar inte heller hjälpa.. Det kan komma allt mellan 3 gånger på en timma eller 1 gång i veckan. Vilket som så är det frustrerande! Jag har även märkt att det ibland händer när vi ansluter nya saker till WiFi. Allt från datorer/mobiler/AppleTV:s. Sen när man väl startat om det så rullar det dock på bra!

Finns det något jag kan göra åt mitt problem? Jag sitter ikopplad med sladd till en stationär dator. Vi har väl ungefär 2 - 3 saker i samtidigt (På Wi-Fi) och det brukar fungera problemfritt.

Tack på förhand!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | XFX SPEEDSTER SWFT RX 6800 | MSI B650 Gaming Plus WIFI | G. SKILL Flare x5 6000mhz 32GB (CL30) | Phanteks Glacier One 240 | Seasonic Focus GX750 | Crucial P3 Plus 1 TB

Play hard, go pro

Permalänk
Hedersmedlem

Kontakta Telia och hör dig för om ditt modem. Det låter som att det kan behöva bytas, vilket inte är helt ovanligt med deras Smarta modem.

Hur har du modemet placerat? Ett vanligt fel är att det blir för varmt. Det bör stå ganska luftigt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Kontakta Telia och hör dig för om ditt modem. Det låter som att det kan behöva bytas, vilket inte är helt ovanligt med deras Smarta modem.

Hur har du modemet placerat? Ett vanligt fel är att det blir för varmt. Det bör stå ganska luftigt.

Förstår inte hur det ska kunna behöva bytas? Hade deras "smarta" modem innan, men det var skit. WiFi räckte inte mer än 10m och vi bor i en 250kvm's villa. Därför gick vi till en "IT-expert" som rekommenderade denna lösning.

Båda modulerna står på ett öppet skrivbord, helt fritt. Aldrig upplevt att det känns minsta varmt, de båda kan lufta sig.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | XFX SPEEDSTER SWFT RX 6800 | MSI B650 Gaming Plus WIFI | G. SKILL Flare x5 6000mhz 32GB (CL30) | Phanteks Glacier One 240 | Seasonic Focus GX750 | Crucial P3 Plus 1 TB

Play hard, go pro

Permalänk
Inaktiv

Det låter som om du har problem med din strömförsörjning till modem och router.
Köp ny powersupply som klarar av högre Ampere än vad original är specad för. Funkar inte det så släng och köp nytt bättre vilket oftast innebär dyrare. Allt blir en priofråga prestanda versus ekonomi som så ofta annars. ( Min Golf är inte 10ggr långsammare än grannens Aston Martin db9 men den kostar 10% av priset av den bilen..). Oavsett det så vill jag gärna ha en Aston Martin db9 men idag kan jag inte det. ( Jobbar på det.. )

Permalänk
Skrivet av anon76929:

Det låter som om du har problem med din strömförsörjning till modem och router.
Köp ny powersupply som klarar av högre Ampere än vad original är specad för. Funkar inte det så släng och köp nytt bättre vilket oftast innebär dyrare. Allt blir en priofråga prestanda versus ekonomi som så ofta annars. ( Min Golf är inte 10ggr långsammare än grannens Aston Martin db9 men den kostar 10% av priset av den bilen..). Oavsett det så vill jag gärna ha en Aston Martin db9 men idag kan jag inte det. ( Jobbar på det.. )

Strömförsörjning? Modemet dör inte. Utan tappar "internet". Internet slutar fungera men båda apparaterna är fortfarande igång och är aktiva.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | XFX SPEEDSTER SWFT RX 6800 | MSI B650 Gaming Plus WIFI | G. SKILL Flare x5 6000mhz 32GB (CL30) | Phanteks Glacier One 240 | Seasonic Focus GX750 | Crucial P3 Plus 1 TB

Play hard, go pro

Permalänk
Rekordmedlem

Du har väl en smart du kan växla till så ser du om det fungerar?
Smarten är väldigt bra som modem och du kan få den bryggad om du inte vill köra den som router.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Ni gick alltså till en "it-expert" som tyckte du skulle byta till ett sunkigt tp-link modem som kostar 149kr och en tp-link router som kostar 499kr....
Det snillet skulle sagt var, behåll Telia modemet > brygga den > köp en vettig router typ Asus n66u

Bra jobbat.

Permalänk

Sitter just nu med en kompis som försöker brygga, han har blivit av med på IPTV och har gått från 50 - 100ms i CS:GO till 500ms. Vet inte riktigt om det är vägen jag vill gå. Telia modemet är idag långt borta, troligen i en soptunna i centrala Polen eller liknande.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | XFX SPEEDSTER SWFT RX 6800 | MSI B650 Gaming Plus WIFI | G. SKILL Flare x5 6000mhz 32GB (CL30) | Phanteks Glacier One 240 | Seasonic Focus GX750 | Crucial P3 Plus 1 TB

Play hard, go pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mirrenator:

Vad jag märkt så slocknar alla lampor på modemet och börjar sedan starta om sig självt,

Skrivet av mirrenator:

Modemet dör inte. Utan tappar "internet". Internet slutar fungera men båda apparaterna är fortfarande igång och är aktiva.

Nu blev det lite motsägelsefullt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mirrenator:

Sitter just nu med en kompis som försöker brygga, han har blivit av med på IPTV och har gått från 50 - 100ms i CS:GO till 500ms. Vet inte riktigt om det är vägen jag vill gå. Telia modemet är idag långt borta, troligen i en soptunna i centrala Polen eller liknande.

Brygga vad ? Om du har ett modem och en separat router finns det inget att brygga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mirrenator:

Sitter just nu med en kompis som försöker brygga, han har blivit av med på IPTV och har gått från 50 - 100ms i CS:GO till 500ms. Vet inte riktigt om det är vägen jag vill gå. Telia modemet är idag långt borta, troligen i en soptunna i centrala Polen eller liknande.

Du ger lite motstridiga uppgifter. I originalposten skriver du att enheterna startar om sig, vilket skulle kunna bero på att de inte får ström. Sedan skriver du att de bara tappar internet. Vilket är det nu? Det är väl inte helt ovanligt att billiga routers kan fastna i vinkelvolten om modemet inte får upp uppkopplingen inom en viss tid efter att routern startat. Så ditt problem är kanske helt enkelt att modemet är trasigt och att routern blir förvirrad.

Det finns nackdelar med att brygga. En av dem är att man inte kan ha IPTV-boxarna på sitt vanliga nät längre utan måste koppla dem till port 1-3. I ditt fall har du också blivit av med både IPTV och IP-telefoni om du har sådan, för att skaffa nytt modem plus router är ett ännu mera effektivt sätt att slå ut Telias tjänster än att brygga.

Telia Smart har sina sidor, men rent generellt fungerar den bra om man har ett ex som fungerar till att börja med. En av nackdelarna skall vara klent trådlöst, men jag undrar om ett TP-Link för 499kr är särskilt mycket bättre. Bland annat så brukar billiga routers ha problem när det är många trådlösa enheter uppe. Dessutom kan jag säga att jag själv bor i en stor villa med fiber från Telia. Smarten står i ena änden av huset, men jag har ändå täckning och helt ok fart (normalt ca 40Mbit/s) överallt.

För övrigt får man väl bara låna Smarten, så har du slängt den väntar dig nog roliga samtal med Telia om du sedan vill säga upp ditt avtal.

Till sist vill jag bara fråga vad du vill med din post. Du ber om hjälp med har väldigt lite tålamod med de råd du får. Vill man få rätt på sina grejer brukar det vara en bra start att ha ett öppet sinne, för det är helt uppenbart något du inte tänkt på, annars hade du ju inte behövt fråga.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Brygga vad ? Om du har ett modem och en separat router finns det inget att brygga.

Tror TS syftade på att förutom sina egna problem så har hen även en polare med problem. Och polarens problem är en på något vis misslyckad bryggning av Smart. Mao två olika problem beskriva i en och samma tråd.

Och jag tror syftet vara att TS på något vis ville bevisa att det är värdelöst att brygga TG7x9.
Hur nu TS drog den slutsatsen...

Permalänk

Har du kollat om det finns någon firmware-uppdatering? Jag hade ett liknande problem med min Asus "Black Knight" som löstes med firmware update.

Visa signatur

www.inkomstkoll.se - Kolla någons inkomst anonymt!

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du har väl en smart du kan växla till så ser du om det fungerar?
Smarten är väldigt bra som modem och du kan få den bryggad om du inte vill köra den som router.

Skrivet av trollhattan:

Ni gick alltså till en "it-expert" som tyckte du skulle byta till ett sunkigt tp-link modem som kostar 149kr och en tp-link router som kostar 499kr....
Det snillet skulle sagt var, behåll Telia modemet > brygga den > köp en vettig router typ Asus n66u

Bra jobbat.

Skrivet av madtop:

Nu blev det lite motsägelsefullt.

Oj, menade inte alla. Alla utom "POWER"

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | XFX SPEEDSTER SWFT RX 6800 | MSI B650 Gaming Plus WIFI | G. SKILL Flare x5 6000mhz 32GB (CL30) | Phanteks Glacier One 240 | Seasonic Focus GX750 | Crucial P3 Plus 1 TB

Play hard, go pro

Permalänk
Skrivet av madtop:

Tror TS syftade på att förutom sina egna problem så har hen även en polare med problem. Och polarens problem är en på något vis misslyckad bryggning av Smart. Mao två olika problem beskriva i en och samma tråd.

Och jag tror syftet vara att TS på något vis ville bevisa att det är värdelöst att brygga TG7x9.
Hur nu TS drog den slutsatsen...

Absolut inte. Han har ett NETGEAR som han försöker brygga på något vänster. Har suttit hela kvällen och letat ihop om lösningar osv. Allt har bara blivit krångel. Jag har vanligtvis stort tålamod, men finns det en "plug and play" lösning så tar jag den gärna! Är inte haj på "bryggning" för 5 öre och söker därför ett enklare alternativ.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | XFX SPEEDSTER SWFT RX 6800 | MSI B650 Gaming Plus WIFI | G. SKILL Flare x5 6000mhz 32GB (CL30) | Phanteks Glacier One 240 | Seasonic Focus GX750 | Crucial P3 Plus 1 TB

Play hard, go pro

Permalänk
Skrivet av giplet:

Du ger lite motstridiga uppgifter. I originalposten skriver du att enheterna startar om sig, vilket skulle kunna bero på att de inte får ström. Sedan skriver du att de bara tappar internet. Vilket är det nu? Det är väl inte helt ovanligt att billiga routers kan fastna i vinkelvolten om modemet inte får upp uppkopplingen inom en viss tid efter att routern startat. Så ditt problem är kanske helt enkelt att modemet är trasigt och att routern blir förvirrad.

Det finns nackdelar med att brygga. En av dem är att man inte kan ha IPTV-boxarna på sitt vanliga nät längre utan måste koppla dem till port 1-3. I ditt fall har du också blivit av med både IPTV och IP-telefoni om du har sådan, för att skaffa nytt modem plus router är ett ännu mera effektivt sätt att slå ut Telias tjänster än att brygga.

Telia Smart har sina sidor, men rent generellt fungerar den bra om man har ett ex som fungerar till att börja med. En av nackdelarna skall vara klent trådlöst, men jag undrar om ett TP-Link för 499kr är särskilt mycket bättre. Bland annat så brukar billiga routers ha problem när det är många trådlösa enheter uppe. Dessutom kan jag säga att jag själv bor i en stor villa med fiber från Telia. Smarten står i ena änden av huset, men jag har ändå täckning och helt ok fart (normalt ca 40Mbit/s) överallt.

För övrigt får man väl bara låna Smarten, så har du slängt den väntar dig nog roliga samtal med Telia om du sedan vill säga upp ditt avtal.

Till sist vill jag bara fråga vad du vill med din post. Du ber om hjälp med har väldigt lite tålamod med de råd du får. Vill man få rätt på sina grejer brukar det vara en bra start att ha ett öppet sinne, för det är helt uppenbart något du inte tänkt på, annars hade du ju inte behövt fråga.

Ja det blev lite knasigt! Menade att allt utom "Power" släcks. Blev nog lite lurt med förklaringen av min väns problem också. Det är han som har IPTV och diverse, jag har endast internet.

Angående det trådlösa så upplever jag en klar förbättring gentemot Telia Smart. Istället fick jag ju då restart problemet.. Skulle ju väldigt gärna vilja ha fiber men när man inte är äldst i huset så blir det svårt att driva igenom ett sådant förslag.. Tyvärr.

Yes det stämmer, man lånar den! Vilket vi inte visste fören vi kastat apparaten. Skulle bli en kostnad på 700kr eller liknande, inte hela världen. Jag har ett väldigt öppet sinne, försöker bara hitta den enklaste lösningen till mitt mål! Jag hoppas att brygga inte är den enklaste vägen dit. Annars får man bara bita i det sura äpplet och ge sig på det.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | XFX SPEEDSTER SWFT RX 6800 | MSI B650 Gaming Plus WIFI | G. SKILL Flare x5 6000mhz 32GB (CL30) | Phanteks Glacier One 240 | Seasonic Focus GX750 | Crucial P3 Plus 1 TB

Play hard, go pro

Permalänk
Skrivet av sneakyPeate:

Har du kollat om det finns någon firmware-uppdatering? Jag hade ett liknande problem med min Asus "Black Knight" som löstes med firmware update.

Testar senaste firmare-updaten nu!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | XFX SPEEDSTER SWFT RX 6800 | MSI B650 Gaming Plus WIFI | G. SKILL Flare x5 6000mhz 32GB (CL30) | Phanteks Glacier One 240 | Seasonic Focus GX750 | Crucial P3 Plus 1 TB

Play hard, go pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mirrenator:

Jag hoppas att brygga inte är den enklaste vägen dit. Annars får man bara bita i det sura äpplet och ge sig på det.

Eftersom du har slängt telia smarten har du inget att brygga, så du kan glömma bort det igen.
(Hade du haft kvar den så hade du bara behövt ringa telia så hade dom gjort det på distans, inget merarbete för dig alltså....)

Permalänk
Skrivet av trollhattan:

Eftersom du har slängt telia smarten har du inget att brygga, så du kan glömma bort det igen.
(Hade du haft kvar den så hade du bara behövt ringa telia så hade dom gjort det på distans, inget merarbete för dig alltså....)

Jaha okej! Borde jag kontakta dem ang. en ny smart? Och eventuellt brygga den isåfall?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | XFX SPEEDSTER SWFT RX 6800 | MSI B650 Gaming Plus WIFI | G. SKILL Flare x5 6000mhz 32GB (CL30) | Phanteks Glacier One 240 | Seasonic Focus GX750 | Crucial P3 Plus 1 TB

Play hard, go pro

Permalänk

Har tjoffat i senaste firmware-updaten nu i alla fall. Får hoppas på det bästa!

F.ö. Om jag skulle brygga en Smart tsm med min TP-Link router, skulle jag då kunna få snabbare internetuppkoppling?

Upp 16/Ner 1.5 (Betalar för 30mb)

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | XFX SPEEDSTER SWFT RX 6800 | MSI B650 Gaming Plus WIFI | G. SKILL Flare x5 6000mhz 32GB (CL30) | Phanteks Glacier One 240 | Seasonic Focus GX750 | Crucial P3 Plus 1 TB

Play hard, go pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mirrenator:

Har tjoffat i senaste firmware-updaten nu i alla fall. Får hoppas på det bästa!

F.ö. Om jag skulle brygga en Smart tsm med min TP-Link router, skulle jag då kunna få snabbare internetuppkoppling?

Upp 16/Ner 1.5 (Betalar för 30mb)

Modemdelen i smarten är bra men du har troligen bara möjlighet till adsl 24/2,5Mbit/s (det är ihopbakat med vdsl i bredband 30) så du bör inte förvänta dig några större skillnader i hastighet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Har du ADSL kan du i princip inte få mer än 24 Mbit/s ner och ~1 Mbit/s upp, bord du en bit från stationen så sjunker hastigheten.
För att få 30ner och 12 upp måste du använda VDSL och då måste man bo nära telestationen, detta är inget du kan ställa om själv utan det är olika tekniker som kräver olika modem.

Telia har klumpat ihop de båda på sin hemsida, förmodligen för att det ser bättre ut på papper med högre hastighet.