Stänga av drivrutinscertifieringen i Win 8

Permalänk
Medlem

Stänga av drivrutinscertifieringen i Win 8

Tja

Försöker installera en drivrutin till en CANUSB-adapter (Lawicel), men jag får inte det pga drivrutinen inte är licensierad.

Har sökt och hittat två olika sätt att stänga av det på, men inget av det fungerar

1. Med CMD

Bekymret här är att textrad två inte fungerar för mig. Får inte göra det kommandot. Och det räcker inte med enbart första.

2. Med windows avancerade säkerhetsstart

Bekymret här är att jag har en surfplattehybrid med löstagbart tangentbord och det fungerar tydligen inte i det stadiet som jag ska trycka på F7 alternativt 7. Händer ingenting.

Så min fråga är om det finns några andra sätt att stänga av certifieringen, eller om nån har tips på hur jag löser problemen med de två tillvägagångssätten jag testat!

Tack på förhand!

Visa signatur

| Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155 | Intel® Core i5 2500K | MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz) | Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av slender:

Tja

Försöker installera en drivrutin till en CANUSB-adapter (Lawicel), men jag får inte det pga drivrutinen inte är licensierad.

Har sökt och hittat två olika sätt att stänga av det på, men inget av det fungerar

1. Med CMD

Bekymret här är att textrad två inte fungerar för mig. Får inte göra det kommandot. Och det räcker inte med enbart första.

2. Med windows avancerade säkerhetsstart

Bekymret här är att jag har en surfplattehybrid med löstagbart tangentbord och det fungerar tydligen inte i det stadiet som jag ska trycka på F7 alternativt 7. Händer ingenting.

Så min fråga är om det finns några andra sätt att stänga av certifieringen, eller om nån har tips på hur jag löser problemen med de två tillvägagångssätten jag testat!

Tack på förhand!

Sup, har haft nästan samma.
Jag fick stänga av Secure Boot innan rad 2 ville fungera.
Men vet inte om det kommer att fungera på din platta dock, kanske inte ens har det alternativet.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Sup, har haft nästan samma.
Jag fick stänga av Secure Boot innan rad 2 ville fungera.
Men vet inte om det kommer att fungera på din platta dock, kanske inte ens har det alternativet.

Hmm, läste faktiskt nåt om det. Men jag har inte en susning hur jag kommer åt BIOS på denna datorn. Testat att febrilt spamma Delete och F1 under uppstart utan resultat...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155 | Intel® Core i5 2500K | MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz) | Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av slender:

Hmm, läste faktiskt nåt om det. Men jag har inte en susning hur jag kommer åt BIOS på denna datorn. Testat att febrilt spamma Delete och F1 under uppstart utan resultat...

Skickades från m.sweclockers.com

Du får väl googla "<datormodell> how to enter bios"...

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av slender:

Hmm, läste faktiskt nåt om det. Men jag har inte en susning hur jag kommer åt BIOS på denna datorn. Testat att febrilt spamma Delete och F1 under uppstart utan resultat...

Skickades från m.sweclockers.com

I metro/modern ui kan man ställa in så att den bootar till f8-menyn vid nästa omstart. Tror man kan nå bios den vägen

Permalänk
Medlem

hittade in i BIOS nu, eller UEFI'n snarare. Och jag hittade Secure Boot, men jag kan inte ändra värdet, den raden har ingen drop down box som de andra alternativen har. Det är satt till "standard" nu. Behöver väl antagligen hitta nåt avancerat UEFI-läge :/

Blir ju inte klok på det här.

EDIT: satte man ett "supervisor password" kunde man ändra Secure Boot till Disabled. Men det gjorde ju ingen skillnad heller :S

Visa signatur

| Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155 | Intel® Core i5 2500K | MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz) | Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II |