Permalänk
Medlem

Xigmatek Nebula transformation

Köpte på mig en Xigmatek Nebula för ett tag sedan, mest för att jag var nyfiken på formatet och göra en recension på.
Men efteråt kunde jag nästan tänka mig att ha den som workstation, men orginal så finns det bara en 120mm fläktplats och ingen plats för någon form av vattenkylning.
Platsen ovan CPU innan något tar i nätagget är enbart dryga 6cm.

Notis: Inga komponenter eller produkter är sponsrade eller på andra sätt givna till mig gratis. Allt är köpt för egna pengar, även de produkter som råkar ha samma märke som den tillverkare jag är anställd av.

Hårdvara som ska petas in.
- AMD A10 6800k på ett Asrock FM2A85X-ITX
- 16gb Geil Evo minnen
- 120gb Intel 320 SSD
- Laing DDC med EK DDC reservoar-topp
- EK hardlines

Började klia i fingrarna rätt snabbt. Den orangea hörnlampan fick sig en dutt mattsvart vinyl.
Sorry för bilden, mobilpic

Passade även på att lackera den gråa bottendelen.

Nä, dags att klä av den helt naken.

Kapade ur baksidan, ska göra en egen layout på moderkort och PSU.

En snabb rendering hur jag tänkt ha prylarna, dock osäker om PSU ska vara horizontell.

Testar placeringar av moderkort och psu.
Denna kommer dock inte användas.

Insidan...
Kommer dock ställa PSU åt andra hållet, så kablarna kan gå direkt bakom moderkortet och samlas där istället

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Var ett Silverstone Fortress 3-mini för stort?

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Discokungen

Ahhh! Det är dig jag såg i Swerigs! Det här ser riktigt härligt ut, ska bli kul att följa!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Var ett Silverstone Fortress 3-mini för stort?

Har faktiskt en sådan ståendes, men så många har redan gjort projekt på det chassit.
Så Nebula var givet val

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Har faktiskt en sådan ståendes, men så många har redan gjort projekt på det chassit.
Så Nebula var givet val

Haha, ja om det blir något kvar av det

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Blev en uppgradering tidigare till denna maskin

Testar var de olika prylarna ska sitta.
Använder AMD moderkort för mockup, så jag inte råkar skada intel-brädan.

Lättare att försöka visualisera var jag ska dra rören till kylningen.
Enda som är bestämt 100% är nog moderkortet och radiator, de går inte ändra på så mycket.
Nätagget tror jag kommer få sitta där det sitter nu.

Men reservoar/pump vet jag inte riktigt, den vore bra att ha i bakkant, men där skulle jag helst vilja ha en extra 120mm fläkt.

Har börjat bygga från höger nu, delen som hamnar under moderkortet blir det ett tomrum så jag kan gömma lite kablar, så får jag se hur resten får plats.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Testade att lacka toppen på mitt EK-block jag hade liggandes, tänkte koppla in vita LED´s till den och kanske ta bort färgen i ringarna för mer effekt.

Tillverkat lite stag för att hålla radiatorn på plats också, hade helst inte velat ha en som sträcker sig över den då det hindrar luftflödet, men fanns inte så många andra alternativ right now, för att inte göra det för rangligt. Och lite mer kärlek i bulthålen, hade tänkt göra dem 2 hålstorlekar på höjden så det finns utrymme för lite justeringar.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Lite mer finjusteringar av vinklarna innan jag blir nöjd, denna har värmts 10ggr snart så kommer bara använda som mall till den jag bockar till senare.
Snart tid att börja lacka insidan och montera in prylar

Intelmoderkortet med 4690k installerad nu också så jag ser var cpu-blockets fittings hamnar någonstans.

Här kan man se varför det nedre röret har konstig form, ut från pumpen sitter precis i vägen.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!