Varför blir min skärm svart ibland efter viloläge?

Permalänk
Medlem

Varför blir min skärm svart ibland efter viloläge?

Hej!

Har en Windows 8.1 PC med ett Asus - Radeon R7 240 grafikkort och en LG Flatron W2600HP-bildskärm. Då och då när datorns energisparfunktion har stängt av skärmen p g a inaktivitet, så förblir skärmen svart även om jag rör på musen och systemet och datorn i övrigt drar igång igen. Detta händer alltså inte jämt utan enbart lite då och då sporadiskt utan att man kan hitta något uppenbart mönster. Jag behöver då dra ur bildskärmssladden ur datorn och sätta tillbaka den igen för att skärmen skall komma igång på nytt. Det funkar ju, men känns lite "taffligt" minst sagt!

Permalänk
Medlem

Hur gammal är skärmen? hade själv likande problem med en äldre skärm som sjöng på sista versen.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Hade likadana problem tidigare, men det var med Windows XP.. Hittade dock aldrig någon lösning på problemet men har aldrig haft det problemet i Windows 7.

I Windows 8.1 har jag dock igen stött på problemet ett par gånger men har använt Windows 8.1 så pass kort tid att jag inte har analyserat det ännu..

Visa signatur

MAIN OS: W10PRO 64-bit, CPU: Intel 4790k @4,0GHz, CPU-kylare: Noctua NH-U9B SE2, GPU: ASUS DCII OC GTX 670, RAM: 32GB Kingston 1866MhZ, BRÄDA: ASUS Z97-A, SKÄRM: Benq BL2400PT + Samsung Syncmaster 940BW, LÅDA: Corsair 550D
LAPTOP ASUS 1215N | TV LG 55UF850V | NAS WD EX2 8TB | MOBIL YotaPhone 2 & Samsung Galaxy A3 | PLATTA Lenovo Yoga Tab 3 Pro & Linx7 32GB
KAMERA Canon 760D

Permalänk
Medlem

Tack bärplockaren! Jo, den är väl runt fem år tror jag. Den har enbart DVI-ingång, så jag går alltså från grafikkortets DVI-utgång till skärmens dito. Om man nu skulle behöva byta, är det då någon speciell 26"-28" skärm som Du kan rekommendera? Till 99% används den enbart till Office, dvs skriva mail, göra PowerPoint-slides, så jag kan tänka mig att skärmens "läsbarhet", kontraster, reflexer, etc är BRA mycket viktigare än antalet ms som skärmbilden uppdateras på vilket väl är viktigt om skärmen i huvudsak används till spel?

Permalänk
Medlem

Jag har själv en LG 24" med någon fräck betäckning. Den gör likadant och har alltid gjort.
Jag stänger aldrig av skärmen när datorn år på.
Diskarna stängs av. Och skärmsläckaren går på, men inget annat stängs av.
Funkar

Visa signatur

5 Stationära datorer.
2 HTPC
4 Bärbara
0 Server

Permalänk
Medlem

Tack lite! Jo, det är ju en lösning, om än lite drastisk i dessa tider när man kanske borde tänka på att spara lite energi... Fast å andra sidan är väl den ytterligare energikostnad som denna lösning har betydligt lägre än vad det kostar att producera en ny skärm???

Permalänk
Medlem

Jag är inte så jätte haj på just skärmar men om du kan få tag en IPS skärm för en vettig peng vore de toppen då dessa brukar ha bra färger osv.

På min andra skärm kör jag i princip bara spotify eller web-tv så mina krav var inte speciellt höga.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc