ASUS Z97 USB laddning.

Permalänk
Medlem

ASUS Z97 USB laddning.

Har bytt från ett P8Z77-I Deluxe till ett Z97-I Plus i en av mina datorer.
Jag har alltid laddat min mobil och diverse surfplattor från en USB3 port.
Visserligen så har det tagit lite längre tid än med en vanlig nätladdare, men inte extremt lång tid.
Men jag märker en -dramatisk- försämring med mitt nya moderkort.
Har testat både gamla "USB charger plus" och såklart nya "AI Charger".
Inget av dom gör någon som hellst skillnad på laddtid.
Och jag behövde inte heller använda något extra program på Z77 kortet, det bara fungerade.
Självklart så har jag petat runt i UEFI, utan att hitta nånting som påverkat laddströmmen.
Mycket irriterande när det förut tog 6 timmar att ladda min Nexus 7, och nu tar det 10-12 timmar.
Helt klart så ger det bara 500mA över USB3 portarna, vilket är låååångt ifrån vad dom klarar av.

Det måste vara nån funktion som försvunnit eller nånting jag missat, men vad ?
Min speldator med Z97 HERO är på samma sätt.

Permalänk
Hedersmedlem

Och du klickar på rätt knapp i USB charger + som det står i manualen, sida 4-16?

Edit: Samt stänga av ErP Ready som det också står där?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Och du klickar på rätt knapp i USB charger + som det står i manualen, sida 4-16?

Edit: Samt stänga av ErP Ready som det också står där?

Hah !
Det var en helt annan version av Charger+ som fanns med i AI-suite.
Så nu verkar den ge c:a 1A.
Tyvärr så verkar programmet krävas ....

Man kan ju undra varför det fungerade helt utan speciell mjukvara på det förra moderkortet.

ErP ready verkar inte påverka nånting så länge datorn är igång, och det är den alltid.
Inte så konstigt egentligen.