ZFS FreeNAS - några frågor om diskar och volymer

Permalänk
Medlem

ZFS FreeNAS - några frågor om diskar och volymer

Tjenare,

Börjar med en bild för att ni ska förstå vad jag pratar om.

Frågan är varför storleken på hela volymen (zpool1) bara blir den plats som finns kvar på diskarna?

En annan fråga är varför det bara blir 20,3TB totalt?

Jag har 8 diskar i raidz2 där två alltså används för paritet, så jag borde kunna utnyttja 6 diskar. Alltså 24TB. Jag vet att 4TB inte blir exakt 4TB, men det borde väl inte försvinna >3TB på 6 diskar?

Permalänk
Avstängd

Det blir faktiskt så då TB och TiB inte är samma sak

http://www.unitjuggler.com/convert-memory-from-TiB-to-TB.html...

20,3tib motsvarar 22,3TB ungefär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Det blir faktiskt så då TB och TiB inte är samma sak

http://www.unitjuggler.com/convert-memory-from-TiB-to-TB.html...

20,3tib motsvarar 22,3TB ungefär.

Fast varför har min CIFS share i Windows bara 20,2TB totalt utrymme då? :/

Edit: Den har 22 314 443 196 416 bytes. Så det är alltså 20,2TB? Verkar mysko

Permalänk
Avstängd

kommer inte ihåg hur det är riktigt men jag tror det är så att allt är "felmärkt". Du köper en 2TB disk men får bara ut 1,86TB för att man räknar på olika sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rashnu:

Fast varför har min CIFS share i Windows bara 20,2TB totalt utrymme då? :/

Edit: Den har 22 314 443 196 416 bytes. Så det är alltså 20,2TB? Verkar mysko

Filsystemet tar ju upp en del också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Filsystemet tar ju upp en del också.

2TB? Jag räknade med en del, men inte så mycket kanske. Men där är kanske förklaringen då Tack för det!

Du råkar inte ha svar på min fråga om FreeNAS och volymen som är mindre än datasetet som ligger på volymen?

Permalänk
Medlem

Jag brukar gångra med 0.91. Det ger en tillräckligt bra fingervisning för mig.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schrimp:

Jag brukar gångra med 0.91. Det ger en tillräckligt bra fingervisning för mig.

Hehe, på 4TB eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rashnu:

Hehe, på 4TB eller?

Oavsett storlek.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Oavsett storlek.

Självklart, men jag menade om han gjorde det på storleken diskarna säljs som eller på totalen som FreeNAS visade, 22,3TB.

Men är det ingen som vet, eller kan förklara, varför diskarna bara visar 20,2TB tillgängligt i Windows när FreeNAS säger att det ska finnas 22,3TB (20,3TiB) tillgängligt?

FreeNAS har ju där räknat ut vilket utrymme som faktiskt finns på diskarna, så varför visas det annorlunda i Windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rashnu:

Självklart, men jag menade om han gjorde det på storleken diskarna säljs som eller på totalen som FreeNAS visade, 22,3TB.

Men är det ingen som vet, eller kan förklara, varför diskarna bara visar 20,2TB tillgängligt i Windows när FreeNAS säger att det ska finnas 22,3TB (20,3TiB) tillgängligt?

FreeNAS har ju där räknat ut vilket utrymme som faktiskt finns på diskarna, så varför visas det annorlunda i Windows?

http://i.imgur.com/J2BJoJA.png

Grejen är väl den att det är TiB som Windows visar "per default"?

Kollar man min disk här så visas den som 5,35 TB, men den detaljerade infom visar en kapacitet på 5,85.
Min freenas visar disken som 5,4 TiB

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Grejen är väl den att det är TiB som Windows visar "per default"?

Kollar man min disk här så visas den som 5,35 TB, men den detaljerade infom visar en kapacitet på 5,85.
Min freenas visar disken som 5,4 TiB

http://i.imgur.com/Cf9QewE.png

Där har vi det, svaret som jag inte visste om Tackar ödmjukast!

Drar nog upp en ny tråd om varför FreeNAS dataset är större än volymen, den här tråden har mest handlat om TB o TiB