Matrox ny partnertillverkare till AMD

Permalänk
Melding Plague

Matrox ny partnertillverkare till AMD

Grafikkortsmakaren AMD får ytterligare en partner när välrenommerade Matrox tillkännager att GCN-baserade grafikprocessorer ska användas i en ny generation flerskärmslösningar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser inte vad detta tillför, vi har redan grafikkort med många skärm urtag.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Ser inte vad detta tillför, vi har redan grafikkort med många skärm urtag.

Professionella användningsområden där man behöver specifika certifikat troligtvis.

Permalänk
Medlem

Oj, jag visste inte att de fortfarande fanns kvar. Tror inte jag haft något Matrox men däremot hade jag S3 Virge.

Permalänk
Medlem

Haft ett matrox för länge sedan tillsammans med vodoo2(om jag minns rätt eller om jag hade bytt grafikkort då) var riktigt bra då.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Ahhh Matrox Triplehead2go.. Vilka minnen. Första triple-setupen m.h.a den. Hoppas deras mjukvara blivit bättre än vad den var tidigare..

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Inaktiv

Jag är väl inte den enda som hoppas på nya Matrox Parhelia-kort? https://en.wikipedia.org/wiki/Matrox_Parhelia

Riktigt trevliga nyheter detta!

Permalänk
Medlem

Oj... länge sen man hörde det namnet

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd

kul!
Hade helt glömt av dem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Jag är väl inte den enda som hoppas på nya Matrox Parhelia-kort? https://en.wikipedia.org/wiki/Matrox_Parhelia

Riktigt trevliga nyheter detta!

Det hoppas jag verkligen inte då det kortet sög, de ville försöka dra till sig lite gamers med det kortet men misslyckades katastrofalt, de var bäst på den marknad de hade med bildhantering och videoredigering, de skulle fortsatt den linjen enbart

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Ser inte vad detta tillför, vi har redan grafikkort med många skärm urtag.

Enligt artikeln.

Citat:

Specialiteten är nischade flerskärmslösningar för bland annat handel, sjukvård, övervakning och industri.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Oj oj oj matrox...finns de fortfarande kvar?

Sist jag använde deras kort var MAtrox MGA mystique 4 MB tilsammans med 3DFX voodoo 2

Vill minnas att matrox kortet var helt överlägsen på 2D....3D stod 3DFX kortet för....

Permalänk
Medlem

Matrox G400 stod sig bra mot Nvidia Riva TNT2, 3dfx Voodoo 3.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk

Den inledande texten gör mig tämligen förvirrad – vilket företags grafikprocessorer skall användas i vilket företags nya generation flerskärmslösningar?

"Grafikkortsmakaren AMD får ytterligare en partner när välrenommerade Matrox tillkännager att företagets grafikprocessorer ska användas i en ny generation flerskärmslösningar."

Visa signatur

Yoga Slim Pro 7i - LG 27UP850N - Anne Pro 2 - Mx Master 3 - Fifine K683B - Philips H8506

| MSI Z77 | 3570k | H70 | Corsair CL9 1600 MHz | GTX 670 | Samsung SSD | Seagate HDD | QFR Red | Rival Qck+ | Siberia V2 | MacBook Air | iPad Air |

Permalänk
Medlem

Har fortfarande kvar mitt Parhelia i nån låda nånstans

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Orici:

Ser inte vad detta tillför, vi har redan grafikkort med många skärm urtag.

De har en del externa lösningar som låter dig koppla många skärmar till en laptop.
https://www.dustin.se/product/5010108157/graphics-expansion-m...

De har också en del häftiga kort för hantering av analoga signaler både in och ut, något som varken AMD eller Nvidia har.
https://www.dustin.se/product/5010669221/vs4
https://www.dustin.se/product/5010659521/mojito-max

Här är ett gulligt kort med stöd för fyra skärmar i lågprofil. Det brukar du inte hitta i andra kort. Lågprofil brukar bara ha DVI och HMDI med en VGA om du monterar i en fullstor kortplats.
https://www.dustin.se/product/5010330324/m9148-grafikkort
De har för övrigt ett kort som kan styra 16 skärmar också. Självklart komplett med mjukvara och annat kul för enkel hantering.
Sen får du gärna visa ett kort från AMD eller Nvidia som klarar 8 skärmar.
https://www.dustin.se/product/5010486966/m9188-grafikkort

Sen siktar de generellt på extremt stabila lösningar där drivrutinerna inte får bugga ur som AMD och Nvidia har en tendens att göra. En del av korten har också massa roliga specialfunktioner för färgkorrigering med LUT för olika utgångar och annat godis som normalt folk inte behöver. Notera också att nästan alla deras kort är passiva.

Så nog fyller de en nisch fast de inte syns så mycket bland gemene Sweclocksersanvändare.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv

Minns att mitt Matrox G400 hade bättre 2d bildkvalitet än både nvidia, 3dfx och ati.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rajat:

Det hoppas jag verkligen inte då det kortet sög, de ville försöka dra till sig lite gamers med det kortet men misslyckades katastrofalt, de var bäst på den marknad de hade med bildhantering och videoredigering, de skulle fortsatt den linjen enbart

Att säga att de misslyckades katastrofalt är att ta i lite. Kortet hade en hel del fördelar men kunde såklart inte med tiden konkurrera mot främst AMD och Nvidia. Möjligheten att köra tre skärmar får ju definiitivt anses vara den största.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jokkestar:

Den inledande texten gör mig tämligen förvirrad – vilket företags grafikprocessorer skall användas i vilket företags nya generation flerskärmslösningar?

"Grafikkortsmakaren AMD får ytterligare en partner när välrenommerade Matrox tillkännager att företagets grafikprocessorer ska användas i en ny generation flerskärmslösningar."

I nästa stycke står det "Nu tillkännages att företagets åldrande grafikkort ska ersättas av nya produkter baserade på grafikprocessorer från AMD i syfte att introducera en ny generation flerskärmslösningar."

Så svårt var det.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Kommer inte ihåg var jag hört namnet men det känns förbannat gammalt.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Det luktar framtida uppköp.
Blir intressant att se vad som kommer ur detta samarbete iaf.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Matrox G400 stod sig bra mot Nvidia Riva TNT2, 3dfx Voodoo 3.

Stämmer, G400 lanserades i samma veva och var ett väldigt kompetent kort.
Texten i artikeln är lite missvisande på ett antal punkter. G400 lanserades ju 1999 så det var ju på 2000-talet de tappade.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

Intressant. Länge sedan man hörde något från Matrox.

Innebär detta att de slutar utveckla egna GPU kretsar och bara kör AMD istället?

Permalänk
Medlem

De har levt med länge men lite halvt i skymundan. Min senaste grafikkrets jag inhandlade var visserligen en från Matrox (moderkort med integrerad G200eW)

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

Matrox finns kvar fortfarande, har flera kunder som använder deras flerskärmslösningar.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk

Stor vinst för AMD detta! Kul med samarbete mellan AMD och Matrox detta kommer bli bra för AMD får man hoppas.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

En gång i tiden köpte jag ett Matrox Millenium, deras RAMDAC var outstanding på den tiden.. tror det var typ 1995.. Sen dess har man inte sneglat på Matrox.. Det var då det.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Det luktar framtida uppköp.
Blir intressant att se vad som kommer ur detta samarbete iaf.

Lite min tanke!
Matrox har ju genom åren fått ihop en del patent, frågan är om det kommer till AMD's förfogande.
Även om patenten inte är purfärska, så är nog några användbara!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bengt-Arne:

Lite min tanke!
Matrox har ju genom åren fått ihop en del patent, frågan är om det kommer till AMD's förfogande.
Även om patenten inte är purfärska, så är nog några användbara!

Finns nog ganska mycket att vinna för AMD vid ett eventuellt uppköp. Matrix erfarenhet inom den professionella marknaden och deras kunder borde också vara värt rätt mycket.

Även om det inte blir mer ön ett partnerskap så får AMD fortfarande sälja kretsar. Jag är säker på att Matrix kommer välja att utveckla allt utom GPU själva och då dessutom drivrutiner. Även detta borde kunna gynna AMD.

Permalänk
Avstängd

Så nu ska dom kränga rebrandade AMD grafikkort till tio gånger högre pris?