Microsoft Windows 9 med startmeny på video

Permalänk
Melding Plague

Microsoft Windows 9 med startmeny på video

De första skärmdumparna av nästa stora Windows-version följs upp av en videodemonstration, som går igenom nyheterna för den nya startmenyn.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Skäggig legend

Så svårt var det… Microsoft 180 :3

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 16GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server:
5600G - 16GB - 24TB - Plex

Permalänk

Nu ska vi inte vara sådan. Men tycker verkligen inte om utseendet på den.

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D ljuddämpad Moderkort: MSI Z87M Gaming Processor: i7 4770k @4.5 Ghz Processorkylare: Be Quiet Dark Rock Pro 3. Grafikkort: Asus 780 DCII Minnen: Corsair 1600Mhz 8GB. SSD: Samsung Evo 256GB Lagringsenhet: Seagate Barracuda 7200rpm 1TB Nätagg: Corsair AX860 Tangentbord: Ducky Shine 3 TKL MX RED Högtalare: Argon 7450A Hörlurar: Dt 770 pro 80Ω + Fiio e10 Mikrofon: Modmic 4.0 Mus: Qpad 5k

Permalänk
Medlem

Tycker det ser kanon ut..

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Permalänk
Hedersmedlem

De måste verkligen fixa lite enhetliga systemikoner. Ser förbaskat fult ut med ett platt gränssnitt med den gamla vanliga utforskarikonen på.

Visa signatur

CPU: i5 760, SilverStone Argon AR01 MOBO: MSI P55A-G55 GPU: Nvidia 770 RAM: CORSAIR 8GB DDR3 VENGEANCE LP 1600MHZ SSD: Intel 120 GB Chassi: R4 PSU: Corsair TX 850W 80+ Mus: Qpad 5k Skärm: BenQ 24'

Permalänk
Medlem

Horribelt utseende ._.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Och detta är vad Windows 8 skulle ha varit från början.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Frågan bara om man kan pinna vanliga program till den också, eller typ kontrollpanelen och liknande.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem

Kan de inte införa en slutmeny istället? Den kan vara i andra hörnet och bestå av knappar och genvägar som man aldrig vill trycka på.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna ha genvägarna til Dator, Dokument, Bilder o.s.v. i startmenyn, helst utan att behöva gå via någon File Explorer eller vara tvungen att manuellt fästa varje genväg i högra fältet... Men det är väl sådant man kan leva med.

Permalänk
Avstängd

Ser strålande bra ut även om det är en tidig beta som är ofärdig. Nu hoppas man bara att en uppgradering blir gratis med

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Frågan bara om man kan pinna vanliga program till den också, eller typ kontrollpanelen och liknande.

Varför skulle den möjligheten plötsligt tas bort ?

Permalänk
Medlem

Bara sökfunktionen fungerar bra!! Det enda jag använder den där sletna menyn till. [win] "söksträng" [enter], hade jag gillat klicka med touchpaden hade jag skaffat äpple istället

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem

Går mot rätt riktning, men jag tycker det ser krångligare att manövrera den nya startmenyn vs Windows 7. Måste t.ex gå först in i File Explorer, och sen bilder, dokument, etc. Förut tog man bara upp menyn och tryckte direkt dit man ville. Undra om man kan ta bort möjligheten att ha massa appar till högra sidan? Kladdar bara ner utseendet imo.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Revolutionärt. Kan knappt bärga mig att få testa denna nya funktion i Windows 9.

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thomaseron:

Och detta är vad Windows 8 skulle ha varit från början.

Håller med

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreatiad:

Varför skulle den möjligheten plötsligt tas bort ?

Varför skulle startmenyn tas bort? Oh right, Microsoft.

Det är ingen existerande möjlighet heller (antingen är det där permanent (W7) eller så existerar menyn inte (W8)) så det är inget som skulle tas bort, bara inte läggas till.

Edit: Jag menar alltså att pinna programmen till högerfältet, inte som det är nu i W7.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem

Allt är så........ blått och platt!

Visa signatur

AMD 9800X3D ▪ MSI B850 Tomahawk Max ▪ Corsair 32GB 6000MT/s CL28 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define North XL ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Såå trist men får hoppas på att det blir ett bra OS. För lär ju byta från win7 till detta i vår sen.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

...
Edit: Jag menar alltså att pinna programmen till högerfältet, inte som det är nu i W7.

Jag kan meddela att fäst på start har funnits i Win8 sedan början, och det visas i videon också.

Permalänk
Medlem

"Remind me" som syns i den nya startmenyn ser intressant ut. En första antydan om att Cortana kommer finnas i Windows 9 kanske.

Permalänk

Den återuppväckta startmenyn blir säkert trevlig att använda för de som saknat den, även om den ser hemsk ut. Men det bästa med vad man såg i den här videon var det att det finns VALMÖJLIGHET mellan startmeny eller "metro". Använder faktiskt hellre "metro" som en snabb överblick på nyheter/väder etc...
Använder ändå aldrig startmenyn för att söka efter program utan trycker på windowstangenten och skriver vilket program jag vill köra och det funkar lika bra med båda alternativen.

Visa signatur

MAIN OS: W10PRO 64-bit, CPU: Intel 4790k @4,0GHz, CPU-kylare: Noctua NH-U9B SE2, GPU: ASUS DCII OC GTX 670, RAM: 32GB Kingston 1866MhZ, BRÄDA: ASUS Z97-A, SKÄRM: Benq BL2400PT + Samsung Syncmaster 940BW, LÅDA: Corsair 550D
LAPTOP ASUS 1215N | TV LG 55UF850V | NAS WD EX2 8TB | MOBIL YotaPhone 2 & Samsung Galaxy A3 | PLATTA Lenovo Yoga Tab 3 Pro & Linx7 32GB
KAMERA Canon 760D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreatiad:

Jag kan meddela att fäst på start har funnits i Win8 sedan början, och det visas i videon också.

Så startmenyn har funnits i W8 hela tiden och hela internet missat det?

Visa signatur

Post-and-run foruming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typen_200:

Den återuppväckta startmenyn blir säkert trevlig att använda för de som saknat den, även om den ser hemsk ut. Men det bästa med vad man såg i den här videon var det att det finns VALMÖJLIGHET mellan startmeny eller "metro". Använder faktiskt hellre "metro" som en snabb överblick på nyheter/väder etc...
Använder ändå aldrig startmenyn för att söka efter program utan trycker på windowstangenten och skriver vilket program jag vill köra och det funkar lika bra med båda alternativen.

Nu har ju det här diskuterats till leda, miljoner spaltmeter, men det handlar inte om någon avsaknad av meny envy utan arbetssättet, att switcha till en fullskärm hundra gånger om dagen är ineffektivt om man jobbar på datorn och där är startmeny helt enkelt en bättre lösning.

På min htpc däremot kommer jag säkert fortsätta med startskärmen, där passar den liksom på platta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Varför skulle startmenyn tas bort? Oh right, Microsoft.

Det är ingen existerande möjlighet heller (antingen är det där permanent (W7) eller så existerar menyn inte (W8)) så det är inget som skulle tas bort, bara inte läggas till.

Du menar att det inte går att göra såhär?

Jag är ganska säker på att du kan fästa vilken .exe som helst och det ändrar dom knappast

Permalänk
Medlem

tyvärr. har varit lite sugen på windows 9, men efter jag ser det här håller jag mig nog kvar till win7 ett tag till.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Du menar att det inte går att göra såhär?

http://i.imgur.com/lFEMKGN.png

Nej, jag pratar om att startmenyn inte existerar i W8, alltså kan vi omöjligt veta om man kan göra motsvarande på startmenyn i W9 (eller vad det nu kan komma kallas).

Visa signatur

Post-and-run foruming

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Ändrade du vad du frågade nu ? Fattar inte ? Jaja, det blir nog bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Hen menar att man har kunnat fästa 'vanliga' program på startskärmen i Windows 8 också, så det borde fungera likadant i Windows 9.

Jag tycker att det ser mycket bra ut.

Permalänk
Medlem

Cleant som fan. Jag tycker förvisso att Windows 8.1 är suveränt som desktop-OS, och använder inte ens classic shell sen 8.1, men kombinationen av startskärm och startmeny är briljant. Det enda jag hoppas är att hybrider automatiskt kommer skifta mellan att aktivera och avaktivera "use the start menu instead of the start screen" som man ser vid 2:03. Jag planerar att köpa en hybrid efter att windows 9 släppts men vill kunna köra desktop-läge med vanlig startmeny när den är dockad i tangentbordet och som tablet med startskärmen när den inte är dockad.

Det skulle förvåna mig om man inte kan pinna vad som helst i startmenyn, det går redan att pinna vad som helst på startskärmen i windows 8. OM det inte skulle gå att pinna i vänstra panelen så är det inte hela världen, det enda man blir av med är texten under ikonen isf om man bara kan pinna i högra panelen som en liten tile.