Windows 10 diskussionstråden.

Permalänk

Får la se då, men än så länge verkar det inte ge några fördelar över Win 8 som redan har lite bättre prestanda och funktionalitet än 7an (bortsett från skräp Metro)

Visa signatur

1150 4670k @ Stock | Asrock H87M-ITX| 8gb (2x4) Corsair Vengeance LP CL 9 1600hz | MSI GeForce GTX 770
Bitfenix Prodigy White | Corsair H100i w/ 2x Noctua NF F-12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

I oktober 2008 sa de att DX 11 inte skulle komma till Windows 7
DirectX 11 kommer inte till Windows 7

I november 2008 ändrade Microsoft sig och sa att DX11 kommer till Windows 7
Microsoft ändrar sig: DirectX 11 i Windows 7

Enda anledningen till att DX11.2 inte kommer till Windows 7 är att de tillägg som gjorts där inte stöds av Windows 7

Så vad är det som säger att inte DX12 komma till Windows 7?

Du behöver ingen ny hårdvara för DX12 och i denna intervju med Ales Holecek tar han upp det och hintar till att DX12 antagligen kommer till Windows 7

http://channel9.msdn.com/Events/Build/2014/9-004

För att DX 12 kommer släppas efter Januari 2015 och då har mainstream supporten försvunnit för windows 7, alltså inga funktionsupdateringar för OSet.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Startmenyn i 9an ser grötig ut, vill ha bättre sökfunktion ala spotlight som finns i OSX.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

http://www.digitaltrends.com/computing/windows-9-features-new...

En sida med rykten om Windows 9

Uppdaterar även inlägg 1 med nytt jag hittar

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rajat:

Enda anledningen till att DX11.2 inte kommer till Windows 7 är att de tillägg som gjorts där inte stöds av Windows 7

Du behöver ingen ny hårdvara för DX12 och i denna intervju med Ales Holecek tar han upp det och hintar till att DX12 antagligen kommer till Windows 7

Och enda anledningen till att det inte "stöds" i Windows 7 är ju för att Microsoft aktivt valt att inte implementera stödet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oneone:

För att DX 12 kommer släppas efter Januari 2015 och då har mainstream supporten försvunnit för windows 7, alltså inga funktionsupdateringar för OSet.

Skrivet av Segas:

Och enda anledningen till att det inte "stöds" i Windows 7 är ju för att Microsoft aktivt valt att inte implementera stödet.

Det har ni inga belägg för eftersom de varken sagt bu eller bä än om det, däremot har de hintat mycket till att det kommer till Win 7 utan att säga det rakt ut

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk

Det går inte att slå Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Det har ni inga belägg för eftersom de varken sagt bu eller bä än om det, däremot har de hintat mycket till att det kommer till Win 7 utan att säga det rakt ut

Skrivet av Swagger McJagger:

Det går inte att slå Windows 7

Jag älskar windows 7... Och de är med sorg i ögat jag nog måste erkänna att windows 7 kommer att bli besegrat av Microsoft, just av anledningen till att folk ska köpa nya licenser...

Jag tror inte att DirectX 12 kommer till 7:an trotts alla hintar, just precis av den anledningen. 7:an var en stor succé! Och med de vill inte folk gå ifrån de, vilket gör att folk istället gärna håller sig till de äldre licenserna.

8:an var ett stort misslyckande från Microsofts sida, precis som vista var. Också en anledning till att folk behöll windows 7.

Men jag tror att med tanke på de man fått se av Windows 9 än så länge så kommer det är blir den nya efterträdaren som 8:an äldrig var 7:an, som vista aldrig var XP, och melenium aldrig var 98 osv...

Varrannan har varit bra och varrannan har varit skit.
Så its time for a new champion to rise.

Visa signatur

SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rajat:

Ja- och nej. Det finns ingen som egentligen kan bevisa något, men jag finner det orimligt att Microsoft -inte- kan implementera stöd för nyare DirectX i "äldre" operativsystem. De har full tillgång till källkoder och kernels och därav kan det inte finnas några hinder för implementationen.

Men som du säger, det hintas om det...frågan är om det är samma avskalade API som Windows 7 fick när det gällde DirectX 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Lägg märke till att nyheterna om Windows 7 och DX11 handlade om ifall Windows 7 skulle ha stöd för DX11 redan när det släpptes.
DX11 kom ju även till Vista när det var klart.

Nu har Microsoft däremot bekräftat att nästa Windows kommer ha stöd för DX12, men Microsoft har inte bekräftat något om stöd för antingen Windows 7 eller Windows 8.1.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Segas:

Ja- och nej. Det finns ingen som egentligen kan bevisa något, men jag finner det orimligt att Microsoft -inte- kan implementera stöd för nyare DirectX i "äldre" operativsystem. De har full tillgång till källkoder och kernels och därav kan det inte finnas några hinder för implementationen.

Men som du säger, det hintas om det...frågan är om det är samma avskalade API som Windows 7 fick när det gällde DirectX 11.

Skrivet av dunis90:

Lägg märke till att nyheterna om Windows 7 och DX11 handlade om ifall Windows 7 skulle ha stöd för DX11 redan när det släpptes.
DX11 kom ju även till Vista när det var klart.

Nu har Microsoft däremot bekräftat att nästa Windows kommer ha stöd för DX12, men Microsoft har inte bekräftat något om stöd för antingen Windows 7 eller Windows 8.1.

Med tanke på att de säger att DX12 ska fungera på äldre grafikkort (från GTX 400 och nyare) + detta uttalande

"100% of new desktop GPU's
80% of new gamer PC's
50% of all PC gamers when we ship"

så är det inte helt osanolikt, men det visare sig när det kommer

DirectX 12 detailed: Backwards compatible with all recent Nvidia GPUs, will deliver Mantle-like capabilities

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Med tanke på att de säger att DX12 ska fungera på äldre grafikkort (från GTX 400 och nyare) + detta uttalande

80% of new gamer PC's

DirectX 12 detailed: Backwards compatible with all recent Nvidia GPUs, will deliver Mantle-like capabilities

Dethär är inte första gången API:n har bakåtkompatiblitet.
DX11.1 och DX11.2 hade förbättringar även för DX11-kort, men likväl kom de inte till Windows 7. DX11 hade stöd även för DX9-kort, men DX11 kom aldrig till XP.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dunis90:

Dethär är inte första gången API:n har bakåtkompatiblitet.
DX11.1 och DX11.2 hade förbättringar även för DX11-kort, men likväl kom de inte till Windows 7. DX11 hade stöd även för DX9-kort, men DX11 kom aldrig till XP.

DX 11.2 kom inte till Windows 7 för att det tillförde endast små justeringar som inte finns i Windows 7

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rajat:

80% of new gamer PC's

Grafikkort är en sak. Att implementera DirectX är annan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Segas:

Grafikkort är en sak. Att implementera DirectX är annan.

Det finns inget som talar emot att det skulle komma till Win 7 egentligen, MS har verktygen att fixa det

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rajat:

Det finns inget som talar emot att det skulle komma till Win 7 egentligen, MS har verktygen att fixa det

Ja, det var ju det jag skrev tidigare. Men Microsoft kan aktivt välja att INTE fixa det, bara för att stänga ute Windows 7-användare och tvinga dem till att köpa Windows 9. Jag kan inte förstå hur detta egentligen är lagligt. Microsoft driver ett monopol på en API som KRÄVS av hur mycket programvara som helst. För att kunna nyttja funktionerna i nyare API'er, tvingas användaren att köpa nya produkter för att hålla sig uppdaterad.

Permalänk
Medlem

Märklig omröstning. Hur ska jag kunna rösta på Windows 9 när det inte ens är färdigt och man vet vad det kommer erbjuda i sin helhet? Bortsett från det hoppas jag att Windows 9 blir det som Windows 8 var tänkt att bli men inte lyckades leva upp till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Nu är Windows 3 lite före min tid men jag tror inte folk klagade lika mycket då som idag, tror mer på att folk såg startmenyn och hela utvecklingen som ett plus då.

Jo, men tänk dig vilken omställning Windows var ifrån DOS! Ett grafiskt gränssnitt istället för en kommandoprompt... Känns lite som att folk tycker att skillnaden är lika stor mellan W7 och W8.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av netbuddy:

Jo, men tänk dig vilken omställning Windows var ifrån DOS! Ett grafiskt gränssnitt istället för en kommandoprompt... Känns lite som att folk tycker att skillnaden är lika stor mellan W7 och W8.

Ja, nu har vi en mobilvy i desktopläge - det är ganska irriterande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Märklig omröstning. Hur ska jag kunna rösta på Windows 9 när det inte ens är färdigt och man vet vad det kommer erbjuda i sin helhet? Bortsett från det hoppas jag att Windows 9 blir det som Windows 8 var tänkt att bli men inte lyckades leva upp till.

inget konstigt. det är en röstning om vad folket vill ha / eller om de vill stanna kvar på den plattform de är.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nytt notissystem.

Multi Desktop.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Det som talar emot ( i min mening ) är att Windows 9 kommer efter att mainstream supportern försvinner, därför får vi inte se DX 12 till Win 7 , just av den anledningen att när mainstream support försvinner, så lägger MS inte till ytterligare funktionalitet som inte kommer att uppdateras via Win Update.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Edit: byter namn på tråden till Windows 9 officiella diskussionstråden

En liten snabbtitt är släppt, detta har vi läst.
Men vad tycker ni alla?
Själv tycker jag att det ser ut som att Microsoft äntligen har lyckats igen, ge alla de dom vill ha!
Jag ser fram imot win 9 och kommer tanka betan, Lätt!

http://www.sweclockers.com/nyhet/19305-microsoft-windows-9-me...

Ser riktigt fint ut och framförallt! Startmenyn <3 äntligen tillbaka!!
Finns de något annat som saknas? Ska ändras? Vi har ju inte fått mycket info än. Och detta kanske inte äns blir våran beta.

Uppdatering: 1
Liten hemsida där ni kan läsa lite rykten:

http://www.digitaltrends.com/computing/windows-9-features-new...

Jag tror det kommer bli bra. Vad det verkar så kommer man ju kunna välja om man vill ha startmenyn, startskärmen, eller någon blandning däremellan, så det skyttegravskrig som Windows 8 orsakat kommer vi inte få se med Windows 9, det kommer inte få samma negativa publicitet som Windows 8 fick och kommer inte ses som en flopp. Jag ser fram emot att få testa previewn när den släpps

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tror det kommer bli bra. Vad det verkar så kommer man ju kunna välja om man vill ha startmenyn, startskärmen, eller någon blandning däremellan, så det skyttegravskrig som Windows 8 orsakat kommer vi inte få se med Windows 9, det kommer inte få samma negativa publicitet som Windows 8 fick och kommer inte ses som en flopp. Jag ser fram emot att få testa previewn när den släpps

Jo jag längtar med att få tag på betan! Är den bra kommer alla mina datorer gå över till Windows 9.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oneone:

Det som talar emot ( i min mening ) är att Windows 9 kommer efter att mainstream supportern försvinner, därför får vi inte se DX 12 till Win 7 , just av den anledningen att när mainstream support försvinner, så lägger MS inte till ytterligare funktionalitet som inte kommer att uppdateras via Win Update.

Det är inte hugget i sten och kan ändras, supporten för XP blev förlängd antal gånger och upphörde i våras.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Det är inte hugget i sten och kan ändras, supporten för XP blev förlängd antal gånger och upphörde i våras.

Ja det kan iof hända, man vet aldrig med MS.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rajat:

Yepp. Men det finns flera support end dates. Flyttades verkligen Mainstream Support End Date för xp eller var det bara extended support date som flyttades?
Oavsett så ser jag inte vad Microsoft har att vinna på att att flytta Mainstream Support End Date för w7.

Som jag ser det så blir det lurigare med tiden att komma med nya funktioner som motiverar byte av OS. Som vi märkt med W8 så har debatten kring detta OS främst handlat om user interface-frågor (även om w8 kom med mer). Detta främst för att folk klarar sig bra med funktionerna i befintliga OS nowdays. Men DX12 är ju något som skulle kunna motivera en OSuppgradering så det hade ju varit fördelaktigt för microsoft att använda sig av begränsning av DX12 för att få folk att uppgradera.
Aja. Det är som du säger fortfarande ovisst, men det finns goda motiv för microsoft att begränsa DX12 på W7 och de har ju använt sig av denna taktik i tidigare windowslanseringar. Så min gissning i dagsläget faller på att winblows 7 blir utan DX12.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Yepp. Men det finns flera support end dates. Flyttades verkligen Mainstream Support End Date för xp eller var det bara extended support date som flyttades?
Oavsett så ser jag inte vad Microsoft har att vinna på att att flytta Mainstream Support End Date för w7.

Som jag ser det så blir det lurigare med tiden att komma med nya funktioner som motiverar byte av OS. Som vi märkt med W8 så har debatten kring detta OS främst handlat om user interface-frågor (även om w8 kom med mer). Detta främst för att folk klarar sig bra med funktionerna i befintliga OS nowdays. Men DX12 är ju något som skulle kunna motivera en OSuppgradering så det hade ju varit fördelaktigt för microsoft att använda sig av begränsning av DX12 för att få folk att uppgradera.
Aja. Det är som du säger fortfarande ovisst, men det finns goda motiv för microsoft att begränsa DX12 på W7 och de har ju använt sig av denna taktik i tidigare windowslanseringar. Så min gissning i dagsläget faller på att winblows 7 blir utan DX12.

Jag håller med dig, MS vill ju få bort folket ifrån Windows 7, och med tanke på att Windows 9 rikitar sig mer mot desktop användare så kommer det nog inget DX12 med mera, till Win 7.

Visa signatur