Laptop till fotograf/grafiker. 10k eller fixa den gamla?

Permalänk

Laptop till fotograf/grafiker. 10k eller fixa den gamla?

Tjenare alla hjälpsamma!

Jag vill undvika att fixa upp min Asus g75vw-t1280v. Hårddisken krashade totalt efter att garantin gått ut. Problemet är att det är lite snabba ryck eftersom jag har arbeten med deadline nästa vecka. Detta medför att jag måste fixa allt själv (inklusive Windows). Om jag fixar den så kommer jag köpa lite RAM och rätt rejäla hårddiskar plus ny mus.

Men. Jag hatar att fixa med datorn. Jag vill att det ska fungera rent magiskt utan att jag engagerar mig och uppfixningen lär inte gå problemfritt.

Därför är frågan - får jag tillräckligt mycket mer prestanda vid bildredigering/CS:GO för att motivera ett köp av en ny dator i 10000:- klassen (stenhårt budgettak)? Batteritid, tyngd och ljud är för övrigt inget jag bryr mig om. 17''-skärm är nästan ett måste om inte datorn fullkomligt utklassar alternativen.

BTW - tack till alla som skriver i köprådsforumet. Ni har hjälpt mig ta bra beslut tidigare bara genom att jag läst andras trådar.

Permalänk
Medlem

Baserat på att datorn lanserades någon gång efter skiftet till 2012 så har du fortfarande reklamationsrätt.

Om det är tidspress så kan jag förstå att du hellre byter disken själv, men annars hade jag bara lämnat in den och låtit försäljaren byta ut den defekta disken, alt komma överens om ett annat öde med dig.

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!