Är det dags att uppgradera?

Permalänk
Medlem

Är det dags att uppgradera?

Hallå!

Jag sitter på ett par Radeon-kort, ett R9 280X och ett 7970. Tycker det är synd att flera av de spel jag spelar inte drar nytta av CFx, så vill komma ifrån multi-GPU-lösningen.

Har självklart spanat in 970/980. Är tiden inne för mina kort att gå i pension? Jag känner så att jag egentligen inte behöver den kraften som jag sitter på just nu, så att ett 970 för 3500 (minus eventuella försäljningspengar) är ett bra val. Vad tycker ni, är det värt det, eller ska jag vänta på 20 nm?

Visa signatur

R7 5700X3D | RTX 3060 Ti | 3DMark
K3 | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X 2 Superlight | 80HE
pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem

Av nyfikenhet: vilka spel spelar du som inte drar nytta av CF, där kraften av ett ensamt 280X inte räcker?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

ärligt talat så känner jag att du nog inte kommer få ut något större värde av att uppgradera förren "nästa stora släpp"; och du kommer ändå få ta del av mantle-bonusarna när spel börjar dyka upp som stödjer det, så koppla du ur det av dina kort som klockar lägst och kör skiten ur det andra kortet sålänge!

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Av nyfikenhet: vilka spel spelar du som inte drar nytta av CF, där kraften av ett ensamt 280X inte räcker?

Bra fråga, kanske var lite otydlig. Jag känner inte att jag behöver mer kraft egentligen, men de flesta spel jag spelar drar endast nytta av det primära kortet vilket leder till onödiga pengar, ljudvolym och strömförbrukning, något jag vill komma ifrån. Stuttering är också förekommande i spel som tar nytta av CFx.

Skrivet av ksw:

.... så koppla du ur det av dina kort som klockar lägst och kör skiten ur det andra kortet sålänge!

Det skulle jag ju faktiskt kunna.

Visa signatur

R7 5700X3D | RTX 3060 Ti | 3DMark
K3 | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X 2 Superlight | 80HE
pfSense + Mullvad VPN | Mobiler