Är det säkert att handla via Ebay?

Permalänk

Är det säkert att handla via Ebay?

Är det säkert att handla via Ebay? om man ex. ska lägga bud på en Moto 360?

Permalänk
Avstängd

Du får ju titta på säljaren, antal slutförda affärer och betyg.

Permalänk
Medlem

Kort svar: Nej..

Långt Svar: Det är oftast privatpersoner eller mindre företag som säljer på ebay vilket ökar risken för bedrägeri men kolla betyg på säljaren och googla säljaren och se om han/hon är välkänd och har bra omdöme på andra ställen med

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Ifall säljaren har bra betyg från många omdömen är risken väldigt liten.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Kort svar: Nej..

Långt Svar: Det är oftast privatpersoner eller mindre företag som säljer på ebay vilket ökar risken för bedrägeri men kolla betyg på säljaren och googla säljaren och se om han/hon är välkänd och har bra omdöme på andra ställen med

Det beror ju såklart på vad man köper men ärligt talat så känner jag mig tryggare med Ebay+Paypal än med diverse svenska butiker.

Permalänk
Medlem

I synnerhet som eBay annars betalar tillbaka. Har köpt mycket över eBay och några saker har visat sig vara fake men då har det löst sig med eBay eller PayPal utan några som helst problem, mer än att man har fått ligga ute med pengarna i 2-3 veckor.

Permalänk

Det är väldigt säkert att handla på ebay det är så kallat "buyers market". Jag har köpt hundratals saker på ebay och har kanske 2-3 ggr krävt pengara tillbaka jag har alltid fått mina varor också.

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk

Kort var: Ja!
http://pages.ebay.com/ebay-money-back-guarantee/

Har handlat mycket över nätet, mycket över ebay.. Har blivit blåst en gång på ebay, då fick jag alla pengar tillbaka av ebay.
Har blivit blåst på blocket en gång men det får jag nog ta skulden för själv.

Betala med paypal och låt aldrig någon övertala dig att göra en moneytransfer varesig över ebay eller i sverige så går det bra.
Se också till att alltid få ett spårningsnummer, i varje fall inom Sverige, annars gäller inte Postens försäkringar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oliver91:

Kort svar: Nej..

Långt Svar: Det är oftast privatpersoner eller mindre företag som säljer på ebay vilket ökar risken för bedrägeri men kolla betyg på säljaren och googla säljaren och se om han/hon är välkänd och har bra omdöme på andra ställen med

Sprid inte dynga, att handla på Ebay är minst lika säkert som en vanlig svensk butik, nackdelen är ju om sakerna går sönder och de ska skickas tillbaka eller så.
Då Ebay erbjuder pengarna tillbaka om det är något problem, så är det väldigt säkert.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Verminator:

Vad är skillnaden mellan Ebay och Tradera egentligen?

Jag menar... Tradera är ju väldigt osäkert.

Att Ebay erbjuder pengarna tillbaka vid problem, vilket Tradera inte gör.
Och sen så är ju inte Tradera heller "väldigt osäkert", utan Tradera är ju inte mer osäkert än att köpa från ett mindre känt företag.

Utan det man får hålla koll på är ju statistiken, på antalet försäljningar en säljare gjort, och dess omdöme, har man bara koll på det så är man "rätt safe" om man säger så.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk

Tradera är ju väldigt säkert tycker jag, man har ju stora möjligheter att kolla upp säljaren, via omdömen. Man bör väl dra öronen åt sig om någon utan ett omdöme säljer nyaste Samsungen för billigt bara.. Sen är det lätt att fastna i budgivningsrundor tycker jag..trisa upp priser lite väl. Tradera ägs av ebay och det går att betala via paypal och få samma deal som på ebay, dock är det säljarens val..
Min erfarenhet (som köpare) är att priserna sällan blir bra på tradera om mn ska köpa något populärt men handlar man så gör folk rätt för sig.. Gäller aven utlovade garantier i mitt fall..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Vad är skillnaden mellan Ebay och Tradera egentligen?

Jag menar... Tradera är ju väldigt osäkert.

Kuriosa: eBay äger Tradera

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Verminator:

Ebay återbetalar alltså pengarna ifall jag skulle råka välja fel säljare?

Har alltid dragit mig för att köpa någonting via Ebay. Men man kanske skulle ge det en chans ändå.

När det gäller Tradera så har jag mest varit säljare. Rensade ut hela mitt gamla barndomsrum via den sajten en gång i tiden.

Ja, det gör de
Läs mer om hur det fungerar osv på: http://pages.ebay.com/ebay-money-back-guarantee/

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Skrivet av Verminator:

Jo jag vet, det var därför jag undrade.

Ebay är ju säkrare än tradera / blocket. just på grund av att du har paypal har du betalat så är säljaren skyldig att bevisa att du fått din sak vid tvist.
nu har du ju "tradera säker betalning" men den är mer omständig.
jag har inte köpt eller sålt från privatpersoner på ebay men företagen är väldigt noga med att leverera det man ska ha.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Kort svar: Beror på vad/från vem du köper, men i 99% av fallen, ja.

Långt svar: Högst troligen, hittar du en splitterny surfplatta för 40 dollar är det antagligen fake, men har säljaren ungefär 98%+ positiv feedback brukar jag inte tveka på dem.

Har inte handlat särskilt mycket där, men det jag har köpt har antingen kommit fram som det ska, eller så har jag fått pengarna tillbaka, ibland från säljaren, ibland från eBay själva.

Har du tänkt köpa dyrare grejer (som typ Korea-skärmarna som blivit populära) så läs igenom varje produktsida, säljare brukar ha olika villkor och krav för reparationer osv., känner en som hade problem på sin (korea-)skärm, och skärmens säljare betalade all frakt tillbaka till Korea och tillbaka, och han fick en splitterny. Nu hade ju han såklart en hel del tur med den säljare han valde.

Kom bara ihåg att det oftast är privatpersoner du köper ifrån, du har sällan returrätt eller garanti, men eBay ser ofta till att allt går rätt till. Summa summarum; jag avråder aldrig eBay, bara man är försiktig, speciellt när man (nästan) alltid använder Paypal

Permalänk
Medlem

Jag har handlat från eBay ca 50 gånger. Prylar från Tyskland, England, USA, Kina m.fl.
Det har alltid gått bra men jag kollar alltid omdömen innan jag köper. Jag har sålt en gång också. En kille i Australien köpte.

Permalänk
Skrivet av Verminator:

Tack, ska läsa igenom det där. Har inte brytt mig om att sätta mig in i hur det fungerar förut.

Mitt konto hos PayPal spärrades nyligen. Anledningen de uppgav var att de trodde någon från Iran försökte logga in. De ville att jag skulle skicka in bild på körkort och någon räkning för att bevisa vem jag var. Och så ville de ha en förklaring på varför någon försökt logga in på mitt konto ifrån Iran. Hur tusan skulle jag kunna veta det tänkte jag?

Men det ordnades efter några veckor iallafall... men jag har inte använt PayPal mer än en gång. För att betala en sak till en Kickstarter-kampanj.

låst konto till paypal har ja också haft.. köpte guld till World of warcraft å så ville dom plötsligt ha bankutdrag, fast så tekniska är dom inte ja skickade in pdf filer med allt från nordea. och först svarade dom att pdf gick inte för den personen kunde inte öppna pdf.
ja svarade i princip "Are You Fu-king Serious ?" och länkade till dom regler dom har och vilka filer som funkar.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644