Stabil surfplatta - köpråd

Permalänk
Medlem

Stabil surfplatta - köpråd

Hej,

Jag sitter och kollar på surfplattor.
Den skall användas hemma (med wifi) för surf/youtube ev lite film. Jag har köpt (nästa vecka) en Sony Xperia Z3 Compact.

Krav:
- Android
- Minst 8"

Prioriteringar:
1. Byggkvalitet
2. Prestanda
3. -
4. Pris

De jag sneglar på just nu är:
- Sony Xperia Tablet Z2, 10"
- Sony Xperia Tablet Z3 Compact, 8"

Hur står sig Samsungs modeller när det gäller premiumkänsla/byggkvalitet?
Kommer det någon ny "Sony Z3 Tablet" i 10" ?
HTC Nexus 9?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

hade köpt en Shield utan tvekan måste väl vara det bästa du kan få tag på när det gäller 8tum..

http://www.inet.se/produkt/2207939/nvidia-shield-tablet-wifi-...

Permalänk
Skrivet av HazZarD:

hade köpt en Shield utan tvekan måste väl vara det bästa du kan få tag på när det gäller 8tum..

http://www.inet.se/produkt/2207939/nvidia-shield-tablet-wifi-...

Funderar också på en surfplatta mest för film/tv, varför väljer du en Shield, är inte den mest gjort för att spela på?

Visa signatur

AsRock Z77 Extreme4
Intel I7 3770k 4.2GHz
Gigabyte GTX 980Ti G1 Gaming
16GB Corsair Vengeance 1866MHz
Crucial MX100 512GB SSD

Permalänk
Medlem

Samsung har bra byggkvalitet men de är inte så bra när det gäller premiumkänslan. Men plast är ett undervärderat material när det gäller hållfasthet så du får försöka lista ut vad som är viktigare.

Min Note 2 har jag tappat från över 3 meters höjd ner på grusig marmortrapp. Knappt en skråma. Förvisso hade jag ett läderfodral på men bakluckan, batteriet allting for och det vart en jäkla smäll. Men den höll

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willbeatu:

Funderar också på en surfplatta mest för film/tv, varför väljer du en Shield, är inte den mest gjort för att spela på?

Mjo det är den, men shield plattan har också bra högtalare vilket många plattor inte har så jag vet inte, gör man både och funkar den väl ok väl eller? har inte en shield själv dock en note 7 från evga men den funkar ju fan lika bra.

- Fullt stöd för Android-spel
- Streama PC-spel direkt till din Nvidia SHIELD tablet
- Titta på filmer i upp till 4K Ultra-HD
- Upplev kraftfullaste ljudet någonsin i en tablet.

Permalänk
Medlem

Kraftfullare ljud än ett par vettiga hörlurar?

Fått hem min Note 2014 och det är premiumkänsla jämfört med min Note 2 som jag dessutom gav mer för :p. Man ska inte va bortskämd

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Hörlurar är ju alltid bättre än högtalare men titta på film orkar jag inte dra på hörlurar vill inte skada öronen.

Permalänk
Medlem

Samsung Galaxy Tab S

Visa signatur

Work - Lenovo X220T CI7 8GB/120 SSD 3G | Galaxy Note Pro 12.2 4G | Galaxy Note 3 |
Game - CI7 4770K 120 SSD 16GB GTX 780 | Samsung Galaxy Tab S 10,5" | Samsung Galaxy Tab S 8.4" 4G | Lumia 920 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Hörlurar är ju alltid bättre än högtalare men titta på film orkar jag inte dra på hörlurar vill inte skada öronen.

Vad menar du med skada öronen? Lever fortfarande myten att hörlurar skadar öronen mer än större högtalare eller vad

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Mjo det är den, men shield plattan har också bra högtalare vilket många plattor inte har så jag vet inte, gör man både och funkar den väl ok väl eller? har inte en shield själv dock en note 7 från evga men den funkar ju fan lika bra.

- Fullt stöd för Android-spel
- Streama PC-spel direkt till din Nvidia SHIELD tablet
- Titta på filmer i upp till 4K Ultra-HD
- Upplev kraftfullaste ljudet någonsin i en tablet.

Samt att den har Tegra k1 chip som är extremt snabbt en annan fördel är ju att den har mini hdmi ut. Samt att den kör nästan stock android. Till skillnad från tex samsungs äckliga touchwiz.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Precis det är skönt att slippa tillverkarnas launchers

Permalänk
Medlem

Det blev en Samsung Galaxy Tab S 10.5 WiFi. Väldigt nöjd hittills.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Det blev en Samsung Galaxy Tab S 10.5 WiFi. Väldigt nöjd hittills.

jaså du ja det låter bra, enda jag inte gillar med samsung att dom kör med samma plast design på sina plattor som mobiler, är den bra att hålla då ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

jaså du ja det låter bra, enda jag inte gillar med samsung att dom kör med samma plast design på sina plattor som mobiler, är den bra att hålla då ?

Ja, den känns skön att hålla i. Plasten på baksidan känns inte plastig utan mer gummilik. I övrigt har den bra passform i delarna. Den känns också väldigt tunn!

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av HazZarD:

jaså du ja det låter bra, enda jag inte gillar med samsung att dom kör med samma plast design på sina plattor som mobiler, är den bra att hålla då ?

Allt gnäll om deras val av material.. Är föråldrat, uppdatera dig gärna om nyare enheter istället.
Nyare har gummiliknande material, antagligen immiterat men fortfarande bra. Min Note 3 har lädertextur.