Shadow Of Mordor kräver 6GB för ultra texturer
http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=901841
Moddat Skyrim kräver mycket VRAM
Watch Dogs gobblar upp 3GB
http://hothardware.com/News/Optimization-Tips-And-Tricks-For-...
BF4 2GB etc
Det kommer mer iom de nya konsolerna
Det är just pga den långsammare bussen som man vill få plats med så mycket som möjligt i grafikminnet = mindre behov att skyffla runt data över den potentiellt fulla bussen.
Åter igen... GPU prestanda.
Spelar mindre roll om du behöver "20GB" för Ultra texturer. GPUerna i laptop och konsol kan inte hantera allt det då den inte har prestandan, eller minnesbussen för hög upplösning OCH hög detaljnivå (som fallet måste vara för att du ska behöva dessa enorma mängder GPU RAM. Dessutom på en konsol som har ca 7GB (de reserverar till OSet också) till både spelet och grafiken så har du helt andra förutsättningar, då du kan överföra CPUns beräkningar till GPUn direkt, men du har inte plats att ha mycket i cache, utan måste optimera allt.
Att de kan ha nytta av 4GB på ett kort som 980M är dock vettigt, ingen tvekan om det. Men den kommer inte att utnyttja de övriga 4GB (av 8GB) för någon markant prestanda vinst, om inte du skriver om hur hela directX eller OpenGL hanterar det. Det är rena skryt värden som "1TB hårddisk" i Elgigantens rea varor. Det är inte som cache för senaste lästa filer som ditt RAM, och en hel dator med 8GB RAM räcker väldigt långt som rent RAM minne.
Så snälla sluta jämföra 8GB RAM i en konsol med ett grafikkorts RAM, då det är både GPU RAM och CPU RAM i dessa.