Permalänk
Medlem

Datorn startar sig själv, närsomhelst.

Hej.

Jag har ett konstigt problem, datorn i fråga kan rätt vad det starta. stänger jag av den så kan den starta om direkt eller så kan det gå en två flera timmar innan det helt plötslig startar. Ibland så är det svart skärm och varken t-bordet eller musen fungerar. men dator är igång. Jag har testat att koppla ur ethernetkabeln men datorn startar iaf ibland.

Något som är konstigt är att vissa spel/program inte fungerar att starta via skrivbordet. Ikonerna på dessa spel/program har inte deras original bilder.

Kollar jag loggboken så visar den fel på bla. LMS service cannot connect to Intel(R) MEI driver. Jag har installerat dessa tror jag igår. men imorse när jag vaknade så var datorn igång och loggboken visade fel på LMS service cannot connect to Intel(R) MEI driver runt 00.40 tror jag, sitter vid en annan dator just nu.

Jag har även för nån vecka sedan kompletterat med en mx 100 SSD. jag har kvar min gamla HDD också. Och de gånger då jag varit med då datorn startar upp av sig själv så har HDD låtit. bör inte den ligga inaktiv tills jag klickar på den i "den här datorn"?

Datorn jag har är en Dell precision T1500. med ett GTX 480. Nät agg nått från Chilli. 1000W tror jag. Läste nånstans att datorn kan få problem om man har både SSD och HDD om nätagget är för klent.

Lite rörigt men jag hoppas att nån kan hjälpa mig.

Permalänk
Medlem

Finns det verkligen inte nån som har en liten aning om vad jag kan göra för att lösa problemet.

Permalänk

har samma spöke bara de att jag kan ha stängt av den för att borsta tänderna och sen när jag kollar på den igen så är den startad dock funkar allt inkl t-bord och mus. har inte orkat kolla loggar osv men sen räcker lättaste beröring för mig på musen om jag tex trycker ner en knapp på musen eller t-bordet så startar den har samma spöke som du har

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Medlem

Okej, Ja det är hur märkligt som helst. har aldrig varit såhär tidigare.

Permalänk
Medlem

Hade något sådant på min förra dator. Fick gå in i Bios och stänga funktionen wake on lan
och då har jag för mig att det slutade. Kan finnas andra väckningsalternativ också i Bios.

Permalänk
Medlem

Jag har avaktiverat wake up lan o dyl. Sen har jag My Dell programmet som ska kolla om det finns nya drivrutiner mm. men det verkar som att det programmet aldrig hittar något nytt. Och till SSDn verkar det inte finns ett program för nyr firmware om nu det skulle vara problemet.

Permalänk
Medlem

Rensat med malwarebytes, antivirusprogram och dylikt?

Permalänk
Medlem

Antivrusprogram bara. Tar inte ett sånt alla typer av skadliga grejer?

Permalänk
Medlem

Det är inte glapp i moderkortskontakten? Prova plocka ur alla komponenter utom CPU/RAM och moderkortsström/CPUström och se om den bestämmer sig för att starta. Om den gör det, byt till ett annat nätagg och prova igen. Händer samma sak är det fel på moderkortet.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viper0:

Antivrusprogram bara. Tar inte ett sånt alla typer av skadliga grejer?

Nej, ladda ner antimalwarebytes och kör det, två olika antivirus kan hitta något som det andra inte hittade.

Permalänk

Hej Viper0

Først og fremmest vil jeg råde dig til at starte med at opdatere alle dine drivere, inklusiv BIOS. Check også gerne under USB & LAN driver om "Wake on USB/LAN" er aktivt.

Hvis det ikke hjælper, skal du prøve et køre en PSA, for at teste maskinen for alle eventuelle hardware-fejl. Dette gøres ved at trykke F12 ved opstart (Når du ser Dell logo'et), vælg herefter "Diagnostics". Hvis testen gennemføres uden fejl, vil min anbefaling være, at du forsøger at lave en re-installering af OS, da det også lyder som om der er lidt defekter i nogle apps.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell | Social Media & Communities Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar og Facebook

Visa signatur

Vi på Dell Sociala Medier hanterar frågor som gör gällande befintliga beställningar och produkter som kunder fortfarande har garanti på.

Tyvärr kan vi inte svara på sälj- och marknadsföringsfrågor.

Det går utmärkt att kontakta oss på Facebook, Twitter (@DellLyssnar) och här på forumet - både i trådar och genom privata meddelanden.

Permalänk
Medlem

Vilken version av windows du har?Är det 8.1?
Varifrån kommer intel chipset drivrutiner? Från dell webbsida eller intel uppdate, eller har du använd ett program som uppdaterar automatisk?
Alla drivrutiner kommer från dell webbsida?
http://www.dell.com/support/home/us/en/04/product-support/pro...
har du den Dell Management Engine, driver version v.6.0.0.1184, A01?
Du kan avinstallera Intel Management Engine och installera den från dell webbsida
Har du även den Client System Update?
Om du har den version (v.6.0.0.1184, A01) och windows är 8 eller 8.1 då uppdatera från intel
http://www.intel.com/p/en_US/support/detect?iid=dc_iduu
Testa SSD
http://www.majorgeeks.com/files/details/intel_solid_state_dri...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Viper0:

Hej.

Jag har ett konstigt problem, datorn i fråga kan rätt vad det starta. stänger jag av den så kan den starta om direkt eller så kan det gå en två flera timmar innan det helt plötslig startar. Ibland så är det svart skärm och varken t-bordet eller musen fungerar. men dator är igång. Jag har testat att koppla ur ethernetkabeln men datorn startar iaf ibland.

Något som är konstigt är att vissa spel/program inte fungerar att starta via skrivbordet. Ikonerna på dessa spel/program har inte deras original bilder.

Kollar jag loggboken så visar den fel på bla. LMS service cannot connect to Intel(R) MEI driver. Jag har installerat dessa tror jag igår. men imorse när jag vaknade så var datorn igång och loggboken visade fel på LMS service cannot connect to Intel(R) MEI driver runt 00.40 tror jag, sitter vid en annan dator just nu.

Jag har även för nån vecka sedan kompletterat med en mx 100 SSD. jag har kvar min gamla HDD också. Och de gånger då jag varit med då datorn startar upp av sig själv så har HDD låtit. bör inte den ligga inaktiv tills jag klickar på den i "den här datorn"?

Datorn jag har är en Dell precision T1500. med ett GTX 480. Nät agg nått från Chilli. 1000W tror jag. Läste nånstans att datorn kan få problem om man har både SSD och HDD om nätagget är för klent.

Lite rörigt men jag hoppas att nån kan hjälpa mig.

datorn startar sig själv? låter inte som ett problem... Har hellre de än mitt, min startar inte alls