Rykte: Microsoft förbereder Surface Mini och Surface 3 till julhandeln

Permalänk
Melding Plague

Rykte: Microsoft förbereder Surface Mini och Surface 3 till julhandeln

Mjukvarujätten Microsoft ser inte enbart en framtid för påkostade surfplattor i familjen Surface. Nu uppges företaget vara på gång med en Surface 3 och Surface Mini.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte ARM
Inte ARM
Inte ARM

snälla MS

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Hur har försäljningen gått av de där ARM-baserade Windowsplattorna? Känns väl lite som att ska man köra Windows är det väl för att få kompabilitet med sina gamla windowsprogram vilket man inte får om man kör ARM. Men de kan ju ändå fungera bra som surfplattor förstås.

Permalänk
Medlem

Surface Mini!! Ja!!!!!!!!

Fast det är iofs endast ett rykte.. Men hoppas får man!!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Surface 3 med Cherry Trail och Windows 8.1? Det skulle sälja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

Inte ARM
Inte ARM
Inte ARM

snälla MS

Håller med...släpp den me Core M

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Vill hellre ha surface mini pro

Permalänk
Medlem

Kan väl inte bli annat än katastrof med ARM? Annars får de nog plöja ner nån miljard I marknadsföring så folk fattar hur de skall användas. Och sätta priset därefter.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk

Om dom nu inte släpper Surface 3 och mini med ARM varför håller de då kvar Windows on arm egentligen?

Sen är det knappast ARM fel att Microsoft inte fått fart på mjukvaran.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Bara de släpps med tillhörande penna samt liknande kvalitet som tidigare produkter så är det en hit i min bok i alla fall. Alla ni som hatar på WinRT och modern UI har ni verkligen testat det på en platta? Sitter själv på en platta med win 8.1 och anser att modern UI är väldigt kapabelt, med trevlig funktioner och finesser. Har inte tagit mig tid att installera några desktop program än men bör väl ske någon gång tänker först och främst på Office men då det även finns till winRT, finns till och med kapabla torrent program till modern UI så jag är mer än nöjd.

Kan i och för sig i fråga sätta vad som förhindrar dem från att släppa både en arm-version, en "pro-light-version"(med Intel atom eller liknande) samt en pro-version(likt dagens varianter). Det hade varit något som passat de flesta samt deras plånböcker, när vi ändå håller på och sätter ut Microsofts framtid så får de se till att de dussin Microsoft stores i Sverige samt ett gäng andra Europa länder.

Men de får inte glömma att folket* vill ha aktiva digitizers, "bläckpennan" började användas under 300-talet och det är på tiden att alla får tillgång till dess efterträdare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Om dom nu inte släpper Surface 3 och mini med ARM varför håller de då kvar Windows on arm egentligen?

Sen är det knappast ARM fel att Microsoft inte fått fart på mjukvaran.

Med Windows 10 kan det ju vara så att de går ifrån Windows RT helt som operativ och har allt x86-baserat men med olika gränssnitt.

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt Microsofts envishet att försöka hålla liv i Windows RT, har dom inte förlorat nog med pengar på denna flopp.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Om dom släpper Surface 3/mini med ARM och RT... går inte det emot deras egna filosofi? Det var ju inte länge sen dom sa att det bara skulle finnas ett Windows. Visst kan jag förstå om man har problem att trycka in en Core i5:a i en telefon, men det finns redan plattor med Atom CPUer och Win8 Pro. Tryck i lite mera Intel kräm typ Cherry Trail i dom och det skulle vara en platta jag överger Android för. Tom gamla generationen Atom skulle duga om dom valde de lite mer kraftigare (typ 3770).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Med Windows 10 kan det ju vara så att de går ifrån Windows RT helt som operativ och har allt x86-baserat men med olika gränssnitt.

ARM kommer ju att finnas kvar iom att jag ser det som fruktansvärt osannolikt att de skulle börja köra x86 på mobiler.
Däremot samma ARM os på mobilerna och ARM plattorna ser jag som mer sannolikt

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Surface mini med x86 och inte ett bildförhållande som hör hemma på 90-talet (4:3). Och med pixeldensitet på runt 300. Då är det ett givet köp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

ARM kommer ju att finnas kvar iom att jag ser det som fruktansvärt osannolikt att de skulle börja köra x86 på mobiler.
Däremot samma ARM os på mobilerna och ARM plattorna ser jag som mer sannolikt

Jag undrar om Microsoft vill satsa mer på ARM OS till plattor faktiskt. Jag själv tror inte det är rätt väg att gå, jag tror mer på x86 med ModernUI för plattorna där du kan gå till desktop läge om du vill, med frågan om du vill byta läge när ett tangentbord ansluts (som de visade i Windows 10 previewn).

Permalänk
Medlem

Det här ska bli spännande ser fram emot en nytt spektakulärt misslyckande.

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem

Fast frågan är dock om det spelar så stor roll om det sitter x86 eller ARM i plattorna med tanke på att man i Windows 10 som jag förstår det tänkt gå mot "plattforms" oberoende applikationer, den potentiella plattformen blir därmed också mycket större vilket kommer göra det betydligt mer lockande att utveckla för Windows.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Datavetare

Frågan MS borde ställa sig är: varför skulle någon välja Windows i läget att det inte går att köra alla de miljoner program som redan existerar?

Smalnar man sedan av detta till marknaden för pekplattor så ska man även kunna förklara varför man skulle välja Windows över Ios/Android som har ett enormt övertag i marknadsandel och mängd tillgängliga "appar".

Förstår helt enkelt inte hur de själva kan tro att Windows på ARM kan bli något annat än ett misslyckande i dagens läge. Ser hellre att de jobbar på att få någon relevant försäljning av pekplattor som kör Windows så vi som gillar Modern UI på platta kan hoppas på ett uppsving i det idag rätt sorgliga utbudet på spel/appar anpassade för touch.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Tyckte presentationen av Windows 10 hintade om att man mer eller mindre skulle lägga ner vidareutvecklingen och endast "ta hand" om befintliga RT-produkter.

Fast det är klart - det är ju ett tag kvar till Windows 10 släpps.

Anyway. Hoppas jag inte behöver betala något hutlöst för att få Windows 10 till min gamla Vivotab

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

ARM kommer ju att finnas kvar iom att jag ser det som fruktansvärt osannolikt att de skulle börja köra x86 på mobiler.
Däremot samma ARM os på mobilerna och ARM plattorna ser jag som mer sannolikt

Man har ju kört x86 förr på mobiler så varför inte?

Surface med skarpa Windows (x86) är helt fantastiska maskiner.

Permalänk
Medlem

Beställde en surface pro 3 igår till studier samt underhållning till när jag pendlar, borde jag ha väntat?

Visa signatur

Tips: Använd vänsterställd layout på SweClockers! Profil->Inställingar->Alternativ->Layout
### Fin färg: rgb# 3553ff / 35, 35, 255 ###

Permalänk
Inaktiv

Microsoft satsar hårt på att att försöka ta sig in in på surfplatt-markaden och det är värt några miljarder, dock är MS kassa ej obegränsad.

Jag tillhör dem som också inte riktigt förstår mig på syftet med windows RT, men visst om Windows RT i princip skulle kosta lika mycket som en android så varför inte en sådan istället?
Jag har dock en androidplatta som jag aldrig använder, problemet är är inte prestandan eller så utan brist på programvaror, jag syftar då inte på spel utan t.ex. SQL server, Visual studio, Photoshop, autocad, matlab, Indesign m.m

Pro modellerna av surface är dock extremt intressanta, bara att de kostar därefter och har inte den bästa prestandan, vilket innebär att man lika förbaskat måste släpa med sig den släpbara klumpen vart man än går.
Men ändå en surfplace pro är något som man suktar efter..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Frågan MS borde ställa sig är: varför skulle någon välja Windows i läget att det inte går att köra alla de miljoner program som redan existerar?

Smalnar man sedan av detta till marknaden för pekplattor så ska man även kunna förklara varför man skulle välja Windows över Ios/Android som har ett enormt övertag i marknadsandel och mängd tillgängliga "appar".

Förstår helt enkelt inte hur de själva kan tro att Windows på ARM kan bli något annat än ett misslyckande i dagens läge. Ser hellre att de jobbar på att få någon relevant försäljning av pekplattor som kör Windows så vi som gillar Modern UI på platta kan hoppas på ett uppsving i det idag rätt sorgliga utbudet på spel/appar anpassade för touch.

I dagsläget när Windows RT och Windows Phone är två olika system så går det ju inte ens att köra något annat än program skrivna för Windows Store för vanliga PCs där de också gjort en ARM-variant så finns det inte mycket vits med systemet, det blir ju ett mellanting som ingen behöver. WP-appar går ju inte att köra eller anpassa, bara WinRT-appar (mycket till telefon är Silverlight) går att portera och skriva nytt UI för. Phablets har visat att det snarare är bättre att skala upp WP.

Tror det finns god anledning till att de lade ner Surface Mini förra rundan, men redan då skulle den väl vara x86?

Surface Pro-modellen verkar vara det som Microsoft satsar på i och med Windows 10 istället för att låtsas att Windows är något det inte är. Alltså en återgång till den klassiska konvertibla Tablet-PC/Slate-typen de återintroducera 2002. Microsoft har för övrigt fortfarande inte rensat upp skräpapparna i butiken. Startskärm och Store-typen finns ju kvar när man inte använder tangentbord och mus, men jag undrar om slateanvändare inte får vänja sig att de oftare kommer hoppa in i skrivbordet.

Permalänk
Medlem

Vi labbar lite med några Surface Pro 3 på jobbet och de är riktigt trevliga. Det enda som stör mig är de tveksamma drivrutinerna till pekplattan samt att fläkten för ett jäkla liv när man bara browsar, men i övrigt är de fina. Känns väldigt gedigen, rätt bra batteritid och (med i5 i alla fall) riktigt bra prestanda och responsivitet.

Kan de här bli något liknande till lägre prisnivå så är det ju guld. Men som sagt, skippa ARM. Känns bara som att man tar en bra, funktionellt OS och medvetet handikappar det.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Fast frågan är dock om det spelar så stor roll om det sitter x86 eller ARM i plattorna med tanke på att man i Windows 10 som jag förstår det tänkt gå mot "plattforms" oberoende applikationer, den potentiella plattformen blir därmed också mycket större vilket kommer göra det betydligt mer lockande att utveckla för Windows.

Som jag förstod Windows 10 var att man ville bli av med RT, man vill bli av med problemet att behöva utveckla till x86 och ARM för att det skall fungera bra överallt. Eftersom det nu finns strömsnåla x86 CPU:er som kan driva hela Windows känns det ju rimligt om Microsoft bara vill ha en x86 version av sitt operativ att underhålla, vilket minskar fragmenteringen och kommer hjälpa till att locka utvecklare.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon159643:

Jag tillhör dem som också inte riktigt förstår mig på syftet med windows RT, men visst om Windows RT i princip skulle kosta lika mycket som en android så varför inte en sådan istället?
Jag har dock en androidplatta som jag aldrig använder, problemet är är inte prestandan eller så utan brist på programvaror, jag syftar då inte på spel utan t.ex. SQL server, Visual studio, Photoshop, autocad, matlab, Indesign m.m

Windows RT är om inte annat meningslös p.g.a. av Windows på x86 då det numera finns flera pekplattor/hybrider med BayTrail-T som inte kostar med än Windows RT pekplattor. Varför skulle någon i det läget välja Windows RT utan ens blanda in Ios/Android?

Intel har en liknande uppförsbacke på Android, det kommer inte räcka med att leverera något som är lika bra som dagens ARM-baserade Android-plattor då ARM är normen så att välja x86 medför en viss risk. Just på Android är ändå risken mycket mindre än på Windows då Android redan från dag 1 designades just för att applikationer ska kunna köra på alla CPU-arkitekturer som stödjer underliggande runtime. Har under flera år kört en x86 baserad Android-telefon och har haft i stort sett noll problem med att applikationer inte skulle fungera, även spel som väldigt ofta använde NDK ("native" kod) har fungerat.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

En fläktlös X86 platta vorde drömmen för mig.

Full möjlighet att köra allt som finns sen tidigare som tex gamla spel
tyst
får jag sen den i Surface3 pro chassiet så ska jag ha en helt enkelt

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Jag vill se en 7 tums Surface Mini med penna, med telefon (WP/RT i ett) och dubbla 41mp kameror för stereoskopisk fotografi och filmning. Annars kan jag lika gärna fortsätta med Android.

Permalänk
Skrivet av merdique:

Surface mini med x86 och inte ett bildförhållande som hör hemma på 90-talet (4:3). Och med pixeldensitet på runt 300. Då är det ett givet köp.

Skickades från m.sweclockers.com

4:3 är ju bättre för att surfa med än 16:9

Visa signatur

Blegh <3 ^^