Lite generella lösa tankar kring punkterna.
Skrivet av Dannema:
1. Ökar säkerheten. Kan justera hastigheten efter väder/annat (ex. olycka, underhållningsarbete m.m.)
Underhållsarbete regleras hastighetsmässigt redan idag via temporär skyltning (inte sällan elektronisk). Med ett fast elektroniskt meddelandesystem (som brukar finnas i samband med elektroniska hastighetsskyltar) så kan Trafikverket dock även snabbt ge mer avancerad information som inte ges av statiska skyltar idag, så som snabbare varningar för olyckor direkt och längre i förväg, ge temporära omdirigeringar gällande avfarter, osv.
Skrivet av Dannema:
2. Skapar jobb (kanske inte jätteavancerat, men någon kommer ju behöva sitta och styra skyltarna)
Som nämnts så är det lite lurigt att se detta som en fördel. Det är lite som resonemanget kring att en krossad glasruta är bra, då det ökar BNP efter inblandning av fönstertillverkare, glasmästare, kanske polis, etc.: likväl är det ju ingen egentlig produktiv process inblandad, och samhället hade troligen mått bättre av att glasrutan hade fått vara hel.
Tanken är nog även att skyltarna i största möjliga mån ska vara automatiserade, men visst, någon behöver ju programmera och övervaka systemet.
Skrivet av Dannema:
3. Ökar framkomlighet (t.ex. kan man sätta en högre tillåten hastighet på nätterna då de flesta ändå speedar)
Ökar framkomlighet: ja, dels under gynnsamma förhållanden då man kan släppa på hastigheten lite extra, och faktiskt troligen även under dåliga förhållanden då man med lägre hastigheter potentiellt undviker olyckor som kan stanna upp trafiken helt och hållet under lång tid. Däremot så lär det inte vara aktuellt att höja hastighetsbegränsningen på nätterna för att personer ska få köra fortare än under gynnsamma förhållanden på dagarna.
Skrivet av Dannema:
1. Kostar att underhålla (motsvar: kan drivas med solceller) för staten = eventuellt ökad skatt.
Solceller kostar också pengar (både installation och underhåll). Skattefrågan skulle man kunna tänka sig balanseras av färre trafikolyckor pga ökad säkerhet, samt då den svårkvantifierbara ekonomiska vinsten av ökad framkomlighet.
Skrivet av Dannema:
2. Måste bygga dit ledningar.
Detta skulle snarare kunna bakas in i en allmän punkt som behandlar den totala investeringskostnaden för projektet. Nya skyltar, nya styrprogram som nämndes tidigare, utbildning av operatörer och bilförare, delvis ny infrastruktur för att sköta uppdateringen säkert, osv.
Skrivet av Dannema:
3. Finns risker för att skyltarna slås ut p.g.a. elavbrott eller liknande.
De har alltid fasta backupskyltar på de sträckor jag har minnen av, så som det installerats idag. Ifall den elektroniska skylten är tänd är det den som gäller; annars de fasta skyltarna. I sämsta fall når man samma hastighetsnivå som om skyltarna inte alls hade funnits. Då det går att använda det gamla systemet som "fallback" så blir det inte mycket till punkt på egen hand; "kan gå sönder" är annars en rätt generell "nackdel" med egentligen allting, kan tyckas .