Ersätta hastighetsskyltarna på motorväg med elektroniska

Permalänk
Medlem

Ersätta hastighetsskyltarna på motorväg med elektroniska

Hej Sweclockers!

Ska hålla ett argumenterande tal i skolan och ville prata om något som inte känns så uttjatat (ex: GMO, dödshjälp etc.) men samtidigt något som jag faktiskt är intresserad av. Har då tänkt ut tesen: "Ersätt hastighetsskyltarna på motorväg med elektroniska skyltar".

Är rätt trött just nu, men har kommit fram till de här fördelarna:
1. Ökar säkerheten. Kan justera hastigheten efter väder/annat (ex. olycka, underhållningsarbete m.m.)
2. Skapar jobb (kanske inte jätteavancerat, men någon kommer ju behöva sitta och styra skyltarna)
3. Ökar framkomlighet (t.ex. kan man sätta en högre tillåten hastighet på nätterna då de flesta ändå speedar)

Samt nackdelarna:
1. Kostar att underhålla (motsvar: kan drivas med solceller) för staten = eventuellt ökad skatt.
2. Måste bygga dit ledningar.
3. Finns risker för att skyltarna slås ut p.g.a. elavbrott eller liknande.

Nå, vad sägs? Skulle det vara en intressant idé eller tycker ni att nackdelarna är för stora (alternativt att ni har andra nackdelar som jag inte tagit upp)?
Skulle uppskatta åsikter och synpunkter!

MVH

Permalänk
Medlem

Införs inte det här redan på prov i nåt av våra grannländer? Har för mig jag läste det nån stans.

Hur som helst, Du räknar upp att "det skapar jobb" som en fördel, det är såklart även en nackdel, eftersom det blir o kosta pengar.

Jag tror att jag är för dessa skyltar på vissa vägar, men då måste man nog göra som man gör i korsningar med trafikljus, att man även behåller övriga skyltar, i händelse av tekniskt fel följer man skyltarna istället.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SueCia:

Införs inte det här redan på prov i nåt av våra grannländer? Har för mig jag läste det nån stans.

Hur som helst, Du räknar upp att "det skapar jobb" som en fördel, det är såklart även en nackdel, eftersom det blir o kosta pengar.

Jag tror att jag är för dessa skyltar på vissa vägar, men då måste man nog göra som man gör i korsningar med trafikljus, att man även behåller övriga skyltar, i händelse av tekniskt fel följer man skyltarna istället.

Ett stycke av E6/E20 mellan Mölndal och genom Göteborg har haft elektroniska och variabla hastighetsskyltar i flera år nu. Standardhastighet på stora delar av sträckan är 90 km/h men de kan sänka till 50 eller 30 om trafikläget kräver det. Jag vill minnas att systemet lokalt är autonomt så att det själv mäter mängden bilar och automatiskt justerar hastigheten därefter.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SueCia:

Införs inte det här redan på prov i nåt av våra grannländer? Har för mig jag läste det nån stans.

Har du åkt på E6 genom södra Halland någon gång mellan juli 2005 och januari 2014 så hade du fått uppleva maxhastighet 120 km/h med variabel skyltning, vilket även var första försöksplatsen i Sverige, vad jag kan läsa mig till. Försöket har av alla rapporter gått bra, men avslutades för utvärdering i januari 2014 som sagt, varpå en massa tidningar högg på någon myt om att sträckan under övergångsperioden helt saknade hastighetsbegränsning, vilket milt sagt var en överdrift .

På den sträckan tror jag skyltarna främst (enbart?) bedömde väglag och sikt, snarare än trafiktäthet; åtminstone av vad som sagts utåt. Situationen i Göteborg som nämns ovan kan däremot säkert ha varit annorlunda, med fokus på trafiktäthet.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Införs inte det här redan på prov i nåt av våra grannländer? Har för mig jag läste det nån stans.

Hur som helst, Du räknar upp att "det skapar jobb" som en fördel, det är såklart även en nackdel, eftersom det blir o kosta pengar.

Jag tror att jag är för dessa skyltar på vissa vägar, men då måste man nog göra som man gör i korsningar med trafikljus, att man även behåller övriga skyltar, i händelse av tekniskt fel följer man skyltarna istället.

Ser man på!

Jo, sätter det som en fördel, men även som en nackdel som kostnad. Borde ha skrivit med det i nackdelen där jag skrev kostnad för underhåll. Menade så klart även lön för arbetarna då.

Ja, tänkte ju endast att ha det på motorvägar till att börja med. Kan ju ha med att man kan fortsätta ha kvar gamla skyltar som skulle börja gälla ifall de digitala är ur funktion.

Skrivet av Zotamedu:

Ett stycke av E6/E20 mellan Mölndal och genom Göteborg har haft elektroniska och variabla hastighetsskyltar i flera år nu. Standardhastighet på stora delar av sträckan är 90 km/h men de kan sänka till 50 eller 30 om trafikläget kräver det. Jag vill minnas att systemet lokalt är autonomt så att det själv mäter mängden bilar och automatiskt justerar hastigheten därefter.

Jo, strax efter att jag la upp tråden hittade jag några artiklar om det. Var även någon artikel som skrev att det hade bidragit till en minskning av trafikolyckor (med rätt stora siffror). Ser bra ut för ett eventuellt argumenterande tal.

Permalänk
Hedersmedlem

Lite generella lösa tankar kring punkterna.

Skrivet av Dannema:

1. Ökar säkerheten. Kan justera hastigheten efter väder/annat (ex. olycka, underhållningsarbete m.m.)

Underhållsarbete regleras hastighetsmässigt redan idag via temporär skyltning (inte sällan elektronisk). Med ett fast elektroniskt meddelandesystem (som brukar finnas i samband med elektroniska hastighetsskyltar) så kan Trafikverket dock även snabbt ge mer avancerad information som inte ges av statiska skyltar idag, så som snabbare varningar för olyckor direkt och längre i förväg, ge temporära omdirigeringar gällande avfarter, osv.

Skrivet av Dannema:

2. Skapar jobb (kanske inte jätteavancerat, men någon kommer ju behöva sitta och styra skyltarna)

Som nämnts så är det lite lurigt att se detta som en fördel. Det är lite som resonemanget kring att en krossad glasruta är bra, då det ökar BNP efter inblandning av fönstertillverkare, glasmästare, kanske polis, etc.: likväl är det ju ingen egentlig produktiv process inblandad, och samhället hade troligen mått bättre av att glasrutan hade fått vara hel.

Tanken är nog även att skyltarna i största möjliga mån ska vara automatiserade, men visst, någon behöver ju programmera och övervaka systemet.

Skrivet av Dannema:

3. Ökar framkomlighet (t.ex. kan man sätta en högre tillåten hastighet på nätterna då de flesta ändå speedar)

Ökar framkomlighet: ja, dels under gynnsamma förhållanden då man kan släppa på hastigheten lite extra, och faktiskt troligen även under dåliga förhållanden då man med lägre hastigheter potentiellt undviker olyckor som kan stanna upp trafiken helt och hållet under lång tid. Däremot så lär det inte vara aktuellt att höja hastighetsbegränsningen på nätterna för att personer ska få köra fortare än under gynnsamma förhållanden på dagarna.

Skrivet av Dannema:

1. Kostar att underhålla (motsvar: kan drivas med solceller) för staten = eventuellt ökad skatt.

Solceller kostar också pengar (både installation och underhåll). Skattefrågan skulle man kunna tänka sig balanseras av färre trafikolyckor pga ökad säkerhet, samt då den svårkvantifierbara ekonomiska vinsten av ökad framkomlighet.

Skrivet av Dannema:

2. Måste bygga dit ledningar.

Detta skulle snarare kunna bakas in i en allmän punkt som behandlar den totala investeringskostnaden för projektet. Nya skyltar, nya styrprogram som nämndes tidigare, utbildning av operatörer och bilförare, delvis ny infrastruktur för att sköta uppdateringen säkert, osv.

Skrivet av Dannema:

3. Finns risker för att skyltarna slås ut p.g.a. elavbrott eller liknande.

De har alltid fasta backupskyltar på de sträckor jag har minnen av, så som det installerats idag. Ifall den elektroniska skylten är tänd är det den som gäller; annars de fasta skyltarna. I sämsta fall når man samma hastighetsnivå som om skyltarna inte alls hade funnits. Då det går att använda det gamla systemet som "fallback" så blir det inte mycket till punkt på egen hand; "kan gå sönder" är annars en rätt generell "nackdel" med egentligen allting, kan tyckas .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Lite generella lösa tankar kring punkterna.

Underhållsarbete regleras hastighetsmässigt redan idag via temporär skyltning (inte sällan elektronisk). Med ett fast elektroniskt meddelandesystem (som brukar finnas i samband med elektroniska hastighetsskyltar) så kan Trafikverket dock även snabbt ge mer avancerad information som inte ges av statiska skyltar idag, så som snabbare varningar för olyckor direkt och längre i förväg, ge temporära omdirigeringar gällande avfarter, osv.

För det första; grymt inlägg! Tack. Har inte haft körkort särskilt länge, men av det jag har sett när det varit underhållningsarbete på motorväg har det varit stora, otympliga skyltar som suttit fast på stora lastbilar som inte verkar ha något annat syfte än att stå där med skyltarna. Kan mycket möjligt ha fel, men det är så jag uppfattat det. En annan fördel är ju att man slipper ta med och sätta upp dessa skyltar om man skulle behöva underhålla en väg, det kan meddelas genom de fast uppsatta skyltarna istället!

Skrivet av phz:

Som nämnts så är det lite lurigt att se detta som en fördel. Det är lite som resonemanget kring att en krossad glasruta är bra, då det ökar BNP efter inblandning av fönstertillverkare, glasmästare, kanske polis, etc.: likväl är det ju ingen egentlig produktiv process inblandad, och samhället hade troligen mått bättre av att glasrutan hade fått vara hel.

Tanken är nog även att skyltarna i största möjliga mån ska vara automatiserade, men visst, någon behöver ju programmera och övervaka systemet.

Som jag svarade i föregående post, jag borde ha tydliggjort att jag menade att kostnaderna även innefattande eventuella löner, så det är definitivt även lite av en nackdel. Vet inte riktigt hur kvalificerad man skulle behöva vara, men jag tror ändå det hade varit ett bra jobb att ha vid sidan för vissa personer.

Skrivet av phz:

Ökar framkomlighet: ja, dels under gynnsamma förhållanden då man kan släppa på hastigheten lite extra, och faktiskt troligen även under dåliga förhållanden då man med lägre hastigheter potentiellt undviker olyckor som kan stanna upp trafiken helt och hållet under lång tid. Däremot så lär det inte vara aktuellt att höja hastighetsbegränsningen på nätterna för att personer ska få köra fortare än under gynnsamma förhållanden på dagarna.

Yes, det jag menar. Att höja hastigheten under natten var något en kompis föreslog, men jag är nästan säker på att han menade så som du skriver, att, om det är "gynnsamma" förhållanden, så ska man kunna höja hastigheten. Självklart skulle hastigheten inte vara högre än vad som skulle anses som säkert.

Skrivet av phz:

Solceller kostar också pengar (både installation och underhåll). Skattefrågan skulle man kunna tänka sig balanseras av färre trafikolyckor pga ökad säkerhet, samt då den svårkvantifierbara ekonomiska vinsten av ökad framkomlighet.

Detta skulle snarare kunna bakas in i en allmän punkt som behandlar den totala investeringskostnaden för projektet. Nya skyltar, nya styrprogram som nämndes tidigare, utbildning av operatörer och bilförare, delvis ny infrastruktur för att sköta uppdateringen säkert, osv.

Här håller jag helt och hållet med dig.

Skrivet av phz:

De har alltid fasta backupskyltar på de sträckor jag har minnen av, så som det installerats idag. Ifall den elektroniska skylten är tänd är det den som gäller; annars de fasta skyltarna. I sämsta fall når man samma hastighetsnivå som om skyltarna inte alls hade funnits. Då det går att använda det gamla systemet som "fallback" så blir det inte mycket till punkt på egen hand; "kan gå sönder" är annars en rätt generell "nackdel" med egentligen allting, kan tyckas .

Som sagt, har inte haft körkort länge och inte fokuserat på trafiken innan dess, men jag håller med dig, det kan ju sägas om nästan vad som helst, vilken kan vara en bra sak för mig ifall jag skulle argumentera för att sätta upp elektroniska hastighetsskyltar?

Återigen, tack för ditt svar, grymt uppskattat! Detta gäller även er andra som skrivit här!

Permalänk
Medlem

En sak jag funderade på, varför nöja sig med endast motorvägsskyltarna? Om jag ska hålla ett argumenterande tal för digitala skyltar bör jag väl ändå argumentera för att ersätta alla våra hastighetsskyltar med digitala ditton, eller?

E: Snarare kanske tesen "Ersätta hastighetsskyltar med digitala skyltar på motorvägar och mer trafikerade stadsvägar". På så sätt behövs det inte bli så extremt stora kostnader, samtidigt som det blir säkrare där det kanske behövs mer säkerhet (mer trafikerade vägar).

Permalänk
Föredetting
Skrivet av phz:

Ifall den elektroniska skylten är tänd är det den som gäller; annars de fasta skyltarna.

Nej. För att jävlas ytterligare finns det två nivåer på skyltarna också. Du har den vanligaste (åtminstone omkring Stockholm) där det bara står en siffra, rekommenderad maxhastighet. Utöver den har du den med en röd ring runt som ser ut som en vanlig hastighetsbegränsningsskylt (dat word), den gäller, medan den som mest används bara är en rekommendation.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.