Permalänk
Medlem

Mailade proshop om hur deras leveranser såg ut. Fick det här som svar:

Vi forventer at modtage 10 sæt i dag fra vores levenadør.
Men hvis vi ikke selv modtager dem har vi dem til at ligge på fjern lager i Tyskland og vil blive sendt der fra og ud til kunden.
Dette vil sige at det vil tage 3-4 hverdag for at kunden vil modtage sin pakke.

Så med lite tur så har det lossnat fler minnen till andra leverantörer i Sverige.

Permalänk
Medlem

Allright, då har man haft lite ledigt så jag har hunnit sätta ihop burken och har hunnit överklocka lite!

Dator i SIG!
Kan börja med att säga att GTX 780 går på knäna nu med 1440p jämfört med 1080p som jag körde med förut. Har fått sänka grafik kvalitén i Battlefield 4 för att fps ska vara någorlunda vid 60.
När 980 släpptes så kliade det i köpfingrarna men just nu klarar 780 av att köra Wasteland på max så jag kommer nog att invänta tills Far Cry 4 släpps i november innan jag gör ett köp på grafikkorts fronten. Kan ju hända att Far Cry 4 bundlas med korten sen. Jag kommer även eventuellt att invänta tills 980Ti finns i handeln, det ryktas ju om att de ska släppas vid jul, så förhoppningsvis blir det två st sådana kort!

När det kommer till överklockningen av 5960X så har jag provat MSI moderkortets automatiska överklocknings program OC Genie. Den lägger klocken direkt på 3,7GHZ med en rätt så hög volt. Processorn är dock stabil vid det läget.
Jag var inte nöjd med den klocken så jag har börjat klocka själv litegranna.
Metodiken har varit att jag höjde klocken till 4,2-4,4ghz med en volt på 1.2 och körde först CPU testet i Aida 64. Sedan om tempen var OK så bytte jag till Prime95 och körde Blend test. Ibland så blev det blåskärmar eller att tempen var hög så jag har sänkt clocken och även volten. Jag verkar ha hittat en Sweetspot på 4,2GHZ med 1,15v där tempen går högst upp till 71c efter ca 40min av prime95.. Det finns nog utrymme att sänka volten ytterligare vilket jag kommer att försöka på senare. Sedan när det börjar blåskärma och crasha så får jag väl höja volten några snäpp.
Med denna clock så har jag provat Battlefield 4 och Planetside 2 i några timmar.
Det kan hända att CPU kylaren sitter lite snett då värme differensen mellan varmaste och kallaste kärnan är 8C... Jag gillar heller inte ljudet som fläktarna till H110 gör så jag kommer att byta ut dem snarast mot ett par Be Quiet Silentwings 2 (om någon har förslag på radiator fläktar så hojta till!!).

I övrigt så kan jag bara säga gott om MSI Command Center, väldigt enkelt att prova på olika överklockningar då man kan ändra på Base Clock, ratio och volten i windows! Man kan även styra fläktarna via programmet.

Ett minus till MSi kommer från deras program MSI Live Update... Inget fel annars men när man ska stänga av datorn så måste man tvinga Windows att stänga det programmet innan datorn stängs av. Detta är inget program som man behöver ha i bakgrunden så det är egentligen bara att starta upp den själv en gång i månaden eller liknande och se om det finns bios updates med mera.

Visa signatur

ASUS ROG Zephyrus G16 - Core Ultra 9 285H | 32GB | 1TB + 4TB WD SN7100 | RTX 5070 Ti | OLED
Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2

TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset

Permalänk
Medlem

mistahh säger " jag höjde klocken till 4,2-4,4ghz med en volt på 2,0 och körde först CPU testet i Aida 64"

öhh du kommer döda den snabbt med en Vcore på 2,0 volt shit allså du har stake ! kanske du skrev fel där

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

mistahh säger " jag höjde klocken till 4,2-4,4ghz med en volt på 2,0 och körde först CPU testet i Aida 64"

öhh du kommer döda den snabbt med en Vcore på 2,0 volt shit allså du har stake ! kanske du skrev fel där

Jo det var nog 1.2 där jag började hehe höjde och sänkte sen.. ändrar i min post

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Zephyrus G16 - Core Ultra 9 285H | 32GB | 1TB + 4TB WD SN7100 | RTX 5070 Ti | OLED

Permalänk
Medlem

Guuud va tråkigt det börjar bli aqtt vänta på Gskills minnen.

Ska man göra en fuling och beställa hem något billigt skitminne och sen returnera det efter 14 dagar tro?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Guuud va tråkigt det börjar bli aqtt vänta på Gskills minnen.

Ska man göra en fuling och beställa hem något billigt skitminne och sen returnera det efter 14 dagar tro?

Corsair Vengeance, dom här nedan hade inga större problem att köra dom i CL 13-13-13:

http://www.overclockers.com/forums/showthread.php/750429-Cors...

(dom är ju förvisso dyrare än g.skills 2666mhz'are, men ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Allright, då har man haft lite ledigt så jag har hunnit sätta ihop burken och har hunnit överklocka lite!

Dator i SIG!
Kan börja med att säga att GTX 780 går på knäna nu med 1440p jämfört med 1080p som jag körde med förut. Har fått sänka grafik kvalitén i Battlefield 4 för att fps ska vara någorlunda vid 60.
När 980 släpptes så kliade det i köpfingrarna men just nu klarar 780 av att köra Wasteland på max så jag kommer nog att invänta tills Far Cry 4 släpps i november innan jag gör ett köp på grafikkorts fronten. Kan ju hända att Far Cry 4 bundlas med korten sen. Jag kommer även eventuellt att invänta tills 980Ti finns i handeln, det ryktas ju om att de ska släppas vid jul, så förhoppningsvis blir det två st sådana kort!

När det kommer till överklockningen av 5960X så har jag provat MSI moderkortets automatiska överklocknings program OC Genie. Den lägger klocken direkt på 3,7GHZ med en rätt så hög volt. Processorn är dock stabil vid det läget.
Jag var inte nöjd med den klocken så jag har börjat klocka själv litegranna.
Metodiken har varit att jag höjde klocken till 4,2-4,4ghz med en volt på 1.2 och körde först CPU testet i Aida 64. Sedan om tempen var OK så bytte jag till Prime95 och körde Blend test. Ibland så blev det blåskärmar eller att tempen var hög så jag har sänkt clocken och även volten. Jag verkar ha hittat en Sweetspot på 4,2GHZ med 1,15v där tempen går högst upp till 71c efter ca 40min av prime95.. Det finns nog utrymme att sänka volten ytterligare vilket jag kommer att försöka på senare. Sedan när det börjar blåskärma och crasha så får jag väl höja volten några snäpp.
Med denna clock så har jag provat Battlefield 4 och Planetside 2 i några timmar.
Det kan hända att CPU kylaren sitter lite snett då värme differensen mellan varmaste och kallaste kärnan är 8C... Jag gillar heller inte ljudet som fläktarna till H110 gör så jag kommer att byta ut dem snarast mot ett par Be Quiet Silentwings 2 (om någon har förslag på radiator fläktar så hojta till!!).

I övrigt så kan jag bara säga gott om MSI Command Center, väldigt enkelt att prova på olika överklockningar då man kan ändra på Base Clock, ratio och volten i windows! Man kan även styra fläktarna via programmet.

Ett minus till MSi kommer från deras program MSI Live Update... Inget fel annars men när man ska stänga av datorn så måste man tvinga Windows att stänga det programmet innan datorn stängs av. Detta är inget program som man behöver ha i bakgrunden så det är egentligen bara att starta upp den själv en gång i månaden eller liknande och se om det finns bios updates med mera.

Spännande, kul med rapport!

Det ser ju helt ok ut med dina temperaturer, jag tror tyvärr inte det är så mycket att göra åt tempskillnaden på kärnor. Min 5820k har ju två kärnor färre men även där diffade det typ 10c när den var som varmast. Provade att montera om min H110 typ 3 gånger utan skillnad, alltid samma kärnor också.

Misstänker att det är epoxy-skiten i processorn som spökar, hade de varit lödda hade det nog inte varit så illa.

Jag provade att köra H110 med silentwings, nog är det helt knäpptyst alltid men de har inte jättebra knuff. Räkna med säkert 5C varmare än det du får med max på standard, fungerar det så är det bara att köpa! De är helt knäpptysta även på maxfart, har 3 eller 4 i chassit som inte hörs

Jag skaffade Akasa Vipers som jag kör till min H110 nu, har bara provat litegrann innan jag lämnade tillbaka mina gamla grejer dock. Men kör jag dem på 5V istället för 12V så är de helt tysta, på maxfart låter de som en tornado dock. Har du en fläktkontroller kan det vara ett alternativ!

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

vet inte om det lyfts förut. men är det nån som provat dual channel framför quad? Ger det nån prestandavinst i "vanligt" användande att köra quad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Det ser ju helt ok ut med dina temperaturer, jag tror tyvärr inte det är så mycket att göra åt tempskillnaden på kärnor. Min 5820k har ju två kärnor färre men även där diffade det typ 10c när den var som varmast. Provade att montera om min H110 typ 3 gånger utan skillnad, alltid samma kärnor också.

Misstänker att det är epoxy-skiten i processorn som spökar, hade de varit lödda hade det nog inte varit så illa.

Jag provade att köra H110 med silentwings, nog är det helt knäpptyst alltid men de har inte jättebra knuff. Räkna med säkert 5C varmare än det du får med max på standard, fungerar det så är det bara att köpa! De är helt knäpptysta även på maxfart, har 3 eller 4 i chassit som inte hörs

Jag skaffade Akasa Vipers som jag kör till min H110 nu, har bara provat litegrann innan jag lämnade tillbaka mina gamla grejer dock. Men kör jag dem på 5V istället för 12V så är de helt tysta, på maxfart låter de som en tornado dock. Har du en fläktkontroller kan det vara ett alternativ!

Jag läste om Akasa Vipers och lade en beställning på två sådana på tisdag. Hoppas på att få dem snart! Kommer att köra dem i ett konstant tyst mellanläge och göra slutliga testet av överklockningen senare! Kommer ju att ha processorn i flera år så det är viktigt att den inte plötsligt brinner upp

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem

nu finns det G-skill 3200mhz för ddr4 köpa dock dyrt för att va 16gb kit över 5000kr fast det drabbar ingen rik.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WoG:

Dom är lödda. Intel's entusiastplatformer använder sig alltid av lödning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Dom är lödda. Intel's entusiastplatformer använder sig alltid av lödning.

Sant, såg mitt fel nu. Det är dock inte samma tenn-baserade lödning som tidigare, utan någon ny epoxy-variant som är sämre. Exakta skillnaden har jag inte sett några siffror på dock, endast rykten.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WoG:

Sant, såg mitt fel nu. Det är dock inte samma tenn-baserade lödning som tidigare, utan någon ny epoxy-variant som är sämre. Exakta skillnaden har jag inte sett några siffror på dock, endast rykten.

Njae. Tror inte på det om det bara är rykten.

Permalänk
Medlem

Jahapp ny ägare asus x99 extreme, 5820k 16gb 2666 corsaid vengence och ett radeon 290x rullar fint 4,2ghz inte hunnit leka så mycket än. h100i som kylare med nya vortex fläktar ska återkomma när jag har lite mer siffror.

Permalänk
Medlem

Verkar som jag fått ett dåligt exemplar av 5820k, verkar inte klara av 4.2ghz på 1.22vcore.
Vilka settings är viktigast för en bra oc? Finns massor med nya settings som jag inte fattar

Permalänk
Medlem
Skrivet av kena91:

Verkar som jag fått ett dåligt exemplar av 5820k, verkar inte klara av 4.2ghz på 1.22vcore.
Vilka settings är viktigast för en bra oc? Finns massor med nya settings som jag inte fattar

Vilket modekort sitter du på?

Permalänk
Medlem

Min i7-5820K validerad @ 5.0 GHz:

http://valid.canardpc.com/iettu9

Visa signatur

MB: AsRock Fatal1ty X370 Gaming K4 | CPU: 1700X @ 4,0 GHz | RAM: 16GB DDR4 3200Mhz | Grafikkort: Asus GTX 1070 Dual | PSU: XFX Pro Series 850W | Chassi: Fractal XL | CPU-kylning: Nepton 280L | SSD: Samsung 950 PRO M.2 256GB + Corsair MX100 256GB | Skärm: Acer H277HK 4K | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicy_mama:

Vilket modekort sitter du på?

Gigabyte GA-X99-Gaming 5

Permalänk
Medlem

Grattis

och vad för kylning körde du där ? lite sjukt hög vcore men det var väl för o testa hoppas jag inget du ska köra 24/7 då kommer den dö ut snabbt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

Grattis

och vad för kylning körde du där ? lite sjukt hög vcore men det var väl för o testa hoppas jag inget du ska köra 24/7 då kommer den dö ut snabbt.

Kylning: Corsair Nepton 280L, öppet chassi vid validering. Kör 4,5 GHz @ 1.32v 24/7.

Visa signatur

MB: AsRock Fatal1ty X370 Gaming K4 | CPU: 1700X @ 4,0 GHz | RAM: 16GB DDR4 3200Mhz | Grafikkort: Asus GTX 1070 Dual | PSU: XFX Pro Series 850W | Chassi: Fractal XL | CPU-kylning: Nepton 280L | SSD: Samsung 950 PRO M.2 256GB + Corsair MX100 256GB | Skärm: Acer H277HK 4K | OS: Windows 10

Permalänk

Jag funderar på att byta upp mig från en 2500k till en 5820k, men undrar hur pass mycket varmare den kommer att bli? Kan man räkna med att kunna ha samma fläktinställningar i idle eller är det bara att glömma?
Mina nuvarande temps (oklockad) är ~32°c.

Permalänk
Medlem

Kan känna att jag har haft tur med en bra cpu.. 4,2 GHz på 1.2v.
Vid 4,5 @ 1.3v så får jag blåskärm efter ett tag med syntetiska tester.. men sätter jag 1.310v så blir den helt stabil. temperaturen hamnar då på runt 80C

Är det safe att köra på detta 24/7 eller skulle ni klocka ner den?

Visa signatur

MB: Asus x99-Deluxe | CPU: i7 5930K @ 4500GHz | RAM: 32GB G.Skill Ripjaws 4 PC2400 | Grafikkort: Gigabyte GTX980 G1 | PSU: EVGA Supernova 750 G2 | Chassi: Define R4 | CPU-kylning: Noctua NH-U14S | HDD: Samsung 850 PRO

Permalänk
Skrivet av WoG:

Temp sensorerna i cpus är väldigt opålitliga, dom flesta cpus diffar ordentligt melllan kärnorna. Även dom med lödd ihs.

Att köpa en cpu för 5-10k och kylning för 700kr känns inte som en bra investering. Man kommer ändå inte kunna klocka nog högt för att få ut märkbart högre prestanda än vad man får ur en 4790k. Då bortsett från i applikationer som trådar väldigt bra. Och det är inte många apps som gör det.

Och i spel kommer man sannolikt få lägre prestanda än med en 4790k/4770k då värmen kommer begränsa oc rejält med en haswell-e och en kylare som tex h110.

En h110 kommer inte begränsa en 4790k lika mkt, även om det naturligtvis inte är optimalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Temp sensorerna i cpus är väldigt opålitliga, dom flesta cpus diffar ordentligt melllan kärnorna. Även dom med lödd ihs.

Att köpa en cpu för 5-10k och kylning för 700kr känns inte som en bra investering. Man kommer ändå inte kunna klocka nog högt för att få ut märkbart högre prestanda än vad man får ur en 4790k. Då bortsett från i applikationer som trådar väldigt bra. Och det är inte många apps som gör det.

Och i spel kommer man sannolikt få lägre prestanda än med en 4790k/4770k då värmen kommer begränsa oc rejält med en haswell-e och en kylare som tex h110.

En h110 kommer inte begränsa en 4790k lika mkt, även om det naturligtvis inte är optimalt.

700kr?

H110 går oftast runt 1100kr, lägg till 500kr för två fläktar och du hamnar på 1600kr.

Jämfört med vettiga custom-kylning system så är det fortfarande väldigt prisvärt imo.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av WoG:

700kr?

H110 går oftast runt 1100kr, lägg till 500kr för två fläktar och du hamnar på 1600kr.

Jämfört med vettiga custom-kylning system så är det fortfarande väldigt prisvärt imo.

Där ser man, köpte min H100i för 600kr för över ett år sedan. Måste vart bra pris

Köper man en 5690X kan jag dock tycka att man bör köra riktigt bra kylning

Permalänk
Medlem

Hej alla! Är det någon som fått sina G.skill Ripjaws 3000mhz ännu? Jag har väntat i typ 50 dagar nu, börjar bli liiite otålig

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Hej alla! Är det någon som fått sina G.skill Ripjaws 3000mhz ännu? Jag har väntat i typ 50 dagar nu, börjar bli liiite otålig

japp förra veckan från netonnet.

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av HampZZ:

japp förra veckan från netonnet.

Får man fråga när du la din beställning? Jag tyckte jag la min rätt tidigt men har ännu inte fått!

*Uppdatering*
Gick precis in på mitt konto på NetonNet och där stod det att mina 3000 mhz minnen skickas idag.
Jag har totalt väntat 52 dagar på mina minnen!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av thereal_twisted:

Där ser man, köpte min H100i för 600kr för över ett år sedan. Måste vart bra pris

Köper man en 5960X kan jag dock tycka att man bör köra riktigt bra kylning

Ja annars är de lite konstigt

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Får man fråga när du la din beställning? Jag tyckte jag la min rätt tidigt men har ännu inte fått!

*Uppdatering*
Gick precis in på mitt konto på NetonNet och där stod det att mina 3000 mhz minnen skickas idag.
Jag har totalt väntat 52 dagar på mina minnen!

Oooo!

Hoppas det betyder att även webhallen lyckats få tag i några minnen, jag var på 4e plats i kön.

Orkade dock inte vänta längre nu, jag mailade å frågade dem om jag kunde få byta till 2800mhz-minnena istället då de fanns på lager. Känns ju dock lite sisådär om man väntat i typ 50 dagar i onödan.. :<

Visa signatur