Så här får du Telia IPTV att fungerar på ASUS routers utan annan utrustning.

Permalänk
Skrivet av HBcore:

Om du har läst tidigare inlägg så har du sett att det har varit mycket strul.

Jag har löst det genom hårdvara istället på följande sett:
http://hb-ios.blogspot.se/2013/12/att-bli-fri-fran-telia-smart-router.html

Skickades från m.sweclockers.com

Grymt!
Tack som faan!

Permalänk
Medlem

Nån som vet vilken VLAN tagg IP Sweden använder med HES 3109 Switch? Eller hur kan man ta reda på vilken VLAN tagg som används för TV/Internet?
Har Bahnhof bredband via Wetternet och IP Sweden som TV leverantör med Motorola VIP 1003 TV Box.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Varför inte bara köra en switch innan "routern"?

Är inte problemet att IPTVn inte är kompatibel med NAT?

Visa signatur

Nätverkstekniker

Permalänk
Medlem
Skrivet av thmz:

Absolut, men man kanske inte vill ha fler kablar dragna över hela lägenheten.

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av thmz:

IPTV'n är visst kompatibel med NAT. Telias Smart kör TV-boxarna bakom en NAT.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet vilket VLAN canal digital kör på?
Har bredband via ownit och canal digital, har testat med vid 845 och 243 utan framgång.
Någon som vet hur man luskar ut vilket vlan som gäller annars?

Permalänk
Medlem
Skrivet av helvete:

Har bredband via ownit och canal digital, har testat med vid 845 och 243 utan framgång.

Du får sniffa på WAN med tex. wireshark. (http://wiki.wireshark.org/CaptureSetup/VLAN)

Permalänk
Medlem
Skrivet av yakideo:

Du får sniffa på WAN med tex. wireshark. (http://wiki.wireshark.org/CaptureSetup/VLAN)

Allright, får testa det, tack!
Har inte riktigt koll på vad jag ska göra dock, ska jag koppla in en dator på iptv-porten på min tjänstefördelare (som jag ju försöker göra mig av med) eller vart ska jag sniffa?

Permalänk
Medlem

Vi använder två Technicolor TG233 för att koppla in en extra TV trådlöst. Någon som vet om det skulle fungera med ASUS?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BOZG:

Vi använder två Technicolor TG233 för att koppla in en extra TV trådlöst. Någon som vet om det skulle fungera med ASUS?

Nej, det gör det inte.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har tidigare skrivit att jag tänkte försöka använda Merlins firmware för att återskapa hela funktionaliteten i Smart routern. Dvs att köra TV-boxarna som vilka andra enheter på nätverket som helst.

Medan jag labbade med detta verkar något ha hänt med min RT-N66U. Det började med att jag inte kunde spara några inställningar i web-UI't. När jag startade om routern så kom jag till recovery mode och nu kan jag inte komma ur den. Routern bootar alltid upp antingen i något state där jag inte kan komma åt den alls, eller i recovery mode. Jag har provat reset av nvram och att ladda in ny firmware både via recovery web UI't och med hjälp av ASUS återställningsprogram, men inget funkar. Om någon har tips så tas det tacksamt emot.

Annars har jag kommit så långt att min TV-box kan få ett IP från ASUS'ens DHCP server. Sedan har jag försökt konfigurera upp routern så att ska få ett IP från VLAN 845 och det var det jag höll på med när routern började dumma sig. Jag har dock fått mycket bra hjälp, så jag tror att jag ska kunna få det att funka. Sista steget är att konfigurera upp iptables att routa trafik till 224.0.0.0/4 (globalt avsatt multicast adressrymd) till VLAN 845, sedan hoppas jag att det ska funka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Eftersom jag precis har satt in två sådana AP's hos mina föräldrar så kan jag bekräfta att det fungerar. Det är en ASUS RT-AC66U de har som router.

Har de nu två TV-lådor inkopplade, den ena direkt till routern och den andra till AP:arna? Eller menar du att de bara har en Tv-låda inkopplade genom AP:arna?

Permalänk
Medlem

Har några tankar / frågor om huruvida det finns några fördelar med att använda den här metoden snarare än att bara brygga Thomson utöver att man slipper använda andra utrustning?

Om vi byter ut vårt Thomson med en ASUS skulle vi ändå behöva en Tilgin och förutsatt att två TV-lådor kan kopplas till routern skulle det betyda att 3 utav 4 portar används. I så fall finns det nog ett behov av att ha en switch då jag kopplar våra smart Tv:en och Xbox till routern. Slutresultatet är ju att ha flera utrustningar än vi började med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av helvete:

Har inte riktigt koll på vad jag ska göra dock, ska jag koppla in en dator på iptv-porten på min tjänstefördelare (som jag ju försöker göra mig av med) eller vart ska jag sniffa?

Kolla först så det inte är någon form av media konverter från fiber till ethernet. Sedan så om det är en vanlig switch med vlan konfiguration så finns det egentligen inget syfte med att ta bort den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

TV-låda... menar du då digitaltvbox? De har EN sådan inkopplad då de bara har en tv. En TG233 vid routern och en vid TV:n.

Digitaltvbox menade jag! I mitt fall undrade jag om det skulle funka att koppla in två av dem då vi har två TV:ar med en kopplad till TG233:arna så jag ska ta gipsets ord att det inte funkar för tillfället.

Citat:

Ifall du även har IP-telefoni så rekommenderar jag att bara be Telia brygga Smart-lådan... förresten så skulle jag dessutom be Telia skicka ut den NYA SMART-lådan istället för den gamla Thomson-modellen, och sedan brygga den.

Då kör jag brygg-metoden. Vilken modell är den nya förresten? Vi har vår andra TG789VN nu efter den första började starta om sig själv ett par gånger i veckan strax efter vi fick den, ett problem som nu drabbar den andra också så jag hade tänkt att be Telia att skicka en ny i alla fall.

Edit: Är det Tg799vn som är den nya?

Uppdatering: Var i kontakt med chattsupporten och beskrev problemet och sa att jag vill byta ut 789:an med 799:an. Vägrade skicka ut en direkt och ville uppgrade firmwaren (man kan väl undra varför den inte göras automatiskt...) för att se om det löser problemet. Om det inte göra det kan de skicka ut en ny router men vilken jag får beror på vilken de har i lager, det vill säga jag kan få antingen 789:an igen eller 799:an. Om jag absolut vill ha 799:an måste jag köpa den 299kr+frakt. Skitjobbigt! Tänker be fruan att ringa då hon är mycket bättre på att skälla på kundtjänsten. Hon är skrämmande ibland!

Permalänk
Medlem
Skrivet av helvete:

Om du inte redan löst det så är det VLAN 501 som gäller för Canal Digital med Ownit. Funkar prima med min RT-N66U. Skönt att slippa köpa deras egna router när man har en snabbare hemma redan.

//V

Permalänk
Medlem
Skrivet av morphix:

Om du inte redan löst det så är det VLAN 501 som gäller för Canal Digital med Ownit. Funkar prima med min RT-N66U. Skönt att slippa köpa deras egna router när man har en snabbare hemma redan.

//V

Hej
Du vet möjligtvis inte vilket Vlan ViaSat IP-TV kör?

Mvh
Ferra74

Visa signatur

Intel i7 930 @ 2,8 GHz - 6Gb RAM - Radeon HD 5850 PCI-E 2.0 1Gb 850 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av morphix:

//V

Härligt, tack för det! Blir att testa när jag kommer hem idag, vore grymt att slippa den sega extrautrustningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morphix:

//V

Funkade klockrent, tack för hjälpen!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Jag har tidigare skrivit att jag tänkte försöka använda Merlins firmware för att återskapa hela funktionaliteten i Smart routern. Dvs att köra TV-boxarna som vilka andra enheter på nätverket som helst.

Medan jag labbade med detta verkar något ha hänt med min RT-N66U. Det började med att jag inte kunde spara några inställningar i web-UI't. När jag startade om routern så kom jag till recovery mode och nu kan jag inte komma ur den. Routern bootar alltid upp antingen i något state där jag inte kan komma åt den alls, eller i recovery mode. Jag har provat reset av nvram och att ladda in ny firmware både via recovery web UI't och med hjälp av ASUS återställningsprogram, men inget funkar. Om någon har tips så tas det tacksamt emot.

Annars har jag kommit så långt att min TV-box kan få ett IP från ASUS'ens DHCP server. Sedan har jag försökt konfigurera upp routern så att ska få ett IP från VLAN 845 och det var det jag höll på med när routern började dumma sig. Jag har dock fått mycket bra hjälp, så jag tror att jag ska kunna få det att funka. Sista steget är att konfigurera upp iptables att routa trafik till 224.0.0.0/4 (globalt avsatt multicast adressrymd) till VLAN 845, sedan hoppas jag att det ska funka.

Är lite intresserad av lösningen och undrar om du kom i mål?
//M

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

...

Skrivet av Snubbeltrad:

Är lite intresserad av lösningen och undrar om du kom i mål?
//M

Jag är rätt okunnig på det stora hela om VLAN etc. men är trots det också nyfiken på om/hur det har gått/går med detta.

Helst skulle jag vilja få till det som att från routern vid telias uttag in i lägenheten, via en nätverkskabel till en switch i vardagsrummet, kunna koppla både digitaltv-box och andra enheter såsom Xbox, mediaspelare etc. Läste i en annan tråd att någon trodde det var svårt/inte gick.. Jag har inte 100 koll som sagt, och det kanske syftade till en annan metod för att lösa det hela med en tredjepartsrouter.

http://www.sweclockers.com/forum/14-natverk-och-uppkoppling/1065257-hjalp-med-vlan-installningar-telia-fiber/index2.html

Skrivet av Chichin:

Väcker upp tråden lite här då jag funderar på TV från telia. Har fiber och kabeln är kopplad till min router som står i hallen, från Routern går två kablar, den ena går till min NAS som står i garderoben och den andra kabeln går till en switch som jag gömt i TV bänken, från switchen går en kabel till en marantz förstärkare och ytterligare en kabel till datorn vid TV:n. Så, kan jag koppla en kabel från switchen vid TV:n till telias digitalTV box?? Routern jag har är en Asus AC56u

Så här vill jag ha det, fiber från väggen, router, switch, digitaltv box

Skrivet av madtop:

Nej det tror jag inte.
Den port som här ovan görs till "TV-port" kan du bara koppla till TV, du får inget internet på den.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av El Sulo:

Jag är rätt okunnig på det stora hela om VLAN etc. men är trots det också nyfiken på om/hur det har gått/går med detta.

Helst skulle jag vilja få till det som att från routern vid telias uttag in i lägenheten, via en nätverkskabel till en switch i vardagsrummet, kunna koppla både digitaltv-box och andra enheter såsom Xbox, mediaspelare etc. Läste i en annan tråd att någon trodde det var svårt/inte gick.. Jag har inte 100 koll som sagt, och det kanske syftade till en annan metod för att lösa det hela med en tredjepartsrouter.

Jag ska vara ärlig och säga att jag har kroknat rejält. Jag lyckades bricka min router när jag lekte med den, men efter att ha provat ett antal huskurer som jag hittat på nätet har jag nu fått fart på den igen, dock så har jag inte haft så mycket tid och ork att lägga på detta av olika anledningar.

Just nu så står jag vid att jag ska försöka få routern att ta emot ett andra IPnr via DHCP på VLAN 845. Jag har fått hjälp på ett annat forum angående hur man åstadkommer det. Efter det är det en iptables fråga att routa rätt trafik till den andra IPn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är tanken att IPTV dosan ska få ett annat IP än "192" om man lyckats med inställningarna?
Har nyss flyttat till ett Telia hus och inte hunnit pilla så mycket, men min IP TV dosa ligger för nuvarande i en oändlig reboot.

Ser att den försöker ansluta mot en viss IP i routerns logg men den får inte något svar.
Den har blivit tilldelad en vanlig ip ur mitt lokala DHCP scope.

Kan tillägga att jag har en Asus rt-n56u med senaste firmware från Asus.com.

Permalänk
Medlem

Om man bryggar thomson modemet. Slutar då Zappa appen att fungera?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Är tanken att IPTV dosan ska få ett annat IP än "192" om man lyckats med inställningarna?
Har nyss flyttat till ett Telia hus och inte hunnit pilla så mycket, men min IP TV dosa ligger för nuvarande i en oändlig reboot.

Ser att den försöker ansluta mot en viss IP i routerns logg men den får inte något svar.
Den har blivit tilldelad en vanlig ip ur mitt lokala DHCP scope.

Kan tillägga att jag har en Asus rt-n56u med senaste firmware från Asus.com.

Ja. Lösningen bygger på att man gör en brygga mellan iptv-vlanet (WAN:845) och tv-boxen.
Boxen ska få en publik ip Telias dhcp-servrar.

Skrivet av res:

Om man bryggar thomson modemet. Slutar då Zappa appen att fungera?

Ja om du inte får till en annan routad lösning där tv-box och mobil sitter på samma nät.

Permalänk

Har jag fattat detta rätt, för att kunna använda IPTV samt Internet från Telia med en egen router så kan jag först sätta en switch (Har en Netgear gs108) där jag ställer in en port för att skicka ut IPTV samt en port för Internet.
Porten för IPTV skickar jag direkt till tv-boxen utan brandvägg mm.
Porten för internet skickar jag till min router (Har en Netgear WNR3500L som ska uppgraderas) och vidare till mina datorer etc.

Är detta korrekt?

Jag kan alltså inte på något sätt få internet i samma tp-kabel som jag drar till tvn? Alltså jag kan inte använda en sådan här till tvn och sedan använda wifi-funktionen för Internet?
http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/powerline_homeplug/d...

Permalänk
Medlem
Skrivet av skrotniklas:

Har jag fattat detta rätt, för att kunna använda IPTV samt Internet från Telia med en egen router så kan jag först sätta en switch (Har en Netgear gs108)

Om Telia har monterat en "bredbandsswitch" Inteneo XGxxxx så är den en "tjänstedelare" som har Internet (LAN1) och TV (LAN2) på olika portar.
Har du bara en Smart TG7xx så kan du brygga den. Då har du Internet bryggat på LAN 4.
Eller så kan du sätta dit en egen switch.

Skrivet av skrotniklas:

Jag kan alltså inte på något sätt få internet i samma tp-kabel som jag drar till tvn? Alltså jag kan inte använda en sådan här till tvn och sedan använda wifi-funktionen för Internet?

Jo om du använder dig av Telias Smart TG7xx.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av skrotniklas:

Har jag fattat detta rätt, för att kunna använda IPTV samt Internet från Telia med en egen router så kan jag först sätta en switch (Har en Netgear gs108) där jag ställer in en port för att skicka ut IPTV samt en port för Internet.
Porten för IPTV skickar jag direkt till tv-boxen utan brandvägg mm.
Porten för internet skickar jag till min router (Har en Netgear WNR3500L som ska uppgraderas) och vidare till mina datorer etc.

Är detta korrekt?

Skrivet av madtop:

Om Telia har monterat en "bredbandsswitch" Inteneo XGxxxx så är den en "tjänstedelare" som har Internet (LAN1) och TV (LAN2) på olika portar.
Har du bara en Smart TG7xx så kan du brygga den. Då har du Internet bryggat på LAN 4.
Eller så kan du sätta dit en egen switch.

Jo om du använder dig av Telias Smart TG7xx.

Det är inte nödvändigtvis så utan det beror på vilket nät man är ansluten till, hos oss finns det en fiberkonverter med switch som skickar vidare trunken till smarten som i sin tur separerar vlanen och man ansluter alltså tv efter smarten.
Vid andra tjänsteoperatörer/kombinationer kan det bli annan koppling, tex att man kopplar tv direkt från Intenon.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Om jag kopplar in Thomson-routern så funkar både internet och tv, tv på port 4 och internet på port 1.

Men om jag byter ut den till min Asus RT-AC87U så och använder de inställningarna som nämns här så fungerar det inte. Antingen så få jag meddelandet på TVn att den inte får ett IP eller så saknas en multicast till tvn. Internet får jag att fungera som det ska.

Permalänk
Medlem

Bör detta fungera med BBB IPTV? Har testat med både 243 och 845 men får inte någon bild på TVn. Sitter dock på ADSL om det påverkar då jag har ett modem (https://www.inet.se/produkt/5404549/zyxel-amg1001-adsl2-modem) innan routern. Kan det vara så att jag enbart kan köra med BBB egna skit modem eller kan jag har missat någon inställning?

Var lättare när man hade fiber och kunde slänga in en switch innan routern för multicast trafik