Permalänk
Medlem

Datorn är på 1-4 sek

Tjenare! Byggde en dator till kompisen för 2-3 år sen. Helt plötsligt slutar den fungera. När man startar den drar fläktarna igång, mobo led:en lyser grönt och allt verkar som det ska. Dock 1-4 sek senare så dör den. Det jag har gjort är: omställa BIOS, annan PSU, annan CPU, annan cpu-kylare (tror jag... minns inte), kopplat ut alla komponenter som inte behövs vid start, kopplat om datorn, kollat efter något som eventuellt ligger bakom mobo (t.ex. en skruv som lurar), tagit av och på mobo, testat med ett ram i taget i olika slots, testat med mina ram och starta med skruvmejsel. memOK lyser rött ungefär 3 gånger(varierar) vid start och jag har testat att klicka på memOK. Ibland varierar tiden datorn är på, som max var den på ca 20sek hade dock inte någon skärm inkopplad då... Men oftast är den på ca 2 sek.

Det jag vill ha hjälp med är förslag på vad jag mer kan testa. Tror ni som jag att det är dags att köpa nytt mobo?

Tack i förhand!

Permalänk
Medlem

"tagit av och på mobo" dv.s tagit ur det, inte testat med ett annat kort?

Kan vara värt att testa med ett annat.

Visa signatur

Moderkort: ROG STRIX Z390-F GAMING | CPU: i7 8700k 4.5GHZ | RAM-minnen: 32GB DDR4 | GPU: MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X 11GB | Nätagg: Corsair 650w | HDD: 4.4 TB

Permalänk

Låter som moderkortet, med tanke på att du testat så mycket annat.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lippen:

"tagit av och på mobo" dv.s tagit ur det, inte testat med ett annat kort?

Kan vara värt att testa med ett annat.

Det stämmer. Endast tagit ur det.

Permalänk
Medlem

Vanligaste anledningarna till detta brukar vara följande:

-Trasigt nätagg, prova annat välfungerande agg.
- Dåliga kondensatorer på mobbo, dock mindre vanligt idag med högkvalitetskomponenter. Kolla om du ser nån som svullnat upp på toppen.
- Dålig HDD eller SSD. Finns det en SSD installerad? Prova koppla ur den och se om det hjälper. Om det finns SSD vilken SSD är det han har?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Vanligaste anledningarna till detta brukar vara följande:

-Trasigt nätagg, prova annat välfungerande agg.
- Dåliga kondensatorer på mobbo, dock mindre vanligt idag med högkvalitetskomponenter. Kolla om du ser nån som svullnat upp på toppen.
- Dålig HDD eller SSD. Finns det en SSD installerad? Prova koppla ur den och se om det hjälper. Om det finns SSD vilken SSD är det han har?

Tack för svaret! har däremot testat allt detta.

Permalänk
Medlem

Goda nyheter. Kopplade in skärmen och ibland när datorn lever ett tag till står det "cpu fan error" clicka f1. Så jag kan alltså komma in på bios. Misstänker att jag måste ställa in något där med cpu_fan. Temperaturen är bra ca 30 grader. Det är ett asus moderkort. Har ni några erfarenheter vad man kan göra där? Minimum fan speed är 600 rpm just nu.

Permalänk
Medlem

Testat nollställa bios ordentligt när strömkabeln är utdragen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Testat nollställa bios ordentligt när strömkabeln är utdragen?

Ja

Permalänk
Medlem

Efter jag ändrar settings på cpu_fan oavsett vilka så kommer jag in på windows och datorn är på kanske 20-30min och temperaturerna håller sig bra. Men sen stänger den av sig själv. Väldigt underligt... någon som har någon tanke?