Permalänk
Medlem

Problem med Canon skrivare

Har fått problem med att min Canon MG5350 bara lämnar blanka utskrifter. Den kör utskrifterna som om den skriver, men allt som kommer ut är blanka blad.

Hade detta problem en gång tidigare och då hjälpte det att ta ur skrivarhuvudet och rengöra och lägga i varmt vatten över en natt och sedan sätta tillbaka. Nu har jag dock provat rengöra 3-4 gånger samt haft skirvarhuvudet i varmvatten två nätter, så kan knappast bero på att det är täppt. Har även skruvat isär och rengjort kanalerna, men hjälper inte heller. Färgen verkar komma igenom, men av någon anledning vill den inte sätta färgen på pappret. Jag är absolut ingen ingenjör, så vet knappt hur det går till när färgen överförs från skrivarhuvudet ner på pappret?

Någon som har en teori eller haft samma problem själv?

Permalänk
Rekordmedlem

Om det inte har torkat igen så är det kanske kabelbrott i kabeln som går till skrivhuvudet, har den stått väldigt länge och är du i så fall säker på att det inte torkat ?
Bläckstråleskrivare bör användas rätt ofta för att inte få problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Hej.!

Skapade en liknande tråd med ett liknande problem kolla nedan, jag har nu gjort 5-6 st djuprengöringar i programmet men samma sak, börjat tröttna nu så jag köper nog en laserskrivare och då slipper man sådana här problem om man inte skriver ut så ofta som tex torkning eller ..? För att lämna in min skrivare på kontroll är väl knappast lönt eller ? Mvh.

Min tråd
http://www.sweclockers.com/forum/56-tangentbord-moss-och-ovri...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av EneRgiZE_MFZ83:

Hej.!

Skapade en liknande tråd med ett liknande problem kolla nedan, jag har nu gjort 5-6 st djuprengöringar i programmet men samma sak, börjat tröttna nu så jag köper nog en laserskrivare och då slipper man sådana här problem om man inte skriver ut så ofta som tex torkning eller ..? För att lämna in min skrivare på kontroll är väl knappast lönt eller ? Mvh.

Min tråd
http://www.sweclockers.com/forum/56-tangentbord-moss-och-ovri...

Jag har övergett bläckstråle eftersom jag skriver ut klumpvis, ett gäng sidor men med några månaders mellanrum och inga foton, då passade en laser väldigt mycket bättre för mig, den torkar aldrig igen och klarar dessutom dubbelsidig utskrift och det går relativt fort när man väl skriver, små foton är billigare att lämna in för utskrift och jag känner en fotograf som har en bra skrivare också som går att använda mot kemikostnaden om jag skulle vilja skriva större bilder med proffskvalitet.

Min bläckstrålefotoskrivare tenderade bara att torka ihop den också om den inte användes minst varje vecka och den slösade bort mer bläck på rengöring än utskrifter så jag skippade den och skaffade en duplexlaser och den har aldrig krånglat och den är billig i drift.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om det inte har torkat igen så är det kanske kabelbrott i kabeln som går till skrivhuvudet, har den stått väldigt länge och är du i så fall säker på att det inte torkat ?
Bläckstråleskrivare bör användas rätt ofta för att inte få problem.

Hur konstaterar jag om det är igen torkat med säkerhet? Har som sagt skruvat isär hela huvudet och om det går att köra en nål igenom varje kanal, så borde det vara fri väg för bläcket!?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Espo:

Hur konstaterar jag om det är igen torkat med säkerhet? Har som sagt skruvat isär hela huvudet och om det går att köra en nål igenom varje kanal, så borde det vara fri väg för bläcket!?

Det låter konstigt att du kan köra en nål genom skrivarhuvudet, munstyckena där är ju normalt sett mycket små, nu vet jag inte hur väl det här stämmer in på din skrivare men här uppger Canon 9um och även om man syftar på de större "5 pl" så är de nog betydligt mindre än en normal nål.

http://www.canon.com/technology/canon_tech/explanation/ij.htm...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.