FSX Flight Simulator X -tråden!

Permalänk
Skrivet av Ridder:

Om någon har frågor gällande flygning i allmänt eller 737an så svarar jag gärna på frågor. Flyger ju den till vardags.

Skulle vara skoj att höra din syn på de 737or som finns för FSX och då kanske speciellt PMDG's NGX ifall du har någon erfarenhet av den?

Permalänk
Medlem

Jag har flugit en del PMDG 737 och tycker att den är väldigt bra. Mest för att man kan öva på flows och lära sig flyga planet ganska bra procedurmässigt.

Dock så är det mycket som skiljer sig från 737 til 737, då köparen specifierar väldigt mycket. Ungefär som ett bilköp fast ännu mer, så vissa saker stämmer inte exakt med det plan jag flyger. Men själva helheten finns där. För er som har Ipad så finns det Boeing OPT demo att ladda hem på appstore. Då kan man räkna ut landningssträcka, loadsheet osv. Vet inte om det finns för 737an eller om det är en annan modell.

Clear skies and tailwind!

Permalänk

Kul att höra att även du gillar PMDG's 737a!

Ang olika options tror jag att jag fått till min virtuella "Freja Viking" med samma options hon har IRL och är som du säger en hel del att välja bland. Dock beställde jag härom dan en ny bil och upptäckte att det fanns en hel del att välja bland där också jämfört med när jag köpte min senaste bil för snart 10 år sen! Gjorde det dock enkelt för mig och valde rubbet

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Var inte menat på ett drygt sätt utan mer en hint med glimten i ögat att man väldigt enkelt kan få svar på en sån simpel fråga på egen hand med en enkel sökning.

Jo, såklart. Har varit in på hemsidan förut och kikat och har kommit fram till är att det är någon form av multiplayer av FSX. Men hur det fungerar eller vad som krävs har jag ingen aning om, så var det jag undrade lite mer. Kanske formulerade mig lite dålig.

Visa signatur

/Felix

Permalänk

Tjena Felix!

Som du gissat är Vatsim ett av 2 stora nätverk för att flyga online både i FSX men även andra simulatorer. Det andra stora nätverket heter Ivao.

För att börja flyga online registrerar du först ett konto och laddar sen ner och installerar en sk pilotklient.

För mer detaljerad info kan du läsa vidare på nätverkens hemsidor, allt du behöver veta finns där.

Lycka till och mycket nöje

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Tjena Felix!

Som du gissat är Vatsim ett av 2 stora nätverk för att flyga online både i FSX men även andra simulatorer. Det andra stora nätverket heter Ivao.

För att börja flyga online registrerar du först ett konto och laddar sen ner och installerar en sk pilotklient.

För mer detaljerad info kan du läsa vidare på nätverkens hemsidor, allt du behöver veta finns där.

Lycka till och mycket nöje

Tack så mycket! Ska nog titta närmare på det.

Visa signatur

/Felix

Permalänk

Har du väl börjat flyga online kommer du nog inte vilja flyga offline igen, så mycket roligare online när du vet att alla andra plan runt dig inte är genererade utan rattas av andra precis som du.

Permalänk
Medlem

Tjena Simmers!
Ny här på Sweclockers, men har flugit runt på fsx i snart tre år, kul att se att det finns några svenskar som än håller igång! Eftersom det här är mitt första inlägg tänkte jag bara presentera mig kort. Har som sagt flugit på FSX i ca 2,5 år, i början var det mest på skoj där man kraschade stora plan i grannens hus, men allt eftersom har jag tagit det till nya nivåer i samband med att jag började flyga på Vatsim för ett drygt år sedan, flyger även för ett par virtuella flygbolag runt om i Europa. Förhoppningsvis kommer jag inom några år att byta ut PC-cockpiten mot en riktig, men det är en annan historia.

Flyger mestadels Boeing 737, 747, 757, 767,777 , Airbus A319, A320 och A321. Oftast är det plan från utvecklare som Aerosoft, PMDG, Captain Sim och Level-D som faller mig i smaken, gillar även Qualitywings och A2A Simulation (?).
I min "cockpit" har jag en Saitek Pro flight yoke (som just nu är sönder) samt Saitek Rudder Pedals. Jag har även en enklare joystick i form av F.L.Y 5 som används vid airbusflygning. Är det någon som undrar något, i princip vad som helst angående fsx eller vatsim så tveka inte på att fråga, finns alltid något att diskutera! Ser gärna lite trevliga screenshots från era flygningar runt om i världen!
Simon

Permalänk

Tjena Simon!

Välkommen hit och kul att höra om din story

Flyger själv uteslutande på Vatsim och har även laddat upp en hel del flygningar till YouTube.

Syns online

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Tjena Simon!

Välkommen hit och kul att höra om din story

Flyger själv uteslutande på Vatsim och har även laddat upp en hel del flygningar till YouTube.

Syns online

Tackar! Och nog har jag sett dina klipp på youtube, både intressanta och lärorika! syns nog på vatsim så fort jag fått ordning på mina grejer!

Permalänk
Medlem

Har ett problem med saitek yoke och fsuipc, när jag ska kalibrera de olika levers (jag kör throttle, flaps och spoilers) i axis assignment inne i fsuipc, så står value på 0 när en lever är idle, men direkt jag rör den går den raka vägen upp till 16383 eller vad det är. Detta medför att det inte finns något med idle eller full thrust, vilket blir problematiskt vid taxi och landning. Det är alltså även flaps up eller flaps 40 (B738) som gäller. Har sökt runt endel online men hittar konstigt nog inget liknande, så är ju lite knepigt. Fick min nya saitek PRO flight yoke system idag så lite surt är det att Inte kunna flyga då....

Permalänk

Tjenare, Sweclockers!

Vad roligt att se att det finns ett intresse för Flight Simulator X här i Sverige och att man inte är ensam som sitter och flyger. Hängde väldigt mycket på Swedlanda tidigare men de verkar ha så gott som dött ut totalt. Finns det kvar någon annan svensk flygcommunity eller är det bara VATSIM och IVAO som gäller numer?

Sitter just nu och kör en mysig fredagsflygning från Stockholm till Paris, så vi syns i luften :D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ValhallDanne:

Tjenare, Sweclockers!

Vad roligt att se att det finns ett intresse för Flight Simulator X här i Sverige och att man inte är ensam som sitter och flyger. Hängde väldigt mycket på Swedlanda tidigare men de verkar ha så gott som dött ut totalt. Finns det kvar någon annan svensk flygcommunity eller är det bara VATSIM och IVAO som gäller numer?

Sitter just nu och kör en mysig fredagsflygning från Stockholm till Paris, så vi syns i luften :D.

Tjena! Vi är tyvärr inte så många längre! Håller själv kontakten med andra simmers genom forum och virtuella flygbolag. Förövrigt sitter jag själv på en liten tur nu, snart på T/D.
Och kan även nämna att mina problem med throttlen löste sig helt plötsligt

Välkommen hit förresten!

Permalänk
Skrivet av simx:

Tjena! Vi är tyvärr inte så många längre! Håller själv kontakten med andra simmers genom forum och virtuella flygbolag. Förövrigt sitter jag själv på en liten tur nu, snart på T/D.
Och kan även nämna att mina problem med throttlen löste sig helt plötsligt

Välkommen hit förresten!

Tyvärr är det ju så. Det brukade vara en hel del folk som jag flög med på Swedlanda som alltid var inne och susade uppe i luften och hängde på Teamspeak, men nu på senare tid så ser man mest bara tummelgräs där, haha :D. Vad bra att problemet med din throttle löste sig förövrigt!

Tackar så mycket!

Permalänk
Medlem

Måste tipsa om Steams Jul-rea. 4.99$ USD för FSX Steam Edition.
http://store.steampowered.com/app/314160/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridder:

Måste tipsa om Steams Jul-rea. 4.99$ USD för FSX Steam Edition.
http://store.steampowered.com/app/314160/

Vilket skämt!
Gick in och köpte FSX via Steampover. Men inte fick jag det jag trodde. Antagligen fel av mej som inte har läst alla vilkoren till sista kommat.

Först skulle jag registrera ett konto hos steampower. Sedan installera att speciellt Steampower program för hantering av alla spel.
Sedan köpte jag FSX. Men inte gick det att ladda ned programmet för att installera själv. Stempower installerar programmet på den dator du laddar ned från. Allt via det speciella Steampowerprogrammet. För att sedan köra FSX skall du vara inloggad på Steampowers konto. Verkar helknasigt.
50:- till ingen nytta mer än att man har lärt sig något nytt.
Köp inte FSX via Steampower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av js6033:

Vilket skämt!
Gick in och köpte FSX via Steampover. Men inte fick jag det jag trodde. Antagligen fel av mej som inte har läst alla vilkoren till sista kommat.

Först skulle jag registrera ett konto hos steampower. Sedan installera att speciellt Steampower program för hantering av alla spel.
Sedan köpte jag FSX. Men inte gick det att ladda ned programmet för att installera själv. Stempower installerar programmet på den dator du laddar ned från. Allt via det speciella Steampowerprogrammet. För att sedan köra FSX skall du vara inloggad på Steampowers konto. Verkar helknasigt.
50:- till ingen nytta mer än att man har lärt sig något nytt.
Köp inte FSX via Steampower.

Antar att du aldrig använd Steam?

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem
Skrivet av xapa112:

Antar att du aldrig använd Steam?

Riktigt!
Vad är bra med Steam för en flygsimmare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av js6033:

Riktigt!
Vad är bra med Steam för en flygsimmare?

Det är inget särskilt för flygsim-lirare, men det är en jättebra plattform för spel.

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem
Skrivet av js6033:

Vilket skämt!
Gick in och köpte FSX via Steampover. Men inte fick jag det jag trodde. Antagligen fel av mej som inte har läst alla vilkoren till sista kommat.

Först skulle jag registrera ett konto hos steampower. Sedan installera att speciellt Steampower program för hantering av alla spel.
Sedan köpte jag FSX. Men inte gick det att ladda ned programmet för att installera själv. Stempower installerar programmet på den dator du laddar ned från. Allt via det speciella Steampowerprogrammet. För att sedan köra FSX skall du vara inloggad på Steampowers konto. Verkar helknasigt.
50:- till ingen nytta mer än att man har lärt sig något nytt.
Köp inte FSX via Steampower.

Hahaha, välkommen till 2000-talet. Det är så Steam fungerar, fördelen är att du kan logga in på vilken dator som helst och laddda hem alla spel du har på ditt Steamkonto. Dvs att CD-skivornas tid är förbi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridder:

Hahaha, välkommen till 2000-talet. Det är så Steam fungerar, fördelen är att du kan logga in på vilken dator som helst och laddda hem alla spel du har på ditt Steamkonto. Dvs att CD-skivornas tid är förbi...

Det kanske inte är så dumt i alla fall! Den dator som jag installerade flygsimulatorn på är inte alls lämplig för FSX.
Betyder det du säger att jag kan logga in på en annan dator och ladda ned flygsimultorn där också? Har ju redan laddat ned på en dator.
Installerade 'Steanprogrammet' på min laptop och där krävde Steam en ny verifiering för att kunna logga in. Kanske skall lära mej något nytt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av js6033:

Det kanske inte är så dumt i alla fall! Den dator som jag installerade flygsimulatorn på är inte alls lämplig för FSX.
Betyder det du säger att jag kan logga in på en annan dator och ladda ned flygsimultorn där också? Har ju redan laddat ned på en dator.
Installerade 'Steanprogrammet' på min laptop och där krävde Steam en ny verifiering för att kunna logga in. Kanske skall lära mej något nytt!

Viist är det så, det är bara att ladda ner och installera. Vad jag vet på hur många datorer du vill. Dock kan du inte spela på flera datorer samtidigt med samma konto (såvitt jag vet). Verifieringen finns till för att skydda ditt konto mot stöld. Man kan även ha vänner på Steam där man kan se vad dom spelar just ju (perfekt om man vill ha någon att spela med).

Permalänk

Long time no see, vi kan ta ett par bilder för att hålla liv i tråden:

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem

Planet på näst sista bild såg riktigt jävla bra ut! Kan man få modellen på det kanske?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Planet på näst sista bild såg riktigt jävla bra ut! Kan man få modellen på det kanske?

Kan tippa på att det är en PMDG 777 med Air New Zealand "Hobbit Dragon" texture

Visa signatur

10900k 5.4 GHZ | 64GB | RTX 3080 Strix | Asus Maximus Xll Apex |
8700k 5.0 GHZ | 16GB | RTX 3060 TI | Asus strix Z370-f |

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Planet på näst sista bild såg riktigt jävla bra ut! Kan man få modellen på det kanske?

Uppifrån och ner:

1. PMDG 747 Lufthansa
2-3 PMDG 747 South African Airways
4. Aerosoft A320 (ej den nya versionen) Air Namibia
5. PMDG 777 Air New Zealand - The Hobbit livery.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThunderboltDrgn:

Uppifrån och ner:

1. PMDG 747 Lufthansa
2-3 PMDG 747 South African Airways
4. Aerosoft A320 (ej den nya versionen) Air Namibia
5. PMDG 777 Air New Zealand - The Hobbit livery.

Ser lovande ut! Ska kika närmare på dessa plan.

När jag ändå gett mig in i tråden igen så kan jag ju passa på att ta tag i prestanda-problemen som jag har i FSX.

Jag kör Microsoft Flight Simulator-Steam Edition tillsammans med

REX 4 Texture Direct, Ground Enovirement X och Aerosoft - Mega Airport Stockholm Arlanda . Jag tuffar runt på allt ifrån 30 - 60 FPS vilket sänker inlevelsen något enormt!

Datorn jag kör på hittar ni allt om under mina gallerier.

Jag undrar vart felet ligger. Är det min dator som helt enkelt inte klarar av att driva dessa tunga program ordentligt, eller kan det mot förmodan vara en optimerings-fråga?

En sak till: Med FPS Limiten i FSX inställd på t.ex. 60 FPS så upplever jag att jag får ut mindre FPS på samma ställe i spelet som när man ställer FPS limiten på "Unlimited"

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

Att ligga mellan 30-60 FPS anses som bra i FSX. Du kan inte jämföra FSX med något vanligt FPS-spel t ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Att ligga mellan 30-60 FPS anses som bra i FSX. Du kan inte jämföra FSX med något vanligt FPS-spel t ex.

Men typ som såna här videos?

https://www.youtube.com/watch?v=xImFoUCsQl4

Sitter ofta och dagdrömmer och undrar hur sjutton datorn ser ut som driver detta, samt vilka mjukvaror som används...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

Väldigt snygg film men den typen av flyt du ser i det här klippet kräver inte mer än 60 FPS. Sen när det gäller såna här klipp på samma sätt som när en utvecklare gör reklam för en flygplats, ett plan och liknande använder de ofta redigeringsprogram av olika slag i efterhand vilket gör att allt ser bättre ut än när du kör FSX i realtid.

När det gäller dator är det väl bara fråga personen som gjort klippet om det inte redan står i beskrivningen för klippet.

FSX är en svår best att tämja prestandamässigt, handlar om en fin balansgång mellan hårdvara och inställningar och finns kilometervis med info om hur man bäst tunar FSX i olika forum runt om på nätet.