Rekommenderat brev utan avsändare från kambodja, vad göra?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oobum:

Han har blivit fotad eller liknande när han kört för fort, och han anses delgiven när han hämtar ut det rekommenderade brevet...

Antagligen så enkelt, så inget var paketet/brevets fel, utan han som svarade som gjort galet.

Ska aldrig hämta ut ett rekommenderat brev igen

Permalänk
Medlem

noooo antiklimax, jag som var taggad över en spännande story

Permalänk
Entusiast

En väldigt enkel tumregel jag håller mig till, och rekommenderar det till er andra:
Om man själv, eller några andra i samma hushåll, inte väntar på något man beställt eller liknande, lös inte ut några paket. (Undantaget paket som är kostnadsfria att hämta ut.)

För nästan ett år sedan fick jag ett paket från Italien. Okänd avsändare.
Skulle kosta ungefär 500 kronor att lösa ut.
Eftersom jag inte hade beställt något överhuvudtaget den senaste tiden, och inte saknade någon ännu tidigare beställning heller, så lät jag bli att lösa ut paketet. Hörde därefter aldrig av något efteråt från varken posten eller någon annan. Höll dessutom stenkoll på min spam-inkorg i e-posten ut i fall att...
Men hittills ingenting.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

Berätta gärna mer Vad va i paketet och varför förlorade du körkortet?

Det var bara en lapp där det stod att jag nu är informerad och bara fick köra i tre dagar till
Jag hade varit inblandad i en krock och detta var efterföljden. Dåligt av dem att inte informera mig inna, tyckte jag men tydligne är det så att så länge man inte är delgiven så kan man fortsätta att köra på kortet, och håller man sig undan tills brottet är preskriberat(2 år i detta fall) så klarar man sig

Så så var det med det. Det var 1993 har jag för mig.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Det var bara en lapp där det stod att jag nu är informerad och bara fick köra i tre dagar till
Jag hade varit inblandad i en krock och detta var efterföljden. Dåligt av dem att inte informera mig inna, tyckte jag men tydligne är det så att så länge man inte är delgiven så kan man fortsätta att köra på kortet, och håller man sig undan tills brottet är preskriberat(2 år i detta fall) så klarar man sig

Så så var det med det. Det var 1993 har jag för mig.

Fast preskriberingstiden gäller bara om du inte blivit "dömd", vilket du borde ha blivit eftersom du fått en påföljd.
Du hade helt enkelt blivit av med körkortet nästa gång polisen stoppade dig, eller så hade de sökt upp dig för delgivning.

Permalänk
Skrivet av killawife:

Det var bara en lapp där det stod att jag nu är informerad och bara fick köra i tre dagar till
Jag hade varit inblandad i en krock och detta var efterföljden. Dåligt av dem att inte informera mig inna, tyckte jag men tydligne är det så att så länge man inte är delgiven så kan man fortsätta att köra på kortet, och håller man sig undan tills brottet är preskriberat(2 år i detta fall) så klarar man sig

Så så var det med det. Det var 1993 har jag för mig.

Eftersom du verkar ha varit sugen på att, om du hade kunnat, undanhålla dig konsekvenserna av ditt agerande i trafiken och köra vidare med ditt körkort då du inte borde ha något, så tycker jag det är helt rätt att du inte blev informerad innan. Varför informera dig och ge dig chansen att undanhålla dig som delgiven.

Ska inte börja diskutera det nu, men sånt här irriterar mig. Det kostar nog mycket redan för myndigheter att jaga rätt på och söka privatpersoner som inte vill ta konsekvenserna av sitt agerande eller hålla sig undan, pengar och resurser som kan användas där de istället behövs.

Gällande preskriptions-tiden så stämmer det mattoys skriver ovan. Preskriptionstider gäller dessutom för utdömda straff, såsom böter eller fängelse. Indraget körkort är inget straff, det är en bedömningsfråga som Transportstyrelsen avgör och har inget att göra med preskriptionstider. Det är skillnad.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad enligt §8*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Precis som Radiotjänst, identifiera dig inte med det dom vill att du skall identifiera dig som och tacka vänligt nej. Om du inte tar emot erbjudandet som erbjuds så kan du inte åka dit. Du kan inte bryta ett kontrakt du inte gått med på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

Ska aldrig hämta ut ett rekommenderat brev igen

Sköter man sig behöver man inte vara orolig

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Eftersom du verkar ha varit sugen på att, om du hade kunnat, undanhålla dig konsekvenserna av ditt agerande i trafiken och köra vidare med ditt körkort då du inte borde ha något, så tycker jag det är helt rätt att du inte blev informerad innan. Varför informera dig och ge dig chansen att undanhålla dig som delgiven.

Ska inte börja diskutera det nu, men sånt här irriterar mig. Det kostar nog mycket redan för myndigheter att jaga rätt på och söka privatpersoner som inte vill ta konsekvenserna av sitt agerande eller hålla sig undan, pengar och resurser som kan användas där de istället behövs.

Gällande preskriptions-tiden så stämmer det mattoys skriver ovan. Preskriptionstider gäller dessutom för utdömda straff, såsom böter eller fängelse. Indraget körkort är inget straff, det är en bedömningsfråga som Transportstyrelsen avgör och har inget att göra med preskriptionstider. Det är skillnad.

Nu har ju du ingen som helst aning om vad som hänt i just detta fallet så lite korkat att uttala sig på det sättet. Jag fick mitt körkort indraget trots att jag inte gjort nåt fel och jag blev inte informerad om detta förrän det rekommenderade brevet dök upp. När jag efteråt hade en dialog med åklagaren om detta så sänktes indragningstiden till hälften men det spelade ingen roll för mig, då jag hade prövotid och ändå fick ta om det. Det skapade dock en massa problem för mig med ökade kostnader och annat.
Och du har fel angående preskriptionstiden också. Att få indraget körkort är en påföljd av ett brott, i detta fallet vårdlöshet i trafik och det finns preskiptionstider på trafikbrott precis som vanliga brott.
Angående kostnaderna för myndigheter så är det helt orelaterat här.
Nu gällde dock denna tråden nånting helt annat så jag uppskattar om man låter det vara. Detta hände för tjugo år sen och är helt ointressant idag.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Skrivet av killawife:

Nu har ju du ingen som helst aning om vad som hänt i just detta fallet så lite korkat att uttala sig på det sättet. Jag fick mitt körkort indraget trots att jag inte gjort nåt fel och jag blev inte informerad om detta förrän det rekommenderade brevet dök upp. När jag efteråt hade en dialog med åklagaren om detta så sänktes indragningstiden till hälften men det spelade ingen roll för mig, då jag hade prövotid och ändå fick ta om det. Det skapade dock en massa problem för mig med ökade kostnader och annat.
Och du har fel angående preskriptionstiden också. Att få indraget körkort är en påföljd av ett brott, i detta fallet vårdlöshet i trafik och det finns preskiptionstider på trafikbrott precis som vanliga brott.
Angående kostnaderna för myndigheter så är det helt orelaterat här.
Nu gällde dock denna tråden nånting helt annat så jag uppskattar om man låter det vara. Detta hände för tjugo år sen och är helt ointressant idag.

1. Jag vet att du blev dömd, vilket räcker för att ta en ståndpunkt om att försöka komma undan, alt. ta konsekvenserna av vad man ställt till med. Såklart gjorde du inte något fel, därför blev du dömd. Alla är jämt oskyldiga och åklagare/tingsrätt har som praxis att döma alla oskyldiga, självklart.

2. Nej, körkortet är inte en påföljd/straff. Böter eller fängelse är däremot straff, detta beslutas av tingsrätt eller åklagare. Antar du fick böter OCH indraget körkort. Indraget körkort är en FÖLJD av agerande i trafiken som Transportstyrelsen beslutar om, varken polis eller åklagare drar in körkort annat än interimistiskt till beslut fastställs av transportstyrelsen.

Tror du mig inte? Läs rådande lagstiftning isf, jag har orerat klart. Du blandar ihop begreppen, men var lugn, det är många som gör det och det är vanligt. Så även jag ibland, men inte i detta fall

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Skrivet av Vatten:

Precis som Radiotjänst, identifiera dig inte med det dom vill att du skall identifiera dig som och tacka vänligt nej. Om du inte tar emot erbjudandet som erbjuds så kan du inte åka dit. Du kan inte bryta ett kontrakt du inte gått med på.

Mycket roligare om man identifierar sig. Radiotjänst ringde mig igår:

-Har du TV?
*Jag har ingen TV.
-Ingen TV?
*Nej
-Ok, har du en digitalbox?
*Nej, det har jag ingen nytta av.
-Ok
*Ska du inte fråga om jag har en dator?
-...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

*Ska du inte fråga om jag har en dator?
-...

Eftersom datorn inte är licenspliktig enligt domstolsutslag, så nä, varför skulle Radiotjänst fråga det?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Eftersom datorn inte är licenspliktig enligt domstolsutslag, så nä, varför skulle Radiotjänst fråga det?
B!

Vad betyder "B!"?

Just därför jag frågade
Damen som ringde mumlade något om att jo visst är det inte licenspliktigt nu men man vet ju aldrig när det kommer en lagändring.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Du är bevisligen inte medveten om att en väääldigt stor andel RC-droger (MDPV "Kannibadroger" osv) tillverkas och levereras från just Kina. Nu tror jag inte heller det är knark, men att det kommer från Kina utesluter verkligen inte något.

Såklart det finns droger i Kina, men det är inte ett rimligt antagande att det i det här fallet skulle vara knark. Därav "uteslutet". Men jag visste faktiskt inte att just RC-droger i huvudsak kom från Kina.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Såklart det finns droger i Kina, men det är inte ett rimligt antagande att det i det här fallet skulle vara knark. Därav "uteslutet". Men jag visste faktiskt inte att just RC-droger i huvudsak kom från Kina.

de kommer via Kina. huvudsakligen för att den enorma hanteringen och språkförbistringen gör det är en säkrare väg för transporten, och att det krånglar till bakåtspårning ytterligare.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Skrivet av AndreaX:

de kommer via Kina. huvudsakligen för att den enorma hanteringen och språkförbistringen gör det är en säkrare väg för transporten, och att det krånglar till bakåtspårning ytterligare.

Det tillverkas i stor omfattning och skickas från Kina, inte bara kommer via. Detta vet svenska myndigheter om, men problem uppstår iom att det där dödsstraff för många narkotikabrott i Kina, vilket gör att Sverige inte tillåts "läcka" informationen vidare till Kina. Vi riskerar då att medhjälpa till dödsstraff, vilket Sverige inte gör. Detta är ytterst komplicerat, men kan beskrivas såhär extremt förenklat.

Ni kan själva prova att googla på Research Chemicals (Hos oss kallat RC-droger/Nät-droger osv) så hamnar man på hur många websidor för kinesiska företag som säljer just Research Chemicals i olika former. Ofta riktigt proffsiga sidor med seriös framtoning. Bara att beställa och välja hur man betalar. Det kommer ofta i likadana gula kuvert (Rek. brev) som man får om man beställer elektroniska prylar från dx.com eller liknande.

Riktigt jävla vidrigt och jag fattar inte hur folk frivilligt stoppar i sig dylik skit.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Det tillverkas i stor omfattning och skickas från Kina, inte bara kommer via. Detta vet svenska myndigheter om, men problem uppstår iom att det där dödsstraff för många narkotikabrott i Kina, vilket gör att Sverige inte tillåts "läcka" informationen vidare till Kina. Vi riskerar då att medhjälpa till dödsstraff, vilket Sverige inte gör. Detta är ytterst komplicerat, men kan beskrivas såhär extremt förenklat.

Ni kan själva prova att googla på Research Chemicals (Hos oss kallat RC-droger/Nät-droger osv) så hamnar man på hur många websidor för kinesiska företag som säljer just Research Chemicals i olika former. Ofta riktigt proffsiga sidor med seriös framtoning. Bara att beställa och välja hur man betalar. Det kommer ofta i likadana gula kuvert (Rek. brev) som man får om man beställer elektroniska prylar från dx.com eller liknande.

Riktigt jävla vidrigt och jag fattar inte hur folk frivilligt stoppar i sig dylik skit.

klart det tillverkas mycket kamikalier (samt RD, och all tänkbar piratfarmaka) i Kina, men det är inte huvudsakligen en industri just där. hamnen används dock som sagt flitigt i all form av verksamhet där köpare/säljare gärna undviker kontroller, om det så är för att det är olagliga produkter eller bara för att slippa skatt tex.

att svenska myndighter inte skulle kontakta Kina för att folk riskerar dödsstraff för just droger (vilket inte heller nödvändigtvis stämmer, kina har trots kraftiga reduktioner nyligen dödstraff för en väldig massa saker inkl alla former av narkotikahandel, ((så där underdriver du lite)) men resultaten av det eller omfattningen av dem är inte officiell utan mest spekuation) stämmer rimligen inte. isf skulle ju myndigheter snarare inte samarbeta med tex Thailand, (och några andra som ju faktisk har dödsstraff särskilt för just droghandlel redan på ganska småskaliga nivåer, men så funkar det inte heller. iof skulle jag kunna tänka mig att det ändå skulle kunna finnas en sån ologisk policy av de vanliga politiska skälen.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Skrivet av AndreaX:

klart det tillverkas mycket kamikalier (samt RD, och all tänkbar piratfarmaka) i Kina, men det är inte huvudsakligen en industri just där. hamnen används dock som sagt flitigt i all form av verksamhet där köpare/säljare gärna undviker kontroller, om det så är för att det är olagliga produkter eller bara för att slippa skatt tex.

att svenska myndighter inte skulle kontakta Kina för att folk riskerar dödsstraff för just droger (vilket inte heller nödvändigtvis stämmer, kina har trots kraftiga reduktioner nyligen dödstraff för en väldig massa saker inkl alla former av narkotikahandel, ((så där underdriver du lite)) men resultaten av det eller omfattningen av dem är inte officiell utan mest spekuation) stämmer rimligen inte. isf skulle ju myndigheter snarare inte samarbeta med tex Thailand, (och några andra som ju faktisk har dödsstraff särskilt för just droghandlel redan på ganska småskaliga nivåer, men så funkar det inte heller. iof skulle jag kunna tänka mig att det ändå skulle kunna finnas en sån ologisk policy av de vanliga politiska skälen.

Du får självklart spekulera efter eget tycke, men att det ligger till såsom jag skrev ovan går jag i god för. Hur jag vet detta? Jo, jag råkar jobba statligt just med dylika frågor och törs just därför hävda att jag iaf har i vart fall en skaplig koll. Det hela är tämligen invecklat, men min ovan förklaring är extremt förenklad, men principerna gäller.

Det finns hur många artiklar som helst på nätet som rör just tillverkningen av droger i Kina och problemen därikring, här är en på DN.se tex. Är du ytterligare intresserad av fakta så rekommenderar jag dig att ta kontakt med Polis eller Åklagarmyndigheten så kan de förklara hur det ligger till. Leta upp någon sakkunnig där så kommer du få en förklaringsmodell som liknar min ovan.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk

Vet att det är en gammal tråd nu. Men tänk på att ett REK kan ha mottagningsbevis med kopia på ID-handling. När jag öppnade konto i Skandiabanken så skickade de ut ett REK till mig, det innehöll en lapp där de välkomnade mig som kund. Fick sedan ett mail att ID-kontrollen misslyckades då jag uppvisat en ogiltig ID-handling. Visade sig att de inte godtog mitt körkort, utan ville ha nationellt ID eller pass.
Vad vill jag ha sagt med detta? Jo, att avsändaren fick en färgkopia av mitt körkort, fram och baksida, tillsammans med min namnteckning på kvittot. Den nya kontrollen mot pass gick bra, men även där fick de kopia av alla identifikationssidor på passet.

Är man då ute efter att kapa någons identitet så är det ju ett enkelt sätt att få alla uppgifter som krävs för att tillverka en kopia.
Sedan går man in i en butik, förslagsvis när det är som stressigast, och köper dyr elektronik på avbetalning i offrets namn. Stressen gör att expediten inte ser att det är en välgjord kopia utan godkänner det.

Så lös ALDRIG ut ett REK du inte är säker på att du väntar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andnewman:

Visade sig att de inte godtog mitt körkort, utan ville ha nationellt ID eller pass.

Var det ett giltigt svenskt körkort?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevinkingeen:

Jag hade gjort som många andra här säger, kontakta Polisen och förklara din situation, hämta upp brevet och gå med det till stationen, och öppna det tillsammans med dem så kan du inte åka på något.

Kanon om det är hans morsa som beställt en "kul" ehrmmmm.... "leksak".... och man packar upp på stationen och det ligger en svart 30 cm "gummibatong" på polisens disk...

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Du får självklart spekulera efter eget tycke, men att det ligger till såsom jag skrev ovan går jag i god för. Hur jag vet detta? Jo, jag råkar jobba statligt just med dylika frågor och törs just därför hävda att jag iaf har i vart fall en skaplig koll. Det hela är tämligen invecklat, men min ovan förklaring är extremt förenklad, men principerna gäller.

Det finns hur många artiklar som helst på nätet som rör just tillverkningen av droger i Kina och problemen därikring, här är en på DN.se tex. Är du ytterligare intresserad av fakta så rekommenderar jag dig att ta kontakt med Polis eller Åklagarmyndigheten så kan de förklara hur det ligger till. Leta upp någon sakkunnig där så kommer du få en förklaringsmodell som liknar min ovan.

så nån som "jobbar statligt" ska man alltså idag anta har koll på statliga angelägenheter i frågorna de jobbar med?

tack, men jag har redan nog av kontakt med polisen då jag jobbar med det här. knarksmuggling alltså.

skämt åsido, DN-artikeln motsade ju faktiskt ingenting av det jag sagt, utan bekräftade snarare invändningarna. samarbete förkommer sen länge, mycket droger går även via Kina, RC-drogerna är bara en fortsättning på det tidigare kempiratandet. att tullen haft "intrycket" att det inte går att samarbeta kan (och gör troligen) ju lika gärna betyda att det är för mycket språkförbistring, nationella anseendehänsyn och administrativt krångel som krånglar till det hela. vilket det naturligtvis säkert fortfarande är. det jag säger gäller inte droger specifikt, utan allting. vilket såklart då inte exkluderar droger då det är bland det mest lönsamma och, faktiskt bland det enklaste att smuggla, och relativt inkomst trots allt riskfriast rent ekonomiskt.

Skrivet av andnewman:

Vet att det är en gammal tråd nu. Men tänk på att ett REK kan ha mottagningsbevis med kopia på ID-handling. När jag öppnade konto i Skandiabanken så skickade de ut ett REK till mig, det innehöll en lapp där de välkomnade mig som kund. Fick sedan ett mail att ID-kontrollen misslyckades då jag uppvisat en ogiltig ID-handling. Visade sig att de inte godtog mitt körkort, utan ville ha nationellt ID eller pass.
Vad vill jag ha sagt med detta? Jo, att avsändaren fick en färgkopia av mitt körkort, fram och baksida, tillsammans med min namnteckning på kvittot. Den nya kontrollen mot pass gick bra, men även där fick de kopia av alla identifikationssidor på passet.

Är man då ute efter att kapa någons identitet så är det ju ett enkelt sätt att få alla uppgifter som krävs för att tillverka en kopia.
Sedan går man in i en butik, förslagsvis när det är som stressigast, och köper dyr elektronik på avbetalning i offrets namn. Stressen gör att expediten inte ser att det är en välgjord kopia utan godkänner det.

Så lös ALDRIG ut ett REK du inte är säker på att du väntar på.

err.. borde det inte då vara aningen bättre du löser ut ditt rek så snabbt som möjligt istället för att vänta på att bedragaren gör det åt dig?

Skrivet av Dunde:

Kanon om det är hans morsa som beställt en "kul" ehrmmmm.... "leksak".... och man packar upp på stationen och det ligger en svart 30 cm "gummibatong" på polisens disk...

dom kommer beslagta verktyget och omedelbums använda det för lite raskt straffföreläggande för slöseriet av polisresurser.

Skrivet av Veni:

Var det ett giltigt svenskt körkort?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Skrivet av AndreaX:

err.. borde det inte då vara aningen bättre du löser ut ditt rek så snabbt som möjligt istället för att vänta på att bedragaren gör det åt dig?

Du missförstod det han skrev. Inte det som åsyftades, utan enkelheten i att kopiera någons identitet. Nu vet jag inte om det är så enkelt som beskrevs men.

Skrivet av AndreaX:

dom kommer beslagta verktyget och omedelbums använda det för lite raskt straffföreläggande för slöseriet av polisresurser

Strafföreläggande har inget med polis att göra. Det utfärdas av åklagare. Bara för att vara lite petimäter.

Skrivet av AndreaX:

så nån som "jobbar statligt" ska man alltså idag anta har koll på statliga angelägenheter i frågorna de jobbar med?

tack, men jag har redan nog av kontakt med polisen då jag jobbar med det här. knarksmuggling alltså.

skämt åsido, DN-artikeln motsade ju faktiskt ingenting av det jag sagt, utan bekräftade snarare invändningarna. samarbete förkommer sen länge, mycket droger går även via Kina, RC-drogerna är bara en fortsättning på det tidigare kempiratandet. att tullen haft "intrycket" att det inte går att samarbeta kan (och gör troligen) ju lika gärna betyda att det är för mycket språkförbistring, nationella anseendehänsyn och administrativt krångel som krånglar till det hela. vilket det naturligtvis säkert fortfarande är. det jag säger gäller inte droger specifikt, utan allting. vilket såklart då inte exkluderar droger då det är bland det mest lönsamma och, faktiskt bland det enklaste att smuggla, och relativt inkomst trots allt riskfriast rent ekonomiskt.

"Jobbar statligt" är en mycket medvetet valt vag formulering av den enkla anledningen att jag på ett publikt forum varken har tänkt att outa mig själv eller mitt yrke. Det trodde/hoppades jag du förstod. Är du intresserad av verkligheten så upprepar jag mig själv, tag kontakt med åklagarmyndigheten, tull och polis. Det jag skrivit ovan stämmer.

Av dina inlägg drar jag, förhoppningsvis felaktigt, tyvärr dock slutsatsen att du föredrar att sitta och orera på internet om dina egna teorier istället för att ta reda på fakta.

Gällande DN-artikeln så är det ett exempel, som jag skrev så finns det massor med artiklar om du hade varit genuint intresserad.
Nu tänker jag inte mata trollet mer i denna tråd.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Hur gick det i detta fall då? TS öppnat paketet hos farbror blå?

Om man läser tråden så hittar man,

Citat:

För er som undrar hur det gick.

Jag gav min far & mor fullmakt att hämta ut det rekommenderade paketet så jag slapp åka 20mil för att göra det själva. När de var inne i butiken och skulle hämta ut det så fick de ej göra det, för paketet var adresserat till en annan person med samma förnamn och efternamn som mig (vilka är vanliga) och han bor någonannanstans i sverige och inte ens samma län.

Så förklaringen var att posten var slarvig, hur tusan posten kunde adressera till mig genom mina föräldrars adress där jag ej har bott på 15år är konstigt.
Och jag kunde inte se det som något annat än ett strulpaket. Däremot ett rekommenderat brev utan avsändare inom landet kan komma då och då till ens adress, detta får man vara berädd på.

Så nu är jag några "kilo knark" fattigare (eller vad som var i paketet) men tusan så mycket gladare för att slippa strul med okända personer som har lagt ut pengar på att skicka något till mig och såklart kräver något tillbaka. Skämt åsido så kommer nog paketet från Hong Kong, trots det står Kambodja och då kan det vara vad som helst då så mycket skickas därifrån och hit inte minst från tradera/ebay.

Jag tackar så mycket för alla råd, man borde sätta sig in i bättre vad det betyder att skriva på att man har tagit emot ett paket.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinkn00b:

Om man läser tråden så hittar man,

Tackar Läste till min förra kommentar på sida 2 sedan bytte jag till sida 3 ._.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Fast preskriberingstiden gäller bara om du inte blivit "dömd", vilket du borde ha blivit eftersom du fått en påföljd.
Du hade helt enkelt blivit av med körkortet nästa gång polisen stoppade dig, eller så hade de sökt upp dig för delgivning.

Eller så visar man bara ID-kort, nästa gång polisen stoppar dig. Ja, du får 800 kr i böter men behåller körkortet.

Finns en guide Sorry för OT

Från Porscheklubbens forum

Citat:

1. Först kommer en delgivning från Länsstyrelsen om att de avser fatta ett preliminärt beslut (preliminärt i väntan på Tingsrättens dom) om återkallelse av körkortet. Möjlighet att yttra sig i ärendet innan beslutet erbjuds. Bifogat brukar också finnas en beskrivning av "förenklad delgivningsprocess", som innebär att de anser dig delgiven, vare sig du svarar eller inte. Men det bygger på att de sitter med "trumf" på hand, d v s ditt körkort, men om du inte lämnat ifrån dig körkortet redan så är det här förfarandet inte värt ett dugg.

Det här brevet kan man strunta blankt i om man har för avsikt att skjuta på återkallandet till senare. Här har det gått c:a en vecka sedan polisen stoppade dig. Ytterligare två veckor senare skall komma ett andra brev som upplyser dig om att du har fått det första brevet, men det inträffar inte alltid. Det här är en del av den s k förenklade delgivningen. Och återigen, eftersom du ju har ditt körkort i behåll så kan du bara strunta i det här.

2:
Nästa steg är att man får en delgivning av själva beslutet (fortfarande ett preliminärt beslut i väntan på Tingsrättens dom) och man uppmanas att skicka in sitt körkort samt att skriva under ett mottagningsbevis som också skall skickas in. Körkortet räknas som indraget från det datum du skriver under mottagningsbeviset

Det här brevet kan man också strunta blankt i. Det har nu gått c:a 1 - 1,5 månader sedan polisen stoppade dig.

3:
Om du struntat i att skicka in mottagningsbeviset under punkt 2, så räknas ditt körkort inte som indraget eftersom du, i formell mening, inte kan anses ha blivit delgiven. Då kommer Länsstyrelsen att skicka en delgivning till, men den här gången i rekommenderat brev.

Den delgivningen bör man förstås inte lösa ut om man har för avsikt att skjuta på återkallandet till senare. När du går till utlämningsstället med postanvisningen bör du förstås ta reda på vem som är avsändare innan du skriver under och löser ut försändelsen. Är det "fel" avsändare låter du helt enkelt bli att lösa ut försändelsen. Det har nu gått c:a 2 - 2,5 månader sedan polisen stoppade dig.

4:
Om du struntar i att lösa ut den rekommenderade delgivningen, så kommer polisen att personligen söka upp dig för att överlämna delgivningen. Egentligen är det väl en s k "delgivningsman" som kommer och förmodligen inte någon uniformerad polis. Detta är i alla fall vad som skall ske i formell mening. Och först nu är alltså ditt körkort indraget på riktigt. När i tiden det här kan tänkas hända är svårt att säga, om det över huvud taget händer alls (se resonemang nedan). Möjligen (troligen?) hinner punkt 5 inträffa före punkt 4. Så här långt har jag hittills aldrig dragit något av mina ärenden, så jag vet inte riktigt.

Det bör påpekas att ingenting i det du hittills gjort är straffbart och kan inte påverka påföljden för din hastighetsöverträdelse. Man är faktiskt inte lagligen tvungen att läsa sin post och man kan aldrig säkert veta om ett brev kommit fram eller inte. Och även om det skulle hamna i din brevlåda kan du ju råka slänga det tillsammans med all reklam som brukar dimpa ner i lådan osv.

Hur det förhåller sig med polisens personliga delgivningar i praktiken vet jag inte, eftersom jag inte velat dra några av mina körkortsärenden så långt. Jag misstänker dock att polisen inte har tid med sådant här strunt, när det väl kommer till kritan. När de inte ens utreder villainbrott, bilinbrott, misshandel och annan vardagsbrottslighet i "brist på resurser", som det brukar heta, så tvivlar jag starkt på att man har resurser att skicka en personlig delgivningsman till en simpel fartsyndare. Men hur det faktiskt förhåller sig med den saken vet jag alltså inte.

5:
Allting hittills har handlat om Länsstyrelsens preliminära beslut. Så småningom (efter c:a ett halvår enligt min erfarenhet) har Tingsrätten kommit fram till ditt ärende, så att det till sist kan bli en riktig dom i ärendet. Egentligen är det ju först nu rättvisa skipas, trots att du redan blivit straffad, om du nu valt att lämna ditt körkort ifrån dig till polisen eller Länsstyrelsen. Du kommer då att bli kontaktad av åklagare per brev och få möjlighet att yttra dig i ärendet. Du kommer också att bli kallad till Tingsrättens förhandling (den Tingsrätt inom vilkens område du blev stoppad av polisen), men i allmänhet så slipper man inställa sig personligen vid rätten, vare sig man erkänt eller inte. Det här är ju rent strunt och vardagsmat för domstolen. Jag har aldrig behövt inställa mig personligen.

Även i det här skedet kan man förmodligen hålla sig undan och låta bli att bli delgiven, om man vill driva det spelet ännu längre. Preskriptionstiden för sådana här struntförseelser är tre år och håller man sig oanträffbar för myndigheterna tills den tiden har passerat så är man "off the hook". Det är dock inget jag prövat eller har för avsikt att försöka. För mig är det viktiga att få bli dömd av en domstol och inte av polismannen på gatan."

Dold text
Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EyeNEye:

Eller så visar man bara ID-kort, nästa gång polisen stoppar dig. Ja, du får 800 kr i böter men behåller körkortet.

Blir du stoppad och visar leg istället för körkort får du ingen böter för att du inte har körkortet med dig, men däremot blir du i det här fallet på plats delgiven om att ditt körkort är återkallat. Så blir du stoppad igen och de kollar upp dig åker du på grov olovlig körning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Blir du stoppad och visar leg istället för körkort får du ingen böter för att du inte har körkortet med dig, men däremot blir du i det här fallet på plats delgiven om att ditt körkort är återkallat. Så blir du stoppad igen och de kollar upp dig åker du på grov olovlig körning.

Skickades från m.sweclockers.com

Yes. Fast eftersom Transportstyrelsen är riktigt seg, så hinner tiden ticka. Med andra ord: Du kan köra din bilsemester tills du blir delgiven, vilket borde vara sommaren ut.

Polisen stannar dig, du visar IDkort. De kollar så att allt stämmer. Frågar ifall du erkänner eller ej. Du nekar. De skickar sedan in alla uppgifter till TS, som därefter tar beslut ifall ditt körkort ska ryka eller inte.(Det är den här tiden som man kan köra vidare på). Nästa gång polisen stannar dig, så blir du delgiven och får inte köra bilen.

Tog TS cirka 3 månader, att ordna mitt övningskörnignstillstånd, för mc. Speedy Gonzales...Så nog finns det tid att spara

Som sagt, neka...neka och neka igen. Det stärker ditt case, ifall du kört för kort eller gjort något olagligt

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av marmeladov:

"Jobbar statligt" är en mycket medvetet valt vag formulering av den enkla anledningen att jag på ett publikt forum varken har tänkt att outa mig själv eller mitt yrke.

Handläggare på arbetsförmedlingen är väl inte så mycket att hymla med?

Visa signatur

///M4