Rekommenderat brev utan avsändare från kambodja, vad göra?

Permalänk
Skrivet av hoski:

Handläggare på arbetsförmedlingen är väl inte så mycket att hymla med?

Shhhh hoski

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Skrivet av Veni:

Var det ett giltigt svenskt körkort?

Ja, såklart!

Skrivet av AndreaX:

err.. borde det inte då vara aningen bättre du löser ut ditt rek så snabbt som möjligt istället för att vänta på att bedragaren gör det åt dig?

Poängen var ju att om du hämtar ut den så får de dina personuppgifter. Vad har de för nytta av att hämta ut den i ditt namn, och hur skulle det gå till om de inte redan kapat din identitet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Hej,
Jag vet inte riktigt var jag ska lägga tråden, då jag tror brevet just handlar om att kräva pengar för något som jag ej har beställt så lägger jag den här.

Jag har fått ett rekommenderat brev utan avsändare från kambodja, enligt posten skulle paket kosta typ 250kr för mig att skicka dit och det är det var nog ungefär lika dyrt att skicka till mig..

Det som är skumma är att jag gör väldigt få köp från internet, speciellt utlandet och inga med så höga frakkostnader. Paketet var skickat hem till mina föräldrars adress, där jag ej har bott på ca 15år. Innan dessa 15åren så var också addressen inte ens samma, men en snarlika adress.

Inga gamla vänner har jag kvar, ringde upp gammal vän som jag ej hade pratat med på 10år och han visste inte något, andra vänner är mycket mer långsökta.

Så det enda jag ser är att det är något riktigt skumt och det kommer leda till problem för mig. Frågan är vilka risker tar jag att lösa ut brevet och vilka risker tar jag att inte göra det? Om jag inte löser ut brevet får jag inte veta vad som pågår.
-En bedragare som letade upp min address för 15år sedan, uppdaterade den emot den nya, jovisst inte så troligt.

Det jag skulle kunna tänka är i paketet är något dritt och sedan en faktuera, dritten kommer vara helt omöjlig att skicka tillbaka de kommer vägra ta tillbaka den men kommer hota mig att betala faktureran/abonnemanget. -Det som säger emot detta är hur tusan fick de min gamla adress?

Min plan nu är att lösa ut paketet till helgen hos mina föräldrar 20mil härifrån.

Edit:
Mina föräldrars adress är unik (bor på landet) så det finns ingen chans att någon har råkat skrivit fel adress.

För rekommenderat brev måste de väl ha mina personuppgifter? För hur ska jag lösa ut ett brev annars, jag bor ju inte på adressen längre.

Edit2:
För ca 5år sedan beställde jag hem böcker till mig hos mina föräldrars adress, detta var från de två största svenska nätbook-säljbolagen och böckerna kom som utlovat. -Mycket långsökt att de skulle ha beställt ett x för mycket och skickat från utlandet.

Hej TS.. hur gick det med denna historia?

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Inaktiv

@Matwik: Längst ner på sida två svarade jag på detta. Men kortfattat så var det slarv hos posten och avin för det rekommenderade brevet skulle till någon annan. Så brevet var adresserad till rätt person och allt.

*edit*
Denna information borde kanske finnas i första inlägget men jag kan ej ändra. Sedan är den vanligaste förklaringen på felbrev slarv hos någon, bara det att rekommenderade brev inte brukar hamna hos fel personer.