Permalänk
Medlem

Controller till PC? Ps3? Ps4? Ps2?

Hej! Jag vill köpa en controller till min pc för o spela typ metal gear solid etc.
Ska jag köpa ps2, ps3 eller ps4 controller?
Kommer jag få input lag eller weird controls?
Stöds alla spel som har controller support typ super street fighter etc?
Är det bättre att köpa en logitech gamepad? Dom ser ut lite som ps controllerna.
Kan inte så mycket har aldrig haft en controller till pc förut så om någon har någon information att dela med sig så skulle jag bli tacksam.

Permalänk
Medlem

Bäst stöd om du ska ha en kontroll till PC är en Xbox 360 handkontroll. Xbox One ska väl också funka bra. Om du vill använda en Playstation kontroll så är PS4 kontrollen lättast att få att funka. Bara plug and play om jag förstått det rätt. PS2 och PS3 kontrollerna behöver extra mjukvara som t.ex Better DS3. (Läs: http://www.digitaltrends.com/gaming/how-to-connect-a-ps3-cont...)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av nevalopo:

Hej! Jag vill köpa en controller till min pc för o spela typ metal gear solid etc.
Ska jag köpa ps2, ps3 eller ps4 controller?
Kommer jag få input lag eller weird controls?
Stöds alla spel som har controller support typ super street fighter etc?
Är det bättre att köpa en logitech gamepad? Dom ser ut lite som ps controllerna.
Kan inte så mycket har aldrig haft en controller till pc förut så om någon har någon information att dela med sig så skulle jag bli tacksam.

Det som blivit något slags defactostandard är väl Xbox360-kontrollern. (Och i förlängningen, kan man väl tänka sig, även Xbone-kontrollern nu när det släppts drivrutiner för den.)

Om du inte har något särskilt emot dessa så är det nog det smidigaste valet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag kan verkligen INTE ha en Xbox controller. Dom är rent för klumpiga för mig att spela på.
Läste lite om PS4 controllern och den verkar inte alls vara lika Ps1-Ps2-Ps3 controllerna.

Permalänk

Jag är också på gång alt köpa en kontroll, att använda till min laptop. Visst måste man ha en adapter till den trådlösa 360-kontrollen? Ps3 och ps4 går väl på Bluetooth?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Ska du köpa en PS kontroll så ta DS4an. Lätt den skönaste kontrollen jag har använt.

Permalänk
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Jag är också på gång alt köpa en kontroll, att använda till min laptop. Visst måste man ha en adapter till den trådlösa 360-kontrollen? Ps3 och ps4 går väl på Bluetooth?

Skickades från m.sweclockers.com

Japp du måste ha en sån här: http://www.tvspelskungen.se/xbox360-pc-wireless-gaming-receiv...

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Ska du köpa en PS kontroll så ta DS4an. Lätt den skönaste kontrollen jag har använt.

Och du jämnför det med Ps1-Ps3 controllers? Såg reviews över att controllern var piss och gummi överallt. Är det samma känsla som en annan playstation controller?

Permalänk
Medlem

Kör med DS3 själv, supernöjd.

Permalänk
Medlem

Jag har försökt köra Playstation controller till PC.. FYYYYYYY FAARAO va meckigt o bara ens få det att funka till hälften, och då är jag snäll med betygsättningen!

Nee, ska du lira kontroll på PC är det Xbox360 kontroll som gäller.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har inte testat den här produkten själv så jag vet inte hur bra den är.
Men om jag skulle använda en playstationkontroll till datorn så hade jag försökt mig på den här produkten:
http://controllermax.com/products/cronusmax/

Den emulerar att det är en xboxkontroll som har anslutits i USButtaget vilket gör att man inte behöver trixa med filer för varje spel.
Ja, det finns mjukvara som gör det istället, men det kräver som sagt ändå en del pill för varje spel vilket jag tröttnade på när jag hade ps2-kontroller till PCn.

Är rätt sugen själv på att dumpa xboxkontrollen och dongeln för att gå över till det här med en PS4-kontroll för jag trivs också bättre med playstationkontrollen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Beställde en DS4 ^^ Får se om den är skön annars blir det en DS3

Permalänk
Medlem

Jag kör själv med PS3 kontroller med USB laddaren i, får dock använda mig av en mjukvara som bindar om alla knappar så att den tror att det är en xbox kontroller. Men det fungerar iaf utmärkt. (Kommer inte ihåg namnet på mjukvaran nu på stående fot)

Visa signatur

Hugger man yxan i båten får man ro som fan!

Permalänk
Hedersmedlem

Är det greppet du är ute efter, eller vill du köra samma kontroller till flera enheter?

Jag gillar själv greppet på PS-kontrollerna mycket bättre än Xbox dito som jag tycker är alldeles för stor och blaffig.
De som jag tycker är bäst till PC är Logitechs joypads. Numera heter de F310 och F710 beroende på om du vill ha med eller utan sladd.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nevalopo:

Och du jämnför det med Ps1-Ps3 controllers? Såg reviews över att controllern var piss och gummi överallt. Är det samma känsla som en annan playstation controller?

Jämför det med alla ps kontroller samt xbox 360/one. DS4 är enligt mig skönast av alla dom. Såg att du hade beställt en DS4a och du blir nog inte besviken

Permalänk

För de som tycker det är viktigt med "rätt" känsla eller vill spara lite pengar så har jag kört en ps2 till usb-adapter i många år. Funkat finfint både med PCSX2 (ps2emulator) och xbox-live spel som "Enslaved"..