Undrar lite över vad man kan tänkas vilja ha för nätverkssladdar i ett nytt (sommar)hus?
Vanliga (oskärmade) cat6?
Som jag förstått det så leder skärmade kablar till:
1. Mycket stelare kablar.
2. Prestandaförluster om inte alla kablar och enheter i nätverket är skärmade (inte så troligt i ett hemmanätverk?) - annars agerar skärmen antenn istället.
Och med det sagt känns det ju som oskärmade kablar känns vettigt, vilket uteslutet cat 6a/7 (i alla fall vad jag sett), och om man ser till prisskillnaden är väl inte det någon förlust...
Kablarna ska ju gå i väggar och under huset etc. längsmed strömkablar, vilket jag inbillar mig inte borde vara något problem även för oskärmade kablar, eller?
Är det någon speciell kabeltyp man bör använda för sådant här? Såg LSZH (Low Smoe Zero Halogen), vilket knappt kostade något extra och verkade vettigt utifall det skulle börja brinna. Men något annat man bör tänka på?
En annan fundering är att det ska till en liten gäststuga som gärna ska inkluderas i nätverket. Strömkablar etc. ska gå genom marken och kabellängden blir under 100m. En tanke var att köra fiber enbart för att minska risken för blixtnedslag, vilket kanske mest vore fånigt och dyrt när strömkablarna ändå ligger precis bredvid?
Någon som har lite koll eller tankar?