En checklista hade varit trevligt

Permalänk

En checklista hade varit trevligt

En automatisk checklista hade varit trevligt om man började plocka in dator delar i kundvagnen så man kunde kontrollera att man inte glömde bort moderkort eller liknande.

En ruta som ligger nära kundvagnen medan man hoppar runt på sidan för att leta delar. Typ såhär:

Moderkort:
Sabertooth 990FX R2.0 (EJ KOMPATIBEL MED CPU)
CPU:
Intel i7 4790K (EJ KOMPATIBEL MED MODERKORT)
RAM:
Inget valt
PSU:
Forsmark Reaktor 2
Chassi:
Inget valt
HDD/SSD:
2x Samsung 840 Pro 256GB
4x Western Digital Black 7200rpm 4TB
Övrigt:
Blu-ray läsare/skrivare

En kompatibilitets varnare hade varit en trevlig extra funktion men det kräver ju att produkterna har all information som behövs för det.

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Medlem

Låter som en bra idé!

Permalänk
Medlem

och en varning om man valt typ ett moderkort för amd men en Intel CPU

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem

Det borde dock finnas en funktion som gör att man specca om det skall var en komplett dator eller inte.. Annars lär väl alla som bara ska köpa uppgraderingspryxlar galna.. Eller att funktionen helt enkelt är en frivillig plugin..

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Skrivet av Bazile:

Det borde dock finnas en funktion som gör att man specca om det skall var en komplett dator eller inte.. Annars lär väl alla som bara ska köpa uppgraderingspryxlar galna.. Eller att funktionen helt enkelt är en frivillig plugin..

Jag tänker att det bästa är om man inte behöver slå på den utan att det visas automatiskt när man stoppar i en, kanske två produkter från "Datorkomponenter". Men hade du tyckt det varit bättre om rubriker så som moderkort var en hopfällbar lista så att man inte behöver se "Inget valt"? Eller vill du ha möjligheten att dölja rubriken så som "CPU" så att man bara får en lista på de kategorier man är intresserad i?

Ska rubriken komma tillbaka nästa dag då du besöker sidan (via cookie) eller ska du vara tvungen att gå in på din kundvagn och där hitta ett alternativ som tar tillbaka de gömda rubrikerna?

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Medlem

Du glömde GPU

OT. Hade varit en bra funktion för de som inte har exakt koll på vad som behövs eller funkar ihop.

Visa signatur

Mvh.

Permalänk
Skrivet av oRiN^:

Du glömde GPU

OT. Hade varit en bra funktion för de som inte har exakt koll på vad som behövs eller funkar ihop.

Jag utgick från att alla redan har 4x GTX980 så att folk inte behöver uppgradera.

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Medlem

Ah du tänkte så, men då behöver man uppgradera sig?

Visa signatur

Mvh.

Permalänk

Just ja, jag glömde köpa kylpasta en gång, CPU kylarn var begagnad och det följde inte med någon.. Så jag fick använda tandkräm.

WORKS JUST AS WELL IF NOT BETTER >:3

Permalänk
Medlem
Skrivet av gustav901:

Jag utgick från att alla redan har 4x GTX980 så att folk inte behöver uppgradera.

Man kanske behöver ett femte att ha ståendes ovanpå datorn för stilpoäng!

Hade gärna sett något sånt här, nu med mitt senaste köp (dock inte från inet den här gången) var jag väldigt nära på att missa kylpastan.
Hade blivit en väldigt varm CPU utan

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Det finns ingen datorbutik som kollar att grejorna man plockat på sig är kompatibla. Det vore VÄLDIGT bra att ha, speciellt för de som inte kan mycket om datorer!

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Ljusskygg

Inte sett någon med dessa funktioner men vore extremt najs! Hade älskat Inet ÄNNU mer om de hade det! Även fast det knappt går mer än vad jag redan gör

Checklista + Kompatibilitets Varnare = badass, o hade nog varit bra för nybörjare

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Låter som en bra idé. Som till exempel att ett visst grafikkort/nätagg/moderkort är för stort för chassit

Visa signatur

C>++

Permalänk
Skrivet av GreenSoap:

Just ja, jag glömde köpa kylpasta en gång, CPU kylarn var begagnad och det följde inte med någon.. Så jag fick använda tandkräm.

WORKS JUST AS WELL IF NOT BETTER >:3

Varför använde du inte bara vatten, det är ju det som kallas vattenkylning tror jag? När man använder vatten istället för kylpasta?

Eftersom att det ingår i alla produkter som är nya så tror jag bara det skulle förvirra folk som inte har 100% koll på datorer. Så personligen skulle jag nog stoppa kylpasta under övrigt.

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Skrivet av AnnoyingIB:

Låter som en bra idé. Som till exempel att ett visst grafikkort/nätagg/moderkort är för stort för chassit

När det kommer till storlekskompatibilitet tror jag det kan bli svårt eftersom att många chassi tillverkare inte redovisar de siffrorna. Inet har ju inte riktigt bemanning för att öppna en kartong av vare chassi som kommer ut på marknaden för redovisa siffrorna.
Inet hade ju gärna fått sätta lite press på tillverkarna att redovisa det eftersom att alla som bygger och säljer datorer skulle vara intresserade av den informationen.

ATX standardkompatibilitet hade ju kunna redovisas ganska enkelt men just hur många mm som tornkylare kan vara samt hur långa grafikkort och nätagg kan vara tror jag blir svårt om inte tillverkarna blir bättre på att redovisa de siffrorna.

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Medlem
Skrivet av gustav901:

PSU:
Forsmark Reaktor 2

Finns den i SFX format måntro?

OT:
Det är en ypperlig idé!
Finns ju typ en checklista https://www.komplett.se/k/k.aspx?action=custserv&topic=buildyourownpc sen på Inet kan man väl kontakta dem och be om hjälp, men en automatisk funktion vore grymt bra. Perfekt för nybörjare.

Även för rutinerade datorbyggare kan det vara bra. Händer ibland att man köper en cpu kylare som är för hög etc.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Det finns ingen datorbutik som kollar att grejorna man plockat på sig är kompatibla. Det vore VÄLDIGT bra att ha, speciellt för de som inte kan mycket om datorer!

Inet kollar upp det och meddelar dig om det i förhand om du beställer med montering. Vill du montera själv är det ditt ansvar att datorn fungerar eftersom varje komponent du beställt ska fungera för sig, inte butikens.

Permalänk
Medlem

tycker nog att kan man inte välja rätt delar är man nog inte kapabel att skruva ihop det ändå

Permalänk

Jättebra idé tycker jag!

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem

Idén är väl okej, förutsatt att Inet inte försöker smyga in en reklamplats till om man glömt någon komponent.
"Det verkar som att du inte har något nätaggregat i kundvagnen. Vi rekommenderar Hantol Silent 1337W Pro What is CE mark? Edition ft. xHQ-cement."

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Idén är väl okej, förutsatt att Inet inte försöker smyga in en reklamplats till om man glömt någon komponent.
"Det verkar som att du inte har något nätaggregat i kundvagnen. Vi rekommenderar Hantol Silent 1337W Pro What is CE mark? Edition ft. xHQ-cement."

Haha 1337W xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Idén är väl okej, förutsatt att Inet inte försöker smyga in en reklamplats till om man glömt någon komponent.
"Det verkar som att du inte har något nätaggregat i kundvagnen. Vi rekommenderar Hantol Silent 1337W Pro What is CE mark? Edition ft. xHQ-cement."

Exakt min tanke också. En del utländska butiker har ju sån hemsk popup som kommer upp varje gång man lägger nåt i kundvagnen..

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

En gång i tiden var vi några stycken som beställde ihop från ett datorföretag med blandade intel och amd-artiklar. När företaget slutligen skickade ordern så saknades ett antal artiklar, ringde upp företaget och deras motivering var att de olika artiklarna inte var kompatibla med varandra och då bestämde företaget(eller han som plockade) att avstå vissa prylar... Kan väl säga att vi inte beställde mer därifrån

Någon form av kompabilitets-varning är väl kanske inte fel men för min egen del kollar jag recensioner och andra tester på nätet ett bra tag innan jag bestämmer för vad jag ska beställa

Permalänk
Inet
Skrivet av gustav901:

En automatisk checklista hade varit trevligt om man började plocka in dator delar i kundvagnen så man kunde kontrollera att man inte glömde bort moderkort eller liknande.

En ruta som ligger nära kundvagnen medan man hoppar runt på sidan för att leta delar. Typ såhär:

Moderkort:
Sabertooth 990FX R2.0 (EJ KOMPATIBEL MED CPU)
CPU:
Intel i7 4790K (EJ KOMPATIBEL MED MODERKORT)
RAM:
Inget valt
PSU:
Forsmark Reaktor 2
Chassi:
Inget valt
HDD/SSD:
2x Samsung 840 Pro 256GB
4x Western Digital Black 7200rpm 4TB
Övrigt:
Blu-ray läsare/skrivare

En kompatibilitets varnare hade varit en trevlig extra funktion men det kräver ju att produkterna har all information som behövs för det.

Hade varit grymt att ha den här funktionaliteten och vi kommer förhoppningsvis nästa år att införa en "generator" som har den här typen av kontroll för att skapa kundvagnar och liknande.

Väldigt mycket jobb som krävs dock så vågar inte lova ett datum direkt men vi kollar på det som sagt

Och tack för feedbacken!

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av inet.se:

Hade varit grymt att ha den här funktionaliteten och vi kommer förhoppningsvis nästa år att införa en "generator" som har den här typen av kontroll för att skapa kundvagnar och liknande.

Väldigt mycket jobb som krävs dock så vågar inte lova ett datum direkt men vi kollar på det som sagt

Och tack för feedbacken!

KUNGLIGT

Permalänk

Well

Inte för att vara taskig, men man bör väl läsa in sig nalta för att veta hur saker och ting fungerar om du ger dig in på ett datorbyggande för att undvika problem? Dock så gillar även jag "checklistan", det är en grym lösning. Lätt hänt att man glömmer 1-2 saker om man lägger en beställning, speciellt om det gäller en HELT ny dator. Nu blir det lättare att framföra idéer och frågor, då man själv tillbringar hela dagen framför datorn på jobbet. Finns inget bättre än att läsa trådar i forum.

Permalänk
Medlem

BAM! Inga fler köprådtrådar på Sweclockers, "har jag missat något".

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Skrivet av enoch85:

BAM! Inga fler köprådtrådar på Sweclockers, "har jag missat något".

Tills någon plockar ihop en kundvagn hos någon annan återförsäljare

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN