Extrem nybörjare vill lära sig koda :)

Permalänk
Medlem

https://stacksocial.com/sales/the-name-your-own-price-game-de...

Där kan du skänka lite pengar för att sedan få tillgång till ett par kurser i att göra spel. Tänkte köpa det själv nu och testa göra något enklare spel. Men du lär dig inte koda från scratch som jag förstått det.

Permalänk
Medlem

Har nu installerat notepad ++. Verkar vara bra osv. Börjat försöka med Java.

Permalänk
Medlem

Så det jag gjorde med cmd. Var det helt onödigt eftersom jag ska använda notepad++

Permalänk
Medlem

Använd inte Notepad++ till java, utan använd en riktig utvecklingsmiljö. Då får du se felen medans du skriver dem, enklare att felsöka när du skrivit fel osv (då du kan klicka på radnummer).

Vill du köra Notepad++ så skulle jag installera språket python som många andra också rekommenderat.

Vill du använda java så skulle jag nog använda NetBeans https://netbeans.org/downloads/. Klicka på Download i Java SE-kolumnen. Det är ganska nybörjarvänligt.

De som säger att du ska börja med C++ har i min mening fel. Det är ett svårt språk, och jag ser väldigt liten mening att du ska försöka lära dig det (att lära sig C++ helt är dessutom omöjligt - det finns nog färre än 100 personer i hela världen som kan det - för att ge dig lite perspektiv).

Visa signatur

g++

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Så det jag gjorde med cmd. Var det helt onödigt eftersom jag ska använda notepad++

Om du kunde förklara mer exakt vad du gjorde. I CMD så kan du kompilera dina program och du kan skriva in kommandon direkt, så ja, antagligen var det onödigt men jag har ingen aning om vad du gjorde. Och som sagts tidigare, är Notepad++ inte något att skriva Java i, utan du bör använda dig av en ordentlig IDE, t.ex. NetBeans. Om du har installerat jdk (tror det heter så) så har du möjligheten till att kompilera din kod. Med en IDE blir det lättare att skriva. N++ är inte en IDE (eller?).

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rhino:

De som säger att du ska börja med C++ har i min mening fel. Det är ett svårt språk, och jag ser väldigt liten mening att du ska försöka lära dig det (att lära sig C++ helt är dessutom omöjligt - det finns nog färre än 100 personer i hela världen som kan det - för att ge dig lite perspektiv).

Sant, men betvivlar att endast 100 personer kan C++. Kanske det beror på vad man menar med kan, men 100 är väl ändå lite väl drygt.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Så det jag gjorde med cmd. Var det helt onödigt eftersom jag ska använda notepad++

Lär dig att använda Eclipse för Java. väldigt bra miljö.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Spelar inte jättestor roll vilket programspråk du kör. Som nybörjare behöver man lära sig begrepp som gäller för alla programspråken såsom loopar, villkor och sådant. Sedan när man lärt sig grunden i något programspråk så är det lätt att använda samma principer i något annat.

Har du börjat med exempelvis Python så kan du gott fortsätta med det. Läsa böcker är väl bra för att förstå hur man gör men det man lär sig mest och bäst på är att programmera egna program. Klura ut någon liten uppgift att lösa med ditt program och försök sedan göra programmet. Börja med något enklare såsom att skriva ut text på skärmen, addera något tal eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Jag började själv för inte allt för länge sedan med konsollapplikationer i C# för att sedan gå över till WPF-program i samma språk, Visual Studios kan du hämta gratis på Microsofts hemsida. Själv började jag med att låna en bok på biblioteket innan jag köpte en egen. Nu har jag nyligen gett mig på att göra IOS-grejer i Xcode (Objective C). Xcode fungerar dock bara i OS X.

Vad för böcker rekommenderar du för c#? Har precis börjat med csharpskolan.se

Visa signatur

Rasmus Josefsson