2TB Hårddisk, Behöver köpråd, Seagate vs andra

Permalänk
Medlem

Mina hdds brukar dö på runt 25 000 timmar, det är med torrent igång 24/7 och en temp på ca 25-35c.
Märket på disken har inte spelat någon roll hittills.

Visa signatur

7800X3D | 64GB DDR5 | EVGA T2 1000W | Nvidia 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Citrona:

Mina hdds brukar dö på runt 25 000 timmar, det är med torrent igång 24/7 och en temp på ca 25-35c.
Märket på disken har inte spelat någon roll hittills.

Du har väl satt cluster size = 64 kB på torrentpartitionen?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pompa_kumla:

En seriös butik som tex inet komplett bjuder på frakten till dem sen löser dem frakten till tyskland.

Jag har aldrig skickat en disk till utlandet

Gör de det under disken varaktiga garantitid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Gör de det under disken varaktiga garantitid?

japp inte vart några problem för mig

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Åjo, skillnad är det allt: https://www.backblaze.com/blog/hard-drive-reliability-update-...

Seagate är med marginal sämst och de kör stora mängder diskar som ofta köps in enbart pga priset, såsom många privatkunder gör.

https://www.backblaze.com/blog/wp-content/uploads/2014/09/blo...

Är man mån om tillförlitliga diskar så får man köpa dom lite bättre enterprise diskarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Den statistiken är ändå värdelös, Jämfört med den mängd data jag har så skulle jag då behöva byta en hårddisk var tredje dag då 4/6=66,67% Då jag har 28 diskar och 66% av 30 är 19,8 viket i praktiken med jämn fördelning i princip skulle innebära mellan en gång i veckan och en gång i månaden beroende på hur mycket datorn belastades.

Enligt statistiken kan du vinna allt på en del av lotterna också, det gäller bara att inte köpa dom utan vinst på. Skulle du klara av det?

Skillnaden är ju om du väljer en lott typ som har vinst på var 3:e lott, eller på var 300:e lott. Och DET märkts på Seagate diskarna i mitt fall. Jag skiter bokstavligt talat i %, för % kan vridas hur du än vill, så hoppa ur fakta undanflykten och kom hem i verkligheten istället.
Oddsen att jag skulle vinna på 6 likadana lotter beror rejält på hur vinst chanserna ligger. Är det var 300:e lott lär oddsen vara enormt låga, men är det var 3:e borde jag "%" få vinst på 2.
Därför väljer jag hellre en annan disk en Seagate, eftersom jag vill inte ha de trasiga diskarna på var 3:e disk. Sen självklar kan jag råka få 6/6 på var 300:e lott "vinsten" också... men oddsen är betydligt lägre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Sen självklar kan jag råka få 6/6 på var 300:e lott "vinsten" också... men oddsen är betydligt lägre.

Oddsen är betydligt högre, menar du nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndraBullar:

Oddsen är betydligt högre, menar du nog.

Nej, lägre menar jag.
Det är lägre chans att av de "var 300:e" få alla 6 av 6 st möjliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Nej, lägre menar jag.
Det är lägre chans att av de "var 300:e" få alla 6 av 6 st möjliga.

Precis. Låg chans = höga odds.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Är man mån om tillförlitliga diskar så får man köpa dom lite bättre enterprise diskarna.

De där "dom lite bättre enterprise diskarna" är INTE enterprise. Alla SATA-diskar (vare det sig är RE4 eller ES.2 eller annan benämning) är bara lite dyrare konsumentdisk även fast de ska framstå som lite finare. Blaha blaha.
Öppna din feta Netapp-hylla på jobbet för 2 miljoner så sitter det inte sån't mög utan diskar av HELT annan dimension (och HELT andra priser). FC och SAS.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

De där "dom lite bättre enterprise diskarna" är INTE enterprise. Alla SATA-diskar (vare det sig är RE4 eller ES.2 eller annan benämning) är bara lite dyrare konsumentdisk även fast de ska framstå som lite finare. Blaha blaha.
Öppna din feta Netapp-hylla på jobbet för 2 miljoner så sitter det inte sån't mög utan diskar av HELT annan dimension (och HELT andra priser). FC och SAS.

lol du får väl kalla SATA diskar för mög om du känner för det, dom är i vart fall bättre än vissa andra SATA diskar.
Men om man ska dra det så långt kan man lika gärna kalla allt utom PCI-E 10TB SSD som mög

Permalänk
Medlem

Javisst får du det, men att jämföra MacDonalds med Burger Kings lite finare plusmenyer, vilken som är bäst, tycker jag är ointressant om man tror man pratar om Guide Michelin-restauranger.
Bara för att något är större lagring betyder inte att det är kvalité. I PCI-E kan det väl visas vad jag menar med de klassiska R- och Z-drive. En klart inriktad på vanliga konsumenter (R) och en inriktad på en annan marknad (Z). Sen att tro att III är mer enterprise än I är just lite patetiskt. Det är inte samma dimension som riktig enterprise.
Finns ingen som jobbar med det som skulle köpa en finare/dyrare sata-disk och stoppa in bland fc-diskarna i sin riktiga enterprise-lösning för en miljon.

Mög kanske var hårt dock. Jag ändrar till "hemma-prylar".

Mina $0.02

Visa signatur

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pappy:

Så menar att en SAS-port på tex en WD RE disk magiskt gör disken bättre än motsvarande vartiant av SATA-port?

Permalänk
Medlem

Nae, var läste du att jag skrev det (?), det är ju samma konsumentdisk (de finns nog inte för FC/SAS), men det är en skillnad på de diskar som görs för enterprise än hemkonsumenter. På de som är kvalité på är det FC/SAS eftersom det är för proffsbruk.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pappy:

Nae, var läste du att jag skrev det (?), det är ju samma konsumentdisk (de finns nog inte för FC/SAS), men det är en skillnad på de diskar som görs för enterprise än hemkonsumenter. På de som är kvalité på är det FC/SAS eftersom det är för proffsbruk.

Det låter mest som att du hittar på, iaf vad det gäller WD. Jag har inget som helst intresse att tjafsa om sådant här, därför fortsätter jag sällan diskussionerna om det spårar snett, men kände mig tvungen att göra det nu.

Du påstår alltså att RE med SAS är helt olika diskar mot SATA?

http://www.wdc.com/en/products/products.aspx?id=580#Tab3

RE är och har varit Enterprise under lång tid från WD och jag har haft modeller från minst 4 om inte 5 generationer, dock inte med SAS.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

Det som verkar ske dock är att antingen så blir det mer och mer konsument diskar i proffsbruk, eller så kommer mer och mer proffs diskar till konsumenterna. För de byter ju inte hela disken för att de byter mellan SAS och Sata. Om du inte behöver enorm prestanda så används ju Sata diskar kopplade till SAS kort, både för att hålla nere pris och för att behovet inte finns.
Men under huvuen är det ju samma disk.... likadana skivor, likadana tester, likadana delar, det enda som skiljer är kretsarna till gränssnittet, men i tex WD Red så kan du konfigurera den precis om en SAS version kan.

Många gånger är tyvärr det endast en mycket liten skillnad mellan "proffs" och "konsument" produkt, om du har samma grund enhet eller delar. De vet dock att företagen gärna betalar överpris för produkterna så de tar ut betydligt mer och säger "tada" så är den magiskt bättre.
Självklart är det inte alltid så, men det verkar bli mer och mer på detta sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det låter mest som att du hittar på, iaf vad det gäller WD. Jag har inget som helst intresse att tjafsa om sådant här, därför fortsätter jag sällan diskussionerna om det spårar snett, men kände mig tvungen att göra det nu.

Du påstår alltså att RE med SAS är helt olika diskar mot SATA?

http://www.wdc.com/en/products/products.aspx?id=580#Tab3

RE är och har varit Enterprise under lång tid från WD och jag har haft modeller från minst 4 om inte 5 generationer, dock inte med SAS.

Nej, det säger jag inte (var skrev jag det?).
Jag bara säger att de kvalitetsdiskar som t.ex. sitter proffsinstallationer (netapp?) inte är billigt sata-tjaffs med lite högre pris och som kallas "enterprise". Här är det FC (och ibland SAS) som gäller med modeller som håller högre kvalité (finns säkert billighetsserier som de stoppat sas-interface på också).
Jag har också som privatperson haft en massa "halvkvalitetsdiskar" med RE och ES i men de håller inte samma kvalité som proffsprylar. En FC-disk som kostar 5k är enligt min (icke-konsument-privata) uppfattning en betydligt bättre kvalité och klarar betydligt mer kontinuerlig last än en sata-disk för 1500.

Mina $0.02

Visa signatur