Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

Ok, när jag hade GT220 så kunde jag köra medium/high med 40-70 fps i Windows. I Linux kunde jag köra på high/ultra med en nästan stadig fps runt 60-70. Efter jag hade bytt till HD5770 så fick jag betydligt sämre flyt i Linux oavsett vad jag gjorde men i Windows går det smärtfritt på högsta.

Nu vet jag inte hur det är att köra Stacraft med AMD-kort då jag inte tänkt på att skaffa det sen ominstallation för byte av dist.

Har för mig jag tog in några patcher från Stefan Dösinger vilket förbättrade prestandan avsevärt.

Använd inte Catalyst i Linux på det kortet så lär du få bättre prestanda och stabilare system.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3Johan:

Allt man installerar under Windows är ju nerlusat med bloatware. Så fort man klickar igång en installation måste man lusläsa alla 10 rutor som dyker upp, annars sitter du där med nåt nytt program som helt plötsligt kidnappat en filändelse eller som smygkörs varje gång du startar datorn. Sen avinstallerar man det fulprogrammet men inte blir datorn som innan ändå. Då lär man installera ett registerstädarprogram för att rensa ur där också. Sen när det är klart så är det nåt annat som pajjade under rensningsprocessen...
Fy då.

Och om nu Linux hade varit lika populärt som Windows, du tror inte då att nära exakt samma sak hade hänt på Linux?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Precis som det finns windowsprogram som inte funkar i Linux finns det Linuxprogram som inte funkar på Windows så där är det oavgjort kan man väl säga. Jag känner mig helt handikappad i Windows numera eftersom jag saknar så mycket jag är van med på Linux. Jag förstår känslan Windowsanvändare har när de provar Linux, det är liksom samma sak. Är man van med ett visst arbetssätt och vissa program så är de så klart lättare. Men det betyder inte att dessa programmen är bättre. Jag började använda Linux när Windows Vista kom eftersom jag inte alls gillade det. Det var en bra investering av tiden för numera har jag så gott som övergivit Windows.

Kör själv Arch Linux som huvud-OS numera. Finns bara en enda sak som funkar bättre för mig på Windows och det är Bank-ID. Då kommer folk att hävda att man kan använda mobilt Bank-ID. Jo det kan man väl om man använder smartphone, men det gör inte jag. Så när jag ska logga in på försäkringskassan eller deklarera då måste jag starta windows. I övrigt gör jag allt på Linux.

För mig handlar det inte så mycket om ifall program si eller så funkar eller inte. Allra oftast finns något alternativt program som kan göra samma sak. Det är mer filosofin med öppen källkod som tilltalar mig samt friheten att jag kan konfigurera det som jag vill. Linux är oerhört mycket mera anpassningsbart än Windows. Att Linux är gratis tycker jag heller inte är väldigt viktigt men samtidigt är det en stor fördel att slippa tänka på begränsningar i användarlicenser och risk att bli utelåst från sin egen dator på grund av krånglande aktiveringsfunktioner.

Men allra mest är det så mycket roligare att använda Linux! Jag gillar känslan att ha full kontroll på datorn. Det är jag själv som äger datorn och kontrollerar programmen och operativsystemet och ingen annan. Det är enkelt att göra egna program, stöd för programmering är inbyggt.

Kan tillägga att spela datorspel är inget som intresserar mig så därför spelar det liksom ingen roll om spel si eller så funkar eller inte och det är ganska skönt tycker jag.

Jag bryr mig heller inte om utifall Linux får världsherravälde eller inte så länge det är fritt för mig att använda så som jag vill. Det finns där för den som vill, ingen tvingar någon att använda det och ingen bryr sig direkt heller om just du använder det eller inte. Det är liksom ingen som blir rik för att du börjar använda linux och open source. Användarna är själv med och skapar programvaran som de själva vill använda för sin egen skull. Är det något man inte gillar så kan man själv ändra det, eller komma med förslag till utvecklare som kanske lägger in funktionen om de gillar den. Man kan själv bidra till att driva utvekclingen åt det håll man vill. Men man tvingas inte att bidra med något, det är fritt fram att använda som man vill om man vill. Jag tycker det är en trevlig filosofi. Varsågod här finns något du kan använda precis som du vill om du vill. Du kan ändra om det om du känner för det så länge som du visar för andra vilka ändringar du gjort. Gör vad du vill, det är en fri värld liksom!

Men med Windows får man känslan: Här får du använda något som vi har skapat enbart med syfte att tjäna pengar på dig. Du får bara använda det endast på våra villkor endast på en dator och endast om du har betalat. Det följer knappt med några program så dessa för du köpa av andra leverantörer och endast använda på deras villkor enbart i syfte att de ska kunna tjäna pengar på dig. Du kan inte ändra något för det är vi som bestämmer hur allt ska se ut och fungera. Vi vet ditt eget bästa så ifrågasätt inget. Det där är ingen känsla jag tycker om, friheten försvinner helt och hållet...

Sedan finns det alternativ som Android: Hej här får du ett gratis operativsystem! Använd det om vi får leverera reklam till dig. Programmen fungerar endast om du tittar på den här reklamen. Betalar du extra så kan du slippa se reklamen men vi kollar ändå allt du gör på internet för att kunna leverera just den reklamen som vi tjänar bäst på när du installerar nästa program eller när du söker efter något på internet...

Eller Mac OSX / iOS: Hej här får du ett operativsystem. Men endast om du köper med våra vråldyra prylar samtidigt. Dessutom får du betala extra för att få med programmen men de funkar jättebra och vi har snyggaste prylarna med snyggaste loggan. Du blir jättehipp! Kom och köp!

Tycker i och för sig Windows börjar närma sig Android-tänket. Ser det dock inte som direkt positivt, man säljer sig på ett eller annat sätt när man använder det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Och om nu Linux hade varit lika populärt som Windows, du tror inte då att nära exakt samma sak hade hänt på Linux?

Nej det vet jag att det inte skulle eftersom installationsprocessen är helt annorlunda under linux.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Precis som det finns...(lång, vettig text)

Mycket bra inlägg. Känns som du prickade helt rätt där.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3Johan:

Nej det vet jag att det inte skulle eftersom installationsprocessen är helt annorlunda under linux.

Linux innehåller kod, kod innehåller buggar, buggar kan bli säkerhetshål som angripare kan utnyttja.
Ju större användarbas desto fler hackare försöker angripa plattformen.

Den hypotetiska skadliga koden hade säkert sett "helt annorlunda ut", men hade 99% av desktop varit Linux hade fler personer försökt angripa plattformen.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av thereal_twisted:

sudo -apt get **

Done.

Smidigt

Skrivet av =JoNaZ=:

Installera firefox i windows? så krångligt så jag inte ens orkar skriva ner det....

Installera firefox i linux (arch i detta fallet):
sudo pacman -S firefox

ett kommando sedan bara att starta firefox

Skrivet av KiXeR:

Du bör nog komma ner på jorden lite. För en vanlig svensson är det enklare surfa in på mozilla.org, ladda nex *.exe filen, klicka på den och följa instruktioner. Att ta sig till sudo pacman -S firefox kräver att du först går genom processen att installera Arch vilket inte en vanlig svensson lyckas med. Jag älskar Arch när det kommer till Linux men att installera det är pina på hög nivå om man inte vet vad man gör. Sen tycker jag att majoriteten av Linuxanhängare bör kolla genom http://www.youtube.com/watch?v=5PmHRSeA2c8 . Där grundaren själv går genom de vanliga problem med Linux och varför det inte kommer slå genom på desktopmarknaden. Att ha 17000 olika versioner av samma sak (distros) hjälper inte ett dugg slutanvändare.

Och för det som inte gillar att pyssla i terminalen, finns det en bunt rejält kompetenta program för pakethantering.
Föreställ er Google Play Market, Apple App Store eller Microsoft Windows Store, fast för Linux-distributionen ifråga.
Själv använder jag ett program vid namn "Apper", som sköter allt pakethanterande och/eller uppdaterandet åt mig.

Bara för att terminalen är ett mycket kraftfullt verktyg som är extremt smidig när man väl kan den, betyder det inte att det är ett måste.

Jag har sagt det förut, och säger det igen: De flesta stora Linux-distributioner är precis lika mycket peka, klicka och le som vilket annat populärt operativsystem som helst.

...och det där med att ladda ner en EXE.fil, installera och sedan tvingas sköta varje programvaruinstallation individuellt istället för att hantera hela systemet, inklusive spel och program, centralt... skull det vara smidigare?
... ge er nu. ...och som grädde på moset så installerar många programsviter sina egna programvaruuppdaterare som ligger i bakgrunden och drar resurser.
Erkänn. Det handlar mer om vad man är van med, än vad det har med smidighet att göra.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Linux innehåller kod, kod innehåller buggar, buggar kan bli säkerhetshål som angripare kan utnyttja.
Ju större användarbas desto fler hackare försöker angripa plattformen.

Den hypotetiska skadliga koden hade säkert sett "helt annorlunda ut", men hade 99% av desktop varit Linux hade fler personer försökt angripa plattformen.

Om du nu ska gå in på det området så kommer aldrig antalet säkerhetshål i Linux ens komma i närheten av antalet på Windows om så Linuxandelen var 100%. Av den enkla anledningen att *NIX-system är designade med säkerhet och användarprivilegier i grunden, det är inte windows.

Senare Windows-versioner har gått mer åt sandboxing och privilegieskalering, men det finns uppenbarligen fortfarande många brister.

Notera att majoriteten av världens servrar kör *nix, så det finns en extremt stor grupp att attackera (vilket också görs).

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dimman:

Om du nu ska gå in på det området så kommer aldrig antalet säkerhetshål i Linux ens komma i närheten av antalet på Windows om så Linuxandelen var 100%. Av den enkla anledningen att *NIX-system är designade med säkerhet och användarprivilegier i grunden, det är inte windows.

Senare Windows-versioner har gått mer åt sandboxing och privilegieskalering, men det finns uppenbarligen fortfarande många brister.

Notera att majoriteten av världens servrar kör *nix, så det finns en extremt stor grupp att attackera (vilket också görs).

Och det bästa med öppen källkod är just det: Öppen källkod.
Buggar upptäcks oerhört snabbt, då det är så oerhört många över hela världen som granskar koden... hela tiden... på löpande bana...
Bara i skrivande stund sitter en ansenligt stor andel av jordens befolkning och lusläser Linux-koden, och det sker hela tiden, dygnet runt, året runt. Alltid. Och andelen ökar.
Detta återkommer även i andra OSS-program. Ju populärare program, desto större är sannolikheten att buggar fixas snabbt. Oerhört snabbt. Kan ibland handla om några minuter från upptäckt, åtgärd och distribution.

Jag skulle våga säga att rolling "Cutting Edge" distributioner är säkrare än stabila distributioner. Gentoo unstable t.ex.
Varför? Enkelt: När en bugg eller fel upptäcks, dröjer det inte länge förrän någon rapporterar felet, felet åtgärdas, patch släpps, och sedan några minuter/timmar senare är det bara att uppdatera mjukvaran ifråga.

Försök att få ett upptäckt fel i Windows åtgärdat inom loppet av minuter med Microsoft. Om något åtgärdas inom loppet av veckor/månader får det anses vara "snabbt åtgärdat" i det fallet.
Och dessutom finns det fortfarande en duktig bunt relativt allvarliga säkerhetsbrister i Windows som är flera år gamla. Vissa till och med från den gamla goda NT3.51/4.0 -tiden.

Visa signatur

-

Permalänk
Inaktiv

Om man är windowsanvändare som inte utvecklar eller är intresserad av mjukvara över lag så finns det väl i princip inget linux gör bättre än windows utan oftast sämre då det i många fall kräver nåot av dig. Är man intresserad av att utveckla, konfigurera om hela systemet och bygga egna kärnor och allmänt utforska hur system och mjukvara fungerar då är linux bättre på alla sätt då allt är öppet för att förstöras, byggas om och konfigureras. Om säkra system är viktigt så är linux med grsecurity (PaX|Pie|SSP etc) och SElinux det enda alternativet imao och finns ingen motsvarighet över huvud taget hos microsoft.

För svensson finns ingen anledning alls att leka med GNU|Linux för hen vill inte lägga ner tid på att anpassa och konfigurera system. Ett problem många sedan får när man använt GNU|Linux-mjukvara längre tid är att man får svårt att acceptera den låsta indistribarnmat som microsoft serverar sina användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

Ok, när jag hade GT220 så kunde jag köra medium/high med 40-70 fps i Windows. I Linux kunde jag köra på high/ultra med en nästan stadig fps runt 60-70. Efter jag hade bytt till HD5770 så fick jag betydligt sämre flyt i Linux oavsett vad jag gjorde men i Windows går det smärtfritt på högsta.

Nu vet jag inte hur det är att köra Stacraft med AMD-kort då jag inte tänkt på att skaffa det sen ominstallation för byte av dist.

Har för mig jag tog in några patcher från Stefan Dösinger vilket förbättrade prestandan avsevärt.

Hm... tack för tipset! Googlade lite på det och det verkar lovande!

Edit: Tack för tipset! Kunde få laggspikar under 10 fps innan, och med denna patchen som kallas "CSMT" droppar jag aldrig under 30 fps med extreme preset!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Garumental:

För svensson finns ingen anledning alls att leka med GNU|Linux för hen vill inte lägga ner tid på att anpassa och konfigurera system. Ett problem många sedan får när man använt GNU|Linux-mjukvara längre tid är att man får svårt att acceptera den låsta indistribarnmat som microsoft serverar sina användare

Säg det till mina föräldrar. De är datornoviser, men föredrar att köra Linux. Av den enkla anledningen att det fungerar utan strul och underligheter.
Far min t.ex visste inte ens omn att han fått Ubuntu Linux med en XFCE-miljö installerad på sin dator. Han trodde det var en ny "uppdatering".
Han tyckte också att datorn genast blev mycket enklare att använda. Observera att ha inte är hemma i varken Windows eller XFCE. Han vet inte ens vad "Windows", "Linux" eller "XFCE betyder.
När datorn blev enklare att använda, och mer logisk, så blev han också mer intresserad av att använda den. Helt plötsligt vart datorn användbar.

Visa signatur

-

Permalänk
Inaktiv

Det var en success story man sällan hör. Jag funderade att göra liknande på päronens datoer men så är de tvugna att köra specialprogram som är windows-specifika ifrån diverse instituationer och då faller det försöket. Men roligt att höra att det fungerade. Jag har aldrig känt att någon preconfigured dist fungerat out of the box men jag är ju bortskämd med att bygga mina system bokstavligen ifrån scratch LFS ^^

edit: Kan ju även lägga till att om det är endast en alternativ window manager/desktop environment man vill ha i windows så finns KDE etc som binaries att köra i windows och ersätta hela windows orginal-gui men imao ändrar det inte operativsystemet som tickar i bakgrunden. Men men, man kan hålla jättelånga diskusioner om vad operativsystemet är och vad som ingår. Frågar man Linus så ska man bara köra direkt på Linux. Inget GNU alls. Hahaha

Skrivet av SysGhost:

Säg det till mina föräldrar. De är datornoviser, men föredrar att köra Linux. Av den enkla anledningen att det fungerar utan strul och underligheter.
Far min t.ex visste inte ens omn att han fått Ubuntu Linux med en XFCE-miljö installerad på sin dator. Han trodde det var en ny "uppdatering".
Han tyckte också att datorn genast blev mycket enklare att använda. Observera att ha inte är hemma i varken Windows eller XFCE. Han vet inte ens vad "Windows", "Linux" eller "XFCE betyder.
När datorn blev enklare att använda, och mer logisk, så blev han också mer intresserad av att använda den. Helt plötsligt vart datorn användbar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thereal_twisted:

sudo -apt get **

Done.

Smidigt

Äuu, i Ubuntu och dess kloner japp. Kul om någon försöker skriva sudo -apt get Firefox
och sitter på annan dist.

Skrivet av SysGhost:

Säg det till mina föräldrar. De är datornoviser, men föredrar att köra Linux. Av den enkla anledningen att det fungerar utan strul och underligheter.....

Är det inte för att det finns tonvist med spel till Linux? Mycket kul för de som tex gillar kortspel.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Ledsnade på att hjälpa min gamle mormor med Windows. Även fast hon gått på datorkurser för pensionärer. Nu kör hon Xubuntu LTS och jag slipper allt krångel som hon kunde hamna i när hon körde Windows. Hon surfar, kollar webb-TV, lägger in bilder ifrån sin kamera och skriver ut bilder. Så Linux fungerar väldigt bra för nybörjare. Det beror på vad man har för behov.

Jag kör både Linux och Windows i hemmet, övergav XP på min stationära och började köra enbart Linux på den, klarar mig mer än väl med dom spel som finns i dagsläget till Linux.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Man påtvingar utvecklare att använda frameworks som SDL2 och OpenGL så har du multiplattformstöd, voila. (Detta är vad Valve gör bland andra).

Att Windows-specifika API'er inte fungerar på Linux är som att klaga på att Linuxdrivers inte funkar på Windows, dvs rätt meningslöst.

Det låter inte speciellt enkelt... oTiuZ sa ju att det skulle vara enkelt att få igång alla spel på Linux bara man hade kunskapen?! Så kan du beskriva hur jag får igång Battlefield 4 under Linux på min dator nu? Eller är det kanske enklare att spela det under Windows?

Det verkar inte som att ni ser verkligheten. Fatta mig rätt, jag vill också ha stöd för Windows specifika spel, grafikdrivrutiner som inte buggar och lågnivå api:er i Linux. Men just nu så verkar man rätt blåst om man påstår att det funkar lika bra/bättre att använda Linux som gamer operativ. Som sagt längtar tills DICE portar BF4 till Linux (som de givit lite hints om) och till att AMD fixar stöd för Mantle i Linux. Samt att SteamOS lanseras på bred front och får ett massivt stöd från många spelutvecklare.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem

Så länge vi pratar om att köra windowsspecifika program/spel under Linux så vore det väl väldigt konstigt om det skulle fungera bättre eller åtminstone lika bra.
Men pratar vi program/spel som är skrivna för respektive system finns det ingen anledning att det ena skulle vara bättre än det andra.
Vad är det som buggar i grafikdrivrutinerna? Jag har nvidia och har inga buggar vad jag sett.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Skrivet av SysGhost:

Och det bästa med öppen källkod är just det: Öppen källkod.
Buggar upptäcks oerhört snabbt, då det är så oerhört många över hela världen som granskar koden... hela tiden... på löpande bana...
Bara i skrivande stund sitter en ansenligt stor andel av jordens befolkning och lusläser Linux-koden, och det sker hela tiden, dygnet runt, året runt. Alltid. Och andelen ökar.
Detta återkommer även i andra OSS-program. Ju populärare program, desto större är sannolikheten att buggar fixas snabbt. Oerhört snabbt. Kan ibland handla om några minuter från upptäckt, åtgärd och distribution.

Jag skulle våga säga att rolling "Cutting Edge" distributioner är säkrare än stabila distributioner. Gentoo unstable t.ex.
Varför? Enkelt: När en bugg eller fel upptäcks, dröjer det inte länge förrän någon rapporterar felet, felet åtgärdas, patch släpps, och sedan några minuter/timmar senare är det bara att uppdatera mjukvaran ifråga.

Försök att få ett upptäckt fel i Windows åtgärdat inom loppet av minuter med Microsoft. Om något åtgärdas inom loppet av veckor/månader får det anses vara "snabbt åtgärdat" i det fallet.
Och dessutom finns det fortfarande en duktig bunt relativt allvarliga säkerhetsbrister i Windows som är flera år gamla. Vissa till och med från den gamla goda NT3.51/4.0 -tiden.

Är inte ute efter att starta något windows vs Linux krig. Men är antalet jätteintressant? Det räcker ju med 1 brist för att systemet ska vara i risk.

Sedan tänker jag att det inte är jättemånga Linuxservrar på internet som kör Gentoo-unstable med automatiska uppdateringar?
Min minnesbild av Linux utbildningen för många år sedan var att "kör för i helvette inte unstable i produktion", men tider förändras ju.
Tyvärr är det inte helt ovanligt att läsa "programvaran kör Linux så den behöver inte patchas".

Den dagen man sätter sig tillbaka i stolen och tänker att mitt system är tillräckligt säkert nu är dagen hackarna vinner, det är ett ständigt krig och det finns ingen anledning att tro att man någonsin är säker oavsett system.

Till sist är jag skeptisk till att open-source per automatik är säkrare än stängd källod, förvisso har du själv möjlighet att granska koden (hur många gör det dock?), men det har ju även angriparen.

Ni får gärna dela med er av de kända säkerhetshålen i Windows från NT4 tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Kör själv Arch Linux som huvud-OS numera. Finns bara en enda sak som funkar bättre för mig på Windows och det är Bank-ID. Då kommer folk att hävda att man kan använda mobilt Bank-ID. Jo det kan man väl om man använder smartphone, men det gör inte jag. Så när jag ska logga in på försäkringskassan eller deklarera då måste jag starta windows. I övrigt gör jag allt på Linux.

Skrev tidigare ett inlägg angående just BankID. Mobilt BankID är tyvärr inte lösningen då inte alla tjänster tillåter detta. Handelsbanken har t.ex endast inloggning med mobilt BankID i sin app, men inte på hemsidan. En fundering jag fick nu på morgonen var att eventuellt ta bort dualboot och istället köra Windows 7 i VirtualBox för att kunna köra diverse grejer (t.ex BankID). Nu har jag begränsad erfarenhet när det kommer till virtuella maskiner, men det borde väl fungera utan några större problem för ändamålet tänker jag?

Är det någon här på forumet som testat detta och vill dela med sig av sina erfarenheter? I så fall kör jag nog på det och dessutom lägger in Guitar Pro när jag ändå är i gång

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Vi har ju buggen i bash som tydligen slunkit igenom utan upptäckt under många år.
http://www.sweclockers.com/nyhet/19379-sakerhetshalet-shell-s...

Så jag håller med att open source inte är en garanti för att det ska vara säkert. Å andra sidan vem vet hur många oupptäckta buggar som finns i stängd källkod? Själv föredrar jag ändå open source då jag tror det är en fördel med öppenhet. Tror att risken är mindre att det slinker igenom bakdörrar och andra dumheter när koden ska godkännas av en Community.

Men sådana där allvarliga buggar fixas snabbt när de upptäckts även i stabila distributioner och släpps då som säkerhetsuppdateringar. Fördelen med en stabil dist är att man kan koncentrera sig på att buggfixa de "stabila" versonerna av de inkluderade programmen man bestämt sig använda. Med stabila menar man här oförändrade, alltså att de inte hela tiden byts ut annat än för just buggfixar. På så sätt tänker man sig att man kan arbeta bort buggarna utan att det tillförs nya buggar hela tiden. Emellanåt släpps det ju uppgraderingar även av stabila versioner vilka föregås av att man fryser versionerna vid något bestämt tillfälle och lägger en tidsperiod där man koncentrerar sig på att fixa alla kända inrapporterade buggar i dessa versioner av programvaror och när man tycker det är tillräckligt buggfritt så släpper man det som en uppgradering.

På en server i skarp drift tycker jag absolut man ska välja en stabil dist. Framförallt för att det blir mindre jobb med att hålla den uppdaterad samt mindre risk för nertid på grund av problem när man uppgraderar. Men för personligt bruk i sin hemmaserver kan man ju göra som man vill. jag kör Arch Linux på min hemmaserver och det funkar bra. Men jag får ju lägga mer krut på att hålla allting i funktion. Där är det heller ingen katastrof om det blir nertid, det är bara vi hemmavid som drabbas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Skrev tidigare ett inlägg angående just BankID. Mobilt BankID är tyvärr inte lösningen då inte alla tjänster tillåter detta. Handelsbanken har t.ex endast inloggning med mobilt BankID i sin app, men inte på hemsidan. En fundering jag fick nu på morgonen var att eventuellt ta bort dualboot och istället köra Windows 7 i VirtualBox för att kunna köra diverse grejer (t.ex BankID). Nu har jag begränsad erfarenhet när det kommer till virtuella maskiner, men det borde väl fungera utan några större problem för ändamålet tänker jag?

Är det någon här på forumet som testat detta och vill dela med sig av sina erfarenheter? I så fall kör jag nog på det och dessutom lägger in Guitar Pro när jag ändå är i gång

Jag kör mitt Windows virtuellt med hjälp av VirtManager och KVM. Mest för att jag ville testa det och det funkar jättebra men var klurigt att konfigurera. VirtualBox är mycket enklare och minst lika enkelt som att installera på en vanlig dator. Man slipper dessutom krångel med dual boot och kan köra sitt Windows som ett fönster. Så jag rekommenderar just VirtualBox för att det ska gå enkelt och smidigt.

På samma sätt kan man naturligtvis testa Linux inuti Windows med hjälp av VirtualBox.

Permalänk
Medlem

Det är ju självklart lättare att få de allra flesta Windows-spel fungera smidigare och bättre på Windows än på Linux. Men det jag menar är att det går enkelt att fixa beroende på hur hög sin kunskap är inom Linux. Är du extremt kunnig med Linux så kan du skapa skript och installera Windows-spel inom några sekunder bara, men har du inte skript som förenklar processerna så tar det längre tid och du måste kanske krångla. Vissa spel fungerar "out-of-the-box" och vissa inte i Linux genom Wine.

Min poäng är att det går att få Windows-spel flyta på bra i Linux bara man har en viss kunskap som beror på situationen.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag kör mitt Windows virtuellt med hjälp av VirtManager och KVM. Mest för att jag ville testa det och det funkar jättebra men var klurigt att konfigurera. VirtualBox är mycket enklare och minst lika enkelt som att installera på en vanlig dator. Man slipper dessutom krångel med dual boot och kan köra sitt Windows som ett fönster. Så jag rekommenderar just VirtualBox för att det ska gå enkelt och smidigt.

På samma sätt kan man naturligtvis testa Linux inuti Windows med hjälp av VirtualBox.

Det där lät mycket glädjande. Då är det ju bara att låta VirtualBox ligga och snurra på ett av de virtuella skrivborden. Tack så mycket för svaret
Har bara kört VirtualBox som det sistnämnda du nämner, i Windows för att testa olika Linuxdistar och det har ju fungerat smidigt.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Och det är just därför jag är tveksam till Linux. Jag (Och knappast min mamma eller annan valfri icke-datorfantast) vill inte ha att göra med kommandon till vanligt vardagsgöra, det är inte 80-talet längre. En installer är hundra gånger enklare och ger mig en mycket bättre överblick på vad jag vill ha installerat och vart det hamnar.

Vart hamnar Firefox i ditt kommando? Jag själv ser ingen som helst ledtråd, men du vet säkert för att du läst på om Arch Linux.

Öppen källkod i all ära, men Linux är rätt insnöat på en del områden.

Finns installers ju i ubuntu "Software centre" som bara är att söka på programet och välja install så instralleras det utan problem, snabbare och lättare än windows

Permalänk
Medlem

Hur funkar cs go i linux? Bara en fråga.

Permalänk
Medlem

Pros:
Länge batteritid än windows
Mindre crashar och ångest
Större valfrihet, speciellt med olika desktop environments
Gratis
Kör ändå Linux på servern

Cons:
Suger att spela om dom inte är linux native
Många program funkar inte (behöver wine eller Virtualbox)
Vissa saker är svårare att göra än i windows

Fedora, bäst out of the box och dessutom Gnome3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Hur funkar cs go i linux? Bara en fråga.

såklart väldigt bra eftersom det är ett valve spel som dom byggt för linux native.
Bara installera steam och installera csgo i steam. (i linux då såklart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Man påtvingar utvecklare att använda frameworks som SDL2 och OpenGL så har du multiplattformstöd, voila. (Detta är vad Valve gör bland andra).

Det gör de inte alls. Du kan använda vilka verktyg du vill trots att du använder steam för publicering. En stor del av steams spel använder inte runtimen i stor utsträckning och du behöver knappast använda SDL2 och opengl. Förövrig ger inte SDL2 och opengl gratis multiplattformstöd för icketriviala program. I bästa fall hjälper det dig med det, men ingenting är gratis

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel565:

Fedora, bäst out of the box och dessutom Gnome3

Vad baserar du detta på? (enbart nyfiken eftersom jag skall pröva på Linux igen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sp0de:

Vad baserar du detta på? (enbart nyfiken eftersom jag skall pröva på Linux igen)

Oj, detta var bara min åsikt.
Antar att jag mest syftar på Gnome 3, att win+L låster datorn, win knappen ger en nice overview, enkelt att switcha workspaces, sen dra ner extensions från https://extensions.gnome.org/. Tyckte att t ex KDE behöver mycket mer konfiguration och tid att vänja sig vid. Fedora har alltid funkat för mig, antar att andra också funkar.