Permalänk
Medlem

Håller på med ett annat projekt kanske något liknande landbonden ?
Mega Chillern har jag tempreglering på , märkt att jag för det mesta lägger mig ca 1-2c över daggpunkten för att slippa kondens.
Kan köra ner till -18c om det behövs men det börjar hända grejor runt minus 10c , viskositen ökar markant det flöde du har vid -2c med ca 0,7bar det behövs 2,2bar för att få samma flöde vid -15c.
Då kör jag en mix med destillerat vatten 35% glykol 3% mest för färgen och metanol 62%.
Har slutet system annars är det otänkbart att vistas i lokalen metanol är inte att leka med en annan sak är även att det är brand farligt.
Min mix brinner.
Har en frysbox på 80l som jag ska köra vatten / lite glykol som algdödare hålla tempen med termostat från ca +5c till +15c ( slippa kondens).
I botten en enheim 3000 typ akvarie dränkpump som kopplas i serie med en D5. När man kör systemet låter man kompressorn gå hela tiden så den tillför sina 100-150w men hinner köra rätt länge på dom redan kylda 80 litrarna.

Visa signatur

7700k maximus IX Apex, 1600X Crosshair IV Hero

Permalänk
Medlem
Skrivet av gubben:

Håller på med ett annat projekt kanske något liknande landbonden ?
Mega Chillern har jag tempreglering på , märkt att jag för det mesta lägger mig ca 1-2c över daggpunkten för att slippa kondens.
Kan köra ner till -18c om det behövs men det börjar hända grejor runt minus 10c , viskositen ökar markant det flöde du har vid -2c med ca 0,7bar det behövs 2,2bar för att få samma flöde vid -15c.
Då kör jag en mix med destillerat vatten 35% glykol 3% mest för färgen och metanol 62%.
Har slutet system annars är det otänkbart att vistas i lokalen metanol är inte att leka med en annan sak är även att det är brand farligt.
Min mix brinner.
Har en frysbox på 80l som jag ska köra vatten / lite glykol som algdödare hålla tempen med termostat från ca +5c till +15c ( slippa kondens).
I botten en enheim 3000 typ akvarie dränkpump som kopplas i serie med en D5. När man kör systemet låter man kompressorn gå hela tiden så den tillför sina 100-150w men hinner köra rätt länge på dom redan kylda 80 litrarna.

Skulle som sagt vara mycket nöjd om du la upp en egen komplett tråd med denna chiller så vi kan få igång en diskussion om denna typ av kylare för att ragga lite fler intressenter till denna forumsdel (Och inte minst för att jag är intresserad så jag inte gör något dumt som du redan testat!)

Här kommer även en kopia på ett meddelande från diskussionen med thereal_twisted efter att han nämnt dina problem med viskositet med Glykol.

Citat:

Tackar för varningen med kall glykol men det är egentligen inget problem då man använder MEG (EtylenGlykol) istället för MPG (Propylenglykol). De båda har ungefär samma fryspunkt för blandningarna men MEG är giftigt (3 cL klassas som dödlig dos om jag kommer ihåg rätt) medans MPG är ofarligt.
Angående Pump så har jag kvar min gamla Innovatek HPPS Plus 12V som presterar bättre än en D5a när det blir lite motstånd så jag hoppas den ska räcka då den är skapligt extrem med sina 13 feet i tyckhöjd i performance läget

Tagen från http://www.skogforsk.se/upload/7076/Glykolrapport_skyddad2002...

Nu hittar jag inte något motsvarande diagram på hur viskositeten för vattenblandad metanol ändrar sig med temperaturen, men MEG är klart bättre än MPG i alla fall då jag antar att det var MPG (den vanliga typen av glykol) du testade med först?

Permalänk
Medlem

Var mpg, fick sen 25l metanol som dragit åt sig vatten
Snubblade över denna tråd

http://www.overclockers.com/data-on-coolants-and-liquids-used...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av gubben:

Riktigt intressant länk, den hade med typ allt jag var intresserad av förutom viskositeten för olika metanolblandningar vid olika temperaturer. Som du själv säger är din mix på 62% metanol precis över gränsen för att vara brandfarlig vilket är lite otäckt samtidigt som det ger "onödigt" låg fryspunkt då jag inte tror att ett normalt kylaggregat kommer få ner vätskan mot -60 grader. Fördelen är ju dock att högre metanolhalt ger lägre viskositet vilket är en fantastisk egenskap.

Nu vill jag bara hitta info om viskositet vid olika blandningar och temperaturer också så är jag riktigt nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Nej.
En typisk fryskompressor klarar inte att forlsa bort den värmen som en typisk processor genererar.
Fryskomperssorerna är designade för att hålla temperaturen, det vill säga forsla bort överskottsvärme.

Skulle gissa en en typisk kompressor från en frys kan klara att forlsa bort 5-10 watt värme som mest.

Bara!? Den ska ju också kyla ner frysen när den inte varit på! Den borde ju minst ta 50w och nåra billiga serikopplade så är saken biff!

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacobtr:

Bara!? Den ska ju också kyla ner frysen när den inte varit på! Den borde ju minst ta 50w och nåra billiga serikopplade så är saken biff!

Nja, det var en gammal post du citerade men ändå. Det funkar utmärkt med vanliga fryskompressorer eftersom du fokuserar kylan på en punkt på ca 3-4cm i diameter istället för att för att kyla ner ett stort utrymme. Min kaskad har 2st "vanliga" Danfoss kompressorer som kyler varandra enkelt beskrivet. Dock så är det inte bara att seriekoppla de, det krävs en hel del kunskap och material för att få det att funka med en viss belastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mutt:

Nja, det var en gammal post du citerade men ändå. Det funkar utmärkt med vanliga fryskompressorer eftersom du fokuserar kylan på en punkt på ca 3-4cm i diameter istället för att för att kyla ner ett stort utrymme. Min kaskad har 2st "vanliga" Danfoss kompressorer som kyler varandra enkelt beskrivet. Dock så är det inte bara att seriekoppla de, det krävs en hel del kunskap och material för att få det att funka med en viss belastning.

Tack för ett bra svar! Vad för temp får du då?

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem

Evapen (kylaren) ligger på ca -92 men processorn ligger lite över det beroende på hur mycket den värmer upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gubben:

Har kollat runt lite på det nu, men vilken typ av företag skulle kunna ha vattenskadad Metanol hemma? Hade ju varit lite smidigare än att köpa och späda själv då ren metanol verkar kosta från ~100kr/5 liter och den ändå ska spädas sen.

Permalänk
Medlem

Etanol (E85) och metanol lika brandfarliga?

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av putte_br:

Etanol (E85) och metanol lika brandfarliga?

yes. du vill under 60% metanol eller vad det var för att det inte skulle kunna antända. är på telefon nu så orka inte kolla upp exakta siffran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

yes. du vill under 60% metanol eller vad det var för att det inte skulle kunna antända. är på telefon nu så orka inte kolla upp exakta siffran.

Då borde man kunna köra Etanol (E85) 60% och resen
Vatten och glyckol?

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem

Billigast är väl kanske dåligt Hembränt haha...

Visa signatur

Permalänk

Någon som vet var nan kan köpa en vettig/billig dränkbar pump?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av thereal_twisted:

Någon som vet var nan kan köpa en vettig/billig dränkbar pump?

Biltema Jag har en därifrån, men den väsnas som fan. Bästa dränkbara jag haft var från en husvagnsåterförsäljare, köpte skitbra silikonslang och bättre pump där, men det var många år sedan nu och det har gått sönder med tiden.

Permalänk
Skrivet av Calathea:

Biltema Jag har en därifrån, men den väsnas som fan. Bästa dränkbara jag haft var från en husvagnsåterförsäljare, köpte skitbra silikonslang och bättre pump där, men det var många år sedan nu och det har gått sönder med tiden.

Kör man den så att den matar en vanlig D5'a eller kör man den dränkbara så att det sköter allt flödet själv?

Det blir ju aldrig kallt ute så det får bli open loop med is nu jag orkar inte vänta på kylan längre

Permalänk
Medlem

Jag testade att stoppa ned min h90 i en hink med is/kallvatten. Inga fläktar på radiatorn.. Fungerar helt ok faktiskt. Pumpen sitter ju över cpun så det är bara radiatorn som blir blöt. Fick inga problem med kondens.. hade dock fyra 140mm fläktar som blåste rakt ned över moderkortet/cpu/minnen/vrm.

Långt under er nivå dock.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av HenKenny:

Jag testade att stoppa ned min h90 i en hink med is/kallvatten. Inga fläktar på radiatorn.. Fungerar helt ok faktiskt. Pumpen sitter ju över cpun så det är bara radiatorn som blir blöt. Fick inga problem med kondens.. hade dock fyra 140mm fläktar som blåste rakt ned över moderkortet/cpu/minnen/vrm.

Långt under er nivå dock.

Skoj Nåt jag ser som ett eventuellt problem är att det kan bli utvändig "korrosion" på radiatorn, eller iaf sämre finish. Fast Corsairs radiatorer ser pulverlackade ut så det kan nog ta det mesta. På vanliga lackade mässingsradiatorer flagnar färgen efter ett tag.

Problemet med det andra alternativet, open loop, är algbildning. Blir riktigt snuskigt bara efter ett par dar haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calathea:

Skoj Nåt jag ser som ett eventuellt problem är att det kan bli utvändig "korrosion" på radiatorn, eller iaf sämre finish. Fast Corsairs radiatorer ser pulverlackade ut så det kan nog ta det mesta. På vanliga lackade mässingsradiatorer flagnar färgen efter ett tag.

Problemet med det andra alternativet, open loop, är algbildning. Blir riktigt snuskigt bara efter ett par dar haha.

Precis, det Synns inget änsålänge på min h90.. men här bara kört ca 3x6 timmar i vatten med den. Tror de är skapligt bra lackerade men rosten lär komma. Här man en koppar radiator blir de säkert bättre men min h90 är nog av stål eller nån legering? Kanske alu..

En sak jag funderar på till nästa lan är att ta en större hink och förutom is/vatten även kyla min bärs/dricka däri. Sweet.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av putte_br:

Då borde man kunna köra Etanol (E85) 60% och resen
Vatten och glyckol?

E85 är 85% etanol och 15% bensin (tror de ökar bensinhalten på vintern) så tror inte pump, slangar och packningar mm kommer uppskatta bensinen? Sen är jag lite osäker på hur bensinen kommer påverka blandningsförmåga och framför allt hur det kommer reagera på kyla då bensin är skapligt långa kolväten som borde vara temperatur känsliga.. fast man använder bensin i Ryssland på vintern så borde funka

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

E85 är 85% etanol och 15% bensin (tror de ökar bensinhalten på vintern) så tror inte pump, slangar och packningar mm kommer uppskatta bensinen? Sen är jag lite osäker på hur bensinen kommer påverka blandningsförmåga och framför allt hur det kommer reagera på kyla då bensin är skapligt långa kolväten som borde vara temperatur känsliga.. fast man använder bensin i Ryssland på vintern så borde funka

Har hittat följande:
metanol har en spec. värme kap. på 1.375 J/(g*K)
etanol spec värme kap. på 1,41 J/(g*K)
vatten spec. värme kap. på 4.16 J/(g*K)

etanol är bättre värmeöverföring än metanol har.

Tror nästan att etanol och vatten är bäst att blanda för bäst värmeöverföring.
Blev nyfiken på det där och ska googla mer i morgon om jag hinner.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av putte_br:

Har hittat följande:
metanol har en spec. värme kap. på 1.375 J/(g*K)
etanol spec värme kap. på 1,41 J/(g*K)
vatten spec. värme kap. på 4.16 J/(g*K)

etanol är bättre värmeöverföring än metanol har.

Tror nästan att etanol och vatten är bäst att blanda för bäst värmeöverföring.
Blev nyfiken på det där och ska googla mer i morgon om jag hinner.

Mjo, vi kan ju dra slutsatsen att etanol har låg fryspunkt när man minskar vattenmängden.

Dessutom har etanol skapligt låg viskositet om än dubbelt upp mot metanol vilket inte borde vara något hinder i en normal chilled water rigg (haha, vad är normalt på denna fronten?!) då jag har svårt att se att man kan pusha en AC/Frys till långt under -30 grader.

Lite annat om kyla, jag drog igång kaskaden jag köpt ikväll lite snabbt för att kolla så den överlevt resan hem och visst har den det! Har påbörjat projekt isolera moderkort ikväll för att kunna testa lite mer imorgon när tjejen inte är hemma och stör sig på ljudet från den

Och lite obligatorisk snö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Mjo, vi kan ju dra slutsatsen att etanol har låg fryspunkt när man minskar vattenmängden.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/1c/Phas...

Dessutom har etanol skapligt låg viskositet om än dubbelt upp mot metanol vilket inte borde vara något hinder i en normal chilled water rigg (haha, vad är normalt på denna fronten?!) då jag har svårt att se att man kan pusha en AC/Frys till långt under -30 grader.

Lite annat om kyla, jag drog igång kaskaden jag köpt ikväll lite snabbt för att kolla så den överlevt resan hem och visst har den det! Har påbörjat projekt isolera moderkort ikväll för att kunna testa lite mer imorgon när tjejen inte är hemma och stör sig på ljudet från den
http://i.solidfiles.net/2814125ad3.jpg

Och lite obligatorisk snö.
http://i.solidfiles.net/6f126ff629.jpg

Lägg gärna upp biler på moderkortet när du isolerar
Moderkortet så vi får lite bilder på hur man gör det.

Putte_br

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Stämmer bra. Det brukar var 75/25% på vintern. Mestadels för att underlätta vid kallstart. Sen så borde gummipackningar inte tycka speciellt bra om bensin som du säger, det är ett ganska så bra lösningsmedel.

Temperatur för bensin behöver man inte vara orolig för. Den brinner inte under -50, Men fryspunkten är mycket lägre än så. Har för mig att de längsta kolvätena i bensin har en fryspunkt på -65 medans pentan ligger på -130.

Hur det blir om man blandar e85 med vatten har jag faktiskt ingen aning om. Men jag misstänker att det ska fungera ganska så bra. Etanolen är ju ganska så bra på att blanda sig med det mesta i flytande form.

För kylning skulle jag dock inte vilja ha med bensin. Troligen bättre att köra på etanol och vatten. Kanske lite glykol.

Mvh
Mattias

Permalänk
Föredetting

Etanol är värre mot de flesta packningar än bensin. Bensin smörjer, medan etanol torkar ut.

EDIT: Blörgh, tänkte att jag satt på något bilforum där folk diskuterade bränslesystem. Varken etanol eller bensin är någon höjdare för vanliga packningar.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:
Skrivet av putte_br:

Putte_br

Gärna en bra länk till hur Kaskad fungerar också Testade googla men fick ett par tvivelaktiga resulat..

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av putte_br:

Putte_br

Skulle absolut kunna lägga upp lite bilder på moderkortet när det är isolerat, har även försökt få någon admin att flytta över http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-... till extreme delen så folk kan hitta den då där är riktigt bra tips och trix, Jag kommer dock skippa knådgummit denna gången då jag kommer ihåg det som ett helsike att städa bort och köra med papper och armaflex.

Skrivet av Carlj:

Gärna en bra länk till hur Kaskad fungerar också Testade googla men fick ett par tvivelaktiga resulat..

Jag har faktiskt också svårt att hitta en enkel sammanfattning men väldigt enkelt beskrivet så fungerar en två stegs kaskad som så att första steget kyler ner kondensern till det andra steget så det kan nå lägre temperatur och ändå hålla sig vid hanterbara tryck.

Det största problemet med att leta information är att de flesta bra trådar är närmre 10 år gamla och alla bilder är borta sen länge men är du intresserad av att läsa om phasechange så finns det enormt mycket kunskap på http://www.xtremesystems.org/forums/forumdisplay.php?80-Vapor...
Vill lämna en varning att det är lätt att gräva ner många timmar där först innan du öppnar länken bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Etanol är värre mot de flesta packningar än bensin. Bensin smörjer, medan etanol torkar ut.

EDIT: Blörgh, tänkte att jag satt på något bilforum där folk diskuterade bränslesystem. Varken etanol eller bensin är någon höjdare för vanliga packningar.

Hur skulle du säga att en ren etanolblandning alternativt utspädd E85 (billigt??) skulle fungera jämfört med en Metanolblanding?
Är som sagt inget som är för ett permanent system men är ju ingen höjdare om blocken börjar läcka för att alla packningar är döda efter en timme

Permalänk
Föredetting
Skrivet av lanbonden:

Hur skulle du säga att en ren etanolblandning alternativt utspädd E85 (billigt??) skulle fungera jämfört med en Metanolblanding?
Är som sagt inget som är för ett permanent system men är ju ingen höjdare om blocken börjar läcka för att alla packningar är döda efter en timme

Jag hade nog inte viljat ha bensin i mitt kylsystem. Har inga bra argument emot det, förutom lukten, men det känns inte så festligt.

Metanol dödar packningar ännu snabbare (läs: mycket snabbare) än etanol och bensin. Skaffar man däremot bränsleslangar som är etanolbeständiga är det ju rätt lugnt på slangsidan (om man kör etanol, obviously). Block och grejer brukar ju vara tätade med något slags silikon som inte borde vara så brutalt känsligt för etanol som förmodligen är det snällaste av dessa tre alternativ. Kan dock ha väldigt fel.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Skulle inte köra med 15% bensin 85%etanol (E85) , då är det bättre med Röd etanol 25:- lit blanda till ca 40% kostar 99:- 4lit dunk.
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv-och-camping/Gasol--och-stormkok/Rod-etanol-36951/

Helt klart min gamla cascade. knappen och kontaktorn tidrelät var för att gå förbi coldbug FX60 i bench.

Visa signatur