Snabbtest: Grafikprestanda i Call of Duty: Advanced Warfare

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacobtr:

What värför gör man det så? Dom "dödar" ju titeln...

Ingen egentlig aning men eftersom flera CoD spel är låsta till just 91 så måste det ju vara något med just dom fps:en som är speciellt. Vore intressant att veta.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

För den som undrar över hur spelet är till PS4:an så kan jag säga att det även där lider en hel del av lagg. (Alltså serverrelaterade problem) Förmodligen på grund utav att spelet även till konsol verkar köra någon form av P2P-lösning vilket känns otroligt billigt, inte minst sedan det trots allt är spelvärdens bäst säljande serie. Dessutom blir bilduppdateringen, som oftast håller sig på 60-fps, väl låg när det finns flygande fordon i luften. I övrigt ett snyggt och ganska underhållande Call of Duy som enligt min mening är det roligaste i multiplayer sedan Black Ops 1.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av apefreeze:

Ja vet, visst kan man göra det Men har du en dator för 30 000 vill du kunna maxa alla spel. Prova det med BF4 och du märker snabbt att du behöver 3 grafikkort om ens det räcker.

CS Go kan man maxa men det spelar inte jag..

har man en 144hz-skärm så väntar man sig inte att ha absolut max-settings i alla spel oavsett vad datorn kostar.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

2x supersampling av 1440p motsvarar dubbla upplösningen mot just 1440p, vilket alltså för övrigt är 4k (3820*2160)

Några pixlar färre

Visa signatur

ggmu

Permalänk
Medlem

kan ni inte testa CPU prestandan lite snabbt? Iaf sänk frekvensen och kolla.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av deadich:

har man en 144hz-skärm så väntar man sig inte att ha absolut max-settings i alla spel oavsett vad datorn kostar.

Precis. Med lite tweakande hittar man till slut sin sweet spot till en 120hz eller 144hz skärm. Men att skruva upp allt till max i nya tungdrivna speltitlar lär inte funka om man vill ha stadiga fram rates i den nivån.

Jag föredrar bra flyt i spelen alla dagar i veckan framför grafiskt lull lull. Till en viss gräns förståss

Visa signatur

i5 12600K - Noctua D14 SE2011 - msi pro Z670-A - 32 GB kingston fury beast 3600 mhz cl17 - WD_BLACK SN750 SE NVMe - Asus Tuf 3080 12gb - ACER XB271HU @ 144hz G-sync - Corsair 850AX - Fractal Design Meshify 2 - Mionix Zibal

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Ingen egentlig aning men eftersom flera CoD spel är låsta till just 91 så måste det ju vara något med just dom fps:en som är speciellt. Vore intressant att veta.

I alla fall första CoD så kunde man hoppa marginellt högre t.e.x. om man hade en specific FPS, kan vara någon kvarleva från det...

Visa signatur

01000010011011110101101001101111

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoZo:

I alla fall första CoD så kunde man hoppa marginellt högre t.e.x. om man hade en specific FPS, kan vara någon kvarleva från det...

Stämmer. Samma sak i CoD4, kunde ta sig till platser som inte var möjligt på t.ex. konsolversionen, speciellt om man körde runt 300fps.

Om man låser fpsen till 125fps får man även högre rate of fire.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

har man en 144hz-skärm så väntar man sig inte att ha absolut max-settings i alla spel oavsett vad datorn kostar.

Då är ju frågan om den ens finns någon mening med att släppa spel som ingen hårdvara klarar av att driva i 144hz? Det är ju ändå där man vill ligga för att få bästa spelkänslan. Iaf över 120 fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Tycker jag inte, 99% av alla PC-spel spel fungerar kalasbra i rätt framerates.

Isf är du antingen väldigt okänslig för stutter eller så har du till 99% lyckats pricka in de spel som aldrig stuttrar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Utopolitan:

Isf är du antingen väldigt okänslig för stutter eller så har du till 99% lyckats pricka in de spel som aldrig stuttrar.

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske det, rada upp 5 spel du tycker "stuttrar" oavsett framerate.
Spelar för övrigt i 120FPS och är väldigt kräsen med flyt i spel.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Oj vad GTX 970 drog ifrån GTX 780 med en gång.

Det har med stor sannolikhet med Vram att göra. Jag kör på ett Titan nu och Vram går ibland upp mot 6000MB med allt påslaget.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lutt95:

Stämmer. Samma sak i CoD4, kunde ta sig till platser som inte var möjligt på t.ex. konsolversionen, speciellt om man körde runt 300fps.

Om man låser fpsen till 125fps får man även högre rate of fire.

Vad jag minns så hade det la med att göra att cod körde med en guake motor, där högre fps gör att man kan just röra sig snabbare å hoppa högre å sånt. antar att dett cod baseras till stor del på samma motor än isf.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Avstängd

Slarvigt att inte ett enda Titan-kort är med i testet, när spelet äter VRAM som en flodhäst om det får chansen, och att supersampling inte är testat i 1920x1080 också...

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

"Den här skogen kan ingen kantutjämning i världen rädda."
Ni har missförstått det hela. Har man som jag problem med synen så ta bara av glasögonen/linserna.
Då märker man inte problemet. Sen att man inte kan njuta av resten är en helt annan sak.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lutt95:

Stämmer. Samma sak i CoD4, kunde ta sig till platser som inte var möjligt på t.ex. konsolversionen, speciellt om man körde runt 300fps.

Om man låser fpsen till 125fps får man även högre rate of fire.

250 var sweetspot gällande firerate, hopphöjd och hopplängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeH94:

För den som undrar över hur spelet är till PS4:an så kan jag säga att det även där lider en hel del av lagg. (Alltså serverrelaterade problem) Förmodligen på grund utav att spelet även till konsol verkar köra någon form av P2P-lösning vilket känns otroligt billigt, inte minst sedan det trots allt är spelvärdens bäst säljande serie. Dessutom blir bilduppdateringen, som oftast håller sig på 60-fps, väl låg när det finns flygande fordon i luften. I övrigt ett snyggt och ganska underhållande Call of Duy som enligt min mening är det roligaste i multiplayer sedan Black Ops 1.

Jag har kört 2,5h online på PS4 och inte märkt av det du pratar om. Har haft väldigt lite serverrelaterade problem och inte varit med om att FPSen sjunker märkvärt.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Då är ju frågan om den ens finns någon mening med att släppa spel som ingen hårdvara klarar av att driva i 144hz? Det är ju ändå där man vill ligga för att få bästa spelkänslan. Iaf över 120 fps.

Byt ut "man" mot "jag". Jag väljer hellre högre grafikinställningar och 60fps än lägre inställningar och 120 fps, det tycker jag ger en bättre spelkänsla. Det är en subjektiv åsikt.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoZo:

I alla fall första CoD så kunde man hoppa marginellt högre t.e.x. om man hade en specific FPS, kan vara någon kvarleva från det...

Skrivet av lutt95:

Stämmer. Samma sak i CoD4, kunde ta sig till platser som inte var möjligt på t.ex. konsolversionen, speciellt om man körde runt 300fps.

Om man låser fpsen till 125fps får man även högre rate of fire.

Skrivet av DST:

Vad jag minns så hade det la med att göra att cod körde med en guake motor, där högre fps gör att man kan just röra sig snabbare å hoppa högre å sånt. antar att dett cod baseras till stor del på samma motor än isf.

Jo, angående motorn hade jag koll på att vissa fps var sweetspots. Men kunde dom då inte låtit oss köra på i alla fall 120 fps, för där tror jag ingenting förändrades i motorn.. Nu spelar jag inte AW själv men i mw3 så körde jag med en fps unlocker och drog upp det till 120, och det var en klar skillnad i flytet och responsen jämfört med det vanliga 91. Kändes som det var en inbyggd latens (?!) i spelet utan den. Visst kan man känna skillnad i spel annars när man har högre fps men i specifikt mw3 var det en jättestor skillnad.

Edit: Här är en länk angående fps i CoD och skillnaden det gör. Vet att det fanns en speciell wiki för detta tidigare men hittar den inte nu:
http://think-clan.com/think_view_tutorial?tutorial=how_to_unl...

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Slarvigt att inte ett enda Titan-kort är med i testet, när spelet äter VRAM som en flodhäst om det får chansen, och att supersampling inte är testat i 1920x1080 också...

Man får dessutom stuttering även med den mängden Vram (i vissa lägen).

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Nu börjar ja känna att mitt gtx 460 inte riktigt orkar längre

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Avstängd
Skrivet av elajt_1:

Man får dessutom stuttering även med den mängden Vram (i vissa lägen).

Har jag inte märkt. Kör dock med två Titans.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

"P2P servrar kan inget spel i världen rädda". Inte värdigt för största FPS-titeln att köra utan dedikerade servrar.

Lagg blir vanligare förekommande. Har 500+ timmar i BF4 och där är det extremt sällan det varit problem med en enda server som laggar.

Ännu större problem är att bottar blir vanligare. Det tog 10h innan man såg första aimbotten springa runt. Stabilt. Har inte sett mkt sånt heller i BF4. Däremot flera meddelanden om spelare som blir bannade automatiskt (och det funkar).

De lovar dedikerade servrar. När kommer de? Man har lovat förut utan att se skymten av dem? Jag köper inte spelet innan det finns värdiga servrar med skydd mot fusk implementerat.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Laine:

2 x supersampling, motsvarar det två stycken 1440p eller fyra stycken 1440p (5K)?

Läser man bildtexten bokstavligen står det mycket riktigt "supersampling" vilket jag skulle tolka som FSAA (Full Scene Anti Aliasing) då supersampling normalt menas att man gör allt i en högre upplösning för att på slutet skala ner det till originalupplösningen igen. 2x FSAA renderar bilden i dubbel upplösning vilket betyder 4x så många pixels, eller fyra 1440p i ditt exempel.

Nu kan man tolka "supersampling" på lite olika sätt och inget modernt spel eller grafikkort kommer använda FSAA, det är helt enkelt för dyrt. I stället använder man MSAA (Multi Sampling Anti Aliasing). Finns en massa andra trix för att göra AA som är betydligt billigare, som TXAA och liknande, men de har alla svagheter ofta i form av att göra saker lite suddiga.

MSAA xN kommer beräkna N stycken pixels per pixel som visas på skärmen, så här blir x2 dubbelt så många intermediära pixels. D.v.s. det motsvarar nu två st 1440p i ditt exempel.

Allt görs inte dubbelt upp i MSAA, dock måste man ha en Z-buffer och ett mellanlager som är stort nog att hålla alla intermediära pixels. Man ser också att från x0 till x2 är det inte alls en halvering i prestanda, från x8 till x16 är det långt mer än en halvering. Gissar att det man ser här är att VRAM börjar ta bli en begränsning + cache-hit-rate blir nog snabbt sämre i högre MSAA inställningar, x0 -> x2 visar nog bäst den beräkningsmässiga merkostnaden vilken då verkar vara 50-60% extra.

Till skillnad från FSAA kör bara MSAA shader-program en gång per visad pixel i stället för som FSAA köra dem på alla beräknade pixels. Vidare så finns typiskt optimeringar som gör att pixels som inte ligger på randen av en triangel kan skrivas till mellanlagringen via en minnesskrivning per visar pixel i stället för en per beräknad pixel, vilket förklarar att kostnaden för 100% fler intermediära pixels är 50-60%.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Yoshman:

Läser man bildtexten bokstavligen står det mycket riktigt "supersampling" vilket jag skulle tolka som FSAA (Full Scene Anti Aliasing) då supersampling normalt menas att man gör allt i en högre upplösning för att på slutet skala ner det till originalupplösningen igen. 2x FSAA renderar bilden i dubbel upplösning vilket betyder 4x så många pixels, eller fyra 1440p i ditt exempel.

Nu kan man tolka "supersampling" på lite olika sätt och inget modernt spel eller grafikkort kommer använda FSAA, det är helt enkelt för dyrt. I stället använder man MSAA (Multi Sampling Anti Aliasing). Finns en massa andra trix för att göra AA som är betydligt billigare, som TXAA och liknande, men de har alla svagheter ofta i form av att göra saker lite suddiga.

MSAA xN kommer beräkna N stycken pixels per pixel som visas på skärmen, så här blir x2 dubbelt så många intermediära pixels. D.v.s. det motsvarar nu två st 1440p i ditt exempel.

Allt görs inte dubbelt upp i MSAA, dock måste man ha en Z-buffer och ett mellanlager som är stort nog att hålla alla intermediära pixels. Man ser också att från x0 till x2 är det inte alls en halvering i prestanda, från x8 till x16 är det långt mer än en halvering. Gissar att det man ser här är att VRAM börjar ta bli en begränsning + cache-hit-rate blir nog snabbt sämre i högre MSAA inställningar, x0 -> x2 visar nog bäst den beräkningsmässiga merkostnaden vilken då verkar vara 50-60% extra.

Till skillnad från FSAA kör bara MSAA shader-program en gång per visad pixel i stället för som FSAA köra dem på alla beräknade pixels. Vidare så finns typiskt optimeringar som gör att pixels som inte ligger på randen av en triangel kan skrivas till mellanlagringen via en minnesskrivning per visar pixel i stället för en per beräknad pixel, vilket förklarar att kostnaden för 100% fler intermediära pixels är 50-60%.

Nu ska det erkännas att jag inte grävt ned mig helt då artikeln bara är en kortare blänkare, men som jag fattat upplägget handlar det om just någon variant av Supersampling (FSAA/SSAA). Det är vad som står i menyerna, och det är vad "internet" säger. Jag kände även att prestandapåverkan redan vid 2x var lite för stor för vanlig "smart" kantutjämning, speciellt längre ned i prestandaklasserna. Det är ju normalt något som i princip levereras gratis.

Det kan ju förstås handla om rena missuppfatttingar, men samtligt märkligt att Sledge då inte bara skriver etablerade termen "MSAA" så folk fattar. Jag menar, de är så jädrans noga med att specificera SMAA-nivåerna..

(Det finns screenshots från menyerna länkade i artiklen.)

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av apefreeze:

Är så sjukt trött på pc och detta uppgraderande av hårdvara. Nya 980GTX klara fan inte ens att pumpa ut 144fps vilket behövs för att matcha de nya monitorerna på 144HZ. Hur mycket ska man egentligen lägga ut på en dator egentligen?

Har spelat på PC de senaste 20 åren men nu har jag ruttnat, sli, quad, helvete ett kort kostar ju 5000 spänn.

Sänk upplösning, sänk kvalité, kör i 60Hz eller skaffa prylarna för dina krav...
Hur svårt kan det vara...

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Nu kan man tolka "supersampling" på lite olika sätt och inget modernt spel eller grafikkort kommer använda FSAA, det är helt enkelt för dyrt. I stället använder man MSAA (Multi Sampling Anti Aliasing). Finns en massa andra trix för att göra AA som är betydligt billigare, som TXAA och liknande, men de har alla svagheter ofta i form av att göra saker lite suddiga.

Alltå SSAA är väl samma sak sak som FSAA och vad jag vet finns det ganska många spel som kör det (Wticher 2, Metro Last Light, BF4, Crysis) man ja det är sjukt tungdrivet och är säkert inte många som kör med det påslaget.

Skrivet av emilakered:

Nu ska det erkännas att jag inte grävt ned mig helt då artikeln bara är en kortare blänkare, men som jag fattat upplägget handlar det om just någon variant av Supersampling (FSAA/SSAA). Det är vad som står i menyerna, och det är vad "internet" säger. Jag kände även att prestandapåverkan redan vid 2x var lite för stor för vanlig "smart" kantutjämning, speciellt längre ned i prestandaklasserna. Det är ju normalt något som i princip levereras gratis.

Det kan ju förstås handla om rena missuppfatttingar, men samtligt märkligt att Sledge då inte bara skriver etablerade termen "MSAA" så folk fattar. Jag menar, de är så jädrans noga med att specificera SMAA-nivåerna..

(Det finns screenshots från menyerna länkade i artiklen.)

edit. Läste inte artikeln noga nog, fanns visst tydligen SSAA och SMAA. Trodde ni pratade om SMAA

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker att alal tekniker utom MSAA gör bara spelet suddigt? Hatar tex FXAA, det ser helt förjäkligt ut. Kanske funkar på konsol när man kör på stor skärm och det ändå sällan är i native upplösning. Nu har jag dock dålig koll på teknikerna, vet att FXAA inte påverkar prestandan nämnvärt, men det ser verkligen taskigt ut. Sällan jag känner att jag behöver mer än 2x MSAA med 1200p skärm. I högre upplösning lär det spela ännu mindre roll, om man inte är sjukt kräsen.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Bara jag som tycker att alal tekniker utom MSAA gör bara spelet suddigt? Hatar tex FXAA, det ser helt förjäkligt ut. Kanske funkar på konsol när man kör på stor skärm och det ändå sällan är i native upplösning. Nu har jag dock dålig koll på teknikerna, vet att FXAA inte påverkar prestandan nämnvärt, men det ser verkligen taskigt ut. Sällan jag känner att jag behöver mer än 2x MSAA med 1200p skärm. I högre upplösning lär det spela ännu mindre roll, om man inte är sjukt kräsen.

Jag håller med. FXAA hyllas till skyarna i vissa läger för att det jämnar ut kanter med minimal prestandaförlust, men i min värld ser det ut som skit. Ett tydligt exempel är Skyrim, där hela spelet ser ut som om det är ur fokus. SMAA är bättre, även om det fortfarande är "dum" post process.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Datavetare
Skrivet av emilakered:

Nu ska det erkännas att jag inte grävt ned mig helt då artikeln bara är en kortare blänkare, men som jag fattat upplägget handlar det om just någon variant av Supersampling (FSAA/SSAA). Det är vad som står i menyerna, och det är vad "internet" säger. Jag kände även att prestandapåverkan redan vid 2x var lite för stor för vanlig "smart" kantutjämning, speciellt längre ned i prestandaklasserna. Det är ju normalt något som i princip levereras gratis.

Det kan ju förstås handla om rena missuppfatttingar, men samtligt märkligt att Sledge då inte bara skriver etablerade termen "MSAA" så folk fattar. Jag menar, de är så jädrans noga med att specificera SMAA-nivåerna..

(Det finns screenshots från menyerna länkade i artiklen.)

Skulle inte klassa MSAA som någon av de "smarta" AA-algoritmerna, det är "riktig" AA som ofta ligger väldigt nära FSAA i kvalité vid samma multiplikator tal, d.v.s MSAA x2 är i nivå (sämre där det finns skillnad men det är typiskt få ställen) med FSAA x2, MSAA kräver betydligt mindre kraft för att uppnå detta. MSAA x4 och FSAA x2 är jämförbar i mängden arbete som måste utföras och där vinner nog MSAA i kvalité nästan jämnt.

Och som jag skrev, säger inte att det är fel i artikeln. Dels kan man definitivt MSAA som tolka "supersampling", dels kan jag ha helt fel och det faktiskt är FSAA som används. Tycker dock att det borde bli större påverkan på prestanda från 0x till x2 om det verkligen var FSAA/SSAA.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer